Voivod – Morgöth Tales
Century Media
Release datum: 21 juli 2022
“Voïvod heeft er voor gekozen om juist niet de meest voor de hand liggende nummers opnieuw op te nemen, wat op zich al lovenswaardig is”
Erik Boter I 7 juli 2023
Vrij kort op het laatste album ‘Synchro Anarchy’ (2022) en de lollige EP ‘Ultra Man’ (zelfde jaar) bedient Voïvod haar fanschare met ‘Morgöth Tales’, een album dat voornamelijk bestaat uit opnieuw opgenomen oude tracks.
Over de zin en onzin daarvan kan ik inmiddels een boek schrijven, laten we dat onderwerp maar even voor wat het is. Voïvod heeft er voor gekozen om juist niet de meest voor de hand liggende nummers opnieuw op te nemen, wat op zich al lovenswaardig is. Zo heeft het oernummer ‘Condemned To The Gallows’ een nieuwe bewerking gekregen dat opvallend fris en bij de tijd klinkt. Toch is het al veertig jaar oud.
‘Thrashing Rage’ (oorspronkelijk op ‘Rrröööaaarrr’ (1986) en ‘Killing Technology’ (1987) hebben vooral een betere productie gekregen. Dat de oorspronkelijke bandleden Blacky (bas) en Piggy (gitaar) niet te horen zijn op de nieuwe opnames is nergens storend. Opvolgers Rocky (bas) en Chewy (gitaar) kwijten zich (al jaren) uitstekend van hun taken.
Bewonderenswaardig vind ik dat de band ook gekozen heeft voor een track als ‘Rise’ waarvan het origineel op ‘Phobos’ (1997) te vinden is en ingezongen werd door Eric Forrest, destijds de vervanger van zanger Snake die pas in 2002 weer op het vertrouwde nest terugkeerde. Forrest is overigens op deze heropname ook te horen. Ook Jason Newsted is te gast op ‘Morgöth Tales’. De voormalige Metallica (en Voïvod!) -bassist is te horen op de re-boot versie van ‘Rebel Robot’ waarvan het origineel stamt van het titelloze Voïvod album uit 2003.
‘Morgöth Tales’ sluit af met het titelnummer, een nieuwe compositie die laat horen waar de band anno 2023 voor staat: proggy space metal, fladderend van thrash naar dromerige stukken en weer terug. Drummer Away drukt ook hier zijn stempel; wat houdt die man de boel ontiegelijk strak bij elkaar. Het nummer had overigens zo op voorganger ‘Synchro Anarchy’ kunnen staan. Echte hekkensluiter is de Public Image Limited cover ‘Home’ dat, hoewel het afwijkt van de rest van het materiaal, een lekker Voïvod sausje heeft gekregen. Als je ‘Morgöth Tales’ beschouwt als een lekker Voïvod tussendoortje val je je geen buil bij aanschaf.