Insurrection
Douwe Talma: “Fredrik Nordström gaf meteen bij zijn eerste reactie al aan dat hij onze muziek echt heel vet vond en was enthousiast om het te gaan doen. Daarbij komt natuurlijk dat hij een hele stapel albums (die we als bandleden allemaal in de kast hebben staan) eerder al van een sublieme sound heeft voorzien en het leek ons cool om met hem deze sprong te maken. Met een subliem resultaat, naar onze bescheiden mening..”
De Nederlandse metalscene kan niet meer om Insurrection heen. De afgelopen tien jaar deed de band veel ervaring op door het spelen op talloze binnen- en buitenlandse podia. In 2015 wisten de mannen uit Leeuwarden hun eerste EP ‘Catatonic’ uit te brengen die overal goede kritieken oogstte. We zijn nu weer vier jaar verder en Insurrection bracht vorige maand hun eerste volledige studioalbum ‘Circles of Despair’ uit. Met een opgefokte mix van melodieuze death en thrash metal gaf de band hiermee een sterk visitekaartje af. We spraken met drummer Douwe Talma over het nieuwe album en zijn band.
Dennis van ‘t Hoofd Ι 4 oktober 2019
Hoi Douwe, allereerst gefeliciteerd met de release van jullie debuut album ‘Circles of Despair’. Op jullie facebook pagina zie ik bijna alleen maar positieve reacties op de CD, dat moet jullie goed doen. Zijn de reacties overal zo positief?
Dankjewel voor de felicitaties! Ja, de plaat wordt overal super goed ontvangen. We wisten dat we iets goeds gemaakt hadden, maar het is toch altijd fijn als de rest van de wereld er ook zo over denkt. Daar zijn we dus best blij mee! 🙂
Jullie zijn inmiddels ook al weer negen jaar actief. Hoe komt het dat we zo lang op een debuut album hebben moeten wachten?
Als Insurrection zijn we inderdaad nu negen jaar actief, maar feitelijk bestaat de band al sinds 2008. Toen nog onder een andere bandnaam en met een iets andere bezetting. Van die line-up is alleen onze gitarist/zanger Marten Hutten nog van de partij. Voordat we dus onlangs met deze full-length plaat op de proppen zijn gekomen hebben we natuurlijk al in 2015 een 6-track EP uitgebracht. We zien deze plaat dan ook niet zo zeer als debuut, maar als een tweede release. Feit is dat we als band niet zulke snelle schrijvers zijn en dat het daardoor wat meer tijd kost om elke keer met nieuw materiaal te komen. Ook omdat we nogal erg kritisch zijn en de lat voor ons zelf vrij hoog leggen zijn we niet snel 100% tevreden over nieuwe nummers. Daarnaast hebben we ons vanaf het begin ook maximaal gefocust op veel live spelen. Zodoende dat we nu dan ook bijna 100 shows in binnen en buitenland op ons conto hebben staan. Als je veel live speelt dan wordt met nieuw materiaal aan de gang gaan vaak secundair. Derde reden is dat de nieuwe plaat eigenlijk al sinds vorig jaar september gemixt en gemasterd op de plank lag. Maar doordat er wederom een trits aan shows volgden en we bovendien nog niet toe waren gekomen aan het artwork heeft de plaat dus nog bijna een jaar lang onuitgebracht op de plank gelegen. Alles bij elkaar opgeteld duurt bij ons alles dus vaak gewoon wat langer. Zie het echter als een focus op kwaliteit in plaats van op kwantiteit.
In die negen jaar hebben jullie ook maar één bezettingswissel gehad. Hoe houden jullie de boel zo goed bij elkaar?
Daar heb ik geen pasklaar antwoord op. Onderlinge chemie dwing je namelijk niet af en moet je gewoon mazzel mee hebben. Soms is die chemie er tussen mensen, maar vaak ook niet. Tot dusver hebben wij het geluk dat het goed werkt onderling en je weet nooit van tevoren of die er is of niet zodra je met nieuwe mensen samen gaat werken. De neuzen staan tot dusver gelukkig allemaal de zelfde kant op en ik denk ook dat we onderling transparant naar elkaar zijn en goed helder communiceren over alles. Misschien dat dat onze succesformule is. Maar ik denk dat het met name een kwestie van geluk hebben is dan dat we daar een voorop gezet plan over hebben gehad.
