Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Special: 1 cd, 2 meningen: In Aphelion – Reaperdawn

In Aphelion – Reaperdawn
Century Media Records 
Release datum: 26 9 augustus 2024
“Soms zijn er releases waar we allemaal wel wat over willen zeggen. De nieuwe In Aphelion is er zo één en de meningen liggen niet eens zo heel ver van elkaar af.”
26 augustus 2024
Jan Simon Hoogschagen
Vera Matthijssens

“Luisteren naar ‘Reaperdawn’ is als het volgen van een masterclass metaldrummen, ontzagwekkend en bewonderenswaardig. Je zou er bijna door vergeten dat er nog drie andere muzikanten zich in het zweet werken en topprestaties leveren”.

Een aphelium is het punt in de baan van een planeet of ander object dat in een elliptische baan om de zon draait en dat het verst van de zon gelegen is. Dank je Wikipedia voor deze duidelijke uitleg.

Wanneer een band zichzelf In Aphelion noemt, dan is dat waarschijnlijk niet voor niets. Wanneer je toevallig over een meer dan gemiddelde astronomische kennis beschikt (of tamelijk handig bent op internet) dan zou je kunnen concluderen dat deze band zich het liefst hult in duisternis. Een blik op de tracklist van het tweede album van de Zweeds-Nederlandse formatie In Aphelion levert titels op als ‘When all Stellar Light is Lost’, ‘The Darkening’, ‘They Fell Under Blackened Skies’ en ‘Further from the Sun’. Goh, deze gasten nemen het thema wel heel serieus en laten er geen twijfel over bestaan: de bandnaam staat ergens voor, in dit geval buitengewoon duistere metal op het kruispunt van black, death, thrash en prog.

In Aphelion is begonnen als een samenwerking tussen de twee gitaristen van de Zweedse blackened death metal reus Necrophobic, Sebastian Ramstedt en Johan Bergebäck, en de drummer van de Nederlandse progressieve thrash metalband Cryptosis, Marco Prij. Na de eerste full length ‘Moribund’ die verscheen in 2022 werd de band uitgebreid met bassist Tobias Christianson, toevallig ook lid van Necrophobic. Met zo’n bezetting ligt het voor de hand om het nieuwe album ‘Reaperdawn’ van In Aphelion eens naast het eerder dit jaar verschenen ‘In The Twilight Grey’ van het moederschip Necrophobic te leggen. Zoek de verschillen dus. Overeenkomsten zijn er in ieder geval genoeg, dat is op zich niet gek. Het valt in ieder geval op dat In Aphelion net een tikje progressiever is dan de zwartgeblakerde death metal met thrashy invloeden van Necrophobic tegenwoordig al is. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de verschillen met een vergrootglas gezocht moeten worden. Marco Prij is een geweldige drummer die een massieve basis legt voor de solo’s van Ramstedt, maar zijn stijl van drummen is niet heel anders dan die van mr. Necrophobic Joakim Sterner. Vergelijkbaar, maar dan wel Sterner 2.0. De verschillen zitten hem eerder in de zang en de wat mindere productie.

Tot zover het vergelijkend warenonderzoek. Is ‘Reaperdawn’ ondanks al die overduidelijke gelijkenissen de moeite waard? Heeft het zin om deze plaat nog te luisteren als je weet hoe goed het laatste Necrophobic album was? Als je nog nooit iets van Necrophobic hebt gehoord, absoluut. Ken je die band wel en ben je zelfs een fan, dan kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde is van een band met een andere naam die bijna hetzelfde doet. Maar zelfs dan zou je – je bent fan tenslotte – niet anders kunnen concluderen dat dit een lekker en vertrouwd klinkend plaatje is dat in bepaalde details net genoeg verschilt om overbodigheid te voorkomen. De duistere thematiek ten spijt wordt ieder van de acht nummers gekenmerkt door de combinatie van een krachtig drumgeluid en vaak verrassend klassieke heavy metal gitaren. Alsof Iron Maiden ineens een black metal band is geworden en de ruige randjes die op de laatste Necrophobic zo netjes zijn weggepoetst allemaal mochten blijven. Dat is wel zo lekker eigenlijk.

