Orden Ogan – Interview met Sebastian “Seeb” Levermann
Sebastian Levermann: “Wij hadden zoiets van “die gast is gek, of té gek”
Ze zijn één van de meest succesvolle power metal bands van de laatste jaren, het Duitse Orden Ogan. Ieder nieuw album weet de band weer duizenden nieuwe fans op te leveren en ze prijken regelmatig bovenaan touraffiches met als voorprogramma bands die al twintig jaar langer meegaan. De rek lijkt er nog altijd niet uit, want met een zevende album nu klaar voor release lijkt de band weer hun eigen stream- en voorverkooprecords te gaan breken. Tijd om weer eens bij te kletsen met zanger, gitarist, bandleider en muzikale duizendpoot Seeb Levermann.
Jori van de Worp Ι 013 mei 2024
Gefeliciteerd met het afmaken van album nummer zeven, sinds je me eerder al duidelijk verboden hebt om ‘Testimonium A.D.’ als volwaardig album mee te tellen. Voor zover ik weet ben je net terug van een Duitse tour samen met Feuerschwanz. Uitgeput nu?
Ja dankjewel, en behoorlijk vermoeid inderdaad! Toen we begonnen aan de tour was ik al grieperig en dan avond na avond een uur in een microfoon brullen helpt dan niet voor de conditie van je stem. Dus blij dat ik nu eindelijk de tijd heb om echt te herstellen. Maar goed, het was een erg leuke tour gelukkig. De laatste shows hadden we zo’n drie- tot vierduizend man in de zaal. We hebben er aardig wat fans bijgekregen denk ik, maar het was een uitputtingsslag.
De laatste keer dat we elkaar spraken was dat in een andere wereld. Iedereen zat binnen vanwege een vervelend virus en jij maakt je behoorlijk zorgen over hoe een aantal van je vrienden binnen het muziekwereldje het hoofd boven water zouden gaan houden. Zelf hield je het wel uit omdat je ook studiowerk doet. Dit was de donkere periode waarin ‘Final Days’ uitkwam. Hoe kijk je nu terug op deze tijd?
Tja, interessant is dat het nu iets is wat velen van hun geheugen proberen te wissen, althans zo voel ik het. Als je nu mensen erover spreekt is de reactie vaak iets in de trend van “ohja dat is ook nog gebeurd”. En eigenlijk is het een beetje hetzelfde voor mij. We probeerden er wat van te maken in die tijd. Maar nu we weer op tour kunnen enzo, dit is toch waar we het om doen. Dus blij dat het over is, en ik hoop heel erg dat de volgende pandemie nog even op zich laat wachten.
We zijn er inmiddels zo’n drie jaar van verschoond gebleven. Drie jaren waarin jullie weer met een nieuw album zijn bezig geweest, ‘The Order Of Fear’. Voordat ik de detailvragen ga stellen, wat zijn je eerste gedachten over het album hoe het nu uiteindelijk geworden is?
Ik vind het een fantastisch album. Ik zal nu niet gaan zeggen dat het ons beste album ooit is, want dat cliché krijg je waarschijnlijk van iedere artiest over hun nieuwe album. Maar het is oprecht wel één van onze beste platen. Heel bescheiden weer (lacht). Het was wel een worsteling, meer dan normaal, om dit album goed neer te zetten, ik wist waar we heen wilden maar het kwam er lange tijd niet lekker uit. Misschien dat je hier nog een vraag over had, maar we hebben dus hulp gehad uit onverwachte hoek. We kwamen heb via sociale media tegen, een “superfan” uit Uruguay. Hij bracht zowat iedere twee weken zelfgemaakte covers van Orden Ogan nummers uit, dus wij hadden zoiets van “die gast is gek, of té gek!” Hij deed ook niet alles exact na, hij had hier en daar ook eigen twists toegevoegd, akkoordjes en break-downs gewijzigd enzo. En soms was dat ook echt een verbetering, en we waren echt onder de indruk van zijn werk. Dus ik stuurde hem een berichtje om hem om zijn telefoonnummer te vragen. Wij zien onszelf als heel gewone mensen, maar voor hem was het alsof hij een bericht kreeg van James Hetfield. Dus hij was enorm zenuwachtig toen we belden, en toen ik hem vroeg of hij wilde meewerken aan het volgende album had hij even tien seconden nodig om de vraag te verwerken. “Whoo dit is zo gaaf!” was zijn reactie. En de eerste dag ontvingen we al zijn eerste idee wat zo goed was dat het ook op het album is gekomen. Uiteindelijk heeft die mafkees wel 100 tot 150 ideeën ingestuurd! Natuurlijk heeft niet alles het album gehaald, zes of zeven dingen wel. Maar ook belangrijk voor ons was het perspectief van een buitenstaander op onze muziek, dat heeft uiteindelijk de creatieve dam doen barsten. Vanaf dat moment schreef het album eigenlijk zichzelf, en heb ik nooit zo snel een album voor elkaar gekregen. De fan zelf is nu aan het overwegen naar Duitsland te verhuizen. Uruguay is ook niet echt een paradijs op aarde met enorme inflatie en politieke spanningen. Als hij bij ons in de buurt komt wonen kunnen we misschien meer samen doen.
