Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Billy Graziadei: “Als ik ervan hou, dan hou ik ervan. Het moet gewoon eerlijk en echt zijn, niet iets met de bedoeling om platen te verkopen of te scoren op Spotify of YouTube“.

Begin jaren negentig maakte Biohazard deel uit van één van die grensverleggende bands uit Brooklyn, NY en eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het destijds en ook nog nu een van mijn favorieten is. Na een laatste album in 2012, volgden nog enkele optredens en ging de band in winterslaap. Behalve zanger/gitarist Billy Graziadei want met de bands Powerflo en Blood For Blood tourde hij nog de hele wereld rond. In 2018 bracht hij onder de naam van BillyBio het debuut ‘Feed The Fire’ uit en dat bewees dat het vuur bij hem nog stevig brandde. Vier jaar later is BillyBio terug met de opvolger ‘Leaders And Liars’ dat zowat vol staat met energieke catchy meezingers. Tijd dus om een gesprek te hebben met Billy over zijn soloproject, het nieuwe album en hoe het nu zit met Biohazard. Billy is een supervriendelijke kerel en een heuse spraakwaterval. Zo springt hij soms wel eens van de hak op de tak maar hij laat horen dat muziek zijn hele leven overheerst.
Koen de Waele Ι 10 maart 2022 

Hallo Billy, leuk je te horen. Hoe gaat het?
Met mij gaat alles goed, leuk trouwens om nog eens iemand van Lords Of Metal te horen. Die site ken ik nog van vroeger. Het is trouwens een heel gekke wereld momenteel. Zelf heb ik er niet echt veel last van nu want ik zit in quarantaine en heb alle tijd van de wereld om interviews te doen. Ja, ik heb dus positief getest. Erg ziek ben ik niet maar ik zit wel met keelpijn. Praten is geen probleem want ik brul al door de micro sinds ik een kind was, het gaat dus zeker lukken.

Mijn eerste reactie toen ik je nieuwe plaat ‘Leaders And Liars’ hoorde was: wauw. Er is maar een persoon in de wereld die zo catchy melodielijnen kan schrijven en toch nog rauw blijft klinken en dat ben jij.
Bedankt, toch zit ik niet neer en heb ik als doel een Biohazard, Powerflo of BillyBio nummer te schrijven. Ik begin gewoon met schrijven en laat de muziek uit me vloeien. Als ik klaar ben, luister ik naar het resultaat en pas dan denk ik: dat is meer een Biohazard, Powerflo of Biohazard nummer. Ik ben door de jaren heen enorm gegroeid als muzikant en toen ik met Toby Wright werkte aan het laatste Biohazard album, zocht hij samen met mij de ontbrekende link tussen melodie en agressie. Zelf speel ik al vanaf mijn zes jaar piano en oefen ik al vocale melodieën met mijn akoestische gitaar.

Als ik één nummer moet opnoemen is het de titeltrack ‘Leaders And Liars’ zelf en is het bijna ongelofelijk hoe dat zich opdringt om mee te brullen. Werk jij met een testpubliek om zoiets te bekomen?
Haha, neen hoor. Iedereen kent me al zolang en alles wat ik ooit al gedaan heb. Ik ben dus niet meer ongerust wat mensen erover zeggen. Als ik ervan hou, dan hou ik ervan. Het moet gewoon eerlijk en echt zijn en niet iets met de bedoeling om platen te verkopen of te scoren op Spotify of YouTube. Dat alles is de zakelijke kant en daar trek ik me niets van aan. Voor mij is het gewoon schrijven en muziek maken. Op het einde van de dag besef ik pas waarom mensen bekender worden na hun dood dan tijdens hun leven.

