Angelus Apatrida- interview met Guillermo Izquierdo (gitaarzang)
Guillermo Izquierdo : “Ik wil zoveel als mogelijk op het podium staan en dat tot mijn pensioen.”
Hoewel het Spaanse Angelus Apatrida al jaren bezig is, kwam de grote doorbraak er vooral na het machtige en keiharde titelloze album in 2021. Zo verwierf de band wereldwijde naam en faam in de thrash gemeenschap. Nu komt opvolger ‘Aftermatch’ waar de Spanjaarden een pak veelzijdiger voor de dag komen, hoewel alles nog stevig verankerd is in een thrash fundering. Zo kregen we een glunderende frontman Guillermo voor de camera.
Koen de Waele Ι 16 oktober 2023
Hola Guillermo como estas?
Eerst en vooral, bedankt om het jaar 2023 goed te maken door een van de betere thrash albums af te leveren. Het klinkt zo overweldigend. Wat vond je er zelf van toen je het voor de eerste keer hoorde?
Bedankt. Ik hoorde het in zijn totaliteit toen het helemaal klaar was. We waren op tour in de Verenigde Staten en kwamen net Canada binnen in Toronto. Als een album klaar is, luister ik er een maand niet naar. Dat is gewoon een lange pauze waarin ik het eventjes wil vergeten en naar nieuwe muziek luister. Na een maand is het album helemaal klaar. Daarmee bedoel ik na de mix en de mastering waarbij er details worden toegevoegd en alles wordt gecorrigeerd. In Toronto zaten we met de hele band samen en we luisterden er de eerste keer naar. We waren bijna aan het huilen van emoties, het was zo een enorme gewaarwording.
Het is natuurlijk een thrash album maar er zijn ook meer progressieve stukken te horen. Bij deze verwijs ik eventjes naar het nummer ‘Cold’. Is dat wat de evolutie van Angelus Apatrida?
Zeker. Het gebeurde al op de voorgaande albums. Op ‘Hidden Evolution’ uit 2015 waren er al wat progressieve elementen aanwezig maar nu zijn het nog meer. Ik hou ervan als we meer gecompliceerde riffs spelen. We zijn vier muzikanten en houden van zoveel verschillende muziekstijlen. We willen onszelf technisch blijven verbeteren. Het is normaal dat we vooruitgaan. We zoeken er niet echt naar maar het komt natuurlijk. Dat is een werkethiek die we gaan blijven aanhouden.
Op de tekst van het nummer ‘Snob’ klink je uitzonderlijk boos. Wie had je zo kwaad gemaakt?
Haha, dat klinkt nogal hevig. Het is niet dat ik iemand speciaal in zicht had. Het gaat meer om bepaalde mensen die je ontmoet in de muziekindustrie. Gelukkig zijn negenennegentig procent van de mensen die je ontmoet leuke en toffe gasten. Maar één procent waar je met te maken krijgt zijn erger. Dat noem ik snobs. Het was een toffe manier om me zo eens uit te drukken.
Heel wat thrash bands zingen over horror of bier maar jullie pakken het een pak intellectueler aan en verspreiden een boodschap. Vind je het belangrijk om iets te zeggen over politiek en wat er allemaal verkeerd gaat in de wereld?
Ik zie ons niet op die manier want politiek interesseert me niet. Er zijn thrash bands die zingen over satan, bier of epische strijders maar niet allemaal. Heel wat bands zingen over onrecht en wat er gebeurt in deze wereld. Een onderwerp over mensenrechten is niet echt politiek getint. Dan spreek je over partijen of ideologieën en dat doen we niet. Onze teksten handelen over wat er gebeurt in ons leven. Ook onrecht op gelijk welke manier of dingen die we zelf tegenkomen zoals in het nummer ‘Snob’. Zelfs de mentale gezondheid is een thema. Telkens zoek ik iets in die sfeer. Ook bands zoals Megadeth, Slayer, Metallica en Sepultura hadden daar nummers over. Ik ga niet zeggen op wie je moet stemmen. We zijn met vier leden en hebben zelfs niet dezelfde politieke strekking. We zijn wel allen antifascistisch. Sla de politiek dus maar over. Natuurlijk hebben we bepaalde gedachten over bijvoorbeeld de milieuvervuiling en in bepaalde situaties word je zo geconfronteerd met politiek gedachtengoed.
Misschien dat ik me verkeerd uitgedrukt heb met het woordje politiek maar in bepaalde nummers zoals ‘Rats’ en vooral ‘Gernika’ wordt toch een anti-rechtse boodschap verspreid.