Het album zelf is behoorlijk hard uitgevallen vergeleken met vooral de twee voorgaande releases. Als er één album is waarmee ik de vergelijking moet trekken zou het ‘To The End’ zijn, terwijl dit album wel directer en ook volwassener klinkt. Hadden jullie al direct zoiets van “weg met al die elektronische elementen en de overlaad aan orkestrale elementen”?
Die elektronische elementen op het laatste album waren er natuurlijk vooral omdat het een sci-fi thema-album was en we die setting wilden illustreren. Qua orkestrale elementen, ze zijn er nog maar het zijn er wel minder. Eigenlijk was het niet een vooropgezet plan, maar het kwam eigenlijk vanzelf omdat we harder en directer wilden gaan. De nummers zijn ook korter geworden. Alex van Roch Hard magazine vroeg me nog of dat was vanwege kortere aandachtspanne en Tiktok-generatie en blablabla, maar nee. Het is meer dat we op dit album echt de boodschap in de nummers zonder teveel poespas wilden overbrengen, en dan passen nummers van tien minuten die zo lang zijn “omdat het kan” niet in je concept.
Er zijn al twee nummers uit, waaronder de titeltrack van het album waar jullie die duistere muziekvideo voor hebben gemaakt. Opvallend is dat er in de tekst van dit nummer veel referenties zitten naar ouder werk, voornamelijk ‘Ravenhead’ en ‘Easton Hope’.
Ja klopt. ‘The Order Of Fear’ is ook eigenlijk de huidige finale van het verhaal van Alister Vale. In een notendop: Vale was een aristocraat die zijn rijk bestuurde samen met andere aristocraten die als bestuurscirkel veel ellende hebben veroorzaakt. Vale wil de cirkel vernietigen om het leven in het rijk te verbeteren maar daarvoor wordt hij vervloekt om eeuwig in het land te blijven ronddolen, en alles wat hij achterlaat zal verruïneren of sterven. Hij komt eigenlijk in alle albums wel terug. Al zijn niet alle albums volledige conceptplaten, op ieder album staan wel één of enkele nummers over Vale, zelfs al staat het niet in het boekje. We zitten er trouwens aan te denken om een zijproject te starten om dit hele verhaal uit te brengen, maar we weten nog niet in welke vorm of wat dan ook. Op het album ‘Ravenhead’ komt Vale aan bij het klooster met die naam. Hier wonen de monniken van de orde van Ogan, en zij bevelen hem om kinderen naar het klooster te brengen, die daar uiteindelijk gevangen worden gehouden terwijl de monniken leven op hun levensenergie. Vale moet op zoek naar de oudsten van de orde, dit is “the order of fear”, waar het op dit album dus over gaat. Vale kan de vloek verbreken door het bloed van een vriend te vergieten in het maanlicht, en het dilemma van kwaad doen voor een groter goed staat centraal op dit album. Uiteindelijk doodt hij zijn vriend Abel, wat ook een referentie is naar het bijbelse verhaal van Kaïn en Abel. Uiteraard verbreekt dit de vloek niet en stort het Vale alleen maar dieper in de ellende.
De afsluiter van het album ‘The Long Darkness’ is duidelijk een afsluiting van een deel van dat verhaal, zeker de gesproken intro van het nummer maakt dat duidelijk.
