Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Ektomorf – Interview met Zoltan “Zoli” Farkas (zanger/guitarist)

Zoltan Farkas: “Deze keer draait het helemaal rond mijn leven. Het album geeft weer wat er gebeurd is.”

Na het uitstekend ontvangen ‘Reborn’, komt Ektomorf met hun vijftiende album ‘Vivid Black’ voor de dag. Napalm Records werd uitgezwaaid en het album verschijnt terug bij hun vertrouwde label AFM Records. Ook muzikaal werd een andere richting gekozen en gaat het meer nu metal uit dan thrash. Invloeden als Slipknot, Machine Head en Korn zijn zeker aanwezig maar Zoltan “Zoli” Farkas gaat zo hard tekeer dat hij bijna beter klinkt dan het origineel. Hoewel het hoofdzakelijk woede en pijn zijn die overheersen, kregen we een supervriendelijke Zoli voor de camera voor een open en eerlijk gesprek over band, het album en de reden van zijn emotionele uitvallen.
Koen de Waele Ι 4 december 2023

Agressie, pijn en woede, zo zou ik het album beschrijven. Waren dat de emoties die overheersten tijdens het schrijven en maken van ‘Vivid Black’?
Ja, de laatste jaren zijn voor mij een hel geweest, vol met miserie. Dat valt hier duidelijk te horen. Op het vorige album ‘Reborn’ was dat niet zo en werd ik geïnspireerd door horrorfilms. Deze keer draait het helemaal rond mijn leven. Het album geeft weer wat er gebeurd is.

Hoe gaat het eigenlijk met jou in het echte leven?
Het gaat wel goed hoor.

Ik sprak je drie jaar terug toen het vorige album ‘Reborn’ uitkwam. Zijn de opnames op dezelfde manier verlopen nu?
Het schrijven van ‘Reborn’ verliep helemaal anders. Er heerste corona en ik kon anders niet veel doen. Het maken ervan duurde veel langer en tot naar het einde toe heb ik nog van alles aangepast. ‘Vivid Black’ schreef ik op enkele weken tijd. Het ging erg snel. ‘Reborn’ was eerder complex en het nieuwe is eerlijk, bruut en kwaad met eenvoudige riffs.

Maar het lijkt wel recht uit het hart te komen.
Bedankt. Dat vind ik een mooi compliment. Dit album gaat over eerlijkheid. Daarom klink ik zo boos.

Je maakt ook gebruik van je heldere zangstem. Hoe vond je die?
Op mijn sociale media zoals Facebook en Instagram begon ik korte video’s te posten waar ik met mijn akoestische gitaar nummers van Kurt Cobain, Alice In Chains enz. speelde. Ik hield erg veel van die nummers. Ik dacht niet dat ik een goede heldere stem had maar mensen gaven me enorm goede feedback. Dus had ik zoiets van laat ik het op het album maar proberen. Er stonden nog openingen in die ik eerst ging opvullen met wat te schreeuwen of door riffs tussen te plaatsen. Dan dacht ik waarom ik het niet melodieuzer zou invullen. Het bleek leuk te zijn en iets wat ik nog nooit eerder had gedaan.

De voornaamste emotie is pijn. Hoe bereid je jezelf voor? Denk je aan een slechte herinnering of kijk je eerst naar een emotionele film of serie?
Het hele album draait rond teleurstellingen en het falen van mensen in mijn leven en verdriet. Tijdens het schrijven is mijn moeder gestorven. Ik wil die heldere zang ook live brengen om iets emotioneel te delen. Tegenwoordig kan iedereen zingen. Achteraf wordt dat verbeterd met de computer. Ik wilde alles zo natuurlijk mogelijk doen. Het is honderd procent Zoli wat je hoort.

‘Die’ is zo een nummer dat iedereen gaat meezingen als je het live brengt. Wie moet er dood?
Haha, mijn ex-vriendin. Echt hoor. Het gaat over een vrouw die ik ken en met wie ik een relatie had. Ze heeft mijn vertrouwen misbruikt. Ik ga haar niet echt vermoorden maar schreef over dat gevoel. Ik breek haar nek en dat verdient ze wel. Het is een gevoel dat erg sterk in deze muziek weerklinkt en eigenlijk is het een liefdesnummer.

