Patrick Harreman: “Soms ga ik in de studio zitten en stel ik mezelf een krankzinnig doel.”
Ik weet dat Patrick Harreman van Usurper aardig kan lullen. Ik vind ook dat ik naar aanleiding van hun comeback album ‘Evilution‘ de nodige vragen moest stellen, maar ik ben te lui om een face-to-face interview uit te werken. Dus koos ik voor een interview via de mail. Daar ben ik blij om, want Patrick heeft aardig zitten rammen op zijn toetsenbord. En dat komt overeen met de monologen die hij doorgaans oreert. Je hebt dan ook flink wat te lezen over de teruggekeerde oudgedienden en hun nieuwe plaat die in het coronatijdperk uitkomt.
Pim Blankenstein Ι 27 juni 2020
Ik neem aan dat de heruitgave van jullie tot nu toe enige album ‘Divine Spiritual And Intellectual Development’ de aanleiding was om de band weer nieuw leven in te blazen? Of ligt het iets anders?
Boudewijn en ik kregen in de loop der jaren veel mailtjes van mensen die de plaat te gek vinden. Mensen die mij mailde of ik wel door had dat ‘Divine’ een cult album was geworden. En om eerlijk te zijn was dat compleet langs me heen gegaan. Ik leef niet in het verleden, maar ik word ook een dagje ouder. En het was voor mij toentertijd niet goed afgesloten. Ik weet van mezelf dat ik sommige dingen ook heel lang vasthoud. Ik kan heel lang frustratie vast houden. Als je ouder word, snap je dat dit niet altijd de juiste manier is. Soms moet je dingen los laten. Ik kreeg dus last van wroeging. Wilde af van negativiteit. En dat kan je alleen maar doen door in het verleden te duiken en het goed proberen te maken. Het hele Usurper-verhaal was voor mij een ‘dark place’ geworden. Terwijl het, als je het van een afstandje bekijkt, natuurlijk een bizar verhaal is. Van twee jonge mannetjes die totaal niet konden spelen en drie jaar later hun eerste platendeal tekende. We waren net achttien. Het ging ook opeens allemaal zo snel. En we waren zo jong. Het ene moment stonden we ergens in een kroeg te spelen en nog geen jaar later in sporthallen. Opeens liepen er allemaal zakenmannen om ons heen met aktetassen ons te vertellen wat we moesten gaan doen. En dan had je in de band iemand als ik. Ik nam het allemaal zeer serieus en had een ongelooflijke ambitie, naast de mensen die het allemaal wel grappig vonden. Bandleden die elkaar niet konden uitstaan. Ik was een soort babysitter geworden. Kijk, ik ben iemand die niet ergens 100% induikt maar 1000%. Als je dan moet opgeven omdat je gewoon niet het gevoel hebt dat je mensen kunt vinden die dat begrijpen, is dat zeer pijnlijk. Zo voelde dat ook. Ik heb dus jarenlang al die gevoelens opzij gezet. Ik was bezig met de toekomst. Ik kijk niet naar het verleden. Maar je wordt ouder en kijkt wel eens in de spiegel en denkt: ‘Wat ben je kinderachtig bezig.’
Toen kwam er een aanbieding voor een re-release. Boudewijn en ik zijn de kroeg in gedoken om het te bespreken. Wat naast mijn eigen emotie wel heel verhelderend was. Kijk, als je achttien bent sta je toch heel anders in de wereld. Echt praten deden we toen niet. Het is nu soms wel eens erg geestig hoe verschillend we op precies dezelfde situaties terug kijken. We zijn qua karakter eigenlijk helemaal niet zoveel veranderd. Alleen zien we nu de voordelen van de verschillen. Ik ben de ambitieuze rouwdouwer voor wie de sterren niet hoog genoeg rijken. En Boudewijn is de stille nuchtere gast die alles een op zijn gemakje bekijkt. En blijkbaar ligt onze kracht daar ergens in het midden. Daar moesten we echt wel aan werken, want toen we de reünie shows tot een goed einde hadden gebracht kwamen de aanbiedingen voor een nieuwe plaat. En het was allemaal zo goed verlopen. Ik was mijn demonen uit het verleden kwijt. Ga ik het risico lopen om die goede vibe weer op het spel te zetten? Ik besefte dat een nieuwe plaat risico mee zou brengen. Zouden we ons op glad ijs begeven? Het had echt nog wel wat voeten in de aarde. Maar wat ben ik blij dat we het toch hebben gedaan. Dit album was een monster productie om te maken maar ik heb van iedere minuut genoten.