Is het een soort protestnummer tegen bepaalde mensen in een bepaalde regering?
Een deel van mij gelooft dat mijn muziek een protest is en een andere kant denkt dat het het echte leven beschrijft. Het album bevat mijn ideeën en alle goede en slechte uitdagingen. De gemakkelijkste manier om het uit te leggen is dat het me van binnen op vreet en dat het uiten van mezelf een manier is om dat te verhelpen. Het is eigenlijk een geheim en ik vertel er niet veel over maar heel mijn leven heb ik al gestreden tegen depressie en dat is een echt vergif. Ik heb nooit drugs gebruikt ofzo. Ik hou van extremen maar dat is te wijten aan mijn manische depressie. Ik gebruik mijn energie in mijn creativiteit. Het nummer ‘Liars And Leaders’ gaat over dat frustrerende onderwerp dat iedereen wel kent. Telkens je handen wassen en een mondmasker opzetten. Wat we ervaren aan de huidige pandemie is dat de regering en hun leiders of hoe ze zich noemen leugenaars zijn. Ze willen enkel maar machtig worden of de macht behouden en lekker manipulatief blijven. Het gaat allemaal over een sociale en manipulatieve oorlog die ze willen uitvechten en winnen. Ze willen de wereld omvormen tot een sociale oorlog in plaats van een klassenoorlog. Nu vecht iedereen tegen zichzelf of je nu gevaccineerd bent of niet, een masker draagt of niet, of je links of rechts bent, of je carnivoor of vegetariër bent. Die sociale media manipulatie en dergelijke frustreert me enorm. Niet alleen mij maar heel wat mensen zijn het beu en willen verandering.

Als ik je zo bezig hoor lijkt het wel of je op de televisie een documentaire gezien hebt over de Nederlandse of Belgische politiek.
Ik heb heel wat goede vrienden die me nauw aan het hart liggen. Er zijn ook mensen die ik niet ken maar met wie ik heel goede conversaties heb. Die komen uit allerhande landen zoals België, Nederland, Taiwan, Rusland, … Het zijn goede gesprekken, ook als je het niet met elkaar eens bent. Het is geen probleem maar de wereld verandert zo waardoor mensen het helemaal niet met elkaar eens kunnen zijn. Het is een wereld waarin ik gek ben van hardcore en jiu jitsu maar evengoed hou ik van een wandeling in het park met mijn hond, country, jazz en noem maar op. Als je in een wereld zou leven waar alle mensen van hetzelfde houden en hetzelfde willen, zou het een vervelende en eentonige wereld zijn. Ik hou van het feit dat we het oneens kunnen zijn maar veel mensen willen niet dat anderen er een andere opinie op aanhouden. Ze willen bepaalde zaken niet anders en anders is in hun ogen niet goed, terwijl dat eigenlijk juist wel goed is.

Het is niet alleen het nummer ‘Leaders And Liars’, ook ‘Lost Horizon’, ‘Generation Kill’ en ‘One Life To Live’ klinken zo goed en catchy maar toch blijft het hardcore. Hoe doe jij dat toch?
Blij dat je zo van de plaat houdt. Ik denk dat elke artiest achter zijn muziek staat en ervoor wil sterven. In mijn situatie is dat nu BillyBio. Met Biohazard, Powerflo en Blood For Blood spreek je over bands en daar moet je altijd rekening houden met de andere leden. Als een artiest kan ik met BillyBio helemaal mijn ding doen en iedereen mijn diepste geheimen en emoties laten horen. In het verleden was het moeilijk om kritiek te verdragen want er was geen goed en geen slecht. Als ik een nummer schrijf over hoe ik me voel is dat een prestatie voor mij. Of mensen er van houden of niet, als artiest ben ik al gewonnen en heb ik mijn doel bereikt met mezelf honderd procent te vertegenwoordigen over een bepaald onderwerp. Dat is een persoonlijk iets en met mijn muziek leg ik mijn ziel bloot. Ik doe alles zelf en sta er ook achter: het artwork, de video’s, de website, noem maar op. Zingen met een headset is ook zoiets van mezelf. Ik hou van artiesten die zelfs in genres waar metal niets mee te maken heeft, doen waar ze achter staan. Als artiest moet je zweten als een rund als je van het podium stapt. Je moet eruitzien alsof je juist een oorlog uitgevochten hebt. Dat is het meest krachtige wat er is. Heel wat artiesten laten dat gevoel achter als ze van een podium stappen en dat respecteer ik enorm. Stappen ze niet bezweet van het podium, dan moet je als toeschouwer je geld terugeisen. Dat is ook alles wat ik heb. Ik heb geen dure auto, wel een elektrische auto maar dat was mijn keuze. Ik wil de wereld beter achterlaten dan hoe ik hem ben tegengekomen. Ik was niet het lid van Biohazard dat met dure auto’s reed want dat was niet belangrijk. Belangrijker zijn de nummers die ik schreef zoals ‘Punishment’. Hopelijk herinnert iedereen zich de muziek die ik vertegenwoordig.