‘The Best Of My’ is ook een nummer van het album. Wat beschouw jij als je beste karakteristieken?
Het nummer gaat over het beste geven van jezelf in alles. Zowel over emoties als met je acties. Je geeft je hart letterlijk weg en dan profiteren ze ervan. Iedereen heeft dat wel al eens meegemaakt. Met een vriend, vriendin of zelfs met ouders. Je doet je best en krijgt niets terug of ze nemen nog meer van je af. Tot je gek wordt. Maar in plaats van met beide knieën op de grond te blijven zitten, kom je terug recht en staat recht op je voeten.

Er zitten heel wat nu metal invloeden in. Dan noem ik namen als Machine Head, Slipknot en Korn. Terug naar het begin van de jaren tweeduizend?
Ik zat altijd al in thrash en nu metal. Thrash was wel mijn basis. Eind de jaren negentig en begin jaren tweeduizend stond er geen echte metal aan de top. Ik was een metalhead die hield van nu metal en anderen haatten het. ‘Outcast’ is één van onze beste albums ooit en dat zit vol met groove en nu metal. Dat is de echte mij en daar wilde ik terug naartoe. Het meest pure thrashalbum is ‘Reborn’. Toen het album uitkwam, veranderde ik muzikaal. Ook muzikanten kunnen veranderen. We kwamen terug van de ‘Reborn’ tour en ik stemde mijn gitaar lager naar Drop D wat zowat het laagste is wat je kan stemmen aan een gitaar. Ik had dat nodig want tijdens covid had ik twee jaar lang geen enkele riff geschreven. Tijdens de ‘Reborn’ tour speelden we slechts één nummer uit dat album en dat was ‘Fear Me’. Fans wilden het album niet horen en verlangden naar muziek uit het ‘Outcast’ album. Dat is meer mezelf. Ik kreeg dat ook als feedback nu tijdens de eerste twee singles. Mensen vinden dat Ektomorf terug is.

Het grote verschil is dat het vuur tegenwoordig bij Korn, Machine Head en Slipknot al wat gedoofd is en dat agressieve van weleer ontbreekt. Bij jou is dat nog goed aanwezig.
Dat zeg je goed. Het is geen belediging naar hen maar wat ik voel is dat de nieuwe golf van metal wel goed is maar boosheid en agressie ontbreken. Luister maar eens naar Slipknot tijdens ‘Iowa’ uit 2001. Dan wil je moorden plegen. Het is eerlijk en hard. Nieuwe platen hebben dat niet meer. ‘Vivid Black’ is superhard en agressief maar op een goede manier. Zoals de oude albums van bands als Korn, Slipknot, Machine Head maar ook Coal Chamber en Static-X. Die laatste bands waren ook supergoed.

Het album werd geproduceerd door Tue Madsen en jezelf. Was het de eerste keer dat je zelf iets produceerde?
Ik schrijf alles en daarna is het zo goed als klaar. Ik speel alles zelf in behalve de bas. Ik kan dat wel maar het wordt anders te veel. Als ik een nummer geschreven heb, gaat het naar de band en dan naar Tue. Maar dan is het al tachtig procent klaar en in de studio zorgt hij voor de details. Sinds 2003 brengt Tue me al naar de top. Kijk naar mijn heldere zang, ik was er niet zeker van en stelde voor om te schreeuwen. Tue vond mijn heldere zang wel goed en op zijn aandringen zette ik door. Ik wist wat ik wilde horen in de gitaren maar hij werkte alles zo goed af. Dat is zijn deel. Eigenlijk is het teamwork. Ik schrijf alles en de nummers zijn zo goed als klaar. Ze hebben enkel een goede duw nodig en de eindafwerking en dat is Tue zijn verdienste.

Je maakt deel uit van een honderd procent tour band. Was het dan alsof je uit een mentale gevangenis kwam toen de lockdown eindelijk over was?
Zo kan je dat verwoorden. Er waren covid-en relatieproblemen. Mijn moeder was erg ziek. Al die dingen samen hebben ervoor gezorgd dat ik er mentaal nog niet over ben. Het is bijna drie maand geleden dat mijn moeder overleden is en het is nog niet over. Ik ben er ook nog niet uit. Dat is de stemming die je op het album hoort. Het zal goed zijn voor de nakende tour want als ik dan ga spelen, gaat dat dezelfde stemming zijn als op het album.

