Frederik Møller: “De wereld stopt niet met draaien vanwege Covid.”
In 2018 zag ik de Deense band Defecto in het voorprogramma staan van Persefone. Daar vielen ze op met een mooie energieke show, maar toch verloor ik de band uit het oog omdat ik het muzikaal gezien nog niet interessant genoeg vond. Tot het nieuwste werk ‘Duality’ in mijn mailbox lag. De band heeft een flinke stap gezet en wist mij aangenaam te verassen met het nieuwe werk, het bleek een van de betere albums te zijn die ik dit jaar heb mogen recenseren. Volgens mij is er geen betere reden om een interview met de band te doen. Frederik Møller, gitarist van de band, nam de tijd om een aantal vragen te beantwoorden.
Leon Vonk Ι 03 november 2020
Gefeliciteerd met de release van jullie nieuwe album ‘Duality’, een geslaagd stukje muziek zou ik zeggen. Maar voordat we er echt in gaan duiken, hoe gaat het met jullie gezien de covid-situatie?
Heel erg bedankt! We zijn ongelooflijk enthousiast over het album. Het is duidelijk dat de huidige situatie met covid moeilijk is voor iedereen, ook voor ons, maar gelukkig hebben we tot nu toe een geweldige ontvangst van ‘Duality’ gezien, dus het ziet er niet verkeerd uit voor ons.
Het is duidelijk dat het leven voor veel mensen de afgelopen maanden is veranderd. Ik heb artiesten horen zeggen dat ze dankbaar zijn om meer thuis te zijn, maar voor anderen is het erg moeilijk omdat het kan betekenen dat ze geen inkomen meer hebben. Hoe heeft de pandemie Defecto geraakt?
Ik denk dat de pandemie veel muzikanten op vergelijkbare manieren treft; voornamelijk vanwege het feit dat we niet meer live kunnen spelen. Het plan was om altijd op tournee te gaan nadat een album is uitgebracht, maar in de huidige situatie is dat gewoon niet echt een optie.
Jullie hebben ‘Duality’ uitgebracht tijdens een pandemie, wat betekent dat je niet op tour kunt gaan om het te promoten. Hebben jullie overwogen om het album uit te stellen? En wat doe je nu om het album te promoten?
We vonden dat niet echt een optie, nee. De wereld stopt niet met draaien vanwege Covid. Niemand heeft enig idee wanneer – en of – Covid bands er niet langer van weerhoudt om op te treden zoals vroeger. Dus wachten heeft geen zin. Bovendien moeten we als muzikanten in beweging blijven, zodat we niet stagneren. In plaats van op tournee te gaan, hebben we extra energie gestoken in onze aanwezigheid op sociale media en streamingplatforms om het album te ondersteunen. We overwegen ook andere opties waarmee we in contact kunnen komen met fans, die geen fysieke aanwezigheid vereisen.
Jullie muziek heeft met ‘Duality’ een stilistische aanpassing ondergaan, het is meer rechttoe rechtaan, pakkend en buitengewoon energieker. Wat was het doel en aanpak voor het album?
Ons doel is altijd om inspirerende muziek te schrijven, en dat is precies wat we hebben gedaan met ‘Duality’. In tegenstelling tot eerdere albums hadden we geen liedjes op de plank liggen toen we begonnen met schrijven, dus we moesten echt vanaf het begin beginnen. Ik denk dat hierdoor de nummers meer “up-to-date” zijn met wat onze huidige inspiraties en voorkeuren zijn in vergelijking met eerdere albums. Maar ja, ‘Duality’ legt veel tegenstellingen vast, en dat is wat de naam inspireerde. We hebben het gevoel dat het album echt onze veelzijdigheid als band laat zien, en onze gretigheid om gewoon plezier te hebben met het spelen van de muziek waar we van houden. We hebben zeker besproken of sommige nummers te ver afdwaalden van wat mensen van ons zouden verwachten. Maar in zekere zin maakt dat het bijna aantrekkelijker om het dan juist wel toe te voegen, omdat het anders betekent dat de vooraf gedefinieerde verwachtingen onze muzikale expressies beperken.
