Ghostkid/Any Given Day stream in Pichet’s Vintagehalle, Herten (D) – 30 januari 20221
“Het geheel is erg professioneel in beeld gebracht en na anderhalf jaar van stilte, barst al die opgekropte energie van beide bands uit de voegen”
Met die lockdown die maar blijft duren en alle evenementen die worden afgeschaft, zoeken bands allerlei andere oplossingen om tot bij hun fans te komen. Zo bundelden twee metalcorebands uit Duitsland de krachten om samen een soort live-performance te brengen onder de naam ‘The Stream’. Any Given Day bestaat sinds 2012 en heeft drie albums uitgebracht waarbij het laatste ‘Overpower’ hier heel goed werd ontvangen. Ghostkid is een relatief nieuwe band en heeft met het gelijknamige debuut nog maar één album uit. Toch is de band rond zanger Sebastian ”Sushi” Biesler (ex-zanger Eskimo Callboy) geen beginneling.
8 februari 2021 I Tekst: Koen de Waele
De streaming is geen puur liveoptreden tussen twee bands zoals ik eerst verwachtte. Het is meer een wisselwerking tussen twee bands met af en toe wat achtergrondbeelden ertussen. Na een korte intro met beelden vanuit een trein/tram, kom je toe in Pichet’s Vintagehalle in Herten Duitsland. Een groot industrieel magazijn dat staat volgestouwd met ontelbare vintage voorwerpen, al dan niet te koop.
De stream gaat van start met Any Given Day dat met overtuiging de nummers ‘Start Over’ en ‘Endurance’ brengt. Opvallend is wat voor een beer zanger Dennis Diehl is. Hij draagt een mouwloos houthakkershemd en zijn bovenarmen zijn even dik als de dijbenen van de gemiddelde profwielrenner. Op zang wordt hij geregeld bijgestaan door gitarist Dennis en dat mondt uit in stevige moderne metalcore.
Na deze twee nummers, volgt een break waarin je kan volgen hoe de band een overvolle opslagplaats opruimt om plaats te maken voor de nodige ruimte om hun performance te verrichten. Uiteraard gaat dit gepaard met de nodige ludieke opmerkingen van de band en crew. Het valt vooral op dat het vooral een doe-het-zelf bedoening is waarbij de band zelf ook duchtig de handen uit de mouwen steekt. Na dit tussendoortje volgt het derde nummer ‘Never Surrender’. Bij de aanvang van elk nummer wordt kort de naam van de band en de titel van het nummer zelf vermeld zodat je mooi kan volgen.
Na drie nummers van Any Given Day, is het de beurt aan Ghostkid. Hoewel beide bands in het metalcoregenre zitten, is het een beetje zoals het vergelijken van appels en peren. Ghostkid oogt veel in hun bedoening en bewegingen. Het aantal tatoeages en piercings ligt ook een pak hoger dan Any Given Day, ondanks dat de armen van zanger Dieter toch helemaal vol staan.
Van Ghostkid krijgen we ‘Fool’ en ‘Start A Fight’. De band oogt en klinkt als een kruising tussen Bring My The Horizon en Marilyn Manson. Ze kunnen extreem stevig voor de dag komen om dan ineens meer de emo -en poprichting uit te gaan. Na deze twee nummers krijgen we ook een tussenstukje te zien van GhostKid en horen we enkele mensen klagen over de voorbije stille periode waarna Any Given Day terug de spotlights betreedt met de nummers ‘Loveless’ en ‘Arise’.
Vervolgens volgen de camera’s enkele leden van Ghostkid waarna ze ‘You & I’ inzetten. Zanger Sushi neemt hierbij een gitaar ter hand en brengt een trager nummer met stukken elektro erin. Het volgende ‘This Is Not Hollywood’ klinkt een pak opzwepender en begint met een rappende zangpartij.
Any Given Day pikt terug in met ‘Levels’ en een nieuw nummer: ‘Apocalypse’. Vervolgens is het de beurt aan Ghostkid die ‘Drty’, ‘Sharks’ en ‘Crown’ brengen. Vooral dat laatste klinkt uitzonderlijk snel en hard.
Na een kort tussenstukje waarin enkel zanger Dieter en gitarist Dennis van Any Given Day het podium betreden, brengen beiden het mooie akoestische ‘Home Is Where The Heart Is’.
Daarna is het terug de beurt aan Ghostkid welke hun deel van de avond afsluiten met de nummers ‘Supernova’ en ‘Zero’. Tijdens het spelen zie je nog hoe Sushi zich uitleeft door een (afgeschreven) auto te vandaliseren en wordt een gitaar in brand gestoken.
Any Given Day sluit helemaal af met ‘Savior’. Zanger Dieter staat hierbij op het dak van het industriële pand en een drone zorgt voor mooie beelden.
Het geheel is erg professioneel in beeld gebracht en na anderhalf jaar van stilte, barst al die opgekropte energie van beide bands uit de voegen. De stream zelf kon je bekijken vanaf 30 januari om 20 uur en bleef beschikbaar tot dertien februari 2022. Eens je de code geactiveerd hebt, had je twaalf uur de tijd. Er werd nog eens benadrukt met de boodschap dat je gerust de pauzeknop kon indrukken om eventjes een biertje te gaan halen. Jammer dat bij heel wat kijkers, waaronder ook ondergetekende, de stream na enkele minuten al vastliep. ’s Anderdaags kreeg iedereen wel een e-mail met een nieuwe code om de stream opnieuw te bekijken. Jammer genoeg was het weekend dan al voorbij. Dat kon wel iets beter, zeker omdat het met zijn vijfentwintig euro niet goedkoop was.
Social media