Hoe kwam die uitgave van ‘Divine Spiritual and Intellectual Development’ via het Braziliaanse Marquee Records eigenlijk tot stand? Niet het meest voor de hand liggende label lijkt me?
Zoals ik al zei; het was de timing. En het contact was tof. Ik vind ook echt dat hij er prachtig werk van heeft gemaakt. Het is al tof als een label z’n afspraken nakomt. Wat dat betreft krijgt Armando en Marquee records een pluim.
Even terug naar de herrijzenis. Ik heb het niet helemaal goed in beeld maar volgens mij zijn er tussen 2016 en nu best veel wisselingen geweest. Kunnen we concluderen dat Boudewijn en jij de kern vormen? En kun je een soort van tijdlijn schetsen wie er de afgelopen jaren betrokken zijn geweest.
Pfewwwwww… Als er één ding Usurper kenmerkt, dan zijn het wel de line-up changes. Wij hebben vanaf dag één te maken gehad met een komen en gaan van mensen. Vroeger omdat we zo jong waren natuurlijk. Wij waren pubers die vreselijke herrie maakte. Thrash/death metal was toen nog geen volwaardige muzieksoort. Er was maar een klein groepje mensen in Nederland mee bezig. Nou, ga dan maar eens op zoek naar muzikanten die het begrijpen. En in dat kleine groepje wisselde alles en iedereen onder elkaar. Als er bij Thanatos een drummer wegging, vroegen wij die. En andersom. Pas jaren later kwamen er wat muzikanten bij. Het was net een olievlek die zich verder verspreidde, maar Boudewijn en ik hadden nog de pech dat we de jongste waren. Wij hadden geen fancy versterkers of hightech apparatuur. Daar hadden we helemaal geen geld voor. Het enige wat we hadden was een stompzinnig geloof in wat we aan het doen waren. Maar daar houd je geen muzikanten mee. Dus als wij een drummer hadden die kon spelen werd hij weggekaapt door een band die het ‘wel’ gingen maken. Pas toen wij een platendeal scoorde, werden we niet meer uitgelachen. Ik kan je vertellen dat er een golf van ongeloof door de scene ging hier, hahahahaha.
Er was zelfs een gast die zei: ‘Als dat waar is, vreet ik m’n gitaar op.’ Hahahaha We zoeken die gozer nog steeds… We hebben een gitaar beschikbaar hahahaha. Doen we er nog saus bij ook (zo zijn we dan ook wel weer). Een tijdlijn schetsen is voor ons echt niet te doen. Laats vroeg een site een stamboom. Zelfs met onze beste wil kunnen Boudewijn en ik er niets van maken. Het was altijd Boudewijn en ik.
Om meteen maar een link te leggen naar het nieuwe album. In deze line-up zien we drie gitaristen en jou als zanger/bassist. Een drummer ontbreekt. Dat betekent dat de drums op het album geprogrammeerd zijn. Dat is erg goed gedaan want het valt niet echt op. Maar kun je iets meer vertellen hoe dit zo gekomen is?
