Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Bask

 

Zeb: “Minder vooraanstaande personages zijn niet gebonden door een cruciale morele boodschap of doel en dus hebben ze de vrijheid om interessanter te worden dan een hoofdpersoon.”

Het Amerikaanse Bask bracht recentelijk hun derde plaat uit, die ze toepasselijk genoeg ‘III’ noemden. Het album haalt zijn inspiratie uit verschillende stukken mythologie en folklore en wij doken met zanger (en songwriter) Zeb en drummer Scott dieper de materie in om zo een mooi en interessant beeld te krijgen van de verhalen en legendes uit zowel Europa als de Verenigde Staten.
Bart Meijer Ι 2 december 2019

Gefeliciteerd met zo’n geweldig album. ‘III’ klinkt als een erg oprechte plaat. Hadden jullie een plan in gedachte toen jullie je instrumenten oppakten of gebeurde dit album gewoon?
Scott: Het album gebeurde eigenlijk gewoon. We hadden geen echte voornemens voordat we ‘III’ schreven, behalve dan dat we onszelf muzikaal vooruit wilde brengen. We streven er altijd naar om vanuit een oprechte positie te werken als het om onze muziek gaat.

Alhoewel ‘III’ een logische titel is voor dit album valt het een beetje uit de toon vergeleken met de titels van jullie voorgaande albums. Hoe komt dat?
Zeb: We wilden eens een andere aanpak proberen in het benoemen van het album en besloten dat we de nummers voor zich wilden laten spreken, in plaats van de hele plaat samen proberen te vatten in een paar woorden.

Elk van jullie albums is uitgebracht op een ander label. Jullie zitten nou bij Season Of Mist. Is het plan om daar te blijven? En hoe zijn zij anders dan de vorige labels?
Scott: Season Of Mist is geweldig om mee samen te werken en we zijn van plan om deze samenwerking heel lang te laten duren. Hun bereik en distributie is groter dan alles wat we voorheen gewend waren en ze zorgen er voor dat we mensen zoals jij bereiken.

Er zijn maar weinig muzikanten die zichzelf kunnen onderhouden met hun muziek. Wat doen jullie in het dagelijks leven?
Scott: Jesse heeft een Craft Beer bar in Asheville en Greenville, Ray bezit een promotiebedrijf en werkt in de Orange Peel, een muziekzaal. Zeb werkt één op één met mensen met een handicap en ik doceer een muziek therapieprogramma in het westen van North Carolina.

Als je het positief bekijkt kan muziek gemaakt door mensen die er niet van afhankelijk zijn eerlijker en essentiëler zijn.  Hoe kijken jullie tegen de huidige muziekindustrie aan?
Scott: De muziekindustrie kan er vaker dan niet uitzien als een verwarrende plaats om in te navigeren. Het is moeilijk om iets vast te stellen als het zo makkelijk is voor iedereen om muziek op te nemen en online te zetten. De andere kant is als je opvalt tussen de enorme hoeveelheid aan modern vermaak dat we binnen ons bereik hebben. Het voelt soms echt als een worsteling, maar ik heb een aantal van de meest memorabele momenten van mijn leven te danken aan deze band.

The nummers op ‘III’ zijn allemaal gebaseerd op legendes, folklore en mythologie. Dit is uiteraard erg interessant, vooral met het soort muziek dat jullie spelen. Kun je ons wat vertellen over de verhalen die deze nummers hebben geïnspireerd?
Zeb: Perseus en Medusa is wat het zaadje plantte. De karakters zijn zo gewoon in ons culturele bewustzijn, maar ik was nog nooit echt diep het verhaal ingegaan. Dat verhaal te ontdekken onthulde een groot emotioneel landschap waaruit ideeën geput konden worden en vanaf dat punt was het een kwestie van welke verhalen een emotionele reactie uitlokten. Britse volksverhalen, legendes uit de Amerika’s, wat mij dan ook een sterk gevoel gaf. Er is een heleboel muziek die gebruik maakt van folklore. Ik ben zelf geïnspireerd door de Britse folk opleving uit de jaren zestig en zeventig. De manier waarop ze traditionele muziek moderniseerde voor rock publiek. Om te luisteren naar een nummer als ‘Matty Groves’ dat door Fairport Convention opnieuw werd bedacht en tegelijkertijd door Amerikaanse folk-artiesten zoals Doc Watson en Norman Blake werd gespeeld, dat vormde een connectie die erg krachtig aanvoelde. Meer dan wat dan ook is het interessant om te zien hoe verhalen door de muziek heen reizen.

Ik heb één album van een Nederlandse band waarop de nummers geïnspireerd zijn door Nederlandse folklore en er staan verrassend veel verhalen op waar ik nog nooit eerder van gehoord had. Kwamen jullie nieuwe verhalen tegen toen jullie ‘III’ schrijven?
Zeb: Wat ons meer inspireerde dan totaal nieuwe legendes en traditionele kennis was om juist dieper te graven in reeds bekende verhalen. Lezen over karakters die niet echt veel aandacht of focus kregen en dan bedenken hoe je het verhaal vanuit hun perspectief een emotionele invulling kan geven. Minder vooraanstaande personages zijn niet gebonden door een cruciale morele boodschap of doel en dus hebben ze de vrijheid om interessanter te worden dan een hoofdpersoon. Morgan Le Fay, uit de legende van Koning Arthur, is een heel goed voorbeeld hiervan.