‘The Long Darkness’ komt eigenlijk nog uit de sessies van ‘Gunmen’ en zou op dat album hebben moeten staan. Maar dit album was al behoorlijk lang aan het worden dus hebben we besloten dit stuk op de plank te laten liggen. Eigenlijk ging dit nummer over het hele universum van Alister Vale. Het ligt nog het dichtst bij het “Dark Tower” universum van Stephen King, een post-nuleaire, post-hi-tech beschaving wereld waarin je nog vanalles kan vinden van de western tijd tot de hi-tech tijd. Dit geeft ons veel vrijheid om vanalles het verhaal in te trekken. Op ‘Gunmen’ stond het nummer ‘Ashen Rain’, wat over nucleaire straling gaat. Hetzelfde met ‘The Long Darkness’ wat ging over de tijd na een kernoorlog. We hebben wat regels aangepast zodat het nu een mooi einde is van het verhaal op ‘The Order Of Fear’ waarin de demon die de monniken van de orde van Ogan aanbidden weer gemanifesteerd wordt en de wereld naar de kloten wordt geholpen. Een open einde, maar het verhaal is ook nog niet over.
Een ander nummer wat al uit is, is de ballad-achtige ‘My Worst Enemy’. Een erg duistere tekst die overduidelijk ook over het verhaal van Vale gaat.
Ja klopt, tegelijk is het ook een nummer wat wel persoonlijk gezien kan worden. Dit zijn vaak mijn favoriete Orden Ogan songs, stukken die zowel ons grote verhaal vertellen maar ook een andere boodschap hebben. Je kan de tekst natuurlijk toepassen op nare gevoelens als angst, depressie, nare ervaringen en dat soort ellende. Het nummer heeft de boodschap dat je niet de enige bent met dit soort gevoelens. Ik denk dat je een enorme narcist zou zijn als je nooit gevoelens als deze zou hebben, al zijn ze gelukkig bij lang niet iedereen verlammend voor je leven. Alister Vale heeft deze gevoelens uiteraard ook, want zijn leven is ook niet bepaald een rozenpad. Hij probeert telkens het goede te doen en veroorzaakt daarmee alleen maar meer ellende. Ik kan niet zeggen dat het echt over mijzelf gaat, ik heb nooit echt extreme angsten of depressie ofzo gehad gelukkig. Zoals ieder ander persoon heb ik mijn persoonlijke ups en downs, maar ik kan mijzelf gezegend voelen met muziek hebben als gereedschap om emoties te vangen en ermee om te gaan. Om daarmee een connectie te kunnen leggen met andere mensen of er zelfs mensen mee te helpen is fantastisch. In een maand tijd is het nummer al een miljoen keer gestreamd, dus het is duidelijk niet zo dat mensen niet op dit soort nummers zitten te wachten.
Als je nog één nummer uit zou mogen kiezen om iets over te zeggen, welke zou het worden?
Pfoeh dan moet ik even denken, er staat veel goeds op dit album. Nou, laat het er twee zijn… nee drie dan! ‘Moonfire’ wordt onze volgende single. ‘Conquest’ wordt de vierde single en die is wel interessant, want ik had niet het idee dat dit nummer het zou redden, ik vond het niet goed genoeg. Maar de anderen overtuigden me om er toch wat vocalen op te zetten en werk aan te besteden. Dus toen er uiteindelijk iets uitkwam hadden we allemaal ineens iets van “wow, deze moet als single!” Dus een wijze les voor mij, niet oordelen totdat het volledig klaar is. Dan is er ‘Kings Of The Underworld’, eigenlijk een van mijn meest favoriete stukken op het album. Het opent het album en het is echt direct bam in je gezicht. Ik had het spul al liggen sinds 2015 toen we op tour waren met Hammerfall, alleen was er nooit een goed refrein voor. Maar tijdens de sessies van dit album kwam het er ineens toch van. Ik zit niet heel erg in de huidige power metal scene, maar ik heb het idee dat de directe dubbele basdrum niet echt iets is wat de succesvolste bands op dit moment doen.
De nieuwe nummers zijn flinke nekkenbrekers die erom smeken om live gespeeld te worden. De tour die jullie net hebben gedaan had slechts één nieuw nummer op de setlist. Kunnen we meer nieuw materiaal verwachten tijdens de zomerfestivals?