Ik had zelfs in 1988 al hele vage muzikale ideeën. Ik kan me herinneren dat ik ooit een synthesizer meenam naar de oefenruimte. In mijn hoofd had ik ideeën die echt heel tof konden zijn, maar toen was dat vloeken in de kerk. Toetsen waren ‘not done’. Ik grap nu nog wel eens tegen de jongens dat we vier jaar eerder dan The Gathering hadden kunnen zijn. Toen Usurper stopte, was ik in no time terug met een band die dat wel had en heb ik de eerste hand gehad in het genre dat nu de best verkopende muziek uit Nederland is. Ik liep altijd een paar jaar vooruit leek wel. Profiteerde in elk geval nergens van. Ook in de jaren 90 stopte de muzikantencarrousel niet. En daar werd ik doodmoe van. Blijkbaar ben ik lastig om mee te werken. Ik wist het toen niet meer. Probeerde altijd iedereen tevreden te houden maar het lukte gewoon niet. Toen ben ik in 2000 naar de achtergrond gestapt. Ik ben me in elektronica gaan verdiepen. De apparatuur werd natuurlijk steeds vetter dus ik was in staat om heerlijk thuis aan muziek te werken. Niemand die zeurt, niemand die zeikt. En zo kon ik ook wat ik in mijn hoofd had opeens wel opnemen. Ik vind ook weinig leuker dan lekker in m’n studio met geluid klooien. Toen er bij Usurper opeens over een nieuw album werd gepraat, heb ik ook echt wel getwijfeld. Ten eerste, ik heb genoeg studiokennis om te beseffen dat we ‘Divine’ nooit kunnen namaken. En het besef dat mensen juist dat het liefste hebben. Gewoon het feit dat we tegenwoordig ‘wel’ onze instrumenten beheersen is al een euvel. Gelukkig ben ik in de studio ook zo thuis dat we volledig vrij kunnen werken. Ik ben in staat om iets totaal jaren 80 te laten klinken. Tegelijkertijd snap ik de bands niet die dat doen. Want als wij meer kennis en geld hadden gehad, dan hadden we het allemaal anders gedaan. En ik denk dat dat voor alle bands van toen geldt.
Dat de drums goed geprogrammeerd zijn; de meeste mensen horen het echt niet. Dat is de kennis die ik inmiddels heb,maar het was wel een noodgreep. Natuurlijk hadden we liever een echte drummer gehad. We hebben ook contact gehad met diverse drummers. Bij enkele zelfs pogingen gedaan tot proefopnames die maar niet kwamen. Op een gegeven moment moesten we een knoop doorhakken. Je moet begrijpen dat we tegen die tijd al zo ver in productie zaten. Op dat moment een drummer toevoegen had heel de sound veranderd. En we waren juist zo happy met de overall sound en productie. Want als je goed luistert, is dit echt geen simpele plaat. Productioneel gaat ‘t heel diep. En een drummer had betekend dat we opnieuw hadden moeten beginnen. Het is wat je zegt; de meeste mensen horen het helemaal niet. Ik luister nog wel eens naar die albums van begin jaren 90 toen men net de `trigger` had ontdekt. Die klinken onnatuurlijker dan dit hahahaha
Jij speelde vroeger gitaar in de band. Vanwaar de keuze om nu bas te gaan spelen?
Zelfkennis hahahahaha. Kijk, ik durf te zeggen dat ik goede songs kan schrijven. Ik ben een meester in de studio. Er zijn dingen waar ik heel goed in ben maar uiteindelijk gaat het altijd om het eindproduct. Dan maakt mij het niet uit wie wat speelt. Als het maar perfect is. In elk geval het beste wat er mogelijk is. Als dat betekent dat ik een stap terug moet doen omdat ik betere gitaristen heb in de band. Dan doe ik dat. Maar dat vind ik juist wel heel tof aan de band nu. Iedereen heeft z´n taak. In de studio bepaal ik. Dan komt iedereen z’n partijen spelen waar ik dan vervolgens de beste uit kies. Boudewijn is bijvoorbeeld heel goed in die hele strakke thrash riffs. Daarin is hij bijna wiskundig precies. Stijn is weer beter in het ruige werk. Als hij smerig moet klinken dan moet je bij Stijn zijn. Iedereen heeft z’n sterke en minder sterkte kanten. En die filter ik er in productie dan uit. Om even terug te komen op je eerdere vraag, ik drumde vroeger ook de meeste demo´s in. Boudewijn speelde dan weer bas. Op de hoesjes hadden we dan wel weer altijd een line up staan. Schijnbaar hebben we dat van Kiss geleerd hahahahaha. Daarom is het ook wel eens humor dat we festival verzoeken krijgen met ‘we willen alleen de originele line up’. Eeuhhhh; dat waren Boudewijn en ik hahahaha.
