Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Brunhilde – 27
Count And Countess
Release datum: 27 mei 2022
“Die sound heeft men op deze nieuweling ‘27’ wat verder doorgetrokken en mede dankzij de volwassen composities en de uitstekende uitvoering hiervan is men in staat geweest om wederom een grote stap voorwaarts te maken”
8.2/10
Sjak Roks I 24 mei 2022

Daar het voor velen de eerste kennismaking zal zijn met de Duitse band Brunhilde, zal ik eerst kort de achtergrond en carrière tot op heden even toelichten. De band is opgericht in 2013 en de kern van Brunhilde heeft altijd bestaan uit de charismatische zangeres Caro Loy en haar muzikale bondgenoot Kurt Bauereiß (gitaar). Tot aan deze inmiddels vierde full-length studio-plaat ‘27’ hebben ze achtereenvolgens de albums ‘Dollhouse’ (in 2015), ‘Behind My Mind’ (in 2016) en ‘To Cut A Long Story Short’ (in 2021) uitgebracht. Daar waar de band op de eerste twee platen nog redelijk traditionele hardrock maakte, heeft men op het derde album mede dankzij de invloed van producer Charlie Bauerfeind een behoorlijke stijlwijziging doorgevoerd en is men meer richting heavy metal met de nodige punkinvloeden gegaan. Die sound heeft men op deze nieuweling ‘27’ wat verder doorgetrokken en mede dankzij de volwassen composities en de uitstekende uitvoering hiervan is men in staat geweest om wederom een grote stap voorwaarts te maken.

Op ‘27’ worden Caro en Kurt ondersteund door de Nederlandse bassist Randy van der Elsen en drummer Bastian Emig en gevieren hebben ze een erg goede en gevarieerde plaat afgeleverd. Voordat we wat verder op de muziek in zullen gaan, wil ik nog even het bijzondere concept van ‘27’ aanstippen. Alle nummers (buiten de Animals-cover ‘House Of The Rising Sun’ die als bonus-track is toegevoegd) gaan over personen die gestorven zijn op zevenentwintig-jarige leeftijd en als zodanig is het album niet alleen muzikaal maar ook tekstueel zeer interessant te noemen. Na het intro ‘Excerpts From Psalm 27’ knallen ‘Son Of A Gun’ en ‘The Winner Takes It All’ uit de speakers, wat beiden voorbeelden zijn van hoe moderne metal moet klinken. Lekkere, wat industrieel aandoende riffs die volledig in dienst staan van het nummer en die een stevige fundering vormen voor Caro’s uitstekende ietwat rauwe en schreeuwerige vocalen. Er is echter nog veel meer moois te vinden op ‘27’, want ook het groovy ‘Girl With 1000 Scars’, de beide singles ‘Friendly Fire’ en (vooral) het punky ‘Eye For An Eye And Tit For Tat’ en de ingetogen piano-ballad ‘The End’ klinken indrukwekkend en zijn het beluisteren meer dan waard. Brunhilde laat op deze ‘27’ horen dat ze een band in opkomst zijn waar in de toekomst terdege rekening mee gehouden dient te gaan worden. Hopelijk komt de band binnenkort ook de Nederlandse podia onveilig maken, want dit energieke materiaal staat live zonder enige twijfel garant voor een heftig feestje.