Festival Zeeltje – Deest – 18 augustus 2023
“Delain speelt een strakke show, heeft een goed geluid, mooie lichtshow en verantwoordt hier wel duidelijk zijn headline status (voor dit festival) op de eerste dag.“
Het einde van de zomervakantie brengt gelukkig ook altijd nog even dat lekkere toetje: een bezoekje aan Zeeltje in Deest, één van de gezelligste kleinschalige festivals van Nederland. Vorige jaar had ik dit moeten missen, maar dit jaar had ik er erg veel zin in. Het is een jubileum voor de organisatie; het festival mag zijn dertigste editie vieren.
22 augustus 2023 I Tekst: Cor| fotografie: Linda
Qua line-up is het voor mij persoonlijk wel eens interessanter geweest, maar dat mag de pret niet drukken. De nadruk ligt op de zaterdag met de legendarische Bintangs (ze bestaan nog!), maar ook kijk ik uit naar de terugkeer van Nashville Pussy naar dit festival, het nieuwe project Peter van Elderen (bekend van Peter Pan Speedrock) TankZilla en ook het laatste album van The New Roses maakte mij erg nieuwsgierig naar de liveprestaties.
We beginnen op de vrijdagmiddag wanneer we bij de vierde band van de dag, Cobrakill, het terrein opkomen. Het valt me wel direct op dat het buitenpodium groter is dan twee jaar geleden, de buitenruimte zelf lijkt iets kleiner, en “mijn platenstandje” is er niet meer. Ook qua aankleding lijkt het iets kaler.
Op het veld voor het buitenpodium staan her en der verspreid wat groepjes mensen, druk is het zeker nog niet te noemen, maar de band doet zijn best het aanwezige publiek te vermaken. Naast het eigen werk komen er covers van Judas Priest en Mötley Crüe van het podium. Zowel muzikaal als visueel is dit een tripje terug in de tijd; hair metal zoals dat in de tachtigerjaren gepresenteerd werd, inclusief eyeliner, leren outfits en poses. Bij een ballade-achtige passage gaat de zang wel jammerlijk geheel door het ijs, maar verder is dit nergens opzienbarend en ook niet storend. Ondanks de over de top presentatie, krijg ik niet de indruk dat deze jongens zichzelf te serieus nemen, en ze hebben er toch echt een paar fans bijgekregen, ze hadden in ieder geval een paar heel enthousiaste (lokale) toeschouwers en een aantal T-shirts verkocht.
Na een korte rondwandeling en een hapje eten klinkt het uit de tent toch erg aantrekkelijk. Eigenlijk is die zondag gevuld met cover bands toch wel genoeg naar mijn smaak. Moet er dan op vrijdag en zaterdag ook nog podiumtijd worden afgepikt van de niet-cover bands? In Your Honor is een Foo Fighters coverband die mijn scepsis binnen twee nummers overboord heeft; dit moet ik toch maar even van dichterbij bekijken en beleven. Een goede zanger met zeer overtuigende podiumpresentatie wordt ondersteund door een zeer capabele band en ze brengen hun covers met sprankelende overtuiging. Ook enkele noemenswaardige details zijn de achtergrondzang van de bassist, de energieke gitaarsolo’s en de regelrechte metalriffs door de wel heel keurig ogende derde gitarist. Mede door de ontwapenede presentatie heb ik toch wel genoten van ijzersterke versies van onder andere ‘Everlong’, ‘My Hero’ en het geweldige ‘This Is A Call’.
Bij dit soort kleinere, erg gezellige festivals is het vaak ook een weerzien met wat oude bekenden; zo ook dit keer weer. Hierdoor heb ik van Killer niet de hele set met volle aandacht kunnen zien. De mix van AC/DC en Motörhead werd echter duidelijk met vakmanschap en spelplezier gebracht. Deze oude rotten draaien ook al weer mee vanaf 1979 (!), en doen dat nog steeds met verve. Ik zal hun ‘Ready For Hell’ album dat al veel te lang niet meer uit mijn platenkast was geweest, zeker weer gaan draaien, om goede herinneringen aan deze dag weer terug te halen. Ik had de bandleden al eerder op de middag tussen het publiek gezien, alwaar ze gewillig met fans op de foto gingen, en toen ik na het optreden bassist Ian bij de bar tegenkwam, werd mijn opgestoken duim beantwoord met een vriendelijk gesprekje over dat zo’n festivalletje met een uur speeltijd toch wel ideaal was voor hun leeftijd; sympathieke luitjes.
