Hour Of Penance
Paolo Pieri: “Geld is de nieuwe god en hij vernietigd beetje bij beetje de levens van normale burgers, door het grootkapitaal in handen van een paar happy few te laten en alle anderen hun wil op te leggen. Die mogen het doen met lage loontjes en geen daadwerkelijke inbreng.”
Het Italiaanse Hour of Penance verraste recentelijk met hun laatste album ‘Misotheism’. Er zijn best bands die met enorme bezieling spelen en er zijn bands die technisch bijzonder interessante composities in elkaar kunnen knutselen, maar bands die het allebei tegelijk kunnen zijn nog altijd zeer zeldzaam. Hour Of Penance is er zo eentje en vandaar dat ik graag wat meer over dit gezelschap te weten kwam. Zanger en gitarist Paolo Pieri kwam pas in 2010 bij de band, maar hij is wel bij de meeste doorslaggevende aspecten binnen de band op de één of andere manier betrokken en dus de aangewezen persoon om de band nader toe te lichten. En hij blijkt behoorlijk wat te vertellen te hebben.
Ramon Ι 8 december 2019
Gefeliciteerd met het nieuwe hoofdstuk in jullie geschiedenis ‘Misotheism’. Waarom was juist dat de passende titel voor dit nieuwe album?
De haat jegens god waarover we spreken in ‘Misotheism’ staat symbol voor de haat jegens mensen die machtsgeil zijn en die rijkdommen aanwenden om alle radertjes in deze wereld te besturen, in een richting die niet de mijne is. Geld is de nieuwe god en hij vernietigd beetje bij beetje de levens van normale burgers, door het grootkapitaal in handen van een paar happy few te laten en alle anderen hun wil op te leggen. Die mogen het doen met lage loontjes en geen daadwerkelijke inbreng. Je zou ‘Misotheism’ dus als zuiver religieus kunnen beschouwen als titel, maar het behelst meerdere aspecten van het leven, zoals ik het geschreven heb.
Zo, dat is een mooie binnenkomer. Het is alweer jullie achtste album en jullie houden er een stabiele frequentie in. Is dat iets wat jullie nastreven, of ontstaat dat gewoon zo?
Nee, gitarist Giulio gaat gewoon heel snel als hij eenmaal aan het schrijven is soms heeft hij in een paar maanden het muzikale concept voor een heel album al klaar. Ik heb er meestal wat langer voor nodig om zanglijnen erbij te bedenken, langer dan hij er voor nodig heeft ene heel nummer te maken. Daarna ga je natuurlijk schaven en we proberen het nummer in de beste vorm te krijgen waarin we het kunnen krijgen, op dat moment. We voelen echter nooit druk om en album uit te brengen, eerlijk gezegd. Twee jaar moet toch ook wel voldoende zijn als je toegewijd bent als band.
Hoe vond je de partners om dit mee te doen, het label, de studio en dergelijke, en in hoeverre hebben jullie zelf de regie kunnen houden?
Ik kwam in 2012 bij Hour of Penance nadat hun vorige zanger en drummer vertrokken waren. Ik kende die jongens al wel en ik stelde voor een auditie op te nemen, waarna ze me uitnodigden mee op tour te gaan met hun tour met Cephalic Carnage. Ik nam toen ook de live gitaar op me, waardoor er ruimte ontstond in de mogelijkheden bij het schrijven van nummers.
Ten aanzien van het label, we zijn pas voor de release van dit album bij Agonia Records uitgekomen en we zijn enorm tevreden met hun steun bij ‘Misotheism’. Ik kende ze al van ervaringen met eerdere bands, en ik ken de aandacht die ze besteden aan bands uit hun portefeuille. We kregen de gelegenheid van ze om een paar special editions te laten drukken, en een boxset met een patch en een vlag, iets waarvan we nooit dachten dat het haalbaar was voor ons, maar wat we wel altijd graag wilden.
Voor de opnames besloten we dat we onze zelfstandigheid moesten vergroten, en ons arbeidsethos in de studio naar een volgend niveau moesten tillen. We hebben een studio gehuurd in Rome, alleen om de drums op te nemen en die zo natuurlijk mogelijk te laten klinken. Dat gaf ons het fundament om het album verder mee op te bouwen. De rest hebben we opgenomen in Kick Recording studio waar we de vorige twee albums ook zaten, en daar hebben we alles voorbereid voor de mix en master in Hertz studios. Die gasten bij Hertz zijn echte professionals en ze gaven ‘Misotheism’ het best denkbare geluid, als je het mij vraagt.
