Demons & Wizards
Hansi Kürsch: “Heel veel van de teksten gaan over waar de mensheid mee worstelt. Wat is goed en wat is fout? Dat loopt door het hele album.”
Alleen de naam Demons & Wizards al zal bij heel wat mensen een toename in het aantal hartkloppingen per minuut veroorzaken. Het roemruchte samenwerkingsverband tussen Hansi Kürsch van Blind Guardian en Jon Schaffer van Iced Earth heeft twee albums uitgebracht. Op deze albums is het beste van de muzikale werelden van beide mannen versmolten tot iets wat groter was dan de som der delen. Jaren van stilte gingen na deze albums voorbij totdat daar Wacken 2018 was. Met veel bombarie was de aankondiging van de terugkeer van Demons & Wizards een feit. Na de eerste uitgebreide tour ooit van het project komt op 21 februari ook het nieuwe album uit, getiteld ‘III’. Ondergetekende had het geluk de promo te mogen beluisteren en de joviale Duitse zanger en de typisch Amerikaans grofgebekte doch goedhartige gitarist onder zes ogen te mogen spreken. Dat leverde uiteindelijk zoveel informatie op dat ik het maar in twee delen heb gehakt. Het eerste gedeelte ging over de wat algemene zaken, en hieronder staat deel twee van het resultaat van drie kwartier Demons & Wizards-praat. Hier hebben de heren eigenlijk vrijwel zonder mij een goed gesprek onder elkaar over het nieuwe album!
Jori van de Worp Ι 10 februari 2020
Hansi: Voor het nieuwe album vonden we de titel ‘III’ eigenlijk allebei perfect! Het staat goed op de hoes, de titel staat niet in de weg van het prachtige artwork, netjes weggewerkt onder het bandlogo. De eerste is één, en de tweede zien we ook gewoon als nummer twee. Op een gegeven moment hebben we dat veranderd, ik weet niet eens meer waarom, misschien omdat het album zo gedomineerd wordt door The Dark Tower. Maar ik vind het uitstekend zo. Ik ben weg van de Led Zeppelin albums één tot en met vier dus dat is ook een reden, het past ook gewoon. Het is net als toen Jon me Demons & Wizards voorstelde als bandnaam. Soms hoef je niet te overleggen, en een punt te maken over iets wat in een seconde zo klaar als een klontje is.
Jon: De titel is ook een statement denk ik. Mensen zullen misschien iets hebben van oh dat is lomp. Prima, maar luister dan wel het album. “the proof is in the pudding” zeggen wij, luister naar de nummers want daar gaat het om. Ieder nummer op dit album heeft een uniek en sterk karakter. Dat is wat een album is, het gaat om de nummers die erop staan en niet om de titel of wat dan ook. We zouden een compleet leeg vlak met het bandlogo en de titel ‘III’ erop uit kunnen brengen en het was nog steeds een te gekke plaat geweest. Het gaat om de muziek en die gaan de mensen snel kunnen beluisteren.
Op het artwork zie je een tekst in het latijn, vertaald als “laat alle hoop varen wie hier binnen treedt”. Het artwork is verbonden aan het eerste nummer ‘Diabolic’, wat eigenlijk een opvolger van ‘Heaven Denies’ van ons eerste album.
Hansi: Klopt! Wanneer je de videoclip ziet zal de link tussen de nummers duidelijker worden. Maar als ik het kort samenvat en alle inspiraties erbuiten laat, we waren op zoek naar een nummer wat een goede impact zou maken als opener. Het is de laatste die Jon heeft geschreven. Hij stuurde het naar me op met de titel, en ik had direct zoiets van hiermee moeten we de richting van ‘Heaven Denies’ op. Dus ik begon weer te spelen met oude ideeën die ik voor dit nummer had. Toen kwam ik het oeroede gedicht Paradise Lost weer tegen, waarin verteld wordt wat er gebeurt na de val van Lucifer. Het was daarmee niet afgelopen. In ‘Diabolic’ vertellen we over de val van zijn twee metgezellen, Satan en Beëlzebub. Met hun aankomst breekt er een grote oorlog uit tussen de engelen. Net als Lucifer twijfelen Satan en Beëlzebub aan hoe het in de hemel gaat, het is een vorm van tirannie. Wanneer ze dit openlijk gaan betwijfelen worden ze verbannen. Dat is het verhaal van het nummer, op het artwork zie je Satan en Beëlzebub die aankomen bij het laatste bastion van Lucifer. De aartsengelen worden daar afgebeeld, en in de videoclip spelen wij ze. Dus dat maakt de cirkel compleet.
