Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

God Dethroned interview met Henri

Henri Sattler: “De God Dethroned sound wordt bepaald door de composities enerzijds en mijn zang anderzijds en daarbinnen is ruimte voor iedereen om zijn ding te doen.”

Met het nieuwe album ‘The Judas Paradox vers op zak, raast de Nederlandse death metal legende God Dethroned momenteel door Europa, met Batushka en Vltimas. Het is wederom precies zo’n album geworden waar je als liefhebber op hoopt, met de duidelijk signatuur van de band, maar toch ook weer wat verrassende invalshoeken. En toch is er weer het nodige anders, waaronder het feit dat Henri tegenwoordig zelf achter de knoppen plaatsneemt, maar ook dat de ononderbroken reeks van albums bij één label dan nu toch doorbroken is. Hoog tijd dus om bandleider Henri “The Serpent King” Sattler er eens bij te roepen over de stand van zaken en om en passant alle liedjes even toe te lichten. 
Ramon van Hengel Ι11 oktober 2024

Hoi Henri, welkom bij Arrow  Lords Of Metal weer, hoe gaat ie momenteel met jullie?
Prima. We zijn op tour met Batushka en Vltimas en Ater. So far so good.

Bovenal gefeliciteerd met het verschijnen van je nieuwe album ‘The Judas Paradox’. Ik zal later nog wel nader op die titel ingaan, af eigenlijk vragen aan jou om dat te doen, maar allereerst, hoe was het voor jou om na zo’n lange tijd weg te gaan bij Metal Blade, waar je toch een enorme geschiedenis mee hebt en waar je zelfs nog scout bent geweest, als ik het me goed herinner?
Het was na 25 jaar hoog tijd om te verkassen naar een nieuw label. We hadden ons derde contract uitgediend, en inmiddels ook alweer een nieuw contract aangeboden gekregen, maar het was tijd om een frisse start te maken met een nieuw label. Nieuwe mensen, nieuwe energie, nieuwe inzichten, etcetera.

Je hebt de geledingen behoorlijk goed gesloten weten te houden, alleen wordt de drumkruk nu door een oude bekende ingenomen, he?
Klopt. Frank Schilperoort is sinds begin 2020 onze nieuwe drummer. Ik had al eens met hem samen gespeeld tijdens de periode dat ik Dictated hielp als livebassist. Frank heeft de juiste stijl voor God Dethroned en is ook nog eens een prettig figuur om mee op tour te zijn.

Wat voor opdracht heb je hem meegegeven, toen hij Michiel kwam vervangen?
Geen. Gewoon goed spelen, maar dat hoef je hem niet uit te leggen. Hij heeft de juiste feel voor ons. Retestrak, maar wel met een rock & roll feel.

Het viel me op dat hij, maar ook (gitarist) Dave hun eigen momentjes kiezen op de plaat. Hoe ga jij daar als bandleider mee om, door enerzijds nieuwe input te stimuleren en anderzijds de kernidentiteit van God Dethroned toch te bewaken?
Ik laat ze gewoon hun ding doen. Zij weten als geen ander hoe ze hun instrument moeten inzetten en bij God Dethroned gelden er geen andere regels dan bij welke andere band dan ook. De God Dethroned sound wordt bepaald door de composities enerzijds en mijn zang anderzijds en daarbinnen is ruimte voor iedereen om zijn ding te doen.

Wat ook anders is, afgezien van het label en de drummer dus, is dat jij nu achter de knoppen zit als mixer. Hoe is die ervaring je bevallen en met wie hou je dan ruggenspraak?
Dat beviel me prima. Ik was daar sowieso al een tijdje mee bezig, maar nu was het for real. Ik heb gewoon de band en het label in de loop gehouden en zij waren continu enthousiast, dus ik kon lekker m’n ding doen. Dit blijft nu gewoon een vast onderdeel van mijn leven als muzikant.