Wat betekent Nirvana voor jou? Begin 2023 nam je het nummer ‘Heart Shaped Box’ op.
Ik kon geen riffs meer schrijven en had geen ideeën. Niets werkte en ik was helemaal geblokkeerd. Op een dag zag ik Post Malone en zijn tribuut aan Nirvana. Hij speelde een uur lang en zond het uit via een livestream. Ik kende het nummer maar zijn versie was echt goed. Ik begon dan op mijn gitaar wat te spelen en leerde de riff van dat nummer. Ik nam een minuutje op met mijn telefoon en zette dat online op mijn sociale media. Dat was rond acht uur ’s avonds. Toen ik de volgende dag opstond had ik al duizenden views. Ik verwittigde de band en iedereen vond het een goed idee om dat nummer op te nemen. We hebben er later zelfs een video voor gemaakt. De helft van de fans vond het goed en de andere helft niet. Ze vonden dat we softies geworden waren. Laat die dan maar eens naar het nieuwe album luisteren. Het nummertje van Nirvana is een cover en het staat zelfs niet op het album. Het label wilde het als bonus maar ik weigerde. De tien huidige nummers vormen samen één geheel waardoor het zo goed klinkt. Met de cover erbij op het einde zou het een soort break vormen en totaal anders eindigen. Je moet het emotioneel ondergaan en dat nummer zou dat gevoel breken.

Je bent 48 jaar en Ektomorf draait ondertussen dertig jaar mee. Hoe blijf je zo energiek?
Dat weet ik niet. Ik vermoed dat het is omdat ik van muziek maken houd. En dan zijn er nog eens de trouwe fans. Zonder hen zou het niet werken. Het klinkt cliché maar zonder fans zou ik en zelfs een band als Metallica niets zijn. We krijgen nog fans bij en dat blijft me inspireren. Zelfs in de meest donkere periodes. Als ik geen muziek speel, zou ik niet weten wat te doen. Je moet altijd iets doen en was ik geen muzikant geweest, zou ik iets anders gedaan hebben om creatief te blijven. Er gebeurt altijd wel iets. Ik ontmoet een fan op de straat, achter de show of op de luchthaven en die toont me dan een tatoeage van ons logo, stukken tekst of mijn handtekening. Ik vind dat altijd verbazend en dat zorgt ervoor dat ik blijf voortdoen. Zelfs als er mensen uit de band vertrekken of het label ons opgeeft.

Nu werkt het anders maar toen ik twintig was stond ik met Ektomorf aan de onderste sport van de ladder en moest ik helemaal naar boven kruipen door hard te werken en te touren. Nu is het anders met het internet. Van de ene dag op de andere sta je boven op de ladder om er dan terug af te vallen. Ik blijf gewoon voortdoen. Ik hou van wat ik doe en hopelijk andere mensen ook.

Voor ‘Reborn’ tekende je bij het label Napalm Records en je was daar erg blij om. Toch verschijnt ‘Vivid Black’ terug bij je vertrouwde label AFM Records. Hoe komt dat?
Het kwam van beide kanten en het werkte niet. Napalm is meer geïnteresseerd in andere genres, vooral de female fronted metal. Kijk maar eens naar hun catalogus. Ik heb daar niets tegen en hoop dat ik niet lijk op een vrouw. Maar het is wat ze doen en ze doen het anders. Zelf hadden we een andere benadering voor ogen. Napalm kreeg niet wat ze van mij wilden en ik kreeg niet wat ik van hen wilde. Maar we zijn zeker niet met ruzie uit elkaar gegaan. Nu zijn we terug bij AFM en alles is terug goed. We zitten al twaalf jaar bij hen. Soms verander je iets en denk je dat het goed is maar achteraf besef je dat het toch niet de beste beslissing was. AFM houdt van het album en ik ben tevreden met AFM.