Heb je de nummers nog van vorm zien veranderen tijdens het hele opnameproces?
Meestal gaan we de studio in met een voorgeproduceerde opname die we thuis hebben gemaakt. De nummers zijn dan in essentie dus al wel vast, qua vorm. We kunnen nog wel eens een drum-fill of zoiets veranderen, of nog wat schaven aan een baslijn, of een solo, maar 95% van het materiaal blijft ongewijzigd als we eenmaal klaar zijn. Achtergrondzang, dat is het enige dat echt helemaal nieuw is als we de studio uitkomen. We kunnen dan makkelijker kijken waar we ze willen hebben, en minstens zo belangrijk, waar niet meer.
Kun je iets meer vertellen over de tekstuele inhoud van het album?
Ik heb het over meerdere aspecten van hetzelfde onderwerp, eigenlijk. En dat is dat geld tegenwoordig de meest aanbeden en tegelijk aansturende god is die onze wil dicteert. Nummers als ‘Ludex’ end ‘Dura Lex Sed Lex’ gaan over hoe ik vind dat we met mensen uit georganiseerde misdaad en die ons land corrumperen om zouden moeten gaan. Nummers als ‘Sovereign Nation’ en ‘Occult Den Of Snakes’ hebben het over het feit dat ons land niet echt vrij is, omdat er bemoeienis is op politiek en militair vlak van andere westerse landen. Weer andere nummers zijn liedjes over revolutie, en aanklachten van diegenen die macht nemen over anderen, of vooral die slagen ten koste van anderen. Voor die mensen zijn welzijn van anderen en zelfs oorlogsvoering geen smet op hun geweten, als ze er maar beter van kunnen worden. De rest is eigenlijk een metafoor voor min of meer hetzelfde en gaat over die dingen die in ons huidige system gebeuren.
Waar ik ook erg nieuwsgierig naar ben, is hoe jullie het voor elkaar hebben gekregen om die identiteit van de band te waarborgen, terwijl er behoorlijk wat verschillende mensen door de band heen zijn gegaan over de jaren?
Guilio is de belangrijkste componist en hij is er sinds vlak na het debuutalbum bij. Dat was ‘Disturbance’, uit 2003. Dat is precies waarom je de band kunt blijven herkennen, ook al zijn er regelmatig andere mensen om de ideeën uit te voeren geweest. Nadat de band uiteen viel in 2010 heb ik echt een studie gemaakt van hoe hun werk in elkaar za ten hoe ik me daar als zanger in moest bewegen, om de lijn door te zetten. Tegelijk probeerde ik ook verbetering aan te brengen en mijn eigen smaak en stijl kwijt te kunnen. Met Guilio ben ik nu een goed geoliede machine. Bij het schrijven en dat is mede waarom de band de afgelopen jaren altijd herkenbaar is gebleven.
Heb je nummers over na de opnames voor toekomstige doeleinden, misschien een EP of zo, of al voor een volgend album?
Nee, we gebruiken ons beste materiaal helemaal op, ik zie geen nut in nummers opnemen waar we niet volledig achter staan. En al helemaal niet om het voor commerciële doeleinden te bewaren. We zouden in de toekomst wat extra covers op kunnen nemen, maar dat blijft voorlopig niet meer dan een idee.
Wat zijn jullie plannen de komende periode om dit album te gaan promoten, in binnen- en buitenland?
We hebben net een tour gedaan met Destroyer 666 in November (door heel Europa heen) en daarna gaan we naar Engeland in december, om daar weer na te spelen op Eindhoven Metal Meeting. In januari staan nog twee festivals gepland, waarvan er eentje in Zwitserland is voor de reünie tour van Dismember en daar hebben we echt ontzettend veel zin in! We zijn nog meer plannen aan het maken voor 2020 maar dat kunnen we nu helaas nog niet delen. We hopen ook weer naar Amerika te gaan, maar dat begint steeds lastiger te worden met visa, maar we blijven ons best doen het voor elkaar te krijgen.
Ik wens jullie het allerbest met de promotie van het album. Ik heb er echt heel veel plezier van gehad om te recenseren, dus petje af. Dank voor je uitgebreide inkijk in de wereld van Hour Of Penance. Is er nog iets dat je wilt zeggen om het interview af te sluiten?
Ik ben blij dat je ‘Misotheism’ waardeert end at je de tijd nam om ons te interviewen. Bekijk onze singles op elk mogelijk platform, en check ook onze komende limited editions die we hebben bedacht voor onze extreme metal fans van over de hele wereld. Tot zien op onze tour, ergens!
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.