Jon: Mijn doel was ook om een paar nummers te schrijven die onze eigen stijl meer vermengen met die van classic rock. We hebben dat gedaan met ‘Children Of Cain’ en ‘Timeless Spirit’. Die laatste is het directe resultaat van een maand lang rondwandelen in Arizona. De bergen en woestijnen, een fantastische reis en een goede oefening in eenzaamheid ook. Daar kwam uiteindelijk hele toffe muziek uit voort, en ‘Timeless Spirit’ is daar een voorbeeld van. De tekst kan op heel veel manieren geïnterpreteerd worden, en dat laat ik echt aan de fans over wat ze eruit halen. Muzikaal wat het echt de bedoeling om een soort “Pink Floyd meets Black Sabbath meets Deep Purple” ding te maken. Het einde noemen we het “Hotel California deel” waar we die gitaarharmonieën in verwerkt hebben, dat was echt tof om te maken. Ook met onze technici Jake en Jim, de oldschool man en de jonge gozer die er samen nog meer dynamiek in brachten. De chemie die op dat moment tussen ons drieën in de studio heerste was fantastisch. Het nummer heeft alle elementen van de grote classic rock en heavy rock klassiekers. Wat Hansi in dat nummer doet, zeker in de backing vocals, is zo ontzettend gaaf.
Hansi: Met ‘Midas Disease’ gaan we lekker touren op de ‘Highway To Hell’, dat nummer was een hele trip in elke betekenis van het woord. Dat was volgens mij het laatste nummer wat Jon naar me toe had gestuurd. Fragmenten ervan had hij al een tijd geleden geschreven, en toen ik eraan begon te werken was het zeker nog geen afgebakend muziekstuk. De vibe is overduidelijk!
Jon: Die gaat terug naar de tijd van de Iced Earth ‘Incorruptible’ cyclus. Het is natuurlijk compleet Ac/Dc, maar het heeft gewoon een vet gevoel. Toen ik een eerste versie naar Hansi stuurde vond hij het gaaf, dus besloot ik er nog wat omheen te schrijven. Was dat net voor ‘Diabolic’?
Hansi: Rond dezelfde tijd geloof ik! Toen je me dat pakket met fragmenten stuurde en ik daar de vocals overheen schreef en dat terugstuurde. Toen wist je dus wat ik van plan was tot het pre-refrein, en toen schreef je het refrein en een paar van de lead gitaar delen erna toen ik al op mijn vlucht naar de VS zat. Dus dat was de laatste met ‘Diabolic’. Welke nou eerst was, geen idee eigenlijk, maar aan het eind van het opnameproces heb ik aan beide nummers tegelijk gewerkt. Toen ik de muziek kreeg, kwamen bij mij als zanger natuurlijk Bon Scott en Brian Johnson op, maar ik luister niet zoveel naar Ac/Dc. Ik heb mijn ideeën over hoe ze zingen en klinken, en dat probeerde ik direct op dat nummer te projecteren, want de muziek sprak overduidelijk die taal. Dus ik volgde die route en stuurde het terug naar Jon, en hij vond het wel wat! Het heeft zo’n straatgevecht modus zo. Ik heb mijn stembanden tot het uiterste moeten persen om die Ac/Dc stijl te benaderen, juist voor mij omdat ik het puur op gehoor doe en het niet mijn natuurlijke stijl is. Ook betreft de tekst, ik kreeg direct zo’n beeld voor me van een tv predikant die je alles weet te verkopen. Ik ben op de een of andere manier gefascineerd door dat soort mensen omdat ze werkelijk overal mee weg lijken te komen. Wat ze ook vertellen, mensen slikken het als zoete koek. Dat was mijn benadering bij het tekstuele gedeelte van dit nummer, en dat wordt versterkt door de manier van zingen. Ik heb deze tot het laatste bewaard, omdat dit nummer wel echt zwaar is voor mijn stem. Ik heb inmiddels wel genoeg ervaring om mijn stem niet te slopen, maar hij kan wel tijdelijk wat overbelast zijn dus ik moet daarna wel voorzichtig zijn.
Jon: We waren ook bij het eind van de opnames en we hebben deze tot het laatst bewaard. Hij deed hier echt van “raaaawr” (waarbij Jon een kwade kat lijkt te imiteren), echt een lekker rasperig nummer!
Hansi: Aan het eind zing ik van… wat zing ik? “She’s got a demon inside”? Dat is behoorlijk hoog, hoewel de hoogste noten in ‘Timeless Spirit’ zitten. Daar zit ik wel een beetje aan het Ian Gillen (Deep Purple) bereik, maar dat klinkt weer anders omdat het daar juist overduidelijk lead vocals zijn, terwijl het bij ons nummer meer onderin is gemixt.
