Devin Townsend – Order Of Magnitude – Empath live Volume 1
Inside Out Music
Release datum: 23 oktober 2020
“Het gehele album wordt vlekkeloos gespeeld, met veel enthousiasme en een luchtigheid die het studioalbum misschien ontbeerde.”
Berto I 28 oktober 2020
Devin Townsend is zoals bekend een van de meest creatieve muzikale geesten op deze aardkloot. Zijn laatste werk ‘Empath’ was weer een geweldige uiting van zijn creatieve uitspattingen, een complex, maar zeer toegankelijk werkje dat je uren bezig hield. Zoals tegenwoordig veel gebeurd is dit album ook in zijn geheel live gespeeld, in Londen eind 2019 om een soort van precies te zijn.
Niet in chronologische volgorde gelukkig, want het album begint via ‘Borderlands’ op een heel relaxte manier. Het navolgende ‘Evermore’ is net zo relaxed en dat is het natuurlijk wel: de enorme kamerbrede productie die Townsend op albums weet neer te zetten, wordt live anders benaderd. Het is een sound die een stuk kaler klinkt, maar zeker niet minder. Je krijgt echt een live-gevoel als je dit album beluistert, ook door de samenwerking tussen de muzikanten onderling en met het publiek. Het gehele album wordt vlekkeloos gespeeld, met veel enthousiasme en een luchtigheid die het studioalbum misschien ontbeerde.
Het project bestaat uit twee albums, waarbij het tweede album een aantal bekendere songs bevat, zoals ‘Deadhead’ en ‘Kingdom’, beide nummers die altijd al vaak live worden gespeeld. Daarnaast spelen ze ook ‘Disco Inferno’, je weet wel die klassieke disco hit uit de jaren zeventig met de regel ‘burn baby burn, disco inferno’. Een leuk geintje tussendoor, met name als je er live bij bent, maar hier komt het wat overbodig over. Vroeger waren live albums altijd een toevoeging aan het oeuvre van een band. Neem ‘Live After Death’ van Iron Maiden, ‘Made In Japan’ van Deep Purple of ‘One Night At Budokan’ van Michael Schenker (een persoonlijke gamechanger) en zo zijn er nog wel een aantal te noemen. Tegenwoordig heb ik toch een ander gevoel bij dit soort albums. Misschien is het de digitale techniek die het gevoel uit de sound haalt door alles glad te strijken achteraf, misschien is het mijn leeftijd. Dit maakt wel dat dit live album (de zoveelste) van Devin Townsend prima klinkt met prachtige songs, laat dat duidelijk zijn, maar ik krijg er geen lekker warm gevoel van. Meer voor de echte fans bedoeld denk ik.