Die laatste is één van onze favoriete steden in Spanje. Het ligt in het Baskenland en dat is eigenlijk de regio waar we de meeste fans hebben. We hebben daar zoveel vrienden en we hebben er een speciale relatie mee. Ik schreef het nummer toen ik de eerste beelden van de Russische bombardementen in Oekraïne zag. Het moest verschrikkelijk zijn om op dat moment in Kiev te wonen. Je woning en alles wat je hebt wordt verwoest en zelf moet je vluchten naar een veilige schuilkelder. Dat is pure horror en zo kwam ik ertoe. Guernica is het beroemde schilderij van Picasso waar in de tweede wereldoorlog de Luftwaffe een bombardement uitvoerde op een stad met onschuldige mensen.
De muziek is super maar was het producer Zeuss (Rob Zombie/Overkill/Hatebreed) die zorgde voor het fantastische eindgeluid?
Ja, dat is de reden waarom we met hem blijven samenwerken. Het is het tweede album dat we mee hem doen. Het vorige deed hij ook al goed. We bleven maar zoeken naar een geluid dat we niet konden vinden en hij heeft dat gedaan. Hij heeft die energie en dynamiek van een liveshow kunnen omzetten op het album. Het klinkt totaal niet overgeproduceerd of overmasterd zoals op veel albums. Je moet het zowel op stil als op superluid kunnen afspelen. Zeuss was zelf ook blij en alles verliep erg gemakkelijk. Hij werkte niet met ons omdat hij betaald werd maar gewoon omdat hij het leuk vindt. Hij was deze keer ook meer betrokken. Er was totaal geen discussie over geld of over het moest. Het was gewoon werken en de beste plaat samen maken. Dat betekende erg veel voor ons. Hij is deel van ons team en gaf zichzelf helemaal. Het is tegenwoordig moeilijk om nog een origineel geluid te zoeken en te vinden maar hij vond het voor ons.
Er zijn deze keer ook gastbijdragen te horen. Vooral Jamey Jasta op ‘Snob’ klinkt fantastisch. Hoe startte al die samenwerking?
In het verleden werkten we nooit samen met iemand anders. We wilden deze keer wel iets doen maar alleen met artiesten die de band respecteren of ervan houden. Niet omdat het om een beroemd iemand ging. Het is gemakkelijk als je er geld tegenaan gooit. Je betaalt en ze doen iets. We bespraken het in de band en de rest ging vanzelf. Pablo García (zie het nummer ‘Fire Eyes’) komt uit Spanje en is een goede vriend. Ik heb op dit album geen enkele gitaarsolo ingespeeld en wilde alles overlaten aan David (de andere gitarist). Hij besliste een solo aan Pablo uit te besteden want zelf moest hij er al acht of negen vinden. Todd La Torre (zie het nummer ‘Vultures And Butterflies’) is al jaren een goede vriend en we houden regelmatig contact met elkaar. Toen de gelegenheid er was, vroegen we het hem en hij was direct bereid. Jamey was de laatste die erbij kwam en dat kwam eerder toevallig. Hij is de directeur van het Milwaukee Metal Fest en we waren volop met de organisatie aan het onderhandelen om daar te spelen. Toen er een akkoord was bereid, bleek hij ergens in cc tussen al die e-mails te zitten en antwoordde hij dat hij erg blij was dat we kwamen want hij hield van onze muziek en band. Ik wist dat zelfs niet. Ik ben een enorme Hatebreed-fan en zei hem dat. Toen vroeg ik of hij iets wilde doen als gast op ons nieuw album dat we aan het opnemen waren. Van het één kwam het ander en zo staat hij er ook op.
‘To Whom It May Concern’ is met zijn duur van meer dan acht minuten een echt epos. Het bevat emotionele stukken, thrash, progressieve elementen en melodieuze. Het laat ook horen wat een fantastische zanger jij bent. Was dat het moeilijkste nummer om te schrijven?
Het lijkt wel of het één van de moeilijkste was maar het was alleszins het laatste. We hadden de rest van het album al klaar en hadden voor dat nummer een riff en melodie liggen maar ik wist niet echt wat ermee te doen. We bespraken het samen en werkten het als band verder uit. Ineens zaten we aan meer dan acht minuten. De zang was makkelijker dan de muziek want de melodieën waren er al. Het handelt over de mentale gezondheid en dat is voor mij erg belangrijk. Het klinkt nogal emotioneel en als je zoiets aan het schrijven bent, komen de emoties ook naar boven. Persoonlijk vind ik het erg belangrijk om over je mentale toestand te spreken. Mensen zouden dat sneller moeten doen zodat ze weten dat ze er niet alleen voor staan en dat je gek bent want een therapeut raadplegen is doodnormaal. Dat is de belangrijkste boodschap van het nummer en we maakten er een video over om alle emoties erin te steken. Deze dagen voel ik me geestelijk sterker dan ooit.