Er zijn enkele duidelijk door Symphony X-beïnvloede nummers op het album te vinden, terwijl andere tracks een stuk eenvoudiger zijn. Persoonlijk vind ik ‘The Uninvited’ erg tof, dat praktisch een Symphony X liedje had kunnen zijn. Hoe hebben jullie het schrijven benaderd? Schreven jullie bijvoorbeeld een nummer als ‘The Uninvited’ met de intentie dat het een beetje op Symhony X zou lijken, of was dat een onderbewust resultaat van muziek schrijven?
Het is zeker zo dat wanneer we muziek schrijven veel van de inspiratie afkomstig is van een onderbewuste plaats. Soms merkte ik dat ik naar een nummer in mijn Spotify-bibliotheek luisterde en dan plotseling besefte dat het klinkt als iets dat ik net heb geschreven. Het gebeurt gewoon spontaan. Ik denk dat elke muzikant het erover eens is dat dit onvermijdelijk is. We hebben niet geprobeerd om te klinken als iets specifieks, maar als je schrijft zul je soms iets bedenken dat lijkt op de artiesten die je leuk vindt.
Ik heb jullie in Nederland gezien toen jullie op tournee waren met Persefone (2018) en vond dat jullie het uitstekend deden. Wat vond je van de tour?
Het was geweldig! We vonden het touren met Persefone echt heel leuk, ze zijn een ongelooflijk getalenteerd en lief stel mensen. Ondanks een paar minder leuke momenten (ziekte op de tourbus bijvoorbeeld) hebben we een heerlijke tour gehad. In de hoop ze ooit weer op de weg te zien!
Persoonlijk zou jullie graag een tour zien doen met een line-up die, met alle respect, wat beter aansluit. Ik hou van Persefone, maar hun muziek is toch wel een stuk agressiever en complexer dat dat van jullie.
Wij houden ook van Persefone. Ik denk ik dat we het erover eens kunnen zijn dat Persefone’s muzikale aantrekkingskracht anders is dan die van ons. Hun muziek is ongelooflijk technisch en complex, terwijl die van ons een stuk simpeler is, en waarschijnlijk een iets bredere groep mensen aanspreekt, die wat meer geïnteresseerd zijn in de melodieuze kant van metal. Bovendien zijn we lang niet slim genoeg om dat soort dingen te spelen!
De muziekindustrie is de afgelopen decennia behoorlijk veranderd. Over het algemeen kopen mensen geen albums meer maar gebruiken ze streamingdiensten zoals Spotify of Deezer. Dit betekent dat het voor bands moeilijker is om van muziek te leven, maar ook dat je muziek makkelijk en altijd beschikbaar is. Wat vind je van deze verandering? Goed, slecht of ergens daar tussenin?
Verandering is altijd moeilijk, en het wordt er niet beter op als industrieën zijn opgebouwd rond een bepaalde manier van zakendoen. Beide hebben voor- en nadelen. Het is tegenwoordig bijvoorbeeld veel makkelijker om een groter publiek te bereiken met de algoritmen van streamingdiensten, evenals met Social Media-platforms. Aan de andere kant zijn de meeste fans die je via deze platforms krijgt niet erg toegewijd, maar meer een consument van grote hoeveelheden muziek. Het is moeilijk te zeggen of het beter of slechter voor ons is, maar we zijn best tevreden met waar we zijn.
Het is moeilijk om nu plannen te maken, maar heb je enig idee wat de toekomst te bieden heeft voor Defecto?
We hebben altijd plannen! De volgende stap is om zoveel mogelijk op te treden, binnen de huidige covid-richtlijnen. En daarna… laten we zeggen dat we in 2021 niet zullen vertragen!
Fijn dat je de tijd nam om wat vragen te beantwoorden, is er nog iets dat je graag tegen onze lezers wilt zeggen?
Bedankt voor het lezen! En luister alsjeblieft naar ons nieuwe album, ‘Duality’, beschikbaar op elke streamingdienst die je maar kunt bedenken. En als je de artiesten in deze moeilijke tijden wilt steunen, is het nooit een slecht idee om wat merchandise te kopen of naar een van de weinige concerten te gaan die er zijn, waaronder die van ons!
Check de onderstaande socials voor meer informatie over Defecto.