Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Fernanda Lira: “Mijn favoriete thrash en death metalplaten hebben allemaal sterke refreinen en ik ben van mening dat elk nummer er een moet hebben.”

Een jaar geleden verspreidde Nervosa het nieuws dat twee derde van de band vertrokken was. Nervosa bracht al een nieuw album uit in een verse bezetting. Nu komt Crypta er met Fernanda Lira (zangeres en bas) en Luana Dametto (drums) als ex-leden van Nervosa en nieuwelingen de Nederlandse Sonia “Anubis” Nusselder (ex Burning Witches, Cobra Spell) en Tainá Bergamaschi als gitaarduo. De old school death metalstijl die Crypta volgt, klinkt wel heel goed in de oren. Een interview moest volgen en niemand minder als oprichter en boegbeeld Fernanda was bereid om met me te praten. Een ongelofelijk lieve en sympathieke dame.
Koen de Waele Ι  25 mei 2021

Hallo Fernanda, 18 april was het exact drie jaar geleden dat ik je gesproken heb naar aanleiding van het uitkomen van het Nervosa album ‘Downfall Of Mankind’. En kijk, nu is er het debuut ‘Echoes Of The Soul’ van jouw gloednieuwe band Crypta. Wat is er allemaal gebeurd?
Ah, het gaat er nu compleet anders aan toe. Ik denk dat onze relatie in Nervosa stuk was op het einde. Onze vriendschap en de omgeving was niet meer hetzelfde. Dat heb je ook in een relatie of op het werk. Het ging niet meer, en dan gaan mensen andere paden volgen. Het eindigde niet met een gevecht ofzo maar het ging niet meer. Iedereen in de band had dat door maar iemand moest de stap nemen om het te zeggen. Ik heb dat dan maar gedaan en dat was de zwaarste beslissing in mijn leven. Nu zijn we terug met een nieuw album en iedereen die het al gehoord heeft is ervan ondersteboven. Toen we met Nervosa aan een nieuw album begonnen schrijven, lukte het niet meer. Ik was niet meer creatief genoeg. Ik bleef muziek schrijven maar dan voor Crypta en ineens kwamen de ideeën allemaal boven.

Er is die andere ongelofelijke metalband van Brazilië die uit elkaar ging en vijfentwintig jaar later vergelijken mensen nog steeds de muziek van Sepultura met die van Soulfly. Ga je dat bij jullie nu ook hebben?
Ik hou niet van het vergelijken van twee bands maar mensen zullen dat altijd wel blijven doen. Soulfly en Sepultura zijn beiden wat blijven zweven in hetzelfde thrash genre. Crypta en Nervosa zijn een andere richting uitgegaan. Nervosa speelt thrash en wij spelen death metal. We staan beiden wel aan de extreme zijde van metal maar toch is het anders. Ik begrijp wel dat mensen ons steeds zullen vergelijken. Ik speelde tien jaar in die band dus dat is normaal.

Zoals je het zelf al aanhaalt hoor je bij Crypta eerder klassieke death metal met een fantastische zangeres. Is het ooit al voorgevallen dat je buren in paniek de politie verwittigden toen je thuis aan het oefenen was?
Haha, ik woon in een nogal luidruchtige buurt en ondertussen weten mijn buren al wat ik doe. Mijn gegrom vormt hier geen probleem meer.

Muzikaal heb ik heel wat mooie dingen gehoord op het nieuwe album. Vooral die sterke refreinen vallen op.
Die refreinen zijn een van mijn kenmerken. Mijn favoriete thrash en death metalplaten hebben allemaal sterke refreinen en ik ben van mening dat elk nummer er een moet hebben. Mensen moeten van de muziek houden maar ze moeten ook kunnen meezingen in de auto of tijdens optredens. Ik heb op elk nummer getracht om dat resultaat te bekomen. Ik ben helemaal weg van sterke refreinen waar mensen kunnen meezingen of die ze zich kunnen blijven herinneren.

Ik zag de video van het nummer ‘From The Ashes’ en the making of part I en II. Het was ongelofelijk dat er vijftig mensen of meer aan meewerkten, dat jullie een complete filmset hadden en zelfs een regisseur. Voor een death metalband was dat een massieve productie en is het duidelijk dat het label Napalm jullie wel steunt.
Ik kijk er soms nog naar terug en kan me nog steeds niet voorstellen dat het ons gelukt is. We hadden een budget gekregen van het label maar hier in Brazilië is een video opnemen heel erg duur. We moeten camera’s importeren uit het buitenland enz.. Met het budget zouden we amper het eten van de crew kunnen betaald hebben. Het was wel een aardig bedrag maar compleet onmogelijk hier in Brazilië. Mijn vriend heeft een kennis en die is filmregisseur. Door de pandemie waren heel wat mensen in die branche werkloos. Ik kwam in contact met die regisseur en hij vroeg hoeveel ons budget was. Ik kon de covidtesten en het eten amper betalen, maar hij ging me laten weten wat hij kon doen. Ik had wel een paar ideeën waar ik naartoe wilde gaan. De regisseur sprak dan ineens over een costumedesigner en ik had zoiets van: ‘hey, het is maar een videoclip hoor’. Uiteindelijk hadden we enkel iemand nodig voor het licht, misschien een assistent, en iemand om een camera vast te houden. De regisseur ging al zijn contacten af in de filmindustrie en heel wat mensen vonden het leuk om op hun portfolio te krijgen dat ze een metalclip gemaakt hadden, dus kwamen die allemaal zo goed als gratis werken. Hierdoor werd de clip professioneel maar toch goedkoop. We moesten dan nog eens iedereen laten testen op COVID want er waren zestig mensen tegelijk aan het werk. Toen ik er toekwam, stond er een complete filmset opgesteld. Ik wist niet wat ik zag, laat staan hoe ik me moest gedragen. Ik vroeg de regisseur waarom hij zoiets voor ons deed waarop hij antwoordde dat we het verdiend hadden.