Kun je iets vertellen over de rolverdeling van de gitaristen? Ik ben vooral benieuwd wie de rhythm- en de lead-partijen gespeeld hebben.
Daar heb ik net al een soort van antwoord op gegeven. We hebben eigenlijk geen rolverdeling. Iedereen is gelijk. De beste partij komt uiteindelijk op de plaat. En wie die partij speelt is daarbij ondergeschikt. Ik heb jarenlang met allerlei bands in de studio gezeten als producer. Ik probeerde dan altijd uit te vissen wie van de band het overzicht had. Niet de persoon die alleen maar aan z’n eigen partijtje denkt. Je kent dat misschien wel… van die types die hun eigen instrument altijd te laag in de mix vinden staan. Al zet je hem er bovenop. Die snappen dan niet dat ze niet bezig zijn met het eindproduct maar met zichzelf. En daar zijn er heel veel van kan ik je zeggen. Ego’s staan bij ons buiten de studio. Ook voor mij. Ik maak de ruwe opnames thuis en dan ga ik naar Michel Moed. Die mijn mentor is op studio gebied. Op het moment dat ik de illusie heb dat ik alles weet, haalt hij mij er wel uit hahahaha. Muziek en productie zijn een kruiswoordpuzzel die nooit af is. Op het moment dat je denkt dat je het weet, komt er weer iets nieuws.
En qua lead partijen; tja, Menno staat niet voor niks al jaren in de lijst van beste gitaristen in de Benelux. Die overtref je gewoon niet. Die haalt zulke krankzinnige sounds uit z’n gitaar alsof het niks is. Menno heb ik begin jaren 90 uit z’n slaapkamertje getrokken. Ik repeteerde samen met één van z’n broers in hun ouderlijk huis. Blijkbaar zag ik een enorm talent en daar heb ik geen ongelijk in gehad. Ook met Menno had ik een verleden. Wat niet zo leuk eindigde. Vooral omdat er veel krachten van buitenaf aan ons zaten te trekken. Hij reist inmiddels de hele wereld over met z’n gitaar zoals met Focus en ik ben hartstikke trots op hem. Het was een heel mooi moment toen wij weer samen kwamen. Want in plaats van zeuren en zeiken over het verleden zijn we eigenlijk gelijk de studio ingedoken. Gewoon door gegaan waar we 25 jaar geleden mee zijn gestopt. En dat is mooie muziek proberen te maken.
De solo’s spelen sowieso een belangrijke rol binnen de composities, maar daar draait het niet alleen om. Ik vind het interessant om te horen hoe jullie tot de huidige stijl zijn gekomen. De thrash wortels zijn duidelijk hoorbaar, maar ik hoor bijvoorbeeld ook wel wat Ministry-achtige invloeden. Je gebruikt ook samples en toetsen. Wat heeft jullie geïnspireerd om tot deze stijl te komen?
