Edward Gibbs (vocals): “Ik denk dat we met Paul en de rest iets heel goeds gemaakt hebben. We hadden geen idee hoe onze zang samen zou klinken. We wisten wel dat het iets vernieuwend zou zijn.”
Het duurde maar liefst negen jaar vooraleer Devil Sold His Soul met een nieuw album kwam. Maar ‘Loss’ liet ons compleet overdonderd achter. Niet door tomeloze agressie maar door een bombardement van emoties. Toen zanger Ed Gibbs de band verliet, werd hij vervangen door Paul Green. Naar aanleiding van een verjaardag werd Ed terug op het podium geroepen met zo een geweldig resultaat dat de band nu verder doet met twee fantastische zangers. Ed voelde zich geroepen om wat uitleg te geven over het nieuwe album.
Koen de Waele Ι 28 maart 2021
Eerst en vooral: Lost is een groot wauw gevoel. Het is lang geleden dat ik nog zo een emotievol album gehoord heb. Wat ging er door jullie hoofd om zoiets te schrijven?
Onze drummer zijn moeder overleed nogal plotseling en met de ervaring van dit verlies, kwam het gevoel dat dit de richting was die het album moest uitgaan.
Het duurt een uur en een minuut en dat is een lange tijd. Maar het blijft elke seconde boeien. Hoe lang heb je erover gedaan?
Ik heb nog nooit zolang meegeschreven aan een album. Door omstandigheden hebben we acht tot tien jaar lang voornamelijk getourd. In 2018 begon de eerste schrijfsessies en het duurde nog drie jaar voor het album uitkwam. Maar we hebben er toch twee en een half jaar aan gewerkt. We zijn al wat ouder en hebben elk een voltijdse job. Dus het was voornamelijk zoeken naar de tijd en dat was toch een van de voornaamste redenen waarom het zolang duurde.
Paul (Green – vocals) startte maar met de zanglijnen toen negentig procent van de muziek klaar was. Het begon met wat pogingen maar we leefden nogal ver van elkaar en probeerden het vanop een afstand. Dat lukte niet zo goed waarop we besloten om eens samen te komen en pas dan ging het heel hard vooruit. Ik denk dat we op drie uur rijden van elkaar wonen en we spraken ergens halverwege af waar we een hotel boekten en de hele dag en nacht werkten. Paul en ik hadden nog nooit samen geschreven en het werd een leerrijke fase. We hadden al een demo en begonnen samen te zingen. Het was wat freestyle maar toen we ernaar luisterden klonk het zo cool. Er werd nog veel aan veranderd maar de basis voor de zang was gelegd. Moesten we alles elk apart geschreven en ingezongen hebben, was het nooit zo sterk geworden. Dat samen schrijven is onze sterke kant die boven kwam. We zijn heel trots dat we daarin geslaagd en zijn en niet alles apart maakten om het vervolgens samen te leggen.
Jij verliet de band in 2013 en Paul nam je plaats in. Toen kwam je terug. Was het vanaf het begin een optie om met twee zangers te werken?
Helemaal niet. De band vroeg me naar aanleiding van het tienjarig bestaan van ‘A Fragile Hope’. Die show was heel leuk om samen te doen. Er was geen druk, enkel wij en een groep fans. Dat samenspel met Paul zorgde voor vuur. Ik ken hem nog maar vier jaar maar hij is mijn beste vriend ondertussen. We praten heel veel samen. Na die show, hebben we wat nieuwe nummers gemaakt en een jaar later zijn we dan op tour naar Japan vertrokken. Het was daar waar ik vroeg aan de band hoe het nu zat met mijn positie als zanger. Blijkbaar was ik al helemaal aanvaard zonder discussie en alles verliep heel natuurlijk.
Jullie stemmen passen perfect en eigenlijk kan ik me maar één band herinneren waar dat zo goed verliep en dat was Abba, die na veertig jaar nog steeds krachtig klinkt. Hebben jullie ook zoiets uniek gemaakt?