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in Europese mythologie. Naast enige legendes van de inheemse Amerikanen heb ik echter maar weinig verstand van Amerikaanse mythologie. Kun je wat vertellen over de meer typische dingen van jullie folklore?
Zeb: De folklore van inheemse Amerikanen is duidelijk een enorme bron van Amerikaanse mythologie en legendes. Amerika heeft de folklore van alle bevolkingen die hier gesetteld zijn aangepast en opgezogen, dus ik denk dat veel Amerikanen een bepaalde wereld-connectie hebben met de verhalen uit andere landen. Er zijn genoeg legendes die uniek zijn voor Amerika. Sommige gebaseerd op echte mensen en gebeurtenissen, zoals mijn groot, groot, overgroot-oom Daniel Boone. Sterke verhalen van het frontier zoals die van John Henry, de onvermoeibare staalwerker, Paul Bunyan of Johnny Appleseed zijn bijzonder populair. Er zijn ook een boel mythische wezens en cryptozoölogische mythologie in Noord Amerika. We hebben Big Foot, de Jersey Devil, Moth Man en talloze anderen. Er is hekserij in het noord-oosten en een heleboel regionale folklore van Appalachia tot aan de Everglades en tot aan de Redwoods. Amerika heeft bijna oneindig veel mensen, landschappen en verhalen.

Heb je ooit Dungeons & Dragons gespeeld?
Zeb: De laatste keer dat ik dat deed speelden we in een Dungeon World gebaseerd op enkel de zes-zijdige dobbelsteen, wat ik ten zeerste aanbeveel. Het zorgt voor meer samenwerking georiënteerde verhalen en geeft binnen het spel een enorme hoeveelheid vrijheid. Uiteraard geen disrespect naar de 5e Editie, wat ook heel leuk kan zijn.

Bask is geen stilstaande entiteit. Jullie hebben jezelf muzikaal door ontwikkeld van het punt dat jullie begonnen naar wat jullie nu zijn. Als je terugkijkt, hoe is Bask dan anders dan toen?
Scott: We zijn doorontwikkeld naar een punt waarop we zowel muzikaal als persoonlijk veel beter communiceren dan toen we net begonnen. Onze muzikale voorkeuren zijn ook onderhevig aan het ebben en vloeden, en we staan in de loop der jaren meer open voor experimentatie en het gebruik van andere instrumenten.

De nummers op ‘III’ zijn heel goed in staat om een pallet aan verschillende emoties op te roepen. Het is niet moeilijk om je ogen te sluiten en je zelf mee te laten voeren door de muziek. Er gebeurt zoveel dat het echt een ontdekkingsreis is. Is dat voor jullie ook zo?

Scott: Ja, ik denk het wel. Onze liedjes brengen allerlei verschillende aspecten van hoe wij spelen naar buiten, vooral de contrasterende dynamiek die wij hebben.

De muziek klinkt vooral erg donker, maar de stem van Zeb klinkt helder, als een soort lichtbaken. Is dit contrast bewust gedaan?
Zeb: Ik denk dat een hoop van de contrasten inherent zijn aan onze songwriting. Ik denk graag dat “clean” zingen een heel breed spectrum aan gevoelens kan overbrengen, gebaseerd op de melodie en de klank.

De volgende vraag is misschien wat vaag, maar ik vraag me af: jullie muziek heeft een bepaald gevoel dat ik tot dusver alleen nog maar bij Amerikaanse bands heb gehad, bijvoorbeeld Crypt Trip en All Them Witches. Kun je dit gevoel verklaren?
Scott: Goede vraag. Ik denk dat het vooral een natuurlijk onderdeel is van de evolutie van muziek; met name het weten te vangen van regionale invloeden binnen een veel breder geluid.

Jullie hebben getourd met veel bands die toch echt een ander geluid hebben dan jullie: High On Fire, Black Tusk, Carcass. Hoe reageert het publiek als er bands optreden met zo’n verschillend geluid?
Scott: Dat verschilt echt per show. We hebben zeker wel eens voor publiek gestaan dat ons of niet goed vond of niet begreep. We hebben in Europa een erg goede ontvangst gehad en daar voelen we ons ook nederig bij. Er zijn ook verschillende steden in de Staten die aanvoelen als een thuis ver van huis. Er zit van beide genoeg in onze muziek om zowel door metalheads als meer indie-georieënteerd publiek gewaardeerd te worden.

Hoe ziet een Bask show er trouwens uit?
Scott: We hebben verlichting voor de doorzichtige drumkit en hebben een rookmachine mee als we op tour zijn. De vibe van het podium is erg belangrijk voor wat we met onze liedjes willen overbrengen.

Wie zou je zeggen dat je grootste inspiratie is om muziek te maken, en waarom?
Scott: Er zijn zoveel muzikale inspiraties voor ons allemaal dat we daar niet even snel doorheen kunnen gaan hier. Één van mijn grootste inspiraties was Hydra Head Records. (Een onafhankelijk label dat zich specialiseert in extreme metal). Toen ik dat jaren geleden ontdekte was het echt een diepgaande ervaring voor mij.

Bedankt voor jullie tijd. Voel je vrij nog iets toe te voegen.
Scott: Bedankt voor de interessante vragen. We hopen in de nabije toekomst weer terug naar Europa te gaan.

Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.