Michel: “’Het was een lange zoektocht naar de juiste naam voor de band, want het moet natuurlijk passen bij de muziek en het album, maar ook breed genoeg zijn om de vlag van latere albums ook te dekken.”
Autarkh is een nieuwe Nederlandse band die voortkomt uit Dodecahedron, een black metal band die twee baanbrekende albums heeft uitgebracht en over de hele linie veel lof oogstte voor hun benadering van extreme muziek.NA het uiteenvallen van die band had Michel Nienhuis, ook belangrijkste componist in Dodecahedron, nog enkele demo’s liggen met muziek die voor een derde album zou worden gebruikt. Onder de noemer Autarkh worden die songs, aangevuld met enkele andere parels, nu uitgebracht op het album ‘Form In Motion’. Een ontdekkingsreis door diverse stijlen met een verfrissende kijk op extreme metal. Reden voor ons om een kort interview te plannen met Michel Nienhuis, waarbij ik hoop dat ik het telefonische interview waarheidsgetrouw heb weergegeven. Ga in ieder geval na het lezen het album beluisteren, dan wordt alles duidelijk.
Berto Ι 17 juni 2021
Ben je de corona periode een beetje goed doorgekomen?
Ja, eigenlijk best goed. Tijdens de maanden aaart tot en met augustus 2020 hebben we door kunnen werken aan het album, alleen of met zijn tweeën en dat werkte prima. In Augustus hebben we het album afgeleverd bij de platenmaatschappij en in September zijn we begonnen met repeteren voor de live shows. Helaas hebben we begin van het jaar enkele shows moeten afzeggen/verzetten, maar via de livestreamshow van het Roadburn Festival hebben we toch wat aandacht voor het album kunnen genereren.
Kan je een kleine schets geven hoe je bent gekomen waar je nu bent als muzikant, welke bands hebben je er toe gebracht zelf ook muziek te gaan maken?
Het begon eigenlijk zoals bij velen, de eerste bands waar ik in geïnteresseerd was waren Guns’n Roses en Nirvana en later kwamen daar Machine Head en uiteindelijk Meshuggah bij. Bij die laatste band is denk ik wel het idee ontstaan hoe ik mijn muziek wilde maken, niet zozeer op instrumentaal vlak, maar meer kijkend naar het neerzetten van een bepaalde sfeer in extreme muziek en ook op productioneel vlak deden ze andere dingen dan de meeste bands. Als een van de weinige bands in het extreme metal gebied zijn zij blijven innoveren en evolueren.
Wat maakt Autarkh een relevante band?
We proberen zeker relevant te zijn en/of te worden, door toch een bepaalde sound te vinden die je apart zet van de rest van de vele bands. Onze sound wordt bepaald door de combinatie van extreme metal met een andere benadering van het drumwerk, dat zelfs neigt naar invloeden uit de dance. Op die manier probeer je iets te maken dat anders is en je onderscheidt van de rest. Ik heb altijd interesse gehad in bands die dingen anders aanpakken dan de rest. Een band als Mr.Bungle bijvoorbeeld is misschien niet op tekstueel gebied een voorbeeld, maar de manier waarop zij diverse stijlen combineren op originele en pakkende wijze is zeker wel een voorbeeld te noemen. Wij zijn relevant, omdat wij blijven zoeken naar nieuwe manieren om extreme muziek anders te benaderen.
Wat betekent de naam Autarkh eigenlijk?
Autarkh is eigenlijk een samentrekking van twee woorden die uit het Grieks stammen. Het woord ‘auto’ wat ‘zelf’ betekent en ‘archides’ wat zoiets als ‘besturen’ betekent. Het is dus een woord dat verwijst naar zelfbestuur, zelf verantwoordelijk zijn voor je doen en laten, wat ook weer verwijst naar de thematiek van het album. Het was een lange zoektocht naar de juiste naam voor de band, want het moet natuurlijk passen bij de muziek en het album, maar ook breed genoeg zijn om de vlag van latere albums ook te dekken.
Is er nog een deel Dodecahedron terug te vinden in Autarkh?
Er was een aantal songs die als Dodecahedron songs waren bedoeld en die demo’s hebben we bewerkt tot volwaardige Autarkh songs. Die songs hadden al wel een kop en een staart en waren dus al redelijk af en zijn met die Dodecahedron invloeden op dit album gekomen. Dit geldt trouwens niet voor alle songs op het album, maar Autarkh kan dus wel gezien worden als een soort doorgroei van Dodecahedron.
Hoe moet ik de albumtitel uitleggen?
De titel ‘Form In Motion’ is in principe de meest uitgezoomde kijk op de teksten van het album, het is letterlijk een vorm in beweging. Het album draait in grote lijnen om het doorbreken van een bepaalde manier van kijken en denken. In eerste instantie met de hulp van externe hulpmiddelen en factoren, maar als die wegvallen ontstaat het besef dat je meer vanuit jezelf moet werken en denken en van daaruit maak je groei door, ga je vooruit. Het is een proces van ontwikkeling, van A naar B gaan in de meest brede zin van het woord.
Hoe komen de songs tot stand? Het zijn niet echt standaard liedjes met een duidelijke kop en staart? Is het een groepsproces?
Inmiddels wel, maar een groot deel van de songs heb ik zelf geschreven. Bij het songschrijven zijn er diverse benaderingen die je kan hanteren. Toen ik vroeger Compositie studeerde kwam ik te weten dat er in de vorige eeuw nieuwe banderingen werden bedacht die afweken van de traditionele manier van ‘songwriting’ die je terug vindt in zowel de klassieke muziek als in de popmuziek. Dat alles valt onder de noemer ‘traditioneel’. Er is bijvoorbeeld een Hongaar geweest die werkte met een soort klankwolk, waarbij je dus niet ieder instrument individueel kan horen, maar alle instrumenten bij elkaar als een soort wolk van geluid hoort. Het klinkt misschien een beetje wazig, maar het geeft wel aan dat een song schrijven op verschillende manieren kan.
