Sodom – Genesis XIX
Steamhammer/SPV
Release datum: 27 november 2020
“Sodom kan nog wel een paar jaartjes mee.”
Erik Boter I 10 november 2020
Tom Such, wie kent hem niet? Niet zo heel veel mensen, schat ik in. Tom Angelripper dan? Die wel! Voor de zanger/bassist/voorman van Sodom was het weer eens hoog tijd voor een nieuw album van zijn bandje uit het Ruhrgebied. Als ik goed geteld heb is ‘Genesis XIX’ het zestiende album van de Herrschaften dat verder bestaat uit gitarist Frank ‘Blackfire’ Gosdzik en (nieuwe) trommelaar Toni Merkel (familie van de Bondskanselier?).
Als je als band zestien platen hebt volgespeeld kan het best lastig zijn om te bepalen in welke richting je nieuwe plaat moet gaan. Daar hebben ze bij Sodom geen moeite mee gehad. ‘Genesis XIX’ is een sterk afwisselend album geworden. Uiteraard wordt er fel gemusiceerd, is de basis van de meeste nummers nog steeds thrash metal en eist de basgitaar van Angelripper meer dan eens de hoofdrol op. Sterker nog, een flink aantal tracks is gebaseerd op het riffen van de bas en niet van gitaarriffs. Het hoort bij de stijl van de band. Luister maar eens naar het intro van ‘The Harpooneer’.
Na het instrumentale (en voor Sodom begrippen relatief rustige) intro ‘Blind Superstition’ knalt ‘Sodom & Gomorrah’ er nog lekker snel en thrashend in. Leuk om de bandnaam terug te horen in deze track over het aloude Bijbelse verhaal. Nummers als de titeltrack en ‘Occult Perpetrator’ zijn echter veel meer beïnvloed door heavy metal dan door thrash. Het maakt het album lekker afwisselend. Die afwisseling zet zich voort in ‘Waldo & Pigpen’ en ‘Dehumanized’ die beide relatief rustig op gang komen maar zich gaandeweg ontwikkelen tot snelle, thrashende maar toch swingende nummers. De Duitstalige track van het album heet ‘Nicht mehr mein Land’ en doet, maar dat kan ook door de Duitstalige tekst komen, een klein beetje Rammstein-achtig aan. Muzikaal sluit de schlager naadloos bij de rest van het materiaal maar persoonlijk hoeft het van mij niet zo, zo’n Duitstalige track tussendoor. Maar goed, ik kan me voorstellen dat Duitse fans dat wel tof vinden.
Qua stem kan Onkel Tom nog wel even mee. Zijn kompaan Blackfire doet prima zijn werk en Toni Merkel valt als drummer niet meer of minder op dan zijn voorganger Husky (dat kun je zowel positief als negatief uitleggen). Wel is Merkel ook producer waardoor hij in de studio meteen zijn stempel op de muziek heeft kunnen drukken. ‘Genesis XIX’ is gelukkig geen dertien in het dozijn thrash metal album geworden maar een afwisselende verzameling songs die een sterk geheel vormen en toch 100% als Sodom klinken. Een positieve verrassing. Sodom kan nog wel een paar jaartjes mee.