Delain & Blackbriar – TivoliVredenburg Utrecht – 14 februari 2020
“Het viel op dat de nieuwe nummers erg goed ontvangen en veelal volop meegezongen werden, ondanks het feit dat de nieuwe plaat pas een week uit was.”
Het vergt altijd enige uitleg richting vrouwlief als je besluit het commerciële circus van Valentijnsdag links te laten liggen en gewoon lekker af te reizen naar Tivoli Vredenburg om daar de CD-presentatie van Delain’s nieuwste werkstuk ‘Apocalypse & Chill’ te gaan meemaken. Dat hadden we er echter graag voor over en getuige de stijf uitverkochte Ronda-zaal hadden meer mensen dit stoere besluit genomen. De ronduit geweldige show die Delain ten beste gaf op deze avond bevestigde alleen maar dat de vele bezoekers de juiste keuze hadden gemaakt.
23/02/20 I Tekst: Sjak Roks I Pics: Hans Lievaart
De uit Assen afkomstige formatie Blackbriar had de eer om de avond te openen en het publiek voldoende op te warmen voor het geplande Delain-feestje. Ondanks het vroege aanvangstijdstip van zeven uur was de zaal al behoorlijk vol en dat gaf de band volop de gelegenheid om het moment te pakken en de vele aanwezigen voor zich te winnen. Toch moest ik helaas constateren dat men niet volledig gebruik maakte van deze uitgelezen mogelijkheid om echt veel nieuwe zieltjes te winnen en hun fanbase drastisch uit te breiden. Blackbriar heeft tot op heden reeds drie EPs uitgebracht en is ook op het podium zeker geen nieuwkomer, maar het optreden op deze Valentijnsavond wist zeker niet helemaal van begin tot eind te overtuigen. De wat sombere en mystieke belichting zorgde voor een afstand tussen band en publiek en het bij tijd en wijlen complexe symfonische song materiaal van Blackbriar was niet voor iedereen direct te doorgronden, wat in het begin voor een enigszins matte houding van het publiek zorgde. Muzikaal gezien was Blackbriar echter zeker erg interessant te noemen en blikvanger en zangeres Zora Cock liet er geen enkel misverstand over bestaan dat zij het absolute middelpunt van de zeskoppige band is. Gedurende het half uurtje speeltijd dat men toebedeeld had gekregen vielen vooral ‘Madwoman In The Attic’ en ‘Until Eternity’ in positieve zin op en naarmate de setlist vorderde kwam er een steeds enthousiastere respons uit de zaal en dat was zeker verdiend. De wat complexere songstructuren van het Blackbriar materiaal zijn natuurlijk niet te vergelijken met het veel commerciëlere materiaal van hoofdact Delain en dat zorgde wel voor een behoorlijk interessant muzikaal contrast tussen de twee optredens. Wel een band om in de gaten te houden in de nabije toekomst, dit Blackbriar…
Na een half uur (ombouw)pauze werd om klokslag acht uur het intro voor hoofdact Delain gestart en vanaf de allereerste seconde kwam het opgekropte enthousiasme als een ware vulkaaneruptie naar boven. Het nieuwe ‘Burning Bridges’ werd door het internationale publiek al uitbundig meegezongen en na dit uitstekende begin werd men even in verwarring gebracht door zangeres Charlotte Wessels die als tweede nummer ‘The Glory And The Scum’ aankondigde terwijl de band vrolijk het eveneens nieuwe ‘Creatures’ inzette. Gelukkig kon ze zelf wel lachen om dit foutje en werd ‘The Glory And The Scum’ onder luid gejuich als derde nummer gespeeld. Het viel op dat de nieuwe nummers erg goed ontvangen en veelal volop meegezongen werden, ondanks het feit dat de nieuwe plaat pas een week uit was. Het vlotte ‘Suckerpunch’ deed het zoals verwacht erg goed, maar ook het prima gezongen ‘The Hurricane’ en oudje ‘April Rain’ konden op veel bijval rekenen.
Op de kraker ‘Masters Of Destiny’ liet frontvrouw Charlotte Wessels overduidelijk horen hoezeer zij als zangeres gedurende de jaren gegroeid is en mede door haar emotionele zangpartijen groeide dit nummer uit tot één van de absolute hoogtepunten van de gehele show. De nieuwe en wat poppy nummers ‘Let’s Dance’ en ‘One Second’ (met leadzang van de behoorlijk gekortwiekte gitarist Timo Somers) werden vooraf al gezien als uitstekende live-nummers en dat werd absoluut bevestigd op deze avond. Met het ingetogen en prachtig gezongen ‘Ghost Heart Love’ (met Elianne Anermaat op cello en Martijn Westerholt op toetsen) hadden we het tweede hoogtepunt van de avond te pakken. Vanaf dit moment leek het er echter op dat er alleen maar hoogtepunten voorbij kwamen, want het duet tussen Beast In Black zanger Yannis Pappadopoulos en Charlotte Wessels in ‘Vengeance’ was gewoonweg adembenemend en deed het enthousiasme in de zaal tot grote hoogten stijgen.
Het instrumentale ‘Combustion’ klonk echt retestrak en zowel Joey de Boer als Timo Somers lieten horen absolute klasbakken op hun instrumenten te zijn. Oergrunter George Oosthoek was natuurlijk ook van de partij en zijn vocale invulling op ‘Hands Of Gold’ en later in de set op ‘Pristine’ was zonder meer erg sterk te noemen en zorgde voor een absolute meerwaarde. Het feest barstte echter pas echt goed los tijdens het vierluik ‘Not Enough’, ‘Don’t Let Go’, publieksfavoriet ‘The Gathering’ en het werkelijk fantastische live-nummer ‘Fire With Fire’, waarna een oorverdovend gejuich klonk tot grote vreugde van de van spelplezier overlopende band. Na het nieuwe ‘We Had Everything’ sloot men met hun anthem ‘We Are The Others’ het geweldige optreden op passende wijze af. De aanwezigen waren terecht vol lof over deze albumpresentatie van ‘Apocalypse & Chill’ en Delain bewees andermaal dat ze zowel live als op plaat tot de absolute top van Nederland behoren. Een waarlijk magistraal optreden, van begin tot eind!
Check de onderstaande socials voor meer informatie over Delain.