Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

The Violent Hour – Interview met Carla Harvey

Carla Harvey: “Omdat hij mijn muzikale roots kent, speelde hij daar bewust op in.”

Na haar vertrek bij Butcher Babies ging Carla Harvey (de donkerharige voor alle duidelijkheid) het wat kalmer aan doen. Maar eens muzikant, blijf je muzikant en nu komt ze al met de eerste EP van haar nieuwe band The Violent Hour. Niemand minder dan haar verloofde Charlie Benante (drummer van Anthrax en Pantera) speelde alle instrumenten in. Behalve muzikaal talent beschikt Carla ook over heel wat andere talenten. Ze werkte ze ooit als entertainmentreporter voor Playboy TV en is ze gediplomeerd begrafenisondernemer. Ondanks alles blijft ze met beide voeten op de grond en zo had ik een leuk en eerlijk gesprek met haar over het nieuwe album, het moeilijke leven als muzikant en vooral als vrouw.
Koen de Waele Ι 7 augustus 2025

Hey, hallo Carla. Hoe gaat het met je?
Goed hoor.

Ik ken je natuurlijk van Butcher Babies. En ik had echt geen idee wat ik moest verwachten van The Violent Tower. Eerlijk gezegd was ik erg verrast. Dat is het soort rock waar ik echt blij van word.
Oh, dank je wel.

Dat hoor je tegenwoordig niet vaak meer. Was het maken van dat soort muziek een droom voor jou?
Absoluut. Toen ik een tiener was, hield ik enorm van klassieke rock — bands als Aerosmith, Lynyrd Skynyrd en Guns N’ Roses waren mijn wereld. Dit album voelt dan ook als een eerbetoon aan de zestienjarige versie van mezelf. Die komt er helemaal in naar boven. Natuurlijk blijft mijn liefde voor metal bestaan — dat zit in me. We werken momenteel aan een tweede EP, en sommige nummers zijn wat zwaarder. Maar toen ik dit album samen met Charlie schreef, wilde ik niets forceren. Het moest niet per se metal worden. Het moest natuurlijk aanvoelen, organisch. Wat eruit kwam, moest gewoon zijn wat er op dat moment in me leefde. En ik ben ontzettend blij met het resultaat.

Charlie Benante schreef alle muziek. Was hij een grote steun voor jou?
Charlie was een enorme steun voor mij in deze periode. Toen Butcher Babies en ik uit elkaar gingen, zat ik in een fase waarin ik niet wist wat ik muzikaal — of überhaupt — wilde doen. Hij kent me beter dan de meeste mensen; we kennen elkaar al tien jaar. Op een gegeven moment zei hij: “Je gaat opstaan, en we gaan dit album schrijven.” Er veranderde iets in hem — hij wilde me echt steunen en helpen. Elke dag schreef hij muziek. Elke ochtend haalden we koffie, hij pakte zijn gitaar, en we begonnen te schrijven. Omdat hij mijn muzikale roots kent, speelde hij daar bewust op in. Dat maakte het proces spannend. Hij weet dat ik van Aerosmith en Guns N’ Roses hou, dus schreef hij het nummer ‘Hell Or Hollywood’ met die invloeden in gedachten. Hij weet ook dat ik van Motörhead hou, ‘Sick Ones’ heeft dan ook een echte Motörhead-vibe. Hij sloot perfect aan bij wat mij inspireert en waar ik van hou. En het werkte. Ik begon weer te schrijven, mijn teksten kwamen terug, ik schreef zanglijnen en voelde opnieuw die opwinding. Ik was weer enthousiast om muziek te maken.