‘Circles of Despair’ was natuurlijk niet jullie eerste release, want in 2015 brachten jullie zoals je al zei de EP ‘Catatonic’ uit. Hoe werd deze destijds ontvangen en hoe kijken jullie nu terug op de eerste release van Insurrection?
Klopt! Ook ‘Catatonic’ werd destijds erg goed ontvangen, we werden veelvuldig omschreven als een band die met sterke, pakkende songs op een sterke EP op de proppen was gekomen. We wilden dus beslist met de nieuwe plaat nog een stuk beter voor de dag komen. Ik vind ‘Catatonic’ nog steeds een goede plaat met goede nummers. We spelen er ook nog steeds een aantal nummers van bij shows. Die EP bestond uit eigenlijk de tweede lichting nummers die we met Insurrection schreven. De eerste lichting hebben we nooit uitgebracht omdat we in 2010 met de (toen) nieuwe bezetting wilden focussen op nieuw materiaal. Dat werd uiteindelijk ‘Catatonic’ en die tracks vond ik ook beter dan die allereerste batch. Doordat we ook na de release van ‘Catatonic’ ontzettend veel shows hebben gespeeld verkocht de ‘Catatonic’ EP overigens in no-time uit. We deden daarom al vrij kort weer een herdruk, dus in die zin is het ook zeker een zeer succesvolle EP gebleken.
Wanneer je Insurrection vergelijkt met de band die het ten tijde van ‘Catatonic’ was, wat is er dan allemaal veranderd en verbeterd?
Veel. Destijds schreven we bijvoorbeeld nog veel muziek samen in de repetitieruimte. Tegenwoordig (en dus ook voor ‘Circles…’) doen we dat meer in schrijfsessies bij iemand thuis. Dan leggen we de hoofdlijnen van tracks vast in schetsen die we dan in de loop der tijd perfectioneren en de details gezamenlijk verder inkleuren. Ook hebben we nu meer live ervaring dan destijds. We hebben er nu zo’n 25 buitenlandse shows op zitten en speelden daarnaast de afgelopen jaren ook met regelmaat op diverse festivals. Door het vele spelen en ‘on the road’ zijn groei je als band meer naar elkaar toe, aangezien je dan veel meer op elkaars lip zit. Ook daarin hebben we elkaar gevonden, omdat we allemaal bijvoorbeeld wel van een feestje houden. Als laatste zijn veel elementen die op ‘Catatonic’ al muzikaal een klein beetje aanwezig waren tegenwoordig verder uitgebouwd. Daarom is onze muziek diverser, gevarieerder en gelaagder geworden.
Hadden jullie een bepaalde stijl of richting in gedachte toen jullie de nummers voor ‘Circles of Despair’ schreven? En welke bands hebben jullie daarin het meest beïnvloed?
Nee, we hadden niet een vooropgezet plan over hoe onze muziek zou moeten gaan klinken. We zijn gewoon altijd rustig door blijven schrijven aan nieuw materiaal en op een gegeven moment heb je dan een aantal nummers klaar. Het is dan maar altijd weer kijken wat er precies uit gaat rollen en daaruit kan je dan in grote lijnen een beetje een inschatting maken hoe de plaat uiteindelijk gaat worden. Een groot verschil met ‘Catatonic’ zit hem er in dat de basis van de meeste nummers nu afkomstig is van gitarist Armand Venema. Op de EP stonden meer stukken die bij Marten en voormalig zanger/bassist Sander Blok vandaan kwamen. Daardoor zal er wat meer verschil zijn tussen de releases denk ik qua stijl. Onze invloeden zijn overigens zeer verschillend, elk bandlid heeft namelijk andere bands waar hij graag naar luistert. Qua invloeden is het een mix van Carcass, Death, Insomnium, Gojira, Opeth, At The Gates, Symphony X, Eucharist, Protest The Hero, Arch Enemy, Sylosis, Slipknot en Dark Tranquillity denk ik. Een zeer bijzondere metal cocktail dus haha.
Hebben jullie voor dit album allemaal nieuwe songs geschreven, of is dit album gedurende de negen jaar van jullie bestaan ontstaan?