Je mag de vraag overslaan, maar wat is de huidige status van je gitaarmerk Serpent King Guitars?
Ik heb SKG na 12 jaar opgedoekt vanwege een schouderontsteking die maar niet over wilde gaan. Ik ben inmiddels weer zover dat ik zonder pijnstillers gitaar kan spelen, maar zwaar werk zoals bodies schuren en dergelijke is er niet meer bij. Het zijn de dingen in het leven die er nu eenmaal bij horen. Even diep ademhalen en weer door…

Spijtig, je was best lekker op gang, internationaal ook. Vorige jaar had je het nummer ‘Asmodeus’ al uitgebracht, maar als ik het me goed herinner, zijn er wat aanpassingen geweest ten aanzien van die versie, op de uiteindelijke versie op het album, toch?
Nou, toen heette het nummer nog Asmodevs.

Oh ja, dat is best een opvallend verschil, ja.
We hebben gewoon een nieuwe versie opgenomen, omdat het nummer ons zo goed beviel. De vorige versie was een single, die we aan het label hadden gegeven als cadeautje voor het tekenen van de band. Het nummer is nu de opener van de live set en het nummer doet het fantastisch.

Je kiest altijd welluidende onderwerpen, maar op sociale media laat je sporadisch wel eens wat los over je eigen mentale state of mind. Hou je dat bewust uit je songs, of kan de goede verstaander daar toch wel elementen van terug horen?
Ik gebruik social media alleen maar als platform om de band te promoten. Mijn privéleven hou ik gewoon lekker privé. In de God Dethroned songs hoor je mijn mening als het gaat om levensbeschouwende zaken zoals religie en dergelijke. Maar het is domweg entertainment. Niet bepaald altijd even serieus en al helemaal niet bedoeld om een politieke mening uit te dragen of wat dan ook.

Los van de teksten en de schatkist die je al opgebouwd hebt met de band, welke dingen en muzikanten kunnen je nog meer insipreren om je gitaar of blocnote erbij te pakken?
Ik luister al sinds mijn jeugd naar Golden Earring en haal nog steeds inspiratie uit het gitaarwerk van George Kooymans. Een wat latere invloed is Pink Floyd en dan met name David Gilmore. Deze twee legendes inspireren me vandaag de dag nog steeds om de gitaar op te pakken.

Dat zijn best verrassende namen, leuk man! Weet je al welke nummers voor de komende tour sowieso op de setlist gaan komen?
We zijn op dit moment op tour in Europa. We hebben een gebalanceerde setlist samengesteld met wat klassiekers en nieuwe nummers. We hebben immers een nieuw album te promoten en nummers als ‘Rat Kingdom’, ‘The Hanged Man’ en ‘Hubris Anorexia’ doen het erg goed bij het publiek. Ook het langzamere en sfeervolle nummer ‘The Judas Paradox’ slaat goed aan.

Vet, en leuk ook dat de tour toch nog Nederland aandoet, waar het eerst niet naar uitzag.

Photo credit: Chantik Photography

Nu weet ik dat je nooit over één nacht ijs gaat als je een onderwerp behandelt en er altijd voor zorgt dat je gedegen onderzoek hebt gedaan voordat je ergens iets over gaat zeggen in een liedje. Zou je daarom ons mee willen nemen langs alle liedjes op de plaat en ons willen vertellen waar het over gaat, waarom dat onderwerp belangrijk is in het geheel en wat het voor jou persoonlijk belangrijk maakte er over te schrijven?
Ja natuurlijk.

The Judas Paradox
Dit is het verhaal van het “verraad” van Judas aan het adres van Jezus, maar dan vanuit een ander perspectief. Volgens alternatieve geschriften (dus niet de standaard bijbel, die tientallen jaren na het gebeuren pas is geschreven) was Jezus een ziener en zag hij zijn lotsbestemming. Hij wist dat hij moest sterven om de hemelpoort open te gooien voor brave zielen. In feite was Judas dus een instrument, onschuldig en zelfs slachtoffer. Mijn persoonlijke noot is dat een verhaal nooit maar één kant heeft. Het is gemakkelijk om iemand als ‘bad guy’ af te schilderen en dit wordt dan door de massa als waar aangenomen.

Rat Kingdom
In het Vaticaan en de katholieke kerk in het algemeen gebeuren allerlei dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Letterlijk zelfs: dit nummer gaat over de catacomben onder het Vaticaan waar duistere geheimen aan het daglicht worden onttrokken. Met dit nummer openen we deze beerput. Dit is een onderwerp waar ik me altijd al mee bezig heb gehouden en vond het tijd om dit eens in duidelijke taal van me af te schrijven.