Ik was onder de indruk van elk nummer, maar vooral van je zang op de titeltrack, ‘The Violent Hour’.  Waarom heb je die stem al die jaren verborgen gehouden en vooral geschreeuwd op het podium?
Weet je wat het grappige is? Toen ik dat nummer voor het eerst in de studio ging inzingen, was ik echt zenuwachtig. Ik dacht: Wat als er niets uitkomt? Wat als mijn stem me in de steek laat? Ik wist niet goed hoe ik het refrein moest brengen. Ik had het wel geschreven, maar ik had geen idee hoe ik het moest uitvoeren. En toen kwam die eerste take. De producer keek me aan en zei: Waar kwam dát vandaan? Ik antwoordde: Tja, ik denk dat dit het is. Dit is de juiste aanpak. Het afgelopen jaar, of eigenlijk anderhalf jaar, is er iets in mij gegroeid. Ik begon steeds meer te zingen. De eerste keer dat ik de studio inging, zat ik echt vast in mijn hoofd. Ik wist niet wat mensen van mij verwachtten. Als je jarenlang hetzelfde doet — in mijn geval die rauwe, diepe vocalen — dan voelt het alsof je geen ruimte hebt om iets anders te proberen. Alsof mensen je niet meer willen horen als je afwijkt van wat ze kennen. Het voelde letterlijk alsof mijn stem vastzat in mijn keel. Tot ik het losliet. Ik stopte met me zorgen maken over wat anderen zouden denken. Ik vroeg mezelf af: Wat vind ík leuk? Wat wil ík doen? En ik begon gewoon te zingen. En het werd steeds makkelijker. Het laatste nummer dat ik opnam was ‘The Violent Hour’, en dat vloeide er gewoon uit. Ik kan het niet eens goed uitleggen. Maar ik ben in die tijd zó gegroeid.

Je hebt eigenlijk alleen maar topmuzikanten in de band. Charlie zelf, John 5, Zakk Wylde, hoe hebben die toegezegd om mee te doen?
Het was echt geweldig om zulke fantastische gastmuzikanten bij het project te hebben. Ik kon me niets beters wensen — het voelde alsof ik mezelf moest knijpen: is dit echt? Ik had eerder al met John 5 gewerkt en was te horen op een van zijn nummers. Ook heb ik een paar keer met Zakk Wylde getourd, dus we zijn al jaren vrienden. En natuurlijk zijn ze ook goede vrienden van Charlie. Toen hij hen vroeg om mee te doen, zeiden ze meteen: natuurlijk! Maar het is één ding om ja te zeggen tegen een gastbijdrage —wat we uiteindelijk kregen was echt bijzonder. De solo van John 5 in ‘Sick Ones’ is zó uniek en precies wat het nummer nodig had, maar totaal onverwacht. En Zakk Wylde bracht die typische swagger mee die perfect past bij ‘Hell or Hollywood’. Charlie zelf speelt alle andere instrumenten op het album, wat echt indrukwekkend is. Ik hoop dat mensen erkennen hoe goed hij is. Hij heeft niet alleen de nummers geschreven, maar ook alles ingespeeld — van slidegitaar tot de kleinste details. Dat vind ik echt bewonderenswaardig.

Blijft Charlie wat op de achtergrond en doe jij alle interviews?
Hij doet ook wel wat interviews, maar hij is nu op tournee met Pantera. Hij heeft het een beetje druk.

Ik zag ze optreden met Pantera hier in België een paar maanden geleden. Niets slechts over Pantera, maar Charlie en Zakk waren de sterkste muzikanten op het podium.
Toen Charlie de kans kreeg om met Pantera te spelen, was ik minstens zo enthousiast als hij. Pantera was namelijk een van mijn favoriete bands toen ik opgroeide. Charlie is iemand die altijd alles tot in de perfectie wil doen — dat zit gewoon in zijn aard. Of het nu gaat om een album met Anthrax, het instuderen van nummers voor Pantera, of het schrijven van de songs voor The Violent Hour samen met mij: hij stort zich er volledig in. Hij doet niets half. Als hij ergens in gelooft, geeft hij zijn hele hart en ziel.

Hetzelfde geldt voor het duet met Brandon van Crobot. Iemand die ik niet meteen zou koppelen aan een duet met jou, maar het resultaat was geweldig om naar te luisteren.
Dat nummer is oorspronkelijk van Loretta Lynn, een countryzangeres uit de VS. Ik heb het altijd een geweldig nummer gevonden — het is luchtig en gaat over een one-night stand. Toen dacht ik: dit is gewoon een leuk, speels liedje. En omdat ik dol ben op Brandon’s stem, was het echt een plezier om dat samen met hem te zingen.

Zijn seks en sigaretten een goede combinatie?
‘Sex And Cigarettes’ was het allereerste nummer dat we schreven voor The Violent Hour. Ik ben dat nummer echt dankbaar, want het hielp me om weer uit mijn schulp te kruipen. Zoals ik eerder al zei, was ik in het begin behoorlijk nerveus om nieuwe nummers te schrijven. Ik had vijftien jaar lang alleen maar muziek gemaakt met Butcher Babies, altijd met dezelfde mensen, en altijd binnen het metalgenre. Dus iets schrijven dat buiten die lijntjes viel, voelde best spannend. Maar ik wilde iets maken dat leuk en sexy was, zonder geforceerd die rauwe metalvocalen erin te stoppen — want dat had dit nummer gewoon niet nodig. Snap je wat ik bedoel? Een goed nummer is een goed nummer, ongeacht het genre. Dat is echt hoe ik ernaar kijk.