 En is nu het geld op?
Haha, we kunnen nog wel iets opnemen hoor, maar zo duur of groots zal het niet meer worden. Dat was een éénmalige levenservaring.

Het voornaamste thema van de nummers is horror. En de naam Crypta alleen al geeft je kriebels. Hoe trouw ben je aan dat horrorgenre?
Het idee was van een of meer teksten te schrijven die pure horror waren zoals ‘Under The Black Wings’. Dat ging over een nachtmerrie die drummer Luana eens had. Ze heeft wel al een paar nachtmerries gehad hoor. Ik begon dan met schrijven maar horror was niet de voornaamste drijfveer. Het was death metal dus het moest iets met metal en met de dood zijn, vandaar de doodskist in de video. Ik had veel tijd om te lezen en wilde ook iets doen om andere mensen te helpen. Zo kreeg ik inspiratie van mensen die een moeilijke tijd tegemoet gingen of die herboren gingen worden. Vandaar de titel ‘From The Ashes’. De teksten zijn donker en hebben allemaal wel iets te doen met de dood. Soms metaforisch maar het is niet allemaal compleet horror geïnspireerd.

Jij, Luana en Taina komen uit Brazilië. Sonia Anubis is van Nederland. Hoe ontmoet je dan iemand zoals haar?
Sonia was de eerste persoon aan wie we dachten toen Luana en ik ergens in 2019 erover spraken om een nieuwe band op te richten. We wilden werken met twee gitaristen. Ik luisterde als tiener enorm veel naar new wave en naar Britse heavy metal en was altijd al fan van twee gitaristen. Dus vroegen we ons af wie de eerste zou zijn en Luana zei direct Sonia Anubis. Een compleet Braziliaanse line-up zou wel makkelijker geweest zijn, maar ik volg Sonia al heel haar carrière. Haar vertolking op het podium was ook zo goed en dat is heel belangrijk voor mij. Ze heeft zo een old school vibe en speelde al death metal voor ze bij Burning Witches terecht kwam. Ik wist dus dat ze wel een DM-achtergrond had. Toen we haar contacteerden, ging ze onmiddellijk akkoord. Haar riffs zijn zo goed en ze barst van creativiteit. Vanuit haar heavy metal achtergrond speelt ze ook epische stukken. Haar binnenhalen was een enorme zege voor de band.

Ging het vlot om Sonia te laten afreizen want Brazilië is toch enorm hard getroffen.
We hadden een hele planning en ik wist dat er tussen de eerste en de tweede golf wat tijd zou zijn zodat ook Sonia naar hier zou kunnen afreizen. We planden alles in de periode en toen Sonia hier was namen we alles op, deden fotosessies en blikten we de video in. Alles werd op een heel korte periode afgehandeld want reizen in Brazilië zelf werd uiteindelijk ook verboden. In het begin en op het einde van die periode werden we allemaal getest op corona. We woonden vijf weken in een huis en er kwamen geen andere mensen binnen behalve de band, zelfs geen vriendjes. Begin februari 2021 kon Sonia dan terug naar Nederland vliegen. Het begon hier juist terug erger te worden en alle vluchten werden geschrapt. Sonia moest terug een test ondergaan en mocht dan uiteindelijk toch vertrekken. In tegenstellig tot in andere landen wil de regering hier geen vaccins aankopen en sterven er dagelijks tot zelfs drieduizend mensen.

Zal Crypta een even hectisch tourleven tegemoet gaan als bij Nervosa?
Ik hoop van wel want dat is mijn voornaamste focus. Ik mis het podium zo erg. Ik kan niet wachten om terug te zijn en wil het album promoten op elke hoek van de straat op deze planeet. Er staan al enkele tours gepland maar het is nog eventjes afwachten.

Je hebt weer getekend bij Napalm Records. De laatste jaren hebben die zoveel goede bands binnengehaald. Was het een hartelijke verwelkoming?
Alles werd geregeld met hetzelfde contact als waar ik mee werkte tijdens Nervosa. Ook ons boekingsagentschap is hetzelfde gebleven. Ze wilden allemaal blijven werken met Crypta.

Zoals bij Nervosa zijn jullie ook een honderd procent vrouwenband. Waren er geen mannen welkom?
Iedereen vraagt me of ik niet van mannen hou. Het is niets persoonlijk hoor en ik hou wel degelijk van jullie, maar ik heb nog nooit in een band met mannen gespeeld. Het is niet dat ik er niet van hou maar ik ben geïnspireerd door bands zoals Girlschool en wilde zoiets doen. Ik zag al zoveel mannenbands en wilde een vrouwenband. Hun talent laten tonen, dus vandaar dat ik nogal strikt gekozen heb voor een compleet vrouwelijke band. Ik kan het niet uitleggen hoe belangrijk het is voor vrouwen om in een vrouwenband te spelen. Er zijn al zoveel mannenbands dus waarom geen vrouwen? Er zijn heel wat talentvolle vrouwen en wij geven ze die kans.

Bedankt voor je tijd. Als je nog een boodschap wil verkondigen aan de fans en lezers, ga je gang.
Bedankt om dit te willen doen. En aan iedereen die dit leest: het betekent veel voor mij dat iedereen me volgt en dat er nog mensen geïnteresseerd zijn in wat ik maak en creëer. Het maakt dat nieuwe begin een pak gemakkelijker. We willen de metalvlam brandende houden dus blijf ons steunen en kom zeker kijken als we in België of Nederland spelen. Death metal is cool.