Frost: “Er hing een gevoel van iets heel spectaculairs, iets vol energie in de lucht. Misschien zelfs wel gewelddadig, heel extreem”
Satyricon is één van de grote namen binnen de Noorse black metal scene. Zij hebben geholpen het genre te vormen en blijven zich met elk nieuw album dat ze uitbrengen vernieuwen. Een frisse, Noorse wind die door het duistere, dichte landschap blaast en in staat is tot diep in het beenmerg door te dringen. We gaan met drummer Frost terug naar de wortels van de band en het genre en blikken terug op de eerste albums die deze band uitbracht – en die nu opnieuw uitgebracht worden!
Bart Meijer Ι 04 juni 2020
Goedenavond, hoe is het er mee?
Het gaat prima, we hebben hier een hele mooie dag vandaag. Uiteraard is het vervelend dat we niet de dingen kunnen doen die we gewoon zijn te doen en dat maakt ook wel dat we ons zo nu en dan vervelen, maar er zijn wel dingen gaande. We repeteren behoorlijk veel bijvoorbeeld, en Satyr is druk bezig met de demo’s voor het aankomende Satyricon album. Dus als de tijd daar is dan zijn wij er helemaal klaar voor. We hebben niet echt een bepaald doel met ons repeteren, maar zo blijven we in vorm en verslappen we niet.
Jullie brachten onlangs (28 mei) re-issues uit van de eerste twee Satyricon albums, ‘Dark Medieval Times’ en ‘The Shadowthrone’. Waarom nu en wat betekenen die albums voor je?
Het idee om dat te doen spookt al een aantal jaren door ons hoofd. Ze zijn eerst uitgebracht op het Moonfog label en dat label bestaat ondertussen niet meer. Die albums zijn moeilijk te krijgen maar er is een heleboel vraag naar, dus willen wij dat ze ook verkrijgbaar zijn. Het had nooit prioriteit, omdat we ons liever richten op de toekomst. Maar nu met de pandemie was de keuze om dit te doen een gemakkelijke. We respecteren de dingen die we toen deden, ook voor bijvoorbeeld de covers, en hebben nu ook gekeken naar de mogelijkheden die we op dat vlak toen niet hadden. Daarom zie je ook dat de albums andere voorkanten hebben.
‘Dark Medieval Times’ heeft een heel bijzondere plek in ons hart. Het is het allereerste album dat we maakten en dat was eigenlijk de droom van Satyricon: de studio ingaan, een album maken en dit uitbrengen. Nu we het album opnieuw luisteren beginnen we ons dingen te herinneren die we bijna waren vergeten. Zoals ik zei zijn we geen retrospectieve band, maar het is wel fascinerend om terug te kijken en te zien hoe dingen toen waren. De wortels van de band, waar we nog steeds trouw aan zijn. Dat geldt ook voor ‘The Shadowthrone’, maar toen hadden we ondertussen een platendeal en toegang tot een betere studio. Beide albums waren grote gebeurtenissen in onze levens en het bestaan van Satyricon. Dat is gewoon heel cool.
En het verschil tussen die twee? Was dat de betere studio of jullie ontwikkeling?
Dat heeft meer te maken met de ontwikkeling waar we doorheen aan het gaan waren. Eén van de redenen dat we een deal kregen was de enorme dynamiek die binnen de band huist. Dat zorgde er ook voor dat we evolueerden als muzikanten. Er was een enorme energie, een momentum aanwezig vanaf het punt dat we de studio in gingen en eigenlijk zorgde dat er voor dat we echt als een speer vooruit bewogen. Heel veel adrenaline ook.
Waarom is ‘Nemesis Divina’ eigenlijk eerder opnieuw uitgebracht?
Dat had vooral te maken met het twintigjarig jubileum van dat album. Het voelde als de juiste keuze om iets met dat album te doen, ook omdat dit het album is dat symbool stond voor het moderne Satyricon en het heeft voor ons een hoop deuren geopend. Daarnaast heeft het een plek in de harten van veel Satyricon fans en wilden we het weer terug onder de aandacht brengen.
Elk Satyricon album heeft ons iets nieuws gebracht. Bij de eerste drie ging de ontwikkeling echter heel erg snel. ‘Dark Medieval Times’ was het begin, ‘The Shadowthrone’ was een enorme sprong voorwaarts en liet iedereen weten dat we een band waren waar rekening mee gehouden moest worden. Het breidde ons muzikale spectrum uit. Met ‘Nemesis Divina’ werden we een band die zich ook live ging uiten, we werden losgelaten in het wild. Hiermee hadden we duidelijk gemaakt dat we zouden blijven en een leidende rol in het genre hadden.
