Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Elder

 

Nick Disalvo: “Ik voel echt wel de aantrekking van de zware, groovy riffs, heb dat zelf lang gedaan, maar na een tijdje wordt dat oud. Dat is in elk geval wat ik er van denk.”

Het komt niet vaak voor dat ik na het beluisteren van een album ook de gehele back-catalogue van een band bestel. Nadat ik ‘Omens’ had gehoord, de nieuwe plaat die op 24 april uit zal gaan komen, is dat dus wel precies wat er gebeurde. Ik moest en zou alle muziek van deze band hebben! Hun nieuwe, maar ook de voorafgaande albums zijn zo sterk en vol gevoel dat het niet anders kon dan dat Lords of Metal de band aan de tand voelde. En met wie kunnen we dat beter doen dan met oprichter en gitarist Nick Disalvo.
Bart Meijer Ι 06 april 2020

Het is moeilijk om dit interview niet te beginnen met te zeggen wat een fantastisch album ‘Omens’ is, dus bij deze. Het heeft de eigenschap om de luisteraar levendiger dan ooit te laten voelen.
Dankejwel! Dat is een reactie die we zeker weten te waarderen. Voor ons is muziek erg emotioneel en als we dat kunnen overbrengen naar de luisteraar dan hebben we ons werk goed gedaan.

De nieuwe plaat heeft een ander geluid dan het vorige album, maar deelt wel dat gevoel van voortdurende evolutie. ‘The Gold & Silver Sessions’ is een beetje experimenteel, een beetje anders. Kun je ons vertellen over hoe het is ontstaan?
We werden door Blues Funeral Records benaderd om deel te nemen aan een nieuwe serie van vinyl op abonnements-basis, onder de naam ‘PostWax’. Het idee was dat zeven speciaal uitgekozen bands iets “speciaals” zouden opnemen buiten wat ze normaalgesproken doen. We zijn vooral bezig geweest om lange albums in elkaar te zetten en hadden tot dusver nog maar eenmaal een EP gedaan (‘Spires Burn/Release’, uit 2012, die gemaakt was voor Record Store Day). Dit voelde als een goede gelegenheid om weer eens iets anders te doen. Over het algemeen is Elder altijd een luide, zware, fuzzed out band, maar tot op zekere hoogte hebben we ook een liefde voor zachtere, meer meditatieve geluiden die niet vaak op onze albums naar voren komen. Dus dat werd het idee achter ‘The Gold & Silver Sessions’. In plaats van hoe we normaal de nummers opnemen namen we een aantel skeletten van ideeën en jamde daarop los tijdens een tour waarop ons muzikale brein goed gesmeerd was, om het vervolgens tijdens een stop in Berlijn op te nemen. Het was een erg recht-voor-z’n-raap iets met maar weinig overdubs en extra’s en het liet een andere kant van de band zien. Een kant die ook het daglicht moest zien.

Het heeft dat wijd open gevoel dat de luisteraar oppakt en vrij laat zweven in een zorgeloze lucht. Is dat iets waar jullie op uit zijn?
Dat is één manier om het te zeggen. We zijn altijd bezig om atmosferen te scheppen en de jams op die EP zijn makkelijk om jezelf in mee te laten voeren. Dat soort muziek maken is niet bepaald moeilijk, het vereist alleen dat je allemaal op één lijn zit, de juiste akkoorden raakt en ruimte laat tussen de noten. ‘The Gold & Silver Sessions’ klinkt vooral wijdopen en luchtig omdat onze gebruikelijke albums erg dicht klinken. Het is een mooie tegenstelling tot de rest van onze cataloog.