Na vijf nummers hoor je andere meer experimentele stukken passeren zoals ‘Sheepdog’, ‘Just The Sun’ en ‘Remission’. Zijn dat bewust gekozen adempauzes of wilde je iets meer experimenteler laten horen?
Ik heb een heel brede smaak van muziek en sommige van die muziek is al verschenen, andere niet. Deze nummers zijn een deel van nummers die ik heb met een andere groep van mij: Blu. Een nummer zoals ‘Sheepdog’ bevat geen tekst maar ik voelde dat ik geen wolf of schaap ben maar eerder een herdershond die ertussen staat en vecht voor schapen, in dit geval een metafoor voor de zwakken. Niet alleen de zwakken maar vooral degenen die niet kunnen opstaan voor zichzelf.

Ik zag op YouTube ‘The making of BillyBio One Life To Live en aan het begin verschijnt de tekst dat het allemaal start met een idee. Hoeveel van die ideeën gaan recht de vuilbak binnen?
Wel, dat is grappig want ik documenteerde twee nummers van het album. Ik heb op voorhand geen doel met welk nummer het album gaat openen of wat de single wordt. Ik hou van alles wat ik creëer, anders zou ik het niet uitbrengen. Hetgeen jij gezien hebt, maakte deel uit van een serie van zeven episodes over het maken van dat nummer. Elk deel duurt een kwartier maar jij hebt de verkorte versie van drie minuten gezien. In de langere versies zie je het nummer vorm nemen tot een deel dat uitgeschreven is. Sommige momenten zing ik mee met de melodie en speel ik een riff. Op andere momenten speel ik iets anders, schud met mijn hoofd en verander het. Mijn punt is dat je andere dingen niet ziet. Op het einde schrijft de plaat zichzelf. Een deel van de nummers zijn zoals een bloem die zijn bloesems verspreidt. Je plant, voedt en het wordt groter en sterker. Dat was zo met ‘Leaders And Liars’ op elk nummer waaraan ik werkte.

In 2018 zag ik je spelen in het voorprogramma van Life Of Agony in Sint-Niklaas te België. Het was ronduit verbijsterend welke energie jij verspreidde op het podium. Hoe hard is het om dat elke dag opnieuw te doen?
Ik train al dertig jaar jiu jitsu en heb ondertussen al vijf jaar een zwarte gordel. Ik ben dus wat gewoon maar het blijft energiek en vermoeiend. Op het podium staan is niet alleen fysiek zwaar maar ook nog eens emotioneel en psychologisch. Je deelt dat met het publiek en krijgt dat terug. Die zaal in België was trouwens zo’n mooie plaats. Op dat ogenblik was mijn debuut nog niet uit en niemand kende me. Je zag ineens mensen kijken en zich afvragen of het die kerel was van Biohazard. Life Of Agony geloofde in mij en nam me mee op tour nog voor ik een platendeal had. Dat was een mooi moment. Het is gemakkelijk voor me, zelfs als ik uit vorm was om op een podium te staan. Ik kan dat niet controleren, het gebeurt gewoon.

Ik heb nog maar zelden een artiest gezien die zo dicht bij zijn publiek staat en er een interactieve show van maakt. Je maakt ook gebruik van een headset.
Een van de dingen waar ik van hou is van mezelf te uiten met mijn muziek en ik spring en beweeg nogal veel op het podium. Met Biohazard en Powerflo zing ik ook maar dat was maar vijftig procent van de zangpartijen. Bij BillyBio zing ik alles. Ik dacht dat ik me niet genoeg kon uitdrukken en terwijl ook nog die energie verspreiden, dus kwam ik op het idee om een headset te gebruiken zoals je wel eens ziet bij een Boyband. Ik geloof in mezelf en hou ervan om te zingen in het gezicht van mensen en hun recht in de ogen te kijken. Met een headset kan ik zelfs op de barricade staan en zingen. Ik speel rocknummers en in plaats van een microfoon in de mensen hun gezicht te duwen, duw ik gewoon mijn hoofd in de mensen hun gezicht. Dat getuigt pas van broederschap. Het publiek wordt familie en daar hou ik van.