En hoe werden deze drie albums door de buitenwereld ontvangen?
Ik las, en lees, nooi echt de fanzines of de pers, dus precies weet ik het niet. Ik begreep dat ‘Dark Medieval Times’ het erg goed deed en veel impact had. Eén van de redenen dat we dit doorhadden was omdat we ons eigen label hadden waarop de plaat uitgebracht was. Iemand van het label vertelde ons, omdat hij zicht had op de verkoopcijfers, en wij niet echt, dat het goed verkocht. Een aantal vrienden en collega’s vertelden ons ook dat we iets bijzonders teweeg aan het brengen waren en dat ze daar veel respect voor hadden.
Jij en Satyr zijn de enige twee constante leden. Eigenlijk kun je wel zeggen dat jullie Satyricon zijn. Is dat hoe jullie het willen?
De dynamiek en het respect tussen mij en Satyr is zo diepgaand, dat is iets natuurlijks. Als je een bandlid bent betekent dat dat je bepaalde rechten hebt. Hoe de band wordt gerund, hoe de muziek moet klinken. Met Satyricon is het noodzakelijk dat Satyr en ik de leiding hebben, dat is fundamenteel aan deze band en wij respecteren dat. Je wilt geen andere mensen hebben die zich dan gaan bemoeien met de composities van zo’n iconisch figuur. Wij zijn de kern van de band en daar vormen we dan een live band omheen.
Vanwaar de stagenames?
Volgens mij deden we dat zodat we op een eenvoudige manier samen dezelfde ideeën, idealen en principes konden aanhangen. Ik had vrede met het idee dat Satyr het brein achter de band was; alles aangaande de muziek en wat daarom heen zit. Dat ik dat moest leren begrijpen en hem moest ondersteunen. Waar er ruimte was voor mij om iets toe te voegen aan de muziek, daar deed ik dat. Die namen staan voor een fundamenteel respect naar elkaar toe.
Satyricon is al sinds de begindagen een onderdeel van de Noorse black metal scene. Hoe was het om dat mee te maken en om zo’n belangrijk aandeel te hebben daarin?
Dat is heel moeilijk om samen te vatten. Het was een heel spannende tijd om in Noorwegen te wonen terwijl de black metal nieuw leven in werd geblazen door Noorse bands. Het voelde bijna surrealistisch. Er hing een gevoel van iets heel spectaculairs, iets vol energie in de lucht. Misschien zelfs wel gewelddadig, heel extreem. Om daar middenin te staan was bijna te veel om te bevatten. Ik ben erg dankbaar dat ik daar bij heb kunnen zijn. We hebben met zijn allen het hele genre vorm gegeven door er tijd en enorme toewijding in te steken en ik denk met veel passie terug aan die dagen. Ik denk dat het voor ons was zoals het voor de pioniers in de hardrock muziek moet zijn geweest in de begindagen.
Ik begrijp dat jij eigenlijk begon als gastdrummer?
Satyricon is een band die door Satyr is gevormd. Er was zelfs nog een band voordat hij er bij kwam, maar die hebben nooit hun plek kunnen vinden. Hij besloot dat het een serieuze aangelegenheid zou worden en het waren zijn ideeën, ambities en principes die de band ten goede veranderden. Hij had de leidende rol op zich genomen en vroeg of ik geïnteresseerd was om te drummen. Ik was echt geen goede drummer en ik wist niet eens of ik dat instrument wel wilde bespelen. Maar toen ik de kans kreeg vond ik dat ik het ook een echte kans moest geven. Hij bood me die mogelijkheid en omdat hij alles schreef en daarmee de fundering van de band vormgaf voelde het alsof hij de band was met mij als toegewijde sessiemuzikant. Hij dacht daar anders over omdat ik ook zo spiritueel verbonden was met de muziek en zo werd ik een volledig bandlid.
Er is een bepaalde grootsheid aan de jaren negentig Noorse black metal, een primitieve energie die verbonden is met de duistere folklore en mysterieuze natuur van jullie land. Wat maakt die black metal anders dan andere black metal?