Het Franse Overdrivers had met hun albums nog niet echt hele grote indruk op me kunnen maken, maar live zou dit best wel eens erg prettig kunnen zijn. De AC/DC invloeden zijn wel heel erg overduidelijk aanwezig en ondanks dat het nergens echt spannend wordt, is de band redelijk strak te noemen, maar is die schelle, krijsende piepstem toch echt erg dun en soms ronduit onaangenaam. Dat de band zichzelf echter wel heel serieus lijkt te nemen en niet zoals Cobrakill een gezonde portie zelfspot heeft, maakt het er wellicht ook niet beter op. Toch lijken er gelukkig voor de band toch nog wel wat liefhebbers, getuige de knikkende hoofdjes voor het podium en ook ondergetekende heeft zich, op gepaste afstand, in goed gezelschap en met een biertje er bij, toch prima vermaakt.
Komodo had ik een paar jaar geleden ook al eens gezien op Zeeltje. De brede mix van sixties hippie muziekjes met Jefferson Airplane-achtige toestanden zou me toch moeten kunnen aanspreken, zeker door zo’n sympathiek ogend gezelschap. Vorige keer hadden ze bij mij geen enorme indruk kunnen maken, maar wellicht kunnen de reeds meer ervaren muzikanten daar nu verandering in brengen. Voor mij persoonlijk is dit het nog steeds net niet (net te weinig “bite” of zo?), maar het doet me plezier te zien dat een groot deel van de aanwezigen wel enthousiast zijn en heel knap dat de band toch zoveel in het zwart geklede hardrockers en metalheads zelfs aan het dansen krijgt.
Tijd voor het hoofdgerecht van vandaag; Delain. Martijn en consorten zijn in “nieuwe bezetting” al snel een geoliede machine geworden, zo blijkt. De vervangster voor Charlotte, Diana Leah, had ik evenals bassist Ludovico Cioffi nog niet live aan het werk gezien. Ook Sander Zoer (drums) en Ronald Landa (gitaar) zijn een tijdje tot 2021 niet actief geweest in de band, maar hier is allemaal niets van te merken. Cioffi is duidelijk zowel muzikaal als qua podiumpresentatie helemaal op zijn plek hier, en ook Diana Leah lijkt het merendeel van het publiek voor zich gewonnen te hebben. Misschien ben ik hier zo aan het eind van de dag niet meer zo voor in de stemming, maar mij komt het allemaal soms een beetje te netjes engelachtig over; een persoonlijke kritische noot die er waarschijnlijk totaal niet toe doet. Tussen de nummers door en in podiumpresentatie doet Diana echt haar best om enthousiast over te komen en het publiek vooraan heeft ze helemaal mee. Het echte sfeertje dat het lijkt alsof ze de hele tent kan overtuigen, komt bij ‘The Gathering’, als we over de helft van de setlist zijn. Delain speelt een strakke show, heeft een goed geluid, mooie lichtshow en verantwoordt hier wel duidelijk zijn headline status (voor dit festival) op de eerste dag. Het toetje voor vanavond, een W.A.S.P. coverband die ik echt moest gaan zien volgens een paar van mijn gesprekspartners vandaag, sla ik toch over omdat het morgen weer een drukke dag gaat worden.
Voor de zaterdag stond al een andere afspraak, waardoor ik in ieder geval de eerste optredens zou moeten gaan missen. Hopelijk zou ik net op tijd kunnen komen voor TankZilla. De omstandigheden zouden anders bepalen. Jammerlijk genoeg zat er geen Zeeltje meer in het verschiet dit jaar, voor ondergetekende. Ik ben wel heel blij dat ik tijd heb gevonden om de vrijdag, ondanks de voor mij persoonlijk iets minder interessante bands, toch mee te pikken; hopelijk volgend jaar graag weer een completer Zeeltje, want dit smaakte toch weer naar veel meer!