Een beetje van beiden eigenlijk. Een aantal nummers van de nieuwe plaat bestonden al in rudimentaire vorm toen ‘Catatonic’ nog uit moest komen. Zo zijn ‘Dawn Of Defeat’, ‘Comrades In White’, ‘Futile Existence’ en ‘Origin’ al ruim voor 2015 geschreven. De rest van de nummers ontstonden daarna. Het instrumentale ‘Spiralling Down’ is echter het oudste. Marten schreef het al in 2008, maar had het ons niet eerder laten horen. We vonden allemaal dat dit een te gek nummer is en hebben die daarom nog in een vrij laat stadium aan de collectie tracks voor de nieuweling toegevoegd.
Qua zangstijl heeft Pieter Oevering een redelijk uniek stemgeluid, waarom hebben jullie voor deze krijsende zangstijl in combinatie met diepe deathgrunts gekozen?
Omdat we het vet vinden! Daarnaast vind ik het belangrijk dat onze vocalen behalve opgefokt ook afwisselend zijn. Om de zang niet te monotoon te laten worden. Dus niet alleen krijsen, maar ook grunten. Carcass deed dat (met name vroeger) ook en dat is in die zin al in een vrij vroeg stadium een inspiratiebron geweest voor de zang. Pieter’s stem is verder gewoon wat het is en de diepe death grunts doet Marten er dan zo nu en dan bij om extra laag en dimensie aan de nummers te geven.
Ik begreep dat de rode draad in de teksten van ‘Circles of Despair’ over pure wanhoop gaat. Hoe komen jullie op dit thema en heeft dat een speciale betekenis voor jullie?
Pieter heeft daar eigenlijk het beste zicht op. Hij schrijft namelijk alle teksten en heeft daardoor dus ook het thema indirect more or less bepaald. Zo ver ik weet zijn Pieter’s teksten (en dus ook het centrale thema van de plaat) voor een groot gedeelte autobiografisch, in die zin dat het Pieter’s zienswijze reflecteert op zaken, mensen en zijn point of view op het leven in het algemeen. Ik gok er op dat het momentopnames zijn van periodes uit zijn leven dat hij niet heel blij was haha. Ik heb tijdens de opnames uiteindelijk alle teksten van de nieuwe plaat doorgelezen en we vonden de zinsnede ‘Circles Of Despair’ uit ‘…On Circles Of Despair’ toen een erg krachtige term die het tekstuele thema van meerdere nummers prima dekte. Vandaar.
‘Circles of Despair’ werd in verschillende studios opgenomen. Vertel daar eens wat over, hoe ging dat in zijn werk?
Klopt. Die werkwijze hanteerden we ook voor ‘Catatonic’ en heeft vooral met het kostenplaatje te maken. We zijn vorig jaar maart begonnen met mijn drums in Studio Audioshape in Leeuwarden. Dat is een goede studio in de buurt van ons, waar Tjaard Walstra (die ook de eigenaar is) de engineer taken op zich nam. Dit hebben we vrij vlot gedaan, binnen 5 dagen stonden alle drumtakes op de band. Op basis van die opnames zijn de overige jongens gedurende de navolgende maanden aan de slag gegaan met al hun partijen. De baspartijen deed Pieter in de Oeversound studio in Leeuwarden, de gitaarpartijen speelden Marten en Armand in de Vainman studio in De Westereen. Toen dat allemaal in kannen en kruiken was hebben Pieter en Marten nog al hun zangtakes gedaan in de Tunnelgeur studio in Leeuwarden, waarbij Dylan Wolters de engineer taken op zich nam. Hij was het ook die de cello en de akoestische gitaar opnames in Neushoorn studio als technicus begeleidde die we ook nog aan het eind van het opname proces gedaan hebben. Dus ruwweg tussen maart en juni 2018 zijn alle opnames gedaan voordat alles door Fredman gemixt werd.
Nadat jullie klaar waren met de opnames werd ‘Circles of Despair’ voorzien van een helder en krachtig geluid door de Zweed Fredrik Nordström, die de mix en mastering verzorgde in zijn studio Fredman te Gothenburg. Hoe komt het dat jullie helemaal in Zweden terecht kwamen?