Nou, daar zijn hele boeken over geschreven. Bepaalde specifieke redenen en een aantal toevalligheden. Het hielp enorm dat we een omgeving hadden met een aantal hele sterke bands die allen hun eigen identiteit hadden. Mayhem, het vroege Darkthrone. Dat betekende veel voor de scene in een klein landje. En we stonden achter een aantal heel specifieke principes. Elke band binnen deze beweging wilde onderdeel hiervan zijn en toch die eigen identiteit behouden. Dat resulteerde in mooie, krachtige dingen. Ik denk dat de combinatie van de Noorse mentaliteit, geschiedenis, natuur, cultuur, folklore, ook de folk muziek…de combinatie van die dingen met extreme, duistere metal leidde tot wat we nu Norwegian Black Metal noemen. Maar het volledige antwoord op je vraag heb ik niet.
Wat trekt jou aan in die extreme, duistere metal muziek?
Alweer zo’n enorme vraag. Mensen blijven dat vragen en ik vind het heel moeilijk om daar antwoord op te geven.
Je mag hem ook onbeantwoord laten.
Nah… Ik was al geïnteresseerd in thrash metal, speed metal en wat je destijds nog meer aan extreme metal had, toen ik het eerste Bathory album op vinyl in handen kreeg. Ik had nog nooit zoiets gehoord en voelde me enorm aangetrokken tot de voor- en achterkant van die elpee. Ik deed thuis alle lichten uit en bekeek de plaat en het enige dat ik kon zien was dat pentagram en die geit. Er kwam een enorme, gruwelijke energie vanaf, een gevoel van duisternis. Het weergalmde in me en sprak me aan op een manier waartegen ik niks in had te brengen. Ik voelde me er gelijk mee verbonden. Toen ik zag dat black metal echt een ding aan het worden was in Noorwegen voelde ik me daar heel sterk toe aangetrokken. Ik wilde weten wat er allemaal gebeurde en ik ging op zoek en leerde een hoop. Toen ik daarmee in aanraking kwam voelde dat alsof ik thuiskwam, op een bepaalde manier. Ik had dit nog niet eerder meegemaakt. Dit gebeurde allemaal in mijn tienerjaren en was zo ver verwijderd van wat ik me kon realiseren. Het was een deel van mij en ik was voorbestemd om daar deel van uit te gaan maken.
Wat vind je geweldig en wat vind je minder leuk aan Noorwegen?
Ik ben niet heel erg patriotisch of zo, maar ik ben wel heel erg dankbaar dat ik hier nu woon, opgegroeid ben en dat ik mag ervaren wat ik nu doe. Het is de combinatie van daadwerkelijk vrij zijn, het omringd zijn door zoveel prachtige natuur en het krijgen van zoveel kansen en mogelijkheden. Sommige dingen vervelen me wel, zoals bepaalde delen van de Noorse mentaliteit heden ten dage. Maar ik probeer daar niet te veel op te letten. En ook schaam ik me soms best voor de Noren die ik in het buitenland en op vakantie tegenkom, net als de Britten dat bij Britten hebben, de Nederlanders met Nederlanders en Amerikanen met Amerikanen, haha. Maar ja, je moet daar niet teveel nadruk op leggen.
Op de eerste albums werd er iets vaker in jullie eigen taal gezongen trouwens; wat is voor jullie het verschil tussen Noors en Engels?
Dat is voor mij moeilijk uit te letten, omdat Satyr alle teksten schrijft. Als de woorden naar hem komen in het Noors schrijft hij in die taal en als ze in het Engels komen gebruikt hij Engels. Black metal is een internationaal genre. Ik denk dat dat ook een reden is waarom hij in het Engels schrijft, hij wil dat mensen begrijpen wat hij zegt. Maar soms is het zo sterk dat het het beste in het Noors gezegd kan worden.
Black metal, een genre of een levensstijl?
Het is sowieso allebei. Black metal is een genre en heeft bijvoorbeeld een hoop gemeen met blues of punk. Net als bij blues moet je het in je hebben, je moet het voelen om het echt te maken. En net als bij punk moet je het begrijpen en die energie voelen om het ook over te kunnen brengen. Maar het verbindt mensen meer dan alleen maar het gezamenlijk iets gevonden hebben op muzikaal vlak. Het is ook een bepaalde geest en energie. Het uit zich ook op andere artistieke vlakken, zoals je voorkomen. Black metal is een groter deel van je dan alleen de muziek.
Net als ik mijn volgende vraag wil stellen geeft Frost aan dat zijn volgende interview bijna begint en we nemen afscheid van elkaar. Er blijven daardoor nog enige vragen onbeantwoord, bijvoorbeeld die over het aanstaande studioalbum en het al even geleden aangekondigde ‘Formative Oddities’, hun eerste coveralbum.
Social media