Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Year Of The Goat – Trivia Goddess
Napalm Records
Release datum: 12september 2025
“Er hangt een sinistere sfeer in de teksten, terwijl de muziek toch vrij opgewekt en zelfs in het begin een beetje op de vlakte klinkt”
8.2/10
Vera Matthijssens I 30 september 2025

Ook de huidige generatie muzikanten is de muziek uit de jaren zestig en zeventig nog niet vergeten. Dat blijkt uit de beluistering van het vierde studioalbum van het uit Norrköping, Zweden afkomstige vijftal Year Of The Goat. Dit is dan ook geen metal, maar occulte rock die toegankelijk is, maar wel voorzien van een duister randje. De band neemt altijd ruim de tijd om een album te maken. ‘Trivia Goddess’ behoort niet tot de trilogie waar voorgangers ‘Angels Necropolis’ (2012) en ‘Novis Orbis Terrarum Ordinis’ (2019) toe behoorden, maar is wel duidelijk geïnspireerd door de heksenjacht in de Middeleeuwen.

Er hangt een sinistere sfeer in de teksten, terwijl de muziek toch vrij opgewekt en zelfs in het begin een beetje op de vlakte klinkt. Dat gevoel verdwijnt met meer luisterbeurten, want dan ga je merken dat de band puike songs schrijft die misschien een beetje luchtig, maar wel aanstekelijk klinken. Met duistere synths en cello vangt ‘The Power Of Eve’ aan. Fluitspel en tokkelende gitaren gaan over in een uitnodigend stampend ritme waarop de gitaristen zich vurig uitleven. De vrij frêle klinkende stem van Sabbathi gaat al vlug de hoogte in waardoor het soms wat emo klinkt, maar hij varieert voldoende. In alle songs werkt men veelvuldig met kwieke achtergrondkoortjes en er is ook steeds een vrouwenstem bij te horen. Vintage keyboards vinden ook een plaats in de songs, zoals in de vlotte rock van ‘Alucarda’ of in het rockende titelnummer. Dit ‘Trivia Goddess’ refereert op welhaast demonische wijze naar Hekate, de moeder der heksen. In ‘Kiss Of A Serpent’ krijg een vrouw zelfs de getormenteerde leadzang. Interessant is het feit dat er een viertal langere songs zijn en ‘Mét Agwe’ is zelfs trager – inclusief intense eruptie met huilende solo’s – en wordt deels beheerst door sensitieve zang en wendingen die decadent en theatraal overkomen. Dat is tevens een belangrijk element in de muziek van Year Of The Goat. Zwaardere riffs bepalen dan weer het karakter van ‘The King Of Damnation’, hier wordt het episch en met het grote gebaar uitgevoerd. Outro met ingetogen muziek en sample. Er valt dus in feite veel meer te ontdekken aan ‘Trivia Goddess’ dan je aanvankelijk verwacht en dat wordt zelfs bekroond met het psychedelische einde van ‘The Witch Of The Woods’.