Het besef dat je nostalgie niet kunt opnemen. Ik ben ook een fan. Met favoriete periodes en bandjes. Je weet gewoon dat mensen ‘Divine 2.0’ willen. Wat veel mensen niet weten is dat wij toentertijd eigenlijk helemaal niet zo blij waren met ons debuut. Onze drummer zakte tijdens de opnames totaal door het ijs. Ook qua sound, die ik overigens vandaag de dag helemaal niet zo slecht vind. Maar als je ons live in de oefenruimte of live zag, hoorde je een andere band. Dat was ook een behoorlijk deel van de frustratie toentertijd. Dus daar sta je dan. Met een album waar je zelf niet helemaal blij mee was, maar door nostalgie wel een following heeft gekregen. Ga er maar aanstaan dat mensen ‘Divine 2.0’ verwachten en ik er zelf helemaal niet tevreden mee was. Daarom hebben we ook echt wel getwijfeld of we dit moesten doen. Nogmaals, ik ben ook fan en ik zie ook al die oude gasten nieuwe pogingen doen. De meeste halen hun oude niveau totaal niet. Dus we hadden echt wel wat drempels. Ik geloof ook niet dat iedereen erin geloofde want er gingen weer wat bandleden weg. Maar daar komt mijn drive weer om de hoek kijken. Als men denkt dat het niet kan, werkt dat als een rode lap op een stier. Ik had de band zelfs een mail gestuurd dat ik ‘nieuwe ideeën’ had. Voor thrash metal zelfs vernieuwende ideeën. Ik snap dat daar een beetje om gelachen werd. Komt die Harreman weer met z’n rare ideeën hahahaha. Totdat Boudewijn uiteindelijk bij mij thuis zat. En ik hem een scala aan nieuwe ideeën liet horen. Iedereen die Boudewijn kent, weet dat zelfs als hij wild enthousiast is alleen z’n pink beweegt. Die springt niet op uit enthousiasme. Maar ik zag die avond een twinkeling in z’n ogen. Ik zag gewoon dat hij het echt heel vet vond. Toen ben ik verder gaan klooien. Op zoek naar een sound die eer aan ons verleden doet maar ons ook de ruimte gaf als muzikanten die nu wel kunnen spelen. Daar zijn we het langste mee bezig geweest. Mensen begrijpen vaak ook niet dat `wij` toentertijd het nieuwe geluid waren. Wij waren de progressie in metal. Als je dan toch een `comeback` album maakt, leek het mij wel erg tof om er die oude sound aan te geven. Maar ook zeker iets nieuws toe te voegen. Want dat was Usurper.
Ik begreep ook dat jij niet om ideeën verlegen zit en een uitgebreid archief riffs hebt?
Oh, als ik dood ga kunnen ze nog twintig jaar albums uitbrengen hahahahahaha Een maat van me vond ooit een cd-dvd van een bepaald jaar. Daar stonden 300 nummers op hahahaha. Ach, daar zitten er maar een paar tussen die te gek zijn. Ik houd gewoon van creëren. Soms ga ik in de studio zitten en stel ik mezelf een krankzinnig doel. Muziek om kameel bij te rijden ofzo. En dan een week later een track hebben waar je die kameel gewoon ziet als je dat nummer hoort hahahaha Zo heb ik ook veel soundtrack dingen gedaan. Ik houd van die uitdaging. Dus ik maak heel erg veel. Het ene is geschikt voor Usurper en het andere niet. ‘On The Edge Of A Dream’ was bijvoorbeeld zo´n track. Als je dat echt gaat ontleden. Het begint met een soort loop à la The Cure en slaat daarna om naar old school thrash om vervolgens te eindigen als een progrock track. Dat was nou echt zo´n experiment die ik naar de band stuurde en waarvan ik niet wist of ze het leuk zouden vinden. Maar ze reageerden juist heel enthousiast. Het is ook wel heel tof om de afgelopen weken de reviews en reacties te zien. Die juist aanslaan op die experimenten. In dat geval heb ik voor de toekomst nog wel een paar leuke verrassingen hahaha
Kun je ook iets meer vertellen over de teksten op het album. Is er een rode draad of zijn het losstaande tracks? En welke topics behandel je zoal?