Je startte met de band in 2000 en bijna die gehele tijd is er dezelfde bezetting gebleven. Beschouw je de anderen: José, Victor en David al meer dan familie dan enkel bandleden?
José is mijn bloedbroeder. De anderen ken ik al sinds ik vijftien was. Dit is de eerste band waar ik ooit heb ingespeeld. José startte als gitarist maar is nu bassist. Victor was eerst bassist en is nu gitarist. De eerste jaren veranderde er wel wat want we waren vijftien jaar oud. Pas in 2003 namen we een demo op en begonnen we te spelen. Sinds dan zijn we samen. We mogen onszelf gelukkig prijzen dat we onderling enorm goed overeenkomen. We willen allemaal hetzelfde en zijn hetzelfde. Trouwen of vriendschappen doen mensen veranderen maar wij bleven samen. Ik denk soms dat we één geheel zijn want iedereen denkt hetzelfde als de andere. Ik weet al op voorhand wat José, David of Victor gaan zeggen. We zijn ondertussen een professionele band en dat maakt het gemakkelijker.
Heel wat thrash bands gaan voor het Bay Area geluid maar nieuwere bands zoals Crisix, Suicidal Angels en Angelus Apatrida durven daar wel eens van af te wijken.
Ik denk niet dat Angelus altijd een pure thrash band geweest is. We proberen het wel en willen geen nieuwe richtingen uitgaan maar we hebben wel andere invloeden. Soms komt dat automatisch in onze muziek. Het grote verschil is dat thrash in de Verenigde Staten meer klassiek is gebleven. Behalve dan bands zoals Havok en Vektor. Europese thrash bands en zeker die van onze generatie geboren in de jaren tachtig en negentig doen andere dingen. De grote bands zijn ook veranderd. Luister maar eens naar Metallica, Megadeth en zelfs Anthrax.
Tijden veranderen en dat hoor je ook bij ons. We zijn meer dan juist een thrash band. Muzikaal is er een evolutie te horen maar we proberen zeker niets anders te doen zoals bepaalde bands deden om meer succes te krijgen en populair te worden. We blijven wel heavy metal. De metalscene en vooral jonge bands (ook ons tel ik daarbij) leven in de gouden tijd van metal. We kennen de oude maar ook de nieuwe en de gevestigde waarden. Ik ben wel trots deel uit te maken van de Europese metalbands.
Hoe gaat het trouwens in de Spaanse metalscene tegenwoordig?
De Spaanse metalscene is één van de grootste van Europa. Er zijn tientallen festivals. Elke band wil in Spanje touren. Er zijn zoveel zalen en in de grote steden zoals Bilbao, Madrid en Barcelona kan je nog groter uitpakken. Er zijn zoveel plaatsen waar je kan spelen. Het is ons land we zijn hier beroemd. Ik wil bij deze iedereen uitnodigen om Spaanse bands te ontdekken. Er is niet alleen Angelus en Crisix maar ook hardcore, crust en heavy metal. Soms in het Spaans en soms in het Engels. Het is in elk geval een gezonde en levendige scene.
Eind oktober speel je met Death Angel en Sacred Reich in België. Twee bands dat toch wel tot de grondleggers van thrash mogen beschouwd worden. Was je als tiener al fan van hen?
Ik was een grote fan en het zijn van die bands die gebleven zijn. Vooral Death Angel is één van mijn favorieten. Hun laatste albums sinds 2000 zijn zo goed. Sacred Reich is een tijdje gestopt maar nu zijn ze helemaal terug. Het zijn de beste thrash bands en ik ben zo blij dat ik met hen mee kan. Ik ben blij dat de tour in België begint. We speelden er de eerste keer ergens in de Trix in Antwerpen en zijn er sindsdien zoveel keer geweest. Het is een land dat ons enorm goed behandeld heeft.
De tour duurt tot ergens in maart 2024. Is op een podium staan het ultieme hoogtepunt van je leven?
Zeker. Het is mijn job en het enige dat ik ken en kan. Tot tien jaar terug werkte ik nog als grafisch designer maar nu zou ik niet meer weten hoe dat moet. We zijn voltijds muzikant en dat bevalt ons enorm. Ik wil zoveel als mogelijk op het podium staan en dat tot mijn pensioen. Dat is toch het plan. We bestaan al drieëntwintig jaar en willen er nog drieëntwintig jaar bijdoen. Waarom niet?
Social media