Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Cryptosis – Interview met Frank te Riet

Frank: “Dan kregen we ineens de liveopnames in handen van Athene en die klonken zo goed dat we daar twee nummers van gebruikt hebben. ”

Eén van Nederlands meest belovende metalbands is het drietal van Cryptosis. Ooit begonnen ze onder de naam Distillator met een old school thrash geluid. Omdat ze in dat keurslijf zaten maar op ontdekking wilden gaan, veranderde de naam in Cryptosis. Thrash met een futuristische en progressieve visie en iets geheel origineel. Debuut ‘Bionic Swarms’ dateert al sinds 2021 en er wordt volop gewerkt aan een opvolger. Om de fans toch nog te laten weten dat ze nog leven, wordt nu de EP ‘The Silent Call’ uitgebracht. Het ideale moment voor een gesprek met bassist en mellotronist (of hoe je dat ook mag noemen) Frank te Riet waarin we eventjes uitwijden over wat Cryptosis op korte tijd heeft meegemaakt en wat de toekomst gaat brengen.
Koen de Waele Ι 1 december 2023

Hallo Frank, leuk om je nog eens te horen. Uiteraard gaat dit over de nieuwe EP ‘The Silent Call’ met het gelijknoemend nummer. Kunnen we dat nummer beschouwen als een vertegenwoordiging van het nieuwe album of gaan er nog verrassingen op staan?
Er gaan zeker nog een aantal verrassingen tussen zitten. In 2021 werd ‘Bionic Swarm’ uitgebracht tijdens de pandemie. Een echte promotie hebben we er niet kunnen uithalen want we zaten met de lockdown. Er was wel een releaseshow die bestond uit een optreden met een grote productie maar dat verscheen via een livestream zonder publiek. Er volgde nog een tour met Vektor van zes weken lang maar die werd steeds uitgesteld en startte pas in oktober 2022. We zijn heel die tijd blijven schrijven aan nieuwe muziek want mensen zitten te wachten op iets nieuws. Dat was nog niet klaar. We schrijven conceptalbums en die nemen wel hun tijd in beslag. We wilden een teken van leven laten horen en een nummer als ‘Silent Call’ ligt wel wat in de verwachtingen van ‘Bionic Swarm’ maar ook van andere dingen. Er staat wat black metalachtig op, wat ups en downs, wat drum-‘n-bass en uiteraard enkele superharde nummers. Nu kunnen we aan die toevoegingen werken. Dat is ook wel de reden waarom we met Distillator gestopt zijn want je werd in dat hoekje van old school thrash gestoken. Nu hadden we het gevoel om helemaal met een blanke lei te starten en ons ding te doen. In principe was ‘Bionic Swarm’ het derde Distillator album.

Ik vond wel dat Laurens met zijn zang af en toe wat de black metal richting uitging. Gaan jullie dat genre meer toevoegen?
Het is iets meer Emperor-achtig waar de muziek je aan doet denken. Maar het zullen niet alleen maar dat soort dingen zijn.

‘Master of Life’ was er nog eentje welke jullie liggen hadden van tijdens de ‘Bionic Swarm’ opnames. Waarom werd dat opzijgelegd?
We hadden genoeg voor een album en we bewaarden het nummer voor een special edition in Japan ofzo maar dat kwam er niet van. We hadden het nummer liggen en wilden er iets met doen.

Er waren plannen om nog een cover op te nemen en zo een EP met drie nummers uit te brengen. Dan kregen we ineens de liveopnames in handen van Athene en die klonken zo goed dat we daar twee nummers van gebruikt hebben.

Het artwork is van Kuba Sokólski en dat is alweer een prachtig en modern stukje kunst. Kan een band als Cryptosis nog afkomen met het gebruikelijke thrash metal artwork zoals het gore en geweld. Dat zou toch onder jullie niveau zitten.
Dat zit niet echt in onze thema’s. We drijven verder af van wat we ooit deden en willen steeds unieker worden. Zo krijg je een enig geluid waarvan je denkt dat het niet past in deze band. Als een stuk wat black metal achtig klinkt of progressief is, is dat zo. Maar als je dat allemaal samenvoegt, ontstaat er iets speciaals.