Ik vond het spannend om te zien hoe de ideeën die ik had uitgewerkt zouden worden aangevuld door de andere leden die niet allemaal uit de extreme metal komen. Die ideeën brachten mij ook andere ingevingen en zo werd er aan een nummer gebouwd.
Was het vanzelfsprekend dat je bij Season Of Mist terecht zou komen met de band, vanwege de historie met Dodecahedron?
Voor mij was het wel vanzelfsprekend. Ik heb jaren zeer prettig samengewerkt met het label en zij waren dan ook de eerste partij die ik mijn nieuwe ideeën heb laten horen. Gelukkig waren zij direct enthousiast en was de zaak snel beklonken. Ik heb ook niet verder gezocht, omdat zij altijd prima werk hebben geleverd waren zij absoluut eerste keus.
Is een label nog nodig tegenwoordig ? Is het niet interessanter om als in eigen beheer te doen?
Natuurlijk kan je alles zelf doen, alleen labels hebben voor de promotie en distributie gewoon betere kanalen tot hun beschikking, die hebben enorme lijsten met namen en telefoonnummers van de juiste mensen op de juiste plek en die kunnen de hele dag zich daarmee bezig houden. Ze ontzorgen gewoon enorm en nemen veel tijdrovende zaken van je over.
Hoe belangrijk is het visuele aspect tegenwoordig voor metal bands? Jullie hebben zelf ook al een aantal clips gemaakt begrijp ik? Hoe is dat gegaan?
Als je alleen al kijkt naar bijvoorbeeld een albumhoes, dan is dat zeker belangrijk. Dat helpt je een bepaald beeld op te bouwen dat een connectie legt tussen de band en de muziek. Dat beeld kan dan nog versterkt worden door een videoclip, die tegenwoordig via diverse kanalen bekeken kan worden door de fans. Het probleem tegenwoordig is wel dat alles achter een betaalmodule komt te zitten. Vroeger hadden we bijvoorbeeld met Dodecahedron een aantal van 8000 volgers opgebouwd op Facebook, alleen die kan ik nu niet benaderen, omdat je daar tegenwoordig voor moet betalen. Dat is nu eenmaal de evolutie van Social Media, maar het blijft jammer. Maar om weer terug te keren naar je vraag, het visuele aspect is heel belangrijk en je kan het zover doortrekken als je wilt, tot aan de live shows toe. We zijn daar nu ook wel over aan het nadenken hoe we dat precies in het vat gaan gieten, maar zover zijn we nog niet.
Een vraag die is geïnspireerd door iemand die niet van gruntende zangers houdt, zijn teksten nog wel relevant als je ze niet verstaat ?
Haha, goede teksten zijn altijd relevant. Het is ook een beetje hoe je de muziek benadert, na meerdere keren luisteren ga je volgens mij steeds meer verstaan. Daarnaast hangt het ook af van de manier van articuleren van de zanger natuurlijk. Bij een band als Rectal Smegma zal het inderdaad lastiger zijn om de teksten te volgen, ook al heb je een tekstvel bij de hand. Maar vaak is het toch een kwestie van leren luisteren en hoe graag wil de zanger dat je zijn teksten verstaat.
Autarkh word direct onder de extreme metal geschaard in de diverse media. Is die hokjesgeest beperkend voor een band of onontkoombaar?
Ik heb daar niet zo’n moeite mee, ik doe het zelf ook. Mensen hebben toch een bepaalde houvast nodig. De echte liefhebber kijkt ook wel verder dan 1 hokje, die herkent misschien elementen uit bepaalde stromingen die hem interesseren en gaat dan toch even verder luisteren.
Wat maakt een band extreem?
Dat is een goede vraag, moeilijk te zeggen. In ons geval zit het hem duidelijk in de muziek, in de manier van gitaarriffs gebruiken en het ontbreken van een drummer en hoe we dat weer opvangen. De combinatie van stijlen, extreme metal met dansbare elementen is volgens mij best extreem. Onze productie en gelaagdheid maken het ook redelijk heavy allemaal.
Heb je ooit de neiging om een meer toegankelijk liedje te schrijven?
Jazeker, dat heb ik ook een tijdje gedaan. Lang geleden heb ik zelfs geprobeerd een band als Paramore bij elkaar te brengen met meer rock georiënteerde nummers, maar dat kwam niet echt van de grond toen helaas, maar zeker ligt mijn interesse ook daar.
We hebben met drie leden van Autarkh ook een kleine zijstap gemaakt onder de noemer Autarkh III, waarbij we nummers van Autarkh in een ander, rustiger jasje hebben gestopt. Met die setting verbreden wij onze mogelijkheden om op te treden, omdat je daarmee ook de kleinere zalen en clubs in kan. We zijn daar een stuk toegankelijker.
Wat kunnen we live verwachten tijdens de aanstaande live shows? Kijken jullie er naar uit om de muziek live ten gehore te brengen?
Ja absoluut kijken we daar naar uit. Het zal de eerste keer zijn dat we het album ten gehore zullen brengen, op de live stream via Roadburn na dan. Tijdens de optredens die nu geboekt zijn (Tivoli, Dynamo, Groene Engel) spelen we in principe het gehele album, waarbij we in enkele nummers wel wat aanpassingen hebben moeten doen om ze geschikt te maken voor een live setting. Onze toetsenist krijgt daarbij ook alle ruimte om zijn invulling te geven aan de beats en dergelijke en dat levert denk ik best spannende momenten op.