Volgens het nummer ‘Hell or Hollywood’ was je pas twintig toen je verhuisde naar Los Angeles zonder vrienden of plan. Zie je jezelf als een avonturier?
Ik was als tiener veel avontuurlijker dan nu, echt waar. Maar ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt naarmate ze ouder worden, toch. Als kind was ik helemaal weg van Guns N’ Roses. Ik was een jaar of elf, twaalf toen ik ‘Welcome To The Jungle’ hoorde, en dat veranderde mijn leven. Daarna zag ik hun videoclips, hoe ze rondhingen op de Sunset Strip en bij de Rainbow Bar. En als kind dat opgroeide in Detroit dacht ik: ik wil hier niet zijn — ik wil dáár zijn. Ik wilde naar Los Angeles. Ik wilde muziek maken. Er komt altijd zo’n moment in je jeugd waarop iets je kijk op het leven verandert, en dat moment is me altijd bijgebleven. Ik wist dat ik naar L.A. zou verhuizen. Ik wist dat ik muziek wilde maken. Dus ik kocht een gitaar, begon in bandjes te spelen, spaarde al het geld dat ik kon, en reed uiteindelijk met mijn kleine auto dwars door het land, met alleen een papieren kaart, geen gsm, niets. Toen ik aankwam in Hollywood, vond ik een klein appartementje. Elke avond was ik te vinden in de Rainbow Bar and Grill, op zoek naar bandleden en nieuwe vrienden. Ik had veel doorzettingsvermogen, dat is echt het juiste woord. Ik wist wat ik wilde, en ik ging ervoor. Het nummer ‘Hell or Hollywood’ is dan ook autobiografisch. Het gaat over op jonge leeftijd naar L.A. verhuizen, over de valkuilen waar je in kunt belanden, maar ook over de hoogtepunten. Los Angeles is zo’n plek waar je leven in een oogwenk kan veranderen. Je kunt de slechtste dag van je leven hebben, geen geld, nauwelijks rondkomen en dan ineens krijg je een telefoontje: je mag op auditie komen, je krijgt een rol, of je sluit je aan bij een band. En plots verandert alles. Het heeft iets magisch. Maar het kan ook zomaar weer niets betekenen. Toen moest je echt nog het land doorkruisen om kansen te grijpen. Nu hebben we sociale media, de wereld is kleiner geworden. Je hoeft niet meer zo hard te trekken aan alles. Maar toen moest je echt gaan naar waar het gebeurde — naar New York of naar L.A. En voor mij was het duidelijk: ik ging naar L.A.

by Lynn Yati

Vanwege het weer?
(lacht) Het weer, de Sunset Strip, de Rainbow, de Whisky, de Roxy. Het moest L.A. zijn.

Ik las wat over je en zag dat je zelfs een gediplomeerde begrafenisondernemer bent. Je bent trouwens de eerste artiest ook die ik spreek wie dat doet.
Ik woonde sinds 1998 in Los Angeles en had in het begin wat geluk. Ik deed wat tv-shows, zat in een paar bands, maar niets liep echt zoals ik had gehoopt. Op een gegeven moment besloot ik: ik stop met de entertainmentwereld. Ik wilde het niet meer proberen, het was te zwaar. In plaats daarvan besloot ik om naar school te gaan om begrafenisondernemer te worden. Ik had namelijk al sinds mijn kindertijd een fascinatie voor de dood en alles wat daarmee te maken heeft. Die keuze veranderde mijn leven compleet. Ik ging van nachtenlang feesten op de Sunset Strip naar elke ochtend om acht uur in de klas zitten: scheikunde, anatomie, fysiologie, balsemen. En ik kon het me niet veroorloven om lessen te missen omdat ik dronken of high was, dat kon gewoon niet meer. Het bracht me focus, en ik vond het geweldig. Ik kreeg een baan als balsemer, en dat was het plan: ik zou begrafenisondernemer worden. Maar toen kwam er ineens een nieuwe kans om een band te beginnen. Het is gek hoe het leven loopt, je weet nooit wanneer jouw moment komt. En uiteindelijk, na een compleet andere carrière, was het Butcher Babies die doorbrak. We gingen de wereld rond op tour — het was echt bizar. Dus moest ik het balsemen opgeven om weer de muziek in te gaan. Ik had eerst de muziek opgegeven voor het balsemen, en daarna het balsemen weer voor de muziek. Een mooie cirkel die rond is gekomen.