‘Children Of Cain’ is een dystopisch verhaal, over een samenleving onder andere regels dan de onze. Het bijbelse verhaal van de moord op Abel door Cain wordt gezien als heilige missie, en dat is eigenlijk de basis van die samenleving waarin een survival of the fittest geldt. Ze stellen een ritueel in van broederslachting. Als een familie twee kinderen heeft, gaan ze beiden de grot van Cain in en slechts één zal naar buiten komen. Omdat het een grote samenleving is en het ritueel slechts één keer per jaar uitgevoerd wordt worden alle kinderen naar binnen gestuurd. Een van hen wordt compleet gestoord en maakt ze allemaal af omdat hij zichzelf de echte reïncarnatie van Cain vindt, de puurste van allen. Dat is hij eigenlijk ook, maar dat wordt niet geaccepteerd door de maatschappij en hij moet dat met de dood bekopen.
‘Diabolic’ is een opvallende vanwege zijn duisteren en klassieke benadering. Omdat het een groot nummer is en aan het begin van het album staat lijkt dat het album wel te definiëren, maar als je goed luistert is dit een heel divers album. Ook ‘Dark Side Of Her Majesty’ heeft dit wel, in een meer Gregoriaanse manier. Dat zijn echt nummers van Jon. Het is qua stijlen een perfecte mix, en het maakt ons niet zo uit of de invloeden meer richting Iced Earth of meer richting Blind Guardian gaan. Ik bekijk ieder nummer individueel. De songwriting van Jon en die van André van Blind Guardian zijn echt totaal verschillend. Het album is tegelijk duister en opbeurend. Het opbeurende komt van nummers als ‘Invincible’, maar ook van ‘Midas Disease’ of ‘New Dawn’, die muzikaal opbeurend zijn terwijl ze tekstueel juist weer wat duisterder zijn. Dat is het mooie hiervan. Je gaat uit van een bepaalde richting en ineens rolt het balletje een totaal andere kant uit. Als je mij vraagt een sticker te plakken, zou het een classic rock album zijn omdat het zo divers is en veel elementen uit die stijl bevat.
Jon: Ik heb het zelf nooit zo met stickers. Ik doe gewoon wat goed voelt op dat moment. Als ik met Hansi werk, stuur ik hem materiaal op en hopelijk vindt hij het goed en kan hij er iets mee. Als hij erdoor geïnspireerd raakt hebben we beet. Ik denk nooit echt na over welke kant de muziek opgaat, en dat is waarom ik denk dat ieder nummer op dit album zo compleet anders is! Ik ga gewoon de kant op die de muziek zelf uitwijst.
Hansi: Je komt met een nummer als ‘Diabolic’ in een hele duistere en intense wereld, maar dan ga je met ‘Invincible’ juist weer een compleet andere kant op. ‘Children Of Cain’ is heel mooi, het heeft een triest gevoel maar is niet duister zoals ‘Diabolic’ dat wel is. Er zit optimisme in het nummer, want gedurende het nummer is er de hoop dat dingen beter worden. Het is ook perspectief van de luisteraar natuurlijk. Heel veel van de teksten gaan over waar de mensheid mee worstelt. Wat is goed en wat is fout? Dat loopt door het hele album.
Jon: Het album is ook in vier stemmingen opgenomen, en dat speelt zeker een rol. ‘Diabolic’ is killer, maar het zit in een bariton bereik. Zou het dezelfde impact hebben als je anders had gestemd? Het zou echt anders worden zelfs als je dezelfde posities had aangehouden op je fret board. Het cleane gitaargedeelte in het begin is in B gestemd en dat geeft je dat onaangename gevoel. In moderne heavy muziek is het heel gewoon geworden om heel laag te stemmen, maar met Demons & Wizards hebben we het nooit eerder gedaan, en ik met Iced Earth eigenlijk ook niet.
Wat het uiteindelijk live het best gaat doen zullen de fans uiteindelijk vanzelf beslissen natuurlijk, maar er staan zoveel sterke en pakkende stukken op dit album. ‘Invincible’, ‘Wolves In Winter’, het zijn er zoveel met de potentie om een live klassieker te worden.
Hansi: Een nummer als ‘Timeless Spirit’ of ‘Children Of Cain’ zijn lastiger om in een live setting om te schrijven dan bijvoorbeeld ‘Fiddler On the Green’. Qua live klassieker to be zou ik het eens zijn met je twee keuzes Jon. Het is ook vaak uitproberen, soms krijg je pas die klik met een nummer als je het live speelt.
Jon: ‘Universal Truth’ heeft ook goede meezingbare stukken, en dat zie ik altijd wel als een goede graadmeter. Maar je weet het eigenlijk nooit zeker, en dat is een van de mooie dingen hiervan. Soms is het een nummer waarvan je het compleet niet verwacht, wat juist heel goed aanslaat. En dan sta je toch even te kijken van “Oh, is dat hem?”
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.