Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Avantasia in 013, Tilburg- 26 maart 2025

“Eén van de absolute hoogtepunten bereiken we wanneer Tobi vanaf een duistere troon het legendarische ‘The Toy Master’ inzet, waarin hij in de huid kruipt van dit origineel door Alice Cooper gezongen karakter.”
Tobias Sammet en Nederland zijn een curieus zeldzame combinatie. Terwijl Duitse heavy/power metal collega’s als Blind Guardian en Helloween hier bijna wonen, is het voor deze flamboyante Duitser nog maar het derde bezoek aan ons landje in zijn inmiddels bijna dertig jaar lopende carriére. Aan een gebrek aan potentieel publiek zal dit niet gelegen hebben, zo bewees een woensdagavond in maart in de 013 te Tilburg. Uitverkocht was het niet, maar het zat er vast niet ver vanaf. Een terugblik op een mooi avondje metalen muziektheater.
10 april 2025 I Tekst: Jori 

Er is geen voorprogramma, Avantasia zal zelf twee uur en drie kwartier volspelen. Als om klokslag acht uur de gordijnen dan vallen en de band middels ‘Creepshow’ begint, is het duidelijk dat kosten noch moeite gespaard zijn om een visueel spektakel van jewelste neer te zetten. Band en gastzangers zijn opgesteld rondom een wirwar aan mooi vormgegeven hekken en trappen. Het publiek reageert nog wat onwennig op dit aardig nieuwe nummer, maar wanneer middels ‘Reach Out For The Light’ het oude werk ook langs komt zit de sfeer er direct goed in. Tobias laat zich hier vergezellen door Adrienne Cowan (Seven Spires) die met haar gouden strot de zanglijnen van Michael Kiske op zich neemt. Tobias zelf is ietwat verkouden, maar de ervaren zanger die hij is slaat zich er inrukwekkend goed doorheen. Daarbij is hij in een goed humeur en maakt hij aan de lopende band grapjes. Hij krijgt nog een Aardschok aangeboden, waarbij hij zich laat ontvallen dat hij nu wat te lezen heeft tijdens de drumsolo. Ook heeft Tobi het over een “lukewarm welcome”, maar dat welkom raakt snel aan de kook wanneer Tommy Karevic (Kamelot) het podium betreedt en een zinderende uitvoering van ‘The Witch’ geeft. Ook Eric Martin is weer van de partij en neemt de honneurs waar bij onder andere de meezinger ‘Dying For An Angel’. Ook krijgen we nog het genoegen om H.E.A.T. scheurmonster Kenny Leckremo aan het werk te horen bij wat wel drie nieuwe en minder bekende songs achter elkaar blijken te zijn. Hier kakt de show een beetje in, ondanks dat er toch een hoop spektakel gaande is.

In de tweede helft van het optreden herpakken Tobi en de zijnen zich met een zinderende uitvoering van ‘Let The Storm Descend Upon You’, met vocalen van zowel Ronnie Atkins (Pretty Maids) als Herbie Langhans (Firewind)

. Eén van de absolute hoogtepunten bereiken we wanneer Tobi vanaf een duistere troon het legendarische ‘The Toy Master’ inzet, waarin hij in de huid kruipt van dit origineel door Alice Cooper gezongen karakter. Dit is de opmaat naar een drietal nummers waarbij Tobias zichzelf even pauze gunt. ‘Twisted Mind’, ‘Wicked Symphony’ en ‘Shelter From The Rain’ worden alledrie volledig gedragen door de gastzangers, en dat is zeker geen straf. Wanneer Tobias terugkeert op het podium is het tijd voor een ander hoogtepunt. Samen met Chiara Tricarico (ex-Temperance) speelt Avantasia voor ons het prachtige Farewell, en hierbij gaan alle handen de lucht in. Het spektakel gaat door met ‘The Scarecrow’, waarbij we op schitterend gitaarspel van oudgediende Sascha Paeth en nieuwe gitarist Arne Wiegand worden getrakteerd. Waar ik zelf blij verrast door ben, is een toffe uitvoering van ‘Death Is Just A Feeling’, waarbij Tobias dit keer zijn best moet doen om een sinistere Jon Oliva (Savatage) te benaderen.

We naderen zo onderhand het einde van de show. Gelukkig niet voordat de prachtige ballad ‘Lucifer’ is gespeeld, waarbij Tobi op een vlammende piano speelt. Voor ‘Lost In Space’ kondigt Tobi vol bravoure en grappenmakerij aan dat dit de enige hitlijst notering voor de band ooit is geweest. Maar natuurlijk heeft Avantasia nooit gemikt op hitlijstnoteringen want daar maak je volgens hem toch geen kans op met nummers die lang en complex zijn (we vergeten bands als Dream Theater en Opeth maar even). Soms word ik wel een beetje moe van zijn gedram over zijn vermeende strijd tegen de muziekbusiness, ik volg de beste man al ruim twintig jaar en volgens mij heeft hij de wind al die tijd aardig mee gehad. Affijn, met deze enige hitlijstnotering is wel wel weer heerlijk meezingen en daar maakt de goed gevulde zaal dan ook zeker gebruik van! Hierna is het toch echt tijd voor het einde met de inmiddels traditionele medley van ‘Sign Of The Cross’ en het refrein van ’The Seven Angels’, waarbij het het volledige palet aan zangers nog éénmaal het podium opkomt om afscheid te nemen.

Het eerste concert van Avantasia in Nederland in meer dan tien jaar zit er weer op. Van mij mogen ze wel wat vaker langs gaan komen want dit smaakt zeker naar meer. De laatste jaren heb ik Avantasia alleen op de festivals mogen zien, en dan heb je toch wat kortere optredens en dus vaker veel dezelfde nummers. En ondanks de vrij veilig gekozen setlist van deze avond kwamen er wel wat oudere stukken langs die ik nog niet eerder live heb gehoord. Al met al hebben zowel de Avantasia-veteranen als de nieuwere fans met volle teugen kunnen genieten van het circus wat muzikale duizendpoot Tobias Sammet heeft opgetuigd en ging iedereen blij naar huis, al duurde dat wel even omdat twee van de vier betaalautomaten in de parkeergarage kaduuk waren. Na de laatste noten verscheen overigens nog in het Nederlands het bericht “Tilburg, wij houden van jullie!!” op het scherm, klinkt mij als een belofte!