Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Die Apokalyptischen Reiter – The March For Freedom – release show op geheime locatie in Duitsland – 1 mei 2022

“Dit concert had een verloop zoals de naam Die Apokalyptischen Reiter’ betaamt. Met het nodige protest en bedenkingen over de gang van zaken in de wereld zeilden de vier ruiters van de Apocalyps doorheen hun repertoire, om te eindigen met het einde van de wereld”
Op 20 april 2022 bracht Die Apokalyptischen Reiter het nieuwe album ‘Wilde Kinder’ uit. Geruime tijd op voorhand werd een releaseshow aangekondigd, maar in de naweeën van het coronatijdperk zagen we die alsmaar verplaatst worden naar latere datum, tot de band er genoeg van kreeg en besloot om iets totaal anders te doen om dit album feestelijk te introduceren. Op een geheime locatie in Duitsland werd een live concert opgenomen. Naast een aantal klassiekers kenden zeven van de tien nieuwe songs hun vuurdoop (bijna letterlijk door al die pyro’s) tijdens deze happening van 72 minuten die je meermaals kunt bekijken in een bepaalde tijdspanne. Tot 8 mei loont het de moeite om hier tijd voor uit te trekken en uit sympathie voor de band en het milieu mogelijk een vrijwillige storting te doen om een stukje oerbos te redden op onze planeet. Dus als je de Reiter wilt terugzien, of een donatie wilt doen, dan kan dat OP DEZE LOCATIE.
4 mei 2022 I Tekst: Vera Matthijssens

Die Apokalyptischen Reiter is een unieke Duitse band die heel wat subgenres van metal en breder herbergt. Hun begindagen stonden in het teken van black metal met folk invloeden, maar album na album werd die stijl ontwikkeld tot wat we nu de oorzaak van al die Reitermania noemen. Teksten in de Duitse taal, gevoel voor theatrale aanpak, lekker raggende riffs, blastbeats tegen hoge snelheid, maar ook beschouwende teksten met een levensles. Anderzijds zijn er melodieuze gitaarsolo’s, meezingrefreinen en boven alles een opzwepende show. Op de Belgische Dag van de Arbeid nestelen we ons ’s avonds voor de computer om meegezogen te worden in deze Duitse wervelwind die de kamer in stormt.

Elke live stream is iets anders, maar bij Die Apokalyptischen Reiter worden we zonder boe of bah in het diepe gegooid met het kernlied voor deze tijd ‘Von Freiheit Will Ich Singen’. In blauwe schijnwerpers danst een vrouw sierlijk met brandende toortsen. Als achtergrond sfeervolle violen tot de band losbarst. Dit nieuwe nummer is aanstekelijk en stevig. Het podium wordt omsingeld door ionische zuilen. Zanger Fuchs zwaait met een vlag als welkomstgroet. De band bestaat nu uit vier personen. Buiten Fuchs is dat gitarist Ady die heel het concert schittert met zijn melodieus solospel versus beenharde riffs. Hij wordt ondersteund door bassist Volk-Man en drummer Sir G. Dit is het eerste concert zonder toetsenman Dr. Pest. We gunnen hem de sabbatperiode, maar het is toch een showelement dat een beetje gemist wordt, ook al worden de pianostukjes netjes opgevangen op tape.

In rood licht volgt ‘Wilde Kinder’, het titelnummer van de nieuwe plaat. Ruig en stotend rolt dit over ons heen. Superstrak gespeeld met een opruiend randje. Nogmaals de beuk erin met ‘Friede Sei Mit Dir’ dat charmeert met zijn fraaie gitaarmelodie en hupse folkmelodie. Er wordt lustig geheadbangd op het podium. Zoals we al meer opmerkten heeft de band een aantal levenslessen voor ons in petto. ‘Auf Und Nieder’ is – buiten het feit dat het een onverbiddelijke meezinger is – zo’n voorbeeld van bezinnen over het leven. Ruwe zang en stotende riffs in het wilde ‘Herz In Flammen’ houden de spanning vast. Zonder pauze volgen de songs elkaar op. Een beschilderde man danst met vuur. Dynamische riffs weerklinken met een fluitgeluid. De band staat te pronken in andere outfits. Fuchs kijkt door een verrekijker en de sfeer wordt welhaast militair. ‘Volle Kraft’ is dan ook een opdoffer van jewelste. Dit gaat live een groot succes worden. ‘Volle Kraft’ is voor ons bij deze het Rammstein lied van onze Weimar favorieten. Naast stormtroepenallures heeft de song ook een bedachtzaam fragment met gevoelig gitaarspel. Het viertal blijft de spanning opdrijven en gaat de avontuurlijke weg op met ‘Euer Gott Ist Der Tod’. Het is helemaal terecht dat de band dit als een belangrijke song beschouwd. Live voegen ze er net nog meer een vleugje magie bij door te beginnen met plechtige Latijnse zang vooraleer men losgaat met blastbeats en akelig gesproken knekelzang. Een man met een brandende zeis staat pal achter Fuchs. De heren zijn in gewaden gehuld en een duistere sfeer grijpt om zich heen. Subliem die overgangen van ruwe zang naar opera naar rollende grunts en dat allemaal zo vloeiend en aanstekelijk! Dit hoogtepunt wordt afgerond met een drumsolo van Sir G. Vooraan slaan twee mannen met brandende stokken op een ton die ook al in de fik gestoken wordt als men er op klopt. Nog wat orkestratie erbij en de dramatiek is compleet.