‘Omens’ lijkt een uitbreiding op ‘The Gold & Silver Sessions’, maar met meer zwaarte en een boel omineuze en sinistere wendingen.
‘Omens’ is meer een gebruikelijk Elder album dan die EP, wat mij betreft, maar er zijn zeker wel vergelijkingen. Op ‘Reflections Of A Floating World’ stapelden de lagen en complexiteit van de opnames echt op. De nummers werden langer, dichter en met meer riffs die sneller veranderden. Op dat album is er niet veel ruimte om even op adem te komen. ‘Omens’ zit ergens tussen die twee albums in. Er zijn veel verschillende onderdelen, voldoende wendingen, maar ook een boel ruimtelijke, organisch ontwikkelende onderdelen in vergelijking met vorige platen.

‘Omens’ is geschreven als een concept album. Tot dusver raak ik elke keer als ik het luister verdwaald in de muziek, dus ik heb nog niet echt ruimte gehad dit concept te voelen. Kun je ons er iets over vertellen?
Het album volgt een samenleving waarin de basis-principe vooruitgang is. Technologisch, economisch en wetenschappelijk. Een samenleving die er op uit is om het menselijk bestaan te verbeteren. Maar deze vooruitgang heft wel zijn tol op de psyche van de mens en zijn omgeving. Dat is allemaal duidelijk te zien. Ondanks dat kan de groei niet worden gestopt, wat naar de ondergang van deze samenleving leidt en de herstart van een natuurlijke cyclus. De thema’s van dit album zijn ondergang en progressie, en beide zijn ook duidelijk van toepassing op onze eigen wereld. Ondergang omdat we duidelijk zien dat we richting een milieu-catastrofe gaan, op een hele grote schaal. Terwijl we onze overheden niet zo ver krijgen hier iets aan te doen of om de mensen hier zelfs om te laten geven. Progressie omdat dit een pilaar is in onze kapitalistisch-materialistische blik op het leven. Meer is altijd beter. Hoe waar dat is voor ons mensen is onduidelijk, maar het is wel nadelig voor elk ander levend wezen op deze planeet.

Elder begon als een niet erg subtiele doom/stoner band. Wat zijn de bands of muzikale invloeden waar Elder in gestoeld is? En hoe ontwikkelt een band zich van het geluid dat jullie op ‘Elder’ hebben naar wat we horen op ‘Omens’?
De eerste albums waren vooral beïnvloed door stoner rock, doom en wat psychedelische rock, maar dat zijn echt niet de enige soorten muziek waar we destijds naar luisterden. We zijn de afgelopen jaren niet alleen maar meer zelfverzekerd geraakt om deze invloeden naar binnen te laten, maar zijn echt actief bezig geweest om op elk album nieuwe genres te verkennen. Vanaf ‘Dead Roots Stirring’ hoor je dat progressieve rock de meest aanwezige factor is. Maar grunge, alternatieve rock en zelfs indie of post rock komen voorbij. Het is een natuurlijke ontwikkeling, zelfs al moesten we actief aan de bak. We proberen onszelf en onze ideeën nooit te herhalen en dat leidt er toe dat we nieuwe dingen proberen.

Wat is jullie blik op de hedendaagse stoner/doom scene?
Er zijn een heleboel geweldige muzikanten in de stoner/doom scene en die zullen er altijd zijn. Het is een gemeenschap van eerlijke mensen die vooral bezig zijn met muziek maken en verder geen gelul. Dat gezegd hebbende luister ik niet echt meer naar dat soort muziek. Er is een hoop innovatie en interessante ideeën die rondgaan. Ik voel echt wel de aantrekking van de zware, groovy riffs, heb dat zelf lang gedaan, maar na een tijdje wordt dat oud. Dat is in elk geval wat ik er van denk.