*Lacht* Het is moeilijk om dat te zeggen van je eigen werk maar we zijn er heel trots op. Ik denk dat we met Paul en de rest iets heel goeds gemaakt hebben. We hadden geen idee hoe onze zang samen zou klinken. We wisten wel dat het iets vernieuwend zou zijn.
Er staat geen enkel minderwaardig nummer op het album. Dat terwijl heel wat bands twee nummers hebben en de rest eerder vullers zijn. Heb jij favoriete nummers?
Dat kan ik niet echt zeggen. We hebben allemaal onze favorieten en die veranderen nog geregeld. Het is eigenlijk wel goed dat ik geen favoriet heb. Volgens mij hebben we heel sterk geschreven en dat een heel album lang. Toen we een nummer moesten kiezen om als single uit te brengen, was dat niet eenvoudig want we konden eigenlijk elk nummer kiezen. Het album duurt nogal lang maar wij zijn geen band die jaarlijks een album uitbrengt. Sommige bands slagen er in om dat te doen. Maar bij ons draait het niet om waarom en wanneer we een nieuw album moeten uitbrengen. Zo is er geen druk en dat is goed voor ons.
Hoe zou je zelf het geluid van de band beschrijven. Het draait wat rond post metalcore maar zelf gebruiken jullie de naam ambient post hardcore.
Het is een ding waar we met worstelden. Ik denk dat het door de jaren zo gegroeid is want het is moeilijk om er een genre op te kleven. We hebben daar nooit over nagedacht maar veel promotors waren nerveus omdat ze er geen genre op konden kleven. Het is bij ons een beetje van dit en een beetje van dat. Daarom hebben we er maar wat woorden tegenaan gegooid. Dus iets als ambient post metal metalcore of hardcore is allemaal relevant. Toen we begonnen in 2004 vergeleek men ons met Tool en dat was wel grappig want dat had ik er nooit in gezien. Ik denk dat we wel origineel genoeg zijn.
Durven jullie momenteel nog shows of tours inrichten want de situatie wordt steeds maar slechter en slechter.
Dat is moeilijk. We gingen wel wat doen met de tiende verjaardag van ‘Blessed & Cursed’ vorig jaar maar dat is allemaal weggevallen. Juist toen we dat aankondigden, startte de regering hier met de lockdown. In de zomer werd het dan nog niets. Maar ik denk dat we beter wachten tot alles voorbij en veilig is in plaats van enkele datums te prikken en dan terug alles af te gelasten. Misschien tegen eind 2021 maar ik weet niet of dat mogelijk zal zijn en of shows toegestaan zullen worden. En hoe gaat het dan zijn? Alleszins met strenge regels en de nodige afstand tussen iedereen. Maar dat zie ik dan weer niet zitten voor een metalshow. Als band mag je nog zo hard gaan, als het publiek op een stoel moet blijven zitten, komt het nooit los. En als shows dan terug mogen doorgaan, zal iedereen nerveus zijn want het zal dan zo lang geleden zijn dat ze nog met andere mensen samengezeten hebben. Ik zou me ook niet zo comfortabel en veilig voelen, moest ik nu terug naar een show kunnen gaan.
Dit is ook jullie eerste album voor Nuclear Blast Records. Hoe kwamen jullie in contact met elkaar?
We werkten altijd met Basick Records en de man die daar onze contactpersoon was, is vorig jaar beginnen werken bij Nuclear Blast. Hij bracht ons daar binnen en liet ons kennis maken met de mensen daar. Het klikte direct. Ik heb hun catalogus al eens bekeken. Er is veel traditionele metal maar ook heel wat alternatieve metal dus we zitten er wel goed.
Bedankt voor je tijd. Als je nog een laatste boodschap hebt voor onze lezers, ga je gang.
Hopelijk tot in 2022, dan zien we jullie wel verschijnen.