Dan houden we eventjes de naam Cryptosis zelf onder de loep. Voor wie het nog niet weet, van 2013 tot 2020 zaten jullie drietjes onder de naam Distillator, een old school thrash band, die twee leuke albums bracht maar eerlijk, ook tot een genre behoord met heel wat vissen in het water. Merk je het verschil met Cryptosis waar je toch een geheel eigen geluid aan hebt gegeven?
We merkten al langer dat er iets gaande was. In een nieuw territorium zitten is moeilijk. Met Distillator was België een heel gemakkelijke markt en konden we er toch heel wat optredens spelen. De gages waren beter dan in Nederland. Nu is het in België moeilijker. “Onze muziek is niet old school genoeg”, kregen we als antwoord van onze contacten. Old school raak je gemakkelijk kwijt in de line-up van festivals maar nu passen we daar niet meer in. In Duitsland is dat ook zo. Maar langs de andere kant bereiken we nu veel gemakkelijker landen als Spanje, Frankrijk, Italië en Griekenland. Vanaf de eerste seconde is het daar ontploft. Waar we met Distillator vroeger succes hadden is het nu moeilijker en de anderen zijn gemakkelijker. Het is heel hard verschoven.

Je zit nu wel bij Century Media die deel uitmaakt van Sony en je zou zeggen; een groot label heeft minder interesse bij kleinere bands. Toch ervaar ik de mensen van Century Media als heel gedreven en betrokken. Hoe gaat dat bij jullie?
Het gaat niet normaal sinds we daar zitten. Je hoort veel verhalen van bands bij grotere labels met slechtere ervaringen maar bij ons is dat het tegendeel. Ze doen heel veel voor ons en reageren supersnel op e-mails. Ook met deze EP ging dat zo.

Uiteraard gebeurt nu alles digitaal. Op Spotify had ‘Blinded By Chauvinism’, jullie best beluisterd nummer van Distillator 56.577 hits. Cryptosis bestaat minder lang maar heeft met ‘Death Technology’ al 150.427 hits. Dat is op zich toch al een significant verschil.
Dat merk je direct met een groter label en meer promotie. Je komt met andere mensen aan tafel en hebt interviews met magazines die een veel groter bereik hebben. Niets slecht over ons vorig label maar nu spelen we toch in een andere league.

Cryptosis wordt steeds groter en ook zo jullie tourschema’s en de plaatsen waar jullie spelen. Heb je daar zelf ook iets voor moeten aanpassen. Misschien dat het vroeger wat relaxter ging en het nu echt wel professioneel moet gebeuren?
We merken nu vooral dat er interesse komt van gitaarmerken. Laurens heeft nu een Engl versterker en EMG pickups. Hij gaat nu ook in zee met ESP gitaren maar dat is nog niet echt verkondigd. Je wordt meer gevraagd om samen te werken, de shows worden beter. De tours duren langer en gaan verder weg. Je merkt ook dat je onderling meer respect krijgt van bands die al dertig jaar in het vak zitten. Zo speelden we op 70000 Tons of Metal in januari en daar kom je in contact met artiesten die al zolang bezig zijn en zeggen dat ze ons volgen. Als kleine supportband mag je dit niet en mag je dat niet. Je T-shirts moeten minstens vijfendertig euro kosten. Nu wordt dat allemaal anders.

Wat dacht je toen je voor de eerste keer in een echte nightliner met bedden en tafels kwam en dat kleine autootje vaarwel kon zeggen?
Ik was vroeger nog geluidsman bij Crimson Glory en had dat al gedaan. Maar het is zoveel relaxter vergeleken met een busje. Je laadt alles in en uit en drinkt een paar biertjes. Je gaat slapen en de volgende dag sta je al voor de zaal waar je moet zijn.

Uiteraard ben je dan wel wat beter uitgeslapen. Als je eventjes teruggrijpt naar weleer: krap reizen en elke avond spelen, dan sta je daar soms toch wel moe op het podium.
Als alles nieuw is, ben je ook meer aan het feesten want je bent jonger. Je gaat alle avonden tien biertjes drinken. Nu weet je dat je nog meer en beter moet spelen en doet het wat rustiger aan. Je merkt dan toch dat het beter gaat.

Als je zo weken op tour bent, wie of waar kan je dan je was doen?
Haha, soms werkt er iemand in de zaal waar je speelt en die geef je dan een tas met vuile was mee. Elke stad heeft wel een of ander wassalon. Je geeft alles eraf, drinkt iets en wat laat haal je alles proper op.

Kunnen jullie op tour schrijven aan nieuw werk of lukt dat helemaal niet. Sommige artiesten kunnen zich niet concentreren en weigeren nieuw werk te schrijven.
We hebben het geprobeerd en merkten dat het voor ons niet werkte. Als je thuis zit en je hebt inspiratie ga je eventjes naar de studio en neemt het op. Op tour is de hele dag gepland. Als je dan eventjes vrij hebt, ga je douchen, de was doen, het thuisfront bellen, er is genoeg te doen. Als je dan ergens uit verplichting met je gitaar moet neerzitten, merkte ik dat dat toch niet lukte. Dan kan je beter de merchandise nog eens checken en nakijken of er niets moet besteld worden. Ik werkt nog als freelance grafisch designer en moet nog e-mails nakijken en andere dingen doen.

