Babymetal & Skynd – 013 Tilburg – 17 februari 2020
“De drie frontvrouwen zijn begiftigd met een tomeloze energie en springen en dansen als ninja prinsessen over het podium. Je vraagt je af hoeveel traytjes Red Bull er op zo’n avond backstage doorheen gaan.”
Het fenomeen Babymetal is sinds de bekendmaking van hun bestaan zowel controversieel als lovenswaardig. De meningen in de Metal Galaxy lopen uiteen en waar de één dit niks meer dan een marketing product vindt, loopt de ander er stuiterend mee weg. Ik heb ze als criticus ooit eens van veraf op Fortarock mogen aanschouwen en dat deed mijn mening niet veranderen, maar toen ik eind vorig jaar hun recente album ‘Metal Galaxy’ eens eerlijk onder de loep nam moest ik toegeven dat het muzikaal toch erg goed in elkaar stak. Een goede reden om eens met een frisse blik richting hun optreden in 013 Tilburg te gaan kijken.
21/02/20 I Tekst: Bart Meijer I Pics: Lorenzo Smulders
De show van vanavond is uitverkocht, zoals de meeste optredens die Babymetal tijdens het Europese deel van hun Metal Galaxy Tour doet. De rij voor de poorten van Neerlands metal tempel is lang en kleurrijk en het is duidelijk dat er mensen van veel diverse pluimage afkomen op wat zich hier binnen zal gaan ontvouwen. Gelukkig zijn we op tijd en weet ik zonder moeite een plek te bemachtigen op het nog vrij lege balkon. Perfect om alles goed te kunnen zien.
Gestaag vult de zaal zich met jongeren in hun mooiste cosplay kostuums, nieuwsgierige en verweerde metalheads en megafans waarvan ik verwacht dat zelfs de sokken en het ondergoed voorzien zijn van een Babymetal logo. Als de lichten uitgaan voor de opkomst van de Scandinavische band Skynd staat er dan ook al een grote schare die hen verwelkomt. Enkel in het rode schijnsel van het bandlogo treedt een onheilspellend trio het podium op, om vervolgens in een explosie van felle, knipperende lichten hun nummers ten gehore te brengen. De bassist/toetsenist en drummer zijn gemaskerde figuren, terwijl zangeres Skynd zelf als een kwaadaardige en verminkte clown in de spotlight staat. Het ruime bereik van haar strot uit zich dan weer in de stem van een bezeten pop, dan weer schoon en helder terwijl ze steeds dreigend uithaalt.
De muziek laat zich omschrijven als techno-industriële metal met scheutjes hiphop en wordt begeleid door harde drums en een bas die overal doorheen walst. De nummers worden aan elkaar gebreid door gesproken samples over serie- en massamoordenaars, en het grote deel van het publiek kijkt tijdens de muziek in stilte toe, niet helemaal zeker wat ze hiermee aan moeten. Toch ontvangt Skynd na elk opus een hard applaus. Tegen het einde van de set begint het toch wat rumoerig te worden, maar gelukkig overstemd het duistere, knagende geluid die de band de zaal in jast dit met gemak. Het is een intieme freakshow en gezien het deels erg jonge publiek – nog in de groei en volledig kneedbaar – zou het me niet verbazen als hier vanavond een nieuwe generatie Ted Bundy’s ontstaat. Na het laatste nummer wordt het plotsklaps donker en blaast Skynd de aftocht.
De lichten gaan aan en de DJ, die kudos verdient met zijn muziekkeuze, doet zijn ding. We worden getrakteerd op onder andere Judas Priest, Slayer en At The Gates. Dan neemt Babymetal het over en tijdens een opzwepende intro verzamelen eerst de leden van de Kami Band zich op het half donkere podium, uiteindelijk gevolgd door de drie dames. Als duistere manga silhouetten staan ze stokstil totdat het eerste nummer begint en alles helemaal losbarst. Niet alleen de muziek en de danseressen, maar ook het publiek: ze slaan met hun vuisten in de lucht, assisteren de sporadische crowdsurfer en gillen en moshen zo genadeloos als een kudde Tauros. (Voor de onwetenden, dat is een stierachtige Pokémon.)
De drie frontvrouwen zijn begiftigd met een tomeloze energie en springen en dansen als ninja prinsessen over het podium. Je vraagt je af hoeveel traytjes Red Bull er op zo’n avond backstage doorheen gaan. Na vier nummers nemen ze toch even pauze en mag de Kami Band laten horen wat ze in hun muzikale mars hebben. Een fijn en stevig instrumentaal stuk valt ons ten deel, voordat de show weer met vocalen wordt voortgezet.
Als Joakim Brodén van Sabaton op het grote scherm achter de band verschijnt om daar samen met Babymetal ‘Oh! Majinai’ te zingen is dat voor iedereen wel echt even schrikken, maar gelukkig is er de keuze om weg te kijken en de ogen te richten op de steeds meer ingewikkeld lijkende danspasjes. Bij het nummer hierna volgt het enige deel waarbij enigszins interactie met het publiek plaatsvindt. Iedereen wordt opgroepen om te gaan springen en als Suzaka Nakamoto (ofwel Su-metal) tot drie telt en haar drakenmasker de zaal in werpt – waar gretige handen het opvangen – gaat het dak van onze poptempel er volledig af. Aan enthousiasme geen enkel gebrek! Het meisje dat naast me op het balkon staat springt per ongeluk zelfs bijna over de ballustrade heen. Even lijken we dan op een ballad af te stevenen, maar dat moment van rust blijkt een illusie als de gitaren en drums weer in alle heftigheid door stampen. Su-metal zingt naar hartelust en klinkt heel af en toe lichtelijk vals, hetgeen mij verblijdt omdat dit aantoont dat er wel degelijk echt gezongen wordt (in tegenstelling tot bepaalde Nederlandse zangeressen).
Na dit staaltje perfect uitgevoerde power metal valt het podium even stil. Het publiek maakt hier gebruik van door luidkeels “BABYMETAL” te sjansoneren terwijl alle vuisten vol overtuiging richting de hemelen worden gepompt. Het werkt, want de band keert terug van achter de coulissen, zwarte vlaggen in hand, om weer verder te gaan waar ze al bijna een uur mee bezig zijn: kneiterharde en supersnelle metal de zaal in gooien. Dit laatste nummer, ‘Road Of Resistance’, is sowieso het hoogtepunt van de show, want man, wat die gitaristen hier doen betuigt toch echt wel van vakmanschap.Ik zweer je dat ze allebei zo snel speelden dat ik rook van hun instrumenten af zag komen en het samenspel klinkt hier echt fantastisch. De perfecte toegift.
Een avond vol mooie, dansende vrouwen en vernietigende metal. Eigenlijk is het enige waar je als ouderwetse metalfan commentaar op zou kunnen hebben het vaak niet metal ogende publiek, maar als je dan dat enthousiasme ziet snap je dat dat geen reet uitmaakt. Heeft dit mij een fan gemaakt? Nee, uit koppige principe niet. Maar het moge wel duidelijk zijn dat Babymetal goed is in muziek maken en een vette show neerzet. Een band die voor het jongere publiek de poorten naar de prachtige wereld van zwaar metaal openzet.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over Babymetal.