Kijk naar het nieuws. Ik ben nogal een geschiedenis freak. School boeide me nooit, maar geschiedenis vond ik leuk. En nog steeds. Daardoor zie ik zoveel parallellen met het hier en nu. Wat leren mensen nou eigenlijk? Vroeger op school leerde je al over de Beeldenstorm. Moet je nu kijken! Alsof je een verleden kunt wissen. Je zou ervan kunnen leren. Maar daar lijkt het helemaal niet om te gaan. We kunnen de mooiste samenleving neerzetten die we kunnen verzinnen. Er zullen altijd mensen zijn die het gaan haten. Day is ook Yin en Yang. Het meest trieste is dat je weinig meer kunt zeggen zonder iemand te beledigen. Er is altijd wel iemand die je op z’n tenen trapt. Terwijl je iets misschien totaal niet zo bedoelt. Ik zal je een voorbeeld geven. Op onze eerste plaat stond ‘Ozon Tragedy’; een nummer over de invloed van de mens op het klimaat. Ik was daar toen al mee bezig. Juist daardoor begon ik te beseffen dat er een aantal zaken niet klopte. Zure regen was ook opeens verdwenen. Jarenlang werden we daar bang meegemaakt en toen was het opeens weg. Van de één op de andere dag foetsie. Ozonlaag hetzelfde verhaal. En dan ben ik iemand die dieper gaat graven. En dan kom je gewoon simpel uit op bepaalde mensen en groepen die mega veel geld verdienen aan onze angst. Maar dat kun je amper meer zeggen. We hebben er een film van Michael Moore (‘Planet Of The Humans’) voor nodig voor de verontwaardiging. En zelfs die word nu op de brandstapel gegooid. Is dat nou evolutie? Dat er nu mensen de straat op gaan vanwege het verleden waar ze geen klote mee van doen hebben. Maar er een oorlog voor over hebben om dat recht te zetten. Really???
Dat je überhaupt ergens vragen bij stelt, is al fout tegenwoordig. Als we stoppen met vragen stellen was de aarde nog steeds plat geweest. Ik maak me dus oprecht zorgen. Ik zie op dit moment ook dingen gebeuren waarvan ik denk dat het foute boel is. Maar die ik al jaren zag aan komen. Dat is ‘evil-ution’. De mens leert helemaal niks. Ondertussen heb ik jaren het idee dat er grotere krachten aan het werk zijn. Die gewoon chaos willen. Dat onze politici slechts de plaatjes zijn die wij zien. Maar daarboven zit de werkelijke macht. Dat we als viool bespeeld worden op weg naar een nieuwe oorlog.
En bestaat er ook een link met het artwork? Dat is ook vrij opvallend voor een metalband, althans het is niet zo’n alledaagse hoes. Kun je ook wat vertellen over hoe de hoes tot stand is gekomen?
Haaaaa tof hè? Robert Anthony Lammerding van de Media Plantation verdient in deze alle lof. Het leuke is; ook Robert is iemand van de oude gang. Hij zat samen met Boudewijn op de grafische school in Rotterdam in de jaren 80. Toen blonk Robert al uit met z’n werk. Hij werd zelfs naar Japan gestuurd voor een wedstrijd die hij ook nog eens won. En hij heeft in de prille dagen het een en ander voor ons ontworpen. Dus het zijn niet alleen bandleden die elkaar weer hebben gevonden. Weet je, ik maak al wat jaartjes muziek. En ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om iemand te vinden die jouw muziek in beeld weet om te zetten. Ik stuurde Robert m’n teksten en binnen no time kwamen de ontwerpen. En hij sloeg de spijkers op z’n kop. We hebben nog wel wat overleg en discussie gehad maar het resultaat is schitterend. Wat hadden in eerste instantie een hoes zoals de ‘Divine’ plaat in gedachten. Die hoes was toentertijd geschilderd. En mijn vader had nog een schilderij in die stijl. Maar het leek zo erg op de oude album hoes. Henk van No Dust zei: ‘als je snel kijkt, denk je dat je ‘m al in de platenkast hebt staan’. En hij had gelijk. En tegen gelijk is het moeilijk discussiëren. Dus dat is nu de binnenhoes geworden. Ook weer briljant idee van Henk; `oude band in een nieuw jasje`. Bij de CD kun je zelfs de hoezen omdraaien. Bij de vinyl versie krijg je eigenlijk twee hoezen. De moderne hoes zeg maar. Maar als je m uitpakt krijg je de old-school style hoes erbij. Ik vind het ook erg geestig om nu foto´s te krijgen van mensen die het album hebben gekocht. Foto erbij, inclusief de binnenhoes. Waar zie je dat nou??
Het album komt uit bij het zojuist genoemde No Dust Records. Dit relatief nieuwe label timmert goed aan de weg. Ik was wel onder de indruk hoe ze de laatste Bodyfarm onder handen hebben genomen. En ook bij jullie pakken ze uit. Hoe zijn jullie eigenlijk bij No Dust terecht gekomen en hoe verloopt alles tot op heden?