We wilden met de nieuwe plaat graag een flinke sprong vooruit gaan maken. We wisten dat we een stel goede nummers hadden geschreven, maar daar val je niet mee op als ze uiteindelijk niet met een supervette sound op plaat terecht komen. We wilden dus graag met een gerenommeerde producer gaan werken, waar we zeker zouden zijn van een vette mix. We hebben dus een lijstje gemaakt van onze favorieten en een aantal benaderd. Fredrik gaf meteen bij zijn eerste reactie al aan dat hij onze muziek echt heel vet vond en was enthousiast om het te gaan doen. Daarbij komt natuurlijk dat hij een hele stapel albums (die we als bandleden allemaal in de kast hebben staan) eerder al van een sublieme sound heeft voorzien en het leek ons cool om met hem deze sprong te maken. Met een subliem resultaat, naar onze bescheiden mening.
Voor het nummer ‘Non Existent Fall’ namen jullie samen met Joost Nevels een video clip op, waarom dit nummer en vertel eens wat over de video.
Nadat de mix klaar was, hebben we in overleg met Tjaard Walstra gekeken welk nummer het meest catchy zou zijn voor iemand die ons nog niet zou kennen. Tjaard is inmiddels zo’n beetje ons vijfde bandlid geworden in de loop der jaren, omdat hij naast zijn engineer- en produceer taken voor ons ook met enige regelmaat als live gitarist voor Insurrection fungeert. Zijn objectieve blik is dan handig omdat we zelf zo intensief betrokken waren geweest met de opnames en mix dat wij de spreekwoordelijke bomen niet meer door het bos zagen. Een clip is uiteraard je beste visitekaartje, dus we wilden een juiste keus maken. De keus viel toen op ‘Non Existent Fall’. Een kort, catchy, maar thrashy nummer dat bovendien een nieuwer nummer is op de plaat. Joost Nevels maakte eerder o.a. een supervette video voor Teethgrinder en zodoende kwamen we bij hem terecht om ook een clip voor ons te gaan maken. We hebben toen samen met hem wat zitten brainstormen over een idee die het beste aan zou sluiten bij de tekst en kwamen daardoor op het plan om iets te doen met een meisje in een inrichting. Wat tevens indirect wel weer mooi aan zou sluiten op het artwork van ‘Catatonic’. We zijn voor de opnames helemaal naar Brabant afgereisd en hebben daar in een dag de clip geschoten. Joost heeft zich in de weken erna ontfermt over de montage en heeft echt supervet werk afgeleverd. Ook actrice Lianne Ploegh verdient nog wel even een vermelding voor het feit dat ze het meer dan 24 uur met ons uithield en ook fantastisch werk afgeleverd heeft! Inmiddels is de clip trouwens al zo’n 3500 keer bekeken, dus hij doet het ook best aardig op youtube.
Het nieuwe album wordt uitgebracht door Big Bad Wolf Records, een relatief onbekend label, hoe kwamen jullie hier terecht en kunnen zij de support geven die jullie nodig hebben?
Onze ‘Catatonic’ EP werd ook al door BBWR uitgebracht, dus helemaal nieuw was de samenwerking zeker niet. Ik kende BBWR eigenaar Tamme Oosterhof al voordat we onze EP bij hem uitbrachten en aangezien de samenwerking en promotie voor de EP naar tevredenheid van beide partijen was verlopen was het zeker ook nu weer een optie om ook de nieuwe plaat bij hem uit te brengen. Net voordat ‘Circles…’ uit kwam is BBWR een samenwerking gestart met twee andere Nederlandse labels, namelijk Headbangers Records en Failure.For.Life. Gezamenlijk hebben ze dus onze nieuwe plaat uitgebracht en daarvoor ook promotie taken op zich genomen. Desondanks blijft het zeker een klein label met beperkte middelen, maar van wat ik er van begrepen heb zijn ze alle drie fanatiek bezig geweest om onze plaat zo veel mogelijk aandacht te geven. Zelf doe ik ook nog veel promotie, dus zie het als een bundeling van alle mogelijke krachten om ‘Circles..’ de maximale aandacht te geven die het verdient.