Werkgerelateerd heb ik heel wat overleden lichamen gezien. Meestal is het geen fraai zicht.
Dus eerlijk gezegd zie ik wat jij doet als een soort kunst. Het is een laatste eerbetoon aan de overleden en vooral aan de familie die afscheid neemt.

Je zegt het precies goed: het draait om de families. Zij verdienen het om op een waardige manier afscheid te kunnen nemen. Ik geloof echt dat het gezond is om je dierbare nog één keer te kunnen zien, om dat moment te hebben waarin je het kunt beseffen en verwerken. Dat vind ik ontzettend belangrijk, en daarom werk ik nog steeds in de uitvaartzorg, al die jaren later. Mensen denken vaak dat muzikanten allemaal rijk zijn en niet hoeven te werken, maar de realiteit is anders. De meeste muzikanten die ik ken — behalve dan de grote namen zoals Anthrax of Pantera — moeten, zodra ze thuiskomen van tour, gewoon weer inkomen hebben. Ik heb het geluk dat ik iets heb gevonden waar ik echt gepassioneerd over ben: de uitvaartzorg. Daardoor kan ik op tournee gaan, thuiskomen en nog steeds mijn werk blijven doen. Op dit moment werk ik voor een bedrijf dat gecremeerde resten omzet in tastbare stenen, zodat nabestaanden ze kunnen vasthouden en ermee in contact blijven. Het is een prachtige dienst, en ik ben ontzettend dankbaar dat ik twee carrières heb kunnen combineren. Ik besef echt hoe veel geluk ik heb.

Je hebt zelfs een derde carrière, want we hebben iets gemeen: België Je bent inmiddels ook lid van de Industrial techno band Lords Of Acid.
Ik ben net terug van een tournee met Lords of Acid, vijf weken lang.Als tiener was ik helemaal weg van Pantera, Guns N’ Roses én Lords of Acid, ik was echt geobsedeerd door die laatste. Dus toen ik de kans kreeg om met hen op tour te gaan, greep ik die meteen. En die tour was waarschijnlijk de leukste die ik ooit heb meegemaakt. Op het podium voelde ik me een ander mens, misschien omdat het niet mijn eigen muziek was, maar muziek waar ik als tiener zo van hield. Ik voelde me volledig vrij om gewoon los te gaan. Ik bleef maar bewegen, nonstop, en iedereen die de show zag zei: Je bleef lachen, je bleef bewegen, je zag eruit alsof je de tijd van je leven had. Het deed mensen denken aan de vroege dagen van Lords of Acid. Ik was echt gepassioneerd over die band, dus ik wilde de muziek eer aandoen. Ik heb er zóveel plezier aan beleefd, en ik kan niet wachten om het opnieuw te doen.

Ik wist niet eens dat ze nog bestonden. Zanger Maurice (Praga Khan) was destijds erg beroemd hier in België.
Hij is echt een geweldige kerel. ’s Avonds in de tourbus zou je misschien verwachten dat we naar elektronische muziek luisterden, maar niets was minder waar. Praga en ik luisterden samen naar klassiekers als Yes, Led Zeppelin en Rush, gewoon lekker muziek luisteren, zonder poespas. Hij is echt een bijzonder persoon, en ik was ontzettend blij dat ik met hem mocht samenwerken. En het mooiste is: we gaan ook samen een album maken.

Wat is het grote verschil tussen op het podium staan met een metalband en met een technoband?
Het grootste verschil voor mij? Moeilijk uit te leggen, maar het was vooral het plezier. De muziek voelde alsof die door mijn hele lichaam stroomde — het was puur genieten. Lords of Acid is ook gewoon heerlijk tongue-in-cheek. Het is een beetje alsof Benny Hill housemuziek maakt, snap je? Daardoor hoefde ik mezelf niet al te serieus te nemen, en dat is precies waar ik in opbloei. Ik hou ervan om een beetje gek te doen, een beetje sexy te zijn, gewoon plezier te maken. En op het podium voelde ik dat ook echt: ik móést gewoon dansen. Het was zó leuk.