Nou, je geeft zelf het antwoord al; wij waren ook onder de indruk van die Bodyfarm release. Gewoon de kwaliteit. Als je dat album beetpakte wist je gewoon dat je kwaliteit in handen had. En dat vind ik mooi. En de Usurper plaat is niet minder geworden. Wat dat aangaat zeg ik dit niet eens als een verkoop praatje: ‘Koop de limited editions!’ Want die zijn echt geweldig. Ik zat begin van het jaar enkele muziek docu´s te kijken die mij echt het gevoel gaven: waarom zou je tekenen bij een major?’ Er zijn toch maar weinig major labels die goed zijn voor hun bands. En zo kwamen we bij Henk. Vervolgens kwam de hele Corona shock. De eerste weken waren toch volkomen bizar. Wat nu??? Daar sta je dan met je plaat waar je drie jaar aan gewerkt hebt. En je ziet alles voor je neus verdwijnen. Als een luchtbel. Poef. Weg. Een glorieuze comeback. Gone with a corona wind. Er waren natuurlijk al enorme kosten gemaakt. Ook door No Dust. En dat vind ik dan wel weer mooi in dit soort situaties. Willem Stuut van Metal AOR Records gooide zich gelijk op voor de CD versie. Die vond echt dat dit album door iedereen gehoord moest worden. Konden we ondanks de Corona de kosten verspreiden en elkaar in leven houden. Want dit is natuurlijk een drama in de industrie. Onze nieuwe plaat is echt een ‘labour of love’, zowel van ons als band als van No Dust en Metal AOR. Ik vind het altijd irritant om de commerciële boy uit te hangen. Ik vind niks ergers dan muzikanten die smeken of je hun album wilt kopen maar dit is wel een release met een goed hart. En vind je er geen reet aan, dan geef je hem aan iemand waar je een hekel aan hebt hahahahaha.
Met de huidige crisis is het zacht gezegd een vreemd moment om een album uit te brengen. Vooral omdat je niet live kunt spelen. Wat is de impact op jullie als band?
Tja, het is moeilijk man. Iedereen die onze plaat gaat luisteren die snapt dat deze plaat niet voor 100 euro is opgenomen. Ook al kan ik veel in m’n eigen studio doen. Maar als je dit in geld gaat uitdrukken dan word je niet gelukkig als er iets als corona uitbreekt. Ik wist gelijk dat ik m’n eigen kosten kon vergeten. En dan praat je over drie jaar werk. Niet drie jaar zeven dagen in de week, maar toch een flink aantal van die dagen. Ik heb talloze albums gemaakt in m’n leven, en ook daarbij nam ik soms enorme risico´s, maar je maakt die albums met een bepaald geloof. Je gelooft in de plaat. Dit is voor het eerst dat ik voor het album uitkomt al weet dat ik gigantisch ga verliezen. Dat is corona voor mij. Met alle tijd en kosten die ik heb gemaakt. Toen corona kwam wist ik gewoon dat ik mijn gemaakte kosten nooit meer ga terugverdienen. Wij kunnen nu dus alleen maar hopen dat mensen het album een kans geven. Wat dat aangaat is het de ‘80´s allover again’. Want ook toen ging alles ‘from word to mouth’. Toen was er geen promotieapparaat die bands als ons begreep. Destijds was het de muziek die jou bij de mensen thuis bracht. Ik denk dat we een zeer geïnspireerde plaat hebben afgeleverd. Zeker voor een stel fucking ouwe lullen die tegen de 50 lopen. Je kunt in elk geval niet zeggen dat we het niet hebben geprobeerd.
Binnenkort hebben we een meeting over het live gebeuren. Het is allemaal zo lastig. Ik heb het voorgevoel dat we hier nog lang niet klaar mee zijn. Ongetwijfeld zullen er bandleden zijn die daar anders over denken. Dat wordt dus nu een kwestie. Er zijn veel mensen die denken dat we deze plaat niet live kunnen waarmaken. Dat is mijn rode lap weer om dat wel te doen.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.