Op live gebied zijn jullie ook lekker actief bezig, al lijkt het er op dat jullie als Friese band het zuiden des lands een beetje links laten liggen. In plaats daarvan zijn jullie veel bij onze oosterburen onderweg, is dat een bewuste keuze?
Die vraag zou je eigenlijk moeten stellen aan boekers van zalen en festivals in de zuidelijke provincies van het land… Aan ons zal het zeker niet liggen hoor, we komen ook daar graag langs om te spelen en worden graag geboekt. We benaderen ze daar dan ook met enige regelmaat voor. Maar het is waar, de shows die we vooralsnog in die contreien speelden zijn tot nu toe echter nog maar op één hand te tellen helaas. Wat shows in Duitsland betreft: onze muziek doet het daar kennelijk goed en daarom focussen we ons al een paar jaar op shows spelen daaro. Inmiddels worden we ook met enige regelmaat opnieuw gevraagd om daar shows te gaan doen, dus dat begint langzaam maar zeker zijn vruchten ook wat af te dragen in die regionen.
Jullie traden in de loop der jaren op met onder andere Destruction, Hypocrisy, King Diamond, Cradle Of Filth. Wat was voor jou de gaafste show die je met Insurrection ooit gespeeld hebt?
Poeh, dat is een moeilijke omdat we al best veel shows gespeeld hebben… Als ik kijk naar de hele waslijst met shows die we eerder deden, denk ik dat vooral een aantal shows in Duitsland de meeste indruk op mij gemaakt hebben. Zo kan ik me nog één van die shows herinneren in een klein kroegje waar we samen met twee Duitse bands speelden. Ik had die avond voorafgaand aan de show serieuze twijfels of er überhaupt (excusez le moi) wel bezoekers zouden komen, het was in een afgelegen dorpje en dan ook nog in een kelder. Toch verzekerden de bandleden van de andere bands ons dat het helemaal goed zou komen. Om 21.00u gingen de deuren open, maar er was nog geen hond om die tijd. Totdat vijf minuten later geheel onverwacht het publiek massaal toe stroomde en de hele kroeg vol met mensen kwam te staan. Stampvol! We speelden die avond ook erg lekker en Pieter klom het publiek in en stond aan het einde van onze show zelfs op een tafel te headbangen. Het publiek vond het geweldig en bovendien verkochten we al onze meegebrachte cd’s die avond. Alhoewel uiteraard op bescheiden niveau, toch voor mij een zeer memorabel succes!
Vorig jaar speelden jullie op het Freeze Festival met een heus koor en een cellist. Hoe kwam dat tot stand en hoe reageerde het publiek daar op? Kunnen we nog meer van zulke acties van Insurrection verwachten?
Dat was een bijzondere show! Gedurende het opnameproces hebben we bedacht dat een aantal nummers van de nieuwe plaat wel wat extra’s konden gebruiken. In de vorm van extra muzikale lagen. Toen kwamen we met het idee om bijvoorbeeld percussie en een cello toe te voegen aan ‘Spiralling Down’ en een (door onze gitarist Marten ingezongen) acht-stemmig koor op de titeltrack. Het eindresultaat pakte boven verwachting uit. Toen we met het Freeze festival in onderhandeling waren om daar vorig jaar acte de presence te geven, werd er door hen geopperd om er een speciale show van te gaan maken. We kwamen toen met het idee om speciaal voor die show de arrangementen van een aantal nieuwe nummers wat uit te breiden met koor en cello. Zo gezegd, zo gedaan. Marten regelde de nieuwe partijen en muzikanten en we zijn toen druk aan het repeteren geslagen. Er was in de aanloop voorafgaand aan de show al veel aandacht vanuit de (regionale) pers dus de zaal zat die avond echt helemaal bomvol waardoor helaas lang niet alle geïnteresseerden er wat van mee konden krijgen. Het bleek desondanks echt een groot succes, ondanks de relatief beperkte voorbereidingstijd die we hadden gehad. We zien het daarom zeker als een optie om, indien er genoeg belangstelling is, dit vaker te gaan doen. Maar dan alleen als de zakelijke randvoorwaarden ook allemaal toereikend zullen zijn. Er gaat namelijk veel tijd en geld in zitten om extra muzikanten in te huren en uitgebreide repetities mee te doen.
