Behemoth & Imperial Triumphant – Geheime locatie ergens in Polen – 05 september 2020
“Deze show was uniek en indrukwekkend van begin tot einde! Bovendien een perfect inspelen op de mogelijkheden van dit moment, want met zulke productie ga je niet op pad langs middelgrote zalen. “
Inmiddels is het concept bekend en wijdverspreid: door de coronamaatregelen zijn concerten afgelast en verboden, maar creatieve geesten hebben een nieuw fenomeen uitgedokterd om – als pleister op de wonde – band en publiek toch contact te laten maken. En zo kwam de live stream ons leven binnen. Eerst werd het potentieel uitgeprobeerd met gratis live streams allerhande, maar spoedig hing ook aan dit ‘thuis in je luie zetel kijken’ een (laag) prijskaartje. Natuurlijk kan het de magie, de sfeer en het sociale contact van een echt concert niet vervangen, maar ‘for the time being’ is het wel mooi om af en toe eens zoiets gade te slaan. Zoals met alles is er kaf en koren tussen het aanbod. De meeste initiatieven van bands bieden echt wel iets extra. Veelal is het een releaseparty van een album, zodat je op een fijne, intense manier vertrouwd raakt met nieuwe songs in afwachting van ‘the real thing’, maar stilaan gaat men ook met dit format verder en verder, Enslaved biedt ons bijvoorbeeld in drie concerten een ‘cinematic Summer’ met driemaal een andere exclusieve setlist en omstreeks Halloween staat er ook een concert van Cradle Of Filth in een kerk gepland. Behemoth… die spannen voorlopig toch wel de kroon qua durf en organisatorische talent. Gegarandeerd veel impact en opbrengst, exclusiviteit en tegen heilige huisjes schoppend. Letterlijk zelfs.
15 september 2020 I Tekst: Vera Matthijssens
Vooraleer op 5 september 2020 om 20u een twee uur durende Behemoth show van start gaat, is er vanaf 19u de officiële preshow. Nergal neemt ons mee naar de geheime locatie in Polen en leidt ons rond op het terrein en in het verlaten kerkgebouw. Drie dagen voor de show zijn de voorbereidingen in volle gang en Nergal krijgt er zelfs de sfeer van een klein undergroundfestival te pakken, met kramen en mensen van de crew die alles in gereedheid brengen. Journalisten, fotografen en mensen van Grupa 13 waren er rond om poolshoogte te nemen. Eén dag voor de show vertelt Nergal ons dat de setlist bestaat uit vier acts en dat het de eerste keer is in hun lange loopbaan dat ze twee uur zullen spelen. Met een knipoog voegt hij eraan toe dat hij vanavond hoopt om toch weer de conservatieve lui in het katholieke Polen tegen zich in het harnas te jagen met uitdagende elementen in de show.
Maar eerst is er een ruim half uur show van Imperial Triumphant uit de Verenigde Staten. De ultra avant-gardistische band bevindt zich in het Slipper Room Cabaret in New York City en is opmerkelijk te noemen. De drie heren verbergen zich achter maskers en produceren een akelige sound met snerpende gitaren, trompet en een lage death metal grom. Geordende chaos alom, zoek niet naar houvast, je vindt het niet in deze avontuurlijke kakofonie waarbij relaxte jazz stukken abrupt overgaan in death metal furie. Vreemd gesproken passages, een klassiek pianostuk, een trompetsolo… het komt allemaal aan de beurt, maar van samenhang is amper sprake. Apart is het zeker, maar ondergetekende houdt het toch maar bij bands als Arcturus wanneer het woord avant-garde ten berde komt.
Om klokslag 20u zitten we aan het scherm gekluisterd, waar fans van over heel de wereld hun indrukken blijven chatten. Maar wij richten ons op het grote scherm waar paarden galopperen in het veld en halt houden bij de verlichte kerkruïne. Act 1 biedt ons genoeg om te verkennen met beelden van de binnenkant van de kerk en de actie van Nergal, Orion, Inferno en Seth op het podium. Zonder onderbreking speelt men – op de gekende strakke, overdonderende manier – ‘Evoe’, ‘Wolves Of Siberia’, ‘Prometherion’ en ‘From The Pagan Vastlands’.Het geluid is fantastisch, de lichtshow des duivels.