Sommige momenten zag het er zo raar uit dat ik zelfs dacht dat je aan het playbacken was. Heb je dat nog gehoord?
Je bent de eerste die me dat zegt. Het was wel eens het geval dat de headset stuk was en ik terug een microfoon op een standaard moest gebruiken waardoor ik niet kon bewegen. Daar voelde ik me niet goed bij. Je doet me er nu wel aan denken dat ik wat reserve van die headsets moet meenemen.

Wel, wat ik nu ga zeggen is geen vraag maar iets persoonlijks. In het begin van de jaren negentig waren er vier albums die mijn leven veranderden: Sepultura met ‘Chaos AD’, Life Of Agony met ‘River Runs Red’, Type O Negative met ‘Slow, Deep And Hard’ en Biohazard met ‘State Of The World Adress’. Met Peter Steele spreken is nogal moeilijk maar Max, Igorr, Mina en Joey Z heb ik al mee gesproken. Jij bent de laatste van mijn lijstje, dus wil ik je nog eens bedanken voor die fantastische muziek waar jij ook deel van uitmaakte. Het is niet zo dat het mijn leven veranderde maar het maakte er wel een groot deel van uit. Na deze woorden wordt zelfs spraakwaterval Billy eventjes stil.
Bedankt man, echt waar. Zonder mensen zoals jij zou ik al die anderen niet kunnen bereiken en hulpeloos zijn. Ik waardeer je tijd en het is een grote eer dat je me tussen mensen plaatst zoals Max en Pete (rest in peace). Bedankt voor alle steun.

Hoe was het trouwens om destijds deel uit te maken van een band die zo grensverleggend was?
Het was geweldig. Ik ben wie ik ben door alles wat ik ervaren heb, zowel goed en slecht en daar ben ik trots op. Al die verschillende ervaringen maakten me sterker. De goede ervaringen leerden me waarderen welke uitdagingen ik had in het leven.

Jullie optreden op het Dynamo Fest in Nederland is zelfs na 27 jaar nog legendarisch. Nu moet je helemaal opnieuw starten. Is dat soms niet moeilijk?
Nope. Het is gemakkelijk want als je je beide voeten op de grond houdt, blijf je dezelfde persoon. Ik ben nog steeds diezelfde persoon, juist wat slimmer en zwaarder dan in de begindagen van Biohazard. Het is zelfs ironisch dat ik in Powerflo samen speel met een grote artiest zoals Sen Dog van Cypress Hill. We houden van wat we doen als artiest. Of het nu voor 20 of voor 20.000 mensen is, ik ben nog steeds vereerd om op het podium te staan en neem dat mee naar mijn graf.

Twee weken terug sprak ik met Richie Cavalera en ik moest je de groeten doen. Hij vertelde zelfs het verhaal dat je hem op Dynamo een mohawk scheerde.
Haha, dat zijn goede herinneringen. Ik wil echt nog eens touren met Soulfly. Ik sprak gisteren nog met Dino Cazares die nu speelt met Soulfly en ik zag ze kortelings nog spelen hier in Los Angeles. Het was zo tof ze nog eens te zien.

Je kan niet verloochenen dat de bio in BillyBio staat voor Biohazard. Hoe is het daar trouwens mee? Het is al geleden van 2012 dat ik de band live zag spelen samen met Suicidal Tendencies.
Bio staat zowel voor Biohazard als voor biografie. Ik ben een product van mijn verleden. Het was hard werken om mijn naam op te bouwen. Ik speel nog bij bands en heb nooit geprofiteerd van mijn verleden bij Biohazard. Het blijft wel een deel van mij. Ik schrik er trouwens van dat het al zolang geleden is. Ik spreek nog geregeld met Bobby (Hamdel) en Danny (Schuler). Evan Seinfeld zag ik onlangs terug in december 2021 op de begrafenis van een gemeenschappelijke vriend. We praten veel over Biohazard en binnen afzienbare tijd gaan we met de bands terug iets samendoen.

Ik vernam trouwens net het nieuws dat Powerflo hun show op Graspop geannuleerd hebben. Met BillyBio speel je in augustus in België en Nederland. Gaat dat nog door?
Ja zeker. Die twee landen waren altijd al een tweede thuis voor mij en ik ga er komende zomer zeker terugkomen. Ik wil zelfs mijn familie meenemen om te laten zien hoe mooi het er is.

Bedankt voor je tijd. Hopelijk zien we elkaar terug in de zomer van 2022
Bedankt voor je hulp en blijf mijn boodschap verspreiden.