Hebben jullie verder nog plannen om te gaan touren, of blijft het bij weekendshows?
We willen altijd spelen, dat staat buiten kijf en zijn dan ook een echte live band. Tot dusver staan er op dit moment alleen een aantal weekendshows in de planning, maar dat betekent niet dat we niet zouden willen touren. Er moet dan maar net een interessante mogelijkheid zijn om dat te kunnen doen. Zo hebben we al een paar keer wat opties voor de kiezen gekregen, maar helaas is daar tot op heden nog niet wat concreets uit gekomen. Op dit moment hebben we zo’n vijf bevestigde shows op de rol (en achter de schermen zijn we druk bezig om die lijst de komende periode flink uit te breiden), waarvan we er nu helaas nog maar twee bekend mogen maken. Namelijk 12 oktober op een festival in Duitsland en 30 november met o.a. Legion Of The Damned in Sneek. We hebben in de tussentijd overigens ook niet bepaald stil gezeten wat betreft het schrijven van nieuwe muziek. We zijn inmiddels zelfs in de zeer luxe positie dat we al bijna twintig nieuwe nummers (in diverse stadia van gereedheid) op de plank hebben liggen. Dat is nog niet eerder voor gekomen, maar er was kennelijk veel inspiratie haha. Nu de ‘Circles..’ plaat eindelijk uit is zijn we dus stiekem al weer bezig met de opvolger en beloofd al veel goeds!
Het viel me trouwens op dat er nog heel wat andere bands onder de naam Insurrection opereren. Hebben jullie hier als eens problemen mee gehad?
Daar kwamen we pas achter nadat we al een aantal jaren actief waren. We hebben daar tot op heden op geen enkele manier problemen mee gehad, in tegendeel zelfs. De andere bands met deze naam posten incidenteel wel eens complimentjes bij onze video’s of op onze Facebook pagina. Dat is best leuk. Ik denk ook dat het elkaar tot dusver nog niet erg in de weg zit omdat de andere bands elk op een ander continent actief zijn.
Jij bent zelf ook nog actief in Enraged, hoe staat het daar mee, kunnen we binnenkort nog iets nieuws verwachten met Enraged?
Onze meest recente ‘It’s Your Fear That Feeds Their Power’ plaat met gastbijdrages van onder andere Andy LaRocque, James Murphy, Jens van der Valk en Christofer Malmstrom werd uitzonderlijk goed ontvangen in de pers. Gezien het feit dat ik er heel veel tijd (vijf jaar) en energie in gestoken heb om de opnames, mix etc. voor die plaat af te ronden, was dat natuurlijk wel te gek. We hebben vorig jaar nog een nieuwe videoclip gemaakt van het van die plaat afkomstige nummer ‘Global Conspiracy/Invisible Oppressors’. Veel van de thematiek en het artwork van de ‘It’s Your Fear..’ plaat komt hierin naar voren en we hebben veel plezier gehad in het maken van deze door regisseur Rick Bahnert gemaakte videoclip. Check ‘m maar eens op YouTube. Momenteel ligt mijn prioriteit vooral even bij Insurrection, we hebben immers net een nieuwe plaat uit. Enraged zanger Jitse Schregardus is daarnaast druk met een Status Quo coverband genaamd Johnny English en gitarist Tjaard Walstra is druk met zijn Studio Audioshape. De tijd zal ons leren hoe het zich de komende tijd allemaal gaat ontwikkelen!
Tijd om af te ronden. Zijn er nog dingen die je graag kwijt wilt aan de lezers van Arrow Lords of Metal?
Jazeker, voor de boekers en programmeurs die dit lezen: we komen graag spelen! Voor alle metalfans die van opgefokte melodieuze death/thrash houden: koop onze nieuwe plaat (te bestellen via onze Facebook pagina) en kom zeker langs bij onze shows als we in je buurt zijn. Oh en, like ons op facebook en check vooral ook even onze video’s van ‘Non Existent Fall’ en ‘Apotheosis’. En natuurlijk veel dank aan jou, Dennis, voor het interview. Wordt zeer gewaardeerd!
Foto 1: RBL Photography
Foto 3: Froukje Venema
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.