Soror Dolorosa – Mond
Prophecy Productions
Release datum: 4 oktober 2024
“Het geheel straalt ook mystiek en romantiek uit, laat ons dus dansen in de door de maan verlichte nacht en alles komt goed”
Vera Matthijssens I 1 november 2024
We hebben Soror Dolorosa altijd met veel plezier beluisterd en waren ook verheugd toen we ze eens live konden zien op het Prophecy Fest. Dat was in 2017, toen hun vorige album ‘Apollo’ in de schijnwerpers stond. Zoals u ziet, De Franse gothic rock band neemt haar tijd, maar het resultaat is altijd tot in de puntjes verzorgd. Dat geldt ook voor dit vierde studioalbum ‘Mond’ (‘maan’ in het Duits) van de band die al in 2001 opgericht werd in Toulouse maar daarna verkaste naar Parijs.
Originele leden zanger Andy Julia en bassist Hervé Carles hebben nu versterking gezocht in de persoon van gitarist Jean-Baptiste Marquet en die laat zich meteen ook gelden op andere vlakken. Zo is de oorwurm ‘Tear It Up’, die het album opent en de eerste single/videoclip was, ontstaan uit een door hem geschreven nummer. Goed bezig! We zitten meteen in een parallelle wereld waar The Cure, The Sound en The Smiths de passie preken. Wat te denken van de diepe, warme stem van Andy Julia die altijd aan Sisters Of Mercy doet denken? Die is geknipt voor dit materiaal dat bestaat uit duistere post-punk, dark wave en cold wave. Laaggestemde gitaren, een prominente bas, droge percussie en drums en dit alles overgoten door een romantisch sausje met teksten die geïnspireerd zijn door schrijvers als William Blake en Edgar Alan Poe.
Men werkte lang aan deze 50 minuten muziek, maar de timing van release is wel perfect nu gothic rock aan een opmars bezig is, getuige het aantal bands dat ineens voor die stijl kiest. We hebben er allerminst bezwaar tegen wanneer songs als het dansbare ‘You’re Giving Me’ of het trage, balladesque ‘Souls Collide’ de haard deze herfst laten ontvlammen. Deze muziek wordt omschreven als kil en koud, maar daar hebben wij een andere mening over indien het op deze manier uit de boxen galmt. De langere songs ‘Red Love’ en ‘Hurlevent’ zijn wat trager en boordevol sfeer. Ze creëren een behaaglijk gevoel. Groot is het aandeel van sfeermakende synths. Dat is geen wonder, want de band trok naar producer James Kent voor mix en mastering van het geheel en dat blijkt (onder de naam Perturbator) een befaamd synthwave artiest te zijn uit Parijs. Nog een bekende om piano te spelen in ‘Broken Love’ trouwens, want dat is de klassiek geschoolde pianist Nicolas Horvath die we in september on stage zagen met Alcest op Prophecy Fest. Het geheel straalt ook mystiek en romantiek uit, laat ons dus dansen in de door de maan verlichte nacht en alles komt goed.