Dit album is jullie eerste met een nieuwe lineup. Wat leidde hier naartoe? En heeft dit invloed op jullie creatieve proces?
Onze vorige drummer Matt verliet ons afgelopen zomer. We hadden het grootste deel van ‘Omens’ toen al geschreven, dus het was niet moeilijk om de nieuwe drummer de muziek te laten leren kennen. We werken eigenlijk vrij gefragmenteerd. Een aantal jaren woonde ik in Duitsland en de rest van de band in verschillende steden in de VS. In 2019 verhuisde onze gitarist Mike ook naar hier, dus konden we meer samenwerken voor het nieuwe album. Jack vloog naar Berlijn en we gebruikten een aantal weken om te oefenen en het herschrijven van de verschillende onderdelen van het album. De vorige albums waren vooral iets van een geïsoleerde creatie, maar nu we met een groot deel in dezelfde stad waren is ‘Omens’ een meer gezamenlijke inspanning.

Elder geeft erg regelmatig albums uit, maar jullie klinken nooit ongeïnspireerd. Waar komt die eindeloze creativiteit vandaan?
Was dat maar waar! Mike en ik schrijven constant muziek en zijn de hele tijd ideeën aan het uitwisselen, maar uitbarstingen van pure creativiteit zijn schaars. Voor mij komt inspiratie niet zomaar ineens, maar heeft het echt inspanning nodig om uit te voeren. Ik ben behoorlijk obsessief wat muziek betreft en schrijf elke dag wel iets. Je moet ook wel actief blijven om relevant te blijven in de concurrerende wereld van de muziek.

Hoe blijven jullie overeind in deze moeilijke periode?
Ik denk inderdaad dat het moeilijker is voor muzikanten om rond te komen dan dat het was in het verleden. Er is echt veel minder verkoop in de traditionele manier en het is meer en meer een zaak van online verkopen – met giganten als Amazon die telkens de kleinere instanties benadelen. Muziek is niet meer het enige waar we van kunnen leven, en we halen ons inkomen vooral uit het touren. (Wat je over het algemeen niet echt 365 dagen per jaar kan doen.) We hebben allemaal nog een dagelijkse baan: ik werk voor ons label Stickman Records, Mike is momenteel werkloos, Gorg werkt als bartender en Jack werkt bij een broodjeszaak. Behoorlijk belangrijke dingen in ons dagelijks leven!!

Ik ken een aantal bands die besloten er een eind aan te breien nadat ze het in hun ogen beste album ooit hadden gemaakt. Wat denk je daarvan?
Dat is zeker geen slechte manier om te stoppen. Beter dat je herinnerd wordt voor je laatste grote album dan dat je middelmatige muziek maakt waar niemand op zit te wachten. Ik heb nog niet het gevoel dat we een plaat hebben gemaakt die niet aan onze eisen voldoet. Als we als band het idee hadden dat we alles gedaan hadden wat we konden en er geen plezier meer was hadden we er een eind aan gebreid. Maar zover zijn we echt nog lang niet!

Als de wereld weer terug is naar zijn normale staat, zijn er dan bands waar jullie graag mee  willen touren?
We keken er erg naar uit om met Bask te touren in mei, wat nu uitgesteld wordt tot november. [url=https://arrowlordsofmetal.nl/bask-iii/]Hun meest recente album[/url] was een heel gave rock-plaat met wat Americana invloeden. We hadden ook wat shows gepland met aan plaatselijke, Berlijnse band genaamd Perilymph, die psychedelische muziek speelt met een Franse flavour. Ik ga er niet van uit dat die doorgaan nu. De meeste bands die ik nu live wil zien zouden niet zo goed samengaan met Elder, haha,

Hoe kunnen we ondertussen de bands waar we zo van houden supporten?
Albums en merchandise kopen! Dat is altijd goed, maar nu meer dan ooit. Als je een kaartje hebt voor een uitgestelde show, hou dat vast! Dat geeft promoters en venues iets meer ademruimte. Als je bepaalde dingen al enige tijd streamt, misschien kun je dan beter dat album kopen. En zodra dit alles over is, ga alsjeblieft naar zoveel mogelijk shows!! Net als wij.

Bedankt voor jullie tijd!
Jij bedankt!!

Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.