Act 2 toont de verlatenheid van de verder lege kerk tot er ingezoomd wordt op een vuurdanser met een wijwatervat. ‘Blow Your Trumpets Gabriel’ weerklinkt imposant, terwijl de vuurdanser gensters in het rond stuurt. Het lijkt alsof de kerk in brand staat door het felle geel en rood licht, de regen van gensters en de verspreide vuurkorven die zich voor het podium bevinden. ‘Can you see us legions?’ brult Nergal in de microfoon, maar er volgt geen normale bevestiging van het publiek. Tijdens ‘’Antichristian Phenomenon’ bengelt een halfnaakte vrouw in een brandende hoepel boven in het nok van de kerk. Deze ‘stunt’ is opzienbarend, zeker in een kerk, en doet me nog het meest aan de ‘Black Mass’ tournee van Gorgoroth denken waarbij naakte heren en dames gekruisigd op het podium werden tentoongesteld. Vervolgens richt Nergal zich langer tot de kijkers thuis en spreekt de legendarische woorden: ‘To every legion all over the planet, in despite of this plague, we gather here in this unholy church and together we shall ‘Conquer All’ waarna een superieure versie van dit nummer volgt. ‘Lucifer’ wordt gebracht met een akelig gesproken sample en bassist Orion draagt een gigantisch hoofddeksel.
Tijdens act 3 stijgt al vlug de spanning. Er is een tafereel dat songs als ‘Ora Pro Nobes Lucifer’, het heftige Satan’s Sword’ en ‘Ov Fire And The Void’ beheerst. Indrukwekkend en decadent. Heel traag komt een –fragiel ogende – vrouw met naakte borsten in beeld. Ze wordt traag maar zeker doorspit met vleeshaken die door haar vel priemen. Vast hangend aan touwen wordt ze zo langzaam hoger en hoger gehesen en blijft ze in het zwerk bengelen, terwijl het bloed van haar rug afdruipt. Als schokeffect voor de goegemeente in een kerk kan dit tellen. De camera’s tonen ook nog een trapeze die in brand staat en de brandende toortsen aan de ingang. Heel de show worden ook beelden van de kerk langs buiten getoond, zodat men de helse lichtshow laat weerkaatsen tegen de natuurlijke omgeving terwijl de duisternis valt. ‘Chwala Mordercom Wojciecha’ is een vreemd nummer. Het wordt door Nergal vertolkt met een megafoon van op het spreekgestoelte. Het volk juicht, symfonische muziek schept bombast, er wordt gedanst met vuurpijlen en een omgekeerd kruis. De volgende songs zijn ‘As Above So Below’, ‘Slave Shall Serve’ en ‘Chant For Ezekiel 2000 E.V.’ waarbij bloed druipt uit de monden van de muzikanten.
Aan het begin van act 4 neemt bassist Orion een brandende pijl en schiet hem naar een stel omgekeerde kruizen die prompt vuur vatten. ‘Sculpting The Throne Of Seth’ en de volgende songs worden gespeeld met de twee reusachtige, brandende kruizen naast de band op het podium. Daarbij valt ‘Bartzabel’ nog op door zijn akoestische gitaren en cleane samenzang. Uitgerust met mijters zet de band een beklijvende versie neer. Welhaast religieus. Vollen bak death/black metal terug tijdens het wervelende ‘Decade Of Therion’. Een ruiter verschijnt tussen de brandende kruizen. De apotheose bestaat uit het stilaan legendarische ‘O Father O Satan O Sun!’ waarbij de vuurdanser nog het beste van zichzelf geeft en het lijkt alsof de kerk echt in lichterlaaie staat na de doortocht van Behemoth. Wat een show! Dit schreeuwt om vereeuwigd te worden op een DVD/Blu-Ray en 2CD en iets zegt me dat we daar niet lang op gaan hoeven te wachten. Deze show was uniek en indrukwekkend van begin tot einde! Bovendien een perfect inspelen op de mogelijkheden van dit moment, want met zulke productie ga je niet op pad langs middelgrote zalen.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over Behemoth.