Windswept – The Devil’s Vertep
Season Of Mist Underground Activists
Release datum: 12 december 2025
“Als trio is elk detail essentieel en dat weet de band goed te benutten”
Vera Matthijssens I 24 december 2025
Roman Saenko is een erg geïnspireerde muzikant die zijn demonen loslaat in meerdere projecten. Meest bekend is hij als meesterbrein van Drudkh. Op 21 maart 2025 bracht hij daar nog het knappe ‘Shadow Play’ mee uit. Windswept is een zijproject dat bestaat sinds 2017 (ervoor drie jaar als Herbarium). Opmerkelijk is dat Windswept bestaat uit drie van de vier Drudkh leden. Alleen de zanger is er hier niet bij, want Roman zingt zelf. Daardoor klinkt het een pak ruwer, ja zeg maar beestiger dan Drudkh. T. op bas en V. op drums kennen we ook van Drudkh dus en Roman is gewoonweg R. Ja, het mysterie rond deze muzikanten blijft bestaan.
Hun debuut ‘The Great Cold Steppe’ (2017) was ijzig en direct, black metal op zijn ruwste, hetgeen de verlaten landschappen uit de titel verraden. Na de EP ‘Visionaire’ was er in 2019 ‘The Onlooker’ waarin spontaniteit en een stripped-down geluid dat enigszins verwees naar vroegere tradities vooropstond. ‘The Devil’s Vertep’ is de eerste keer dat Windswept zich beroept op historische gegevens, meer bepaald de verschrikkelijke manier waarop heksen vroeger behandeld werden. Men graaft voor het eerst dieper in de Oekraïense demonologie en hekserij, al is Roman vroeger wel met het thema bezig geweest in een zijproject dat nooit geopenbaard werd. Die ideeën zijn nu, drie decennia later, wel verwerkt in ‘The Devil’s Vertep’.
Windswept schakelt in vergelijking met Drudkh inderdaad wel een versnelling hoger, merken we in opener ‘Infanticide’ en de zang is nog woester. Er wordt wel op hoogniveau gemusiceerd, in een typische black metal stijl uit de jaren negentig die meer aanschurkt bij de oorsprong van het genre. De twee volgende songs zijn eerder mediumtempo en er volgen kenteringen die het doorrammen meer cachet geven. Je merkt wel dat dit album spontaan is opgenomen en gespeeld, met ruimte voor interpretatie van het moment. Het is gebaseerd op improvisatie en een live benadering. En natuurlijk waart de geest van Drudkh er enigszins doorheen, met een prominente bas die interessant is. Als trio is elk detail essentieel en dat weet de band goed te benutten.