Ik heb mijn research gedaan en je bent maar twee jaar jonger dan ik. Hoe zie je er nog zo goed uit?
Ik weet het niet. Ik drink veel water. Waarschijnlijk gewoon goede genen.

Hebben vrouwen het moeilijker in de muziekindustrie dan mannen? Je ziet bijvoorbeeld James Hetfield op het podium met een bierbuik. Niemand die er iets van zegt maar bij vrouwen.
Ik denk echt dat vrouwen in de muziekindustrie oneerlijk beoordeeld worden. Er lijkt altijd een druk te zijn om er jong en fris uit te blijven zien,terwijl mannen dat helemaal niet hoeven. Zij mogen op het podium verschijnen met een Grizzly Adams-look, niemand die daar iets van zegt. Mensen blijven gewoon naar hun shows komen. Maar zodra een vrouw niet meer als aantrekkelijk wordt gezien, komen de opmerkingen: “Wat is er met haar gebeurd?” of “Ze ziet er niet uit.” Soms zelfs: “Ik wil hier niet naar kijken.” Het is echt een andere standaard. Daardoor voelt het alsof onze houdbaarheid korter is. Toch zie ik gelukkig dat er iets begint te veranderen. Mensen vragen me steeds minder vaak naar mijn leeftijd, en ik hoop dat die trend doorzet. Want ik heb een hekel aan leeftijdsdiscriminatie. Eerlijk gezegd voel ik me nog steeds alsof ik 25 ben, sterker nog, ik voel me beter dan toen ik 25 was. Ik dans nog steeds de hele avond op het podium. Onlangs zag ik Mick Jagger optreden met de Rolling Stones. Hij gaf een ongelooflijke show, en hij is bijna 80! Muziek houdt je jong, vooral als je goed voor jezelf zorgt. Ik sport elke dag, drink veel water, gebruik geen drugs en zorg goed voor mijn lichaam. Zolang ik op het podium kan staan, een show kan neerzetten en anderhalf uur lang kan zingen, dan is dat wat zou moeten tellen.

Zoals je reeds zei is er nog een EP om komst. Wanneer kunnen we die verwachten?
Ik hoop de nieuwe EP begin volgend jaar uit te brengen. Liever vroeger dan later, zodat ik meteen weer aan iets nieuws kan beginnen. De laatste tijd voel ik me ontzettend creatief, gelukkig, geïnspireerd en helemaal enthousiast om muziek te maken. Zo heb ik me in jaren niet gevoeld, en dat gevoel wil ik absoluut vasthouden.

Dus we zien nu de nieuwe Carla Harvey?
Ik denk dat wat ik nu doe een mix is van de oude en de nieuwe Carla, een beetje de zestienjarige versie van mezelf, maar ook wie ik nu ben. Wat ik heb geleerd, is dat je niet moet blijven hangen in dingen die je niet meer dienen of niet goed voelen. Ik was in het begin best bang om geen deel meer uit te maken van Butcher Babies. Maar sinds ik die stap heb gezet, is mijn leven zoveel rijker en beter geworden. Ik ben echt dankbaar voor mijn tijd met de band, dankzij Butcher Babies heb ik de wereld gezien. Maar nu kijk ik met veel enthousiasme vooruit naar wat er nog komt.

Die hectische tourjaren van vroeger?
Die zijn grotendeels voorbij. Ik geloof niet dat het gezond is om meer dan tien maanden per jaar onderweg te zijn. Dat is iets wat ik nooit meer wil doen. Tenzij er natuurlijk een waanzinnige kans voorbij komt, stel dat iemand zegt: je mag een jaar lang mee op tour met de Rolling Stones als voorprogramma, dan zeg ik natuurlijk geen nee. Maar over het algemeen: als je in kleine clubs speelt, bijna het hele jaar op pad bent, en je bouwt er geen groter publiek mee op terwijl je financieel nauwelijks rondkomt, dan is dat niet inspirerend. Ik geloof dat er een betere manier is. Je kunt geweldige muziek maken, mooie tours doen, want ik hou van touren. Ik hou ervan om de fans te zien, om op het podium te staan. Dat wil ik nooit opgeven. Maar het moet wel op een manier die je mentaal en fysiek gezond houdt.

Ik hoop dat je het nog langer volhoudt dan Mick Jagger.
Haha, ik weet niet of dat lukt, maar ik ga het proberen.