Je tourde in het verleden met heel wat grote bands zoals Volbeat, Pro-pain, Fear Factory en Kreator. Wat was de beste herinnering die je daaraan overhield?
In die tijd was alles mogelijk. We groeiden tot op een bepaald niveau en hadden een sterke basis. Bands kunnen echt groot worden maar vervagen soms snel. Kreator is anders. Die zijn erg groot en draaien al zolang mee. Mille is een goede muzikant en een slimme kerel. Hij staat niet op het niveau van Metallica maar ze zijn er toch. Ze kunnen er goed van leven en houden zichzelf in vorm. Ze maken ook muziek die jonge mensen aantrekt. Ik heb veel van die gasten geleerd. Gary van Pro-Pain is ook zo iemand. Mijn eerste tour ooit was met hen. Gary is een toffe gast. We hebben er zo goede ervaringen mee. Ik heb veel van hun mentaliteit geleerd.

Een paar weken geleden sprak ik met Gary en ook met Max en Gloria Cavalera. Beiden deden hun beklag over de internettrollen en al die haat die ze verspreiden. Hoe ga jij daar mee om?
Ik heb geleerd om er niet meer op te reageren. Ik moet wel toegeven dat achtennegentig procent van de negatieve commentaren uit ons thuisland Hongarije komt. We spelen hier niet veel meer. Ik weet niet waarom het nu net Hongaren zijn die al dat slechts schrijven. Buiten Hongarije valt het goed mee. Zeker met het nieuwe album. Het speelt geen belang wat die toetsenbordstrijders doen. Ik trek het me niet aan. Er zijn ook bands die ik haat maar ik schrijf toch ook niets slechts over hen. Als je niet van varkensvlees houdt, moet je het toch niet bekritiseren. Eet het gewoon niet of ruik er niet aan. Het draait meer over aandacht zoeken en iets op tafel gooien. Max en Gary zijn legendes en legden de basis van iets enorm. Ze zijn er nog steeds. Ik groeide met hen op. Waarom zou je die mensen dan slecht maken? Het beste is negeren. Toen het internet opkwam, hadden we een website met een gastboek en daar begon het al. Het was een gastboek en geen strontboek. Nu kan je dat beter maar wissen en blokkeren. Sommigen zouden echt wel gekwetst zijn als ze zo dingen horen of lezen. We hebben al genoeg problemen in het leven zonder die achterklap.

Doe je veel voor je fans?
Na elke show sta ik aan de merchandise om ze te begroeten. Behalve als ik moe of ziek ben. Ik praat met ze en ze mogen foto’s nemen. Dat gebeurt na een show, op de luchthaven, tijdens festivals. Zonder hen zou ik niets zijn. Ik apprecieer dat echt dus ik neem er ook de tijd voor.

Zelf woon je in het zuiden van Hongarije, Mezőkovácsháza, Békés dacht ik. Weten je buren wat je doet?
Ik woon nu in een stad iets verder en heb hier mijn studio en repetitieruimte. De mensen weten niet wat ik doe maar ze horen het wel. Ze zijn wel trots. Ergens begin de jaren 2000 ging er in mijn buurt nog een petitie rond omdat de buren last hadden van het lawaai. In 2015 werd ik uitgenodigd door de burgemeester en kreeg ik een oorkonde als ereburger (lacht). Ik was lange tijd een verschoppeling door mijn muziek maar kreeg dan een ereteken van de burgemeester. Dat was tof. Jammer dat ik er zo oud voor moest worden.

Hoe komt het eigenlijk dat Ektomorf op metalgebied één van de weinige exportproducten uit Hongarije is?
Er zijn nog meer nieuwe bands maar op ons niveau is het enkel ons. Vraag me niet hoe dat komt. Het was sinds het ontstaan van de band mijn doel om door te breken. We speelden een paar jaar in Hongarije en brachten dan een album in het Engels uit en alles groeide traag maar het ging wel omhoog. Het was de juiste tijd met de juiste muziek en een portie geluk.

Dan ben je voor mij nu de exclusieve metal ambassadeur van Hongarije.
Haha, heel erg bedankt. Als we in de buurt spelen, kom dan maar langs. Het gaat een agressieve en intense setlist worden. Hopelijk lukt het me nog.