The Hanged Man
Hier heb ik het lot van Judas gecombineerd met de tarotkaart The Hanged Man. Deze staat voor de martelaar die de strop uit eigen beweging heeft omgedaan. Dat hij op de kop hangt refereert weer naar het perspectief dat we innemen met The Judas Paradox.

Black Heart
Van origine was dit het intro voor het nummer Asmodevs, dat we eind ‘22 als single hebben uitgebracht en voor de nieuwe plaat als ‘Asmodeus’ opnieuw hebben opgenomen. Black Heart is een sferische interlude, een duistere pauze tussen het blackened deathmetalgeweld dat we over de luisteraar heen storten.

Asmodeus
De oudste demoon uit de hel verdient gewoon een eigen nummer, vind je niet?

Kashmir Princess
Kashmir Princess is de bijnaam van het vliegtuig van Bombay naar Jakarta, dat in 1958 onder mysterieuze omstandigheden na een explosie in zee is gestort. Aan boord was een delegatie Chinese prominenten. Wilde iemand hen dood hebben? – Ik ben geïntrigeerd door gebeurtenissen waar meer achter lijkt te zitten en heb me avonden lang in dit onderwerp verloren. Deze tekst is daar het product van.

Hubris Anorexia
Een venijnig nummer met een venijnige tekst. En niet zomaar, dit onderwerp gaat ons allemaal aan. Je weet vast nog wel van de tijd dat we zogenaamde vrijheid om te leven moesten ‘verdienen’ door ons te laten injecteren met een onbekend goedje. We zijn belazerd, als medisch experiment gebruikt, en wie hier niet aan meedeed kon wegrotten in de duisternis van huisarrest.

The Eye of Providence
Het oog van voorzienigheid; het alziende oog, dat in de kosmos kan zien wat er gaat gebeuren. Is het wel zo goed om de toekomst te kunnen zien? Deze tekst borduurt voort op de Illuminati-plaat, waar we met the ‘Eye of Horus’ en ‘Ra’ in de Egyptysche mythologie zijn gedoken en dit naar de huidige tijd hebben getrokken.

Hailing Death
Je kunt bang zijn voor de dood maar je kunt hem ook verwelkomen. Met twee shillings op je ogen lig je klaar voor de overtocht. Wie weet wat je te wachten staat aan de overkant.

Then the song with a very intriguing title, Broken Bloodlines:
In diverse Europese koninklijke / keizerlijke families komen kenmerken van inteelt voor, zoals de Habsburger onderbeet. Je ziet gewoon dat men té nauw met elkaar verweven is, doordat het trouwen en fokken binnen een selecte club met blauw bloed wordt gehouden.

War Machine
Deze tekst heeft Dave geschreven. Hij is geïntrigeerd door hoe ver lieden als Joseph Mengele gingen in medische experimenten, waarin menselijke proefpersonen werden versleten zoals we tegenwoordig ratten en muizen niet eens meer aandoen.

Tot slot, ik refereerde er al een beetje naar, maar je gaat op tour met Batushka  en Vltimas. Volgens mij doe je maar 1 show in Nederland, in Hedon, maar waarom moet iedereen daar bij zijn?
We doen naast Hedon Zwolle nog twee andere shows, namelijk in Eindhoven en Ulft. Dit zijn de enige kansen voor fans om ons dit jaar nog in Nederland te zien, met eerder genoemde mix van klassiekers en nieuw materiaal. Het is maar de vraag wanneer we weer in Nederland spelen, we richten als internationale band hierna eerst onze pijlen op Noord-Amerika en andere werelddelen.

Onmetelijk veel dank voor je tijd en je antwoorden. Nogmaals gefeliciteerd met het album, ik denk dat je wederom geslaagd bent in het afleveren van een écht God Dethronedalbum. Is er nog iets dat je kwijt moet, of in algemene zin wil zeggen?
Bedankt voor het interview en je everlasting support! Support the underground.

Cheers & grind, Henri

Social media