Geen wekker voor jou dan om zeven uur ’s ochtends?
Neen, dat lukte niet zo goed bij mij en ik ben dan freelance gaan werken. Laurens heeft meer behoefte aan stabiliteit en een inkomen. Hij gaat nog wel werken voor een baas.

Ik weet niet hoe jullie familie reageerde destijds op het nieuws dat jullie hardrocker gingen worden. Mijn ouders waren daar destijds niet zo tevreden mee. Maar nu jullie toch een pak bekender geworden zijn, begrijpen ze wat jullie doen en zijn ze daar trots op?
Ja hoor. Mijn vader luisterde vroeger al naar hardrock en speelde in een band. De andere twee leden hebben ook veel steun van thuis. We repeteren bij Marco (Prijck – drummer) in de kelder waar hij een studio heeft. Na bepaalde tours word je soms afgezet in Kopenhagen. Hoe kom je dan thuis met al je spullen? Eén van onze vaders huurt dan een busje en komt ons afhalen.

De nieuwe EP verschijnt in beperkte oplage. Hoe bestel je die best?
Hij verschijnt zowel op cd als op vinyl. Je kan ze enkel online bestellen via de webshop van de band. Het label zorgt voor de nodige promotie en biedt de muziek digitaal aan. Er zijn ondertussen al heel wat bestellingen en dan moeten we met ons drieën een dagje nemen om alles in te pakken en te versturen.

Wat is het geheim trouwens dat jullie al sinds het ontstaan in 2014 zo goed overeenkomen?
Elk van ons heeft een andere persoonlijkheid en heeft zijn eigen muzikale invloeden. Dat is soms een zwakte maar ook een sterkte. In principe is het nooit twee tegen twee maar altijd twee tegen één of één tegen één. Elk heeft een andere mening en samen maak je een besluit. Soms kan het geluid van die mix wat vermoeiend overkomen maar het werkt wel best.

Jij speelt ook mellotron en doet wat andere projecten.
Ik doe nog iets met black metal. Soms heb je veel inspiratie en dan neem je wat op. Soms komt er helemaal niets uit. Ik heb ook al elektronische muziek gemaakt. Dat staat op mijn pc en daar heb ik nog niets met gedaan. Mellotron speel ik ook live. Uit mijn basgitaar komt één signaal welke ik uitstuur. In een pedaal wordt dat gesplit en één gaat naar mijn versterker. De andere gaat naar een andere versterker waar ik een mellotron simulatie toon van maak. Alles wat ik speel komt zowel in bas als in mellotron uit. We zijn een band met drie leden maar we gaan breder dan een driemangeluid. Ik ben jaren op zoek gegaan om de juiste sound te vinden. Onder andere met een tweede vervormer. Op een gegeven ogenblik kwam ik bij Geddy Lee van Rush terecht. Hij had een synthesizer die hij met zijn voeten bestuurd. Het klonk best wat ouderwets maar met nog een vervormer ertussen was het wel tof. Jammer dat het veel te groot was want ons drumstel neemt al veel plaats in. Ik zocht het compacter te doen en via wat opzoekingswerk kwam ik uit bij de mellotronpedaal. Ik heb daar wat met geëxperimenteerd en het klonk echt goed. Nu hebben we een geluid alsof we met vijf bandleden spelen terwijl we maar met drie zijn. Het is een mooie toevoeging en het definieert ons geluid sterk. Vanaf ik die pedaal aanzet, is er geen enkele andere band die zo klinkt.

Deze keer gaat er wel een releaseshow door met een echt publiek.
Twee december 2023 is de EP-release hier in Hengelo. We gaan nieuwe nummers spelen en er is een complete videoshow. Negen december spelen we dan op de Eindhoven Metal Meeting in de grote zaal. Dan is het concentreren op de tour met Cynic en Obscura die begint op acht maart 2024 en duurt tot dertig maart. Dat vergt uiteraard de nodige voorbereiding. Noodgedwongen moeten we ook enkele shows spelen zonder Marco. We hadden in het verleden wel eens gejamd met andere muzikanten maar de laatste tien jaar hebben we met deze muziek steeds in dezelfde bezetting gespeeld. We hebben nu iemand gevonden uit Eindhoven die kan wat Marco kan en dat gaat wel lukken.