Zeker! ‘Moonfire’ en ‘Conquest’ komen nog als single uit dus die staan wel op de nominatie. Je moet natuurlijk altijd kijken hoe een nummer werkt live en wat de reactie is. ‘The Order Of Fear’ deed het de afgelopen tour in ieder geval erg goed, dus die houden we er zeker in. Maar het zijn deze nummers die wel op de shortlist staan voor live. ‘Moonfire’, ‘Conquest’, ‘The Order Of Fear’ en ook wel ‘Kings Of The Underworld’. Maar zoals altijd onder voorbehoud.
In de zomer gaan jullie de festivals weer af, maar wat zijn de plannen voor de herfst?
Ja komende zomer zijn we zoveel mogelijk op de festivals te vinden. We zullen ook wat release shows spelen, maar daarna is er nog niet veel duidelijk. In november en december zullen we weer met Feuerschwans gaan touren, dit keer in Europa en ook buiten Duitsland. Het lijkt erop dat we begin volgend jaar ook een headline tour kunnen gaan doen, maar daar is nog niks over bevestigd.
Hoe staan de zaken in je eigen studio, Greenman Studios?
Dat gaat erg goed, maar ik ben daar wel gas mee aan het terugnemen. Ik heb het op dit moment al erg druk met het zelf maken van de muziek, Orden Ogan, Angus McSix en een derde band die eraan zit te komen. Ik ben al zo’n tien jaar bezig met een album wat heel erg groovende death metal gaat worden. Ik denk wel dat we daarmee een gat in de markt hebben. Ik ben zelf een groot death metal fan, en wat ik nu op de plank heb liggen is wel iets wat er nog niet is en wat ik als fan van het genre ook erg tof zou vinden om te horen. Dus er is weinig tijd meer over voor andere dingen. Ik doe nog wel de grotere jongens waar ik al productiewerk voor deed. Volgende week begin ik aan het nieuwe Brainstorm album en de nieuwe Rhapsody of Fire is net klaar en zij hebben ook al wat werk ervan uitgebracht. Maar ik ben de komende tijd wel minder beschikbaar voor nieuwe verzoeken van kleinere bands, ik heb er de tijd gewoon niet meer voor. Ik heb met Asphyx gewerkt aan hun laatste album, zo’n twee jaar geleden uit mijn hoofd. Dat is wel een band waar ik tijd voor zou maken bijvoorbeeld, gewoon omdat ik ze zo lekker vind klinken. Hetzelfde met Brainstorm, die zal ik ook wel blijven doen. Maar de soms wel vijftien albums die ik in een jaar deed zal niet meer gaan gebeuren. Ook de zomerfestivals is een behoorlijke investering. Het is niet alleen je uurtje spelen hé, inclusief reizen ben je vaak wel een dag of drie kwijt aan zo’n show.
Nog even iets anders om mee af te sluiten dan: Hoe voelt het om aanbeden te worden als Arch Demon Seebulon, The Origin of all Evil”?
(Lacht) Ja eigenlijk ben ik persoonlijk behoorlijk het tegenovergestelde. Tenminste, ik zie mezelf wel als een vriendelijke gozer. Maar inderdaad, dat is mijn codenaam bij Angus McSix. Het grootste deel van het concept kwam uiteindelijk toch ook van mij af dus ja, hier kwamen we op dus zodoende. Ik ben altijd groot fan geweest van horrorfilms en van Masters of the Universe, en de rol van Skeletor was me wel op het lijf geschreven. De anderen rennen rond in goudkleurige pantsers, maar dat is niks voor mij. Ook bij de foto’s van de band ben ik in een totaal andere aanwezigheid dan de andere drie.
Dat was alles wel wat ik je te vragen had. Heb je nog iets te melden aan de Orden Ogan fans in Nederland en België?
Eigenlijk hetzelfde als altijd en dat is dankjewel aan iedereen! Iedereen die onze muziek luistert op Spotify of onze muziek koopt op CD, LP of in box sets, jullie zijn degenen die de scene overeind houden! Hopelijk zien we jullie bij een volgende show. We hebben dan weer een nieuw decor en een nieuwe show, weer een slagje grootser en beter dan de vorige.