Het niveau van dit optreden blijft torenhoog. Na het spektakel van ‘Euer Gott Ist Der Tod’ zinken we weemoedig weg bij het melancholieke ‘Nach Der Ebbe’. Het grote gebaar lonkt en de bluesy gitaarsolo’s zijn ongelofelijk mooi. Na een moment met enige acrobatie met een brandende hoepel houden we de adem in, want daar weerklinkt mijn persoonlijke hit van de band. De clip heb ik wel honderden keren bekeken, een traantje wegpinkend bij de beelden over hoe de mens handelt en de natuur er aan ten onder gaat. Maar zonder die beelden is ‘Wir Reiten’ ook een sensitieve song met een prachtige opbouw van verhalend tot een woeste kreet en knap gitaarwerk. Op die manier zingt Fuchs het mooist. En daar sluit het nieuwe ‘Leinen Los’ naadloos bij aan. Een wens gaat in vervulling wanneer dit nieuwe lied vlak na ‘Wir Reiten’ komt. Een rustige – weer ietwat bluesy – solo van Ady vormt de inleiding vooraleer de beschouwende zang volgt. Je krijgt de neiging mee te deinen op de golven, episch is het zeker, al is het niet gespeend van balladeske trekjes. Fuchs is wederom in een andere plunje gehuld, nu met kort (glitter?)jasje. Het vuur wordt daarna terug aangewakkerd met enkele vurige songs, waaronder het nieuwe ‘Nur Frohen Mutes’. Een vrouw met toorts neemt plaats achter de drummer tijdens ‘Es Wird Schlimmer’, daverende riffs en een creepy knekelstem zijn de hoeksteen van deze song. De achtergrondkoortjes van de gitaristen klinken opruiend. In de break mag Ady nog eens melodieus scoren met bluesy solo.

Voor allen wat wils tijdens het laatste deel van de show, want de bandhymne ‘Reitermania’ is natuurlijk een flamboyant moment, maar vervolgens staat een dame met brandende viool de heren bij in de klassieker ‘Seemann’. Het blijft een knallend succesnummer van folkloristische aard en bijgevolg is er wat wulpsheid tussen de stotende riffs, geaccentueerd met heerlijk vioolspel. Nog een nieuw nummer is ‘Alles Ist Gut’ (sarcastisch bedoeld) dat in volle heftigheid en voorzien van blastbeats tekeer gaat. Ook wel een oorwurm, de band heeft er veel. De beschilderde man komt nog even vuurkunsten vertonen en de band neemt afscheid met het instrumentale, episch weemoedige ‘Vom Ende Der Welt’, waarin Fuchs ook gitaar speelt en gevoelig gitaarwerk heerst. En dan volgt plots de aftiteling. We beseffen dat de cirkel rond is, dit concert had een verloop zoals de naam Die Apokalyptischen Reiter’ betaamt. Met het nodige protest en bedenkingen over de gang van zaken in de wereld zeilden de vier ruiters van de Apocalyps doorheen hun repertoire, om te eindigen met het einde van de wereld. Laat ons hopen dat het in werkelijkheid zo’n vaart niet zal lopen, want met de huidige wapenwedloop komt dit akelig dicht bij de realiteit.

Deze show was zo knap dat we ze meermaals bekeken hebben. Er is nog iets belangrijks te melden. De band is bekend om zijn sociaalbewust engagement. Dit heeft men pienter ingebed in het aanbod van deze live stream. Het is algemeen geweten dat de ontbossing op deze planeet een groot probleem is, daardoor verdwijnen de ‘groene longen’ van de planeet, met desastreuze rampen tot gevolg. Om dit mede een halt toe te roepen kan je zelf een bedrag bepalen om dit goede doel te steunen. Je krijgt een certificaat met een plannetje waarop staat welk deel en waar ter wereld jij gered hebt door je bijdrage. Op drie plaatsen op aarde heeft DAR zoiets gearrangeerd. Zij hebben alvast het goede voorbeeld gegeven. We bedanken iedereen die het mogelijk gemaakt heeft om ons zo’n fijne avond te bezorgen met hun wijs entertainment.

Social media