De double kick bass is uiteraard onvermijdelijk in dit genre, maar het betekent niet dat je naar een eindeloze barrage van blast beats zit te luisteren. Integendeel, luisteren naar ‘Reaperdawn’ is als het volgen van een masterclass metaldrummen, ontzagwekkend en bewonderenswaardig. Je zou er bijna door vergeten dat er nog drie andere muzikanten zich in het zweet werken en topprestaties leveren. ‘When all Stellar Light is Lost’ is wat dat betreft een visitekaartje zonder weerga. In iets meer dan vier minuten gaat het van hoog tempo blackened death naar iets wat je best epische doom zou mogen noemen en van daar naar ouderwetse gitaarhalsacrobatiek. Voor elk wat wils dus en dat in één nummer.

Eigenlijk is ‘Reaperdawn’ een album zonder zwakke punten, al is er een eigenaardigheid die ongetwijfeld een mama appelsap is, want zou Sebastian Ramstedt nou echt grunten over Feyenoord in ‘The Darkening’? Het is een interessante gedachte en het slaat vast nergens op. Maar waar hij het dan wel over heeft, geen idee. Ik hoor alleen maar “Feyenoord [… onverstaanbaar …] make way to the night”. Het is een kleinigheid en typisch zo’n geval dat je niet meer kunt “onhoren” als je het eenmaal gehoord hebt.

Tenslotte nog een waarschuwing voor Anders Strokirk, de zanger van Necrophobic. Als ik Sebastian Ramstedt te keer hoor gaan in In Aphelion dan zou ik me serieus zorgen gaan maken. Pas maar op, straks ben je overbodig! Tegelijkertijd hebben de mannen die nu dubbelen in beide bands een luxeprobleem, want waar moet je je prioriteit aan geven als je niet in één maar in twee bijzonder goede bands speelt? Ik zou inzetten op In Aphelion. Vanwege die drummer, weet je wel?

“Gelukkig maar dat men de tijd gevonden heeft om van In Aphelion een erg actieve band te maken.”

Toen de pandemie in 2020 begon, bracht dit voor muzikanten een gedwongen halte mee in meerdere activiteiten. Sommigen maakten van de nood een deugd en zagen tijd voor een nevenproject. Zo ook de Zweden Sebastian Ramstedt en Johan Bergebäck, beter bekend als de gitaristentandem in Necrophobic. Ze werden vervoegd door de Nederlandse drummer Marco Prij (Cryptosis) en In Aphelion was geboren. Na een demo en enkele singles, volgde de EP ‘Luciferian Age’ (2021) en het debuutalbum ‘Moribund’ (2022). De band speelt black metal met prachtige melodieën. Het klinkt wat ruimtelijk, met name in de teksten en in het gitaarwerk. Men is naadloos overgeschakeld van het eerder death metal gerichte Necrophobic naar fraaie black metal.

Het aphelium is het verste punt verwijderd van de zon waar een planeet, een komeet of elk ander hemellichaam dat een cyclus volgt rond de zon, staat op een bepaald moment. Denk maar even aan het fascinerende gegeven dat de aarde in de winter het dichtst bij de zon staat en nu, tijdens warme zomers, het verst verwijderd is van onze bron van energie. Deze mijmeringen passen perfect bij de muziek die In Aphelion maakt.

Met de inlijving van bassist Tobias Cristiansson is In Aphelion nu compleet en werden ze getekend door Century Media voor het tweede album ‘Reaperdawn’. Logisch, want dat is ook de thuis van de andere bands waarin ze spelen. Tobias is trouwens sinds 2022 ook de nieuwe bassist in Necrophobic en eerder was hij al actief in bands als Dismember en Grave. Geen onbeschreven blad aldus.

Met zoveel ervaring ligt het voor de hand dat alles klinkt als een klok (mix en mastering door Tore Stjerna in zijn Necromorbus studio in Stockholm, waar de heren ook vandaan komen). Opener ‘The Fields In Nadir’ geeft ons al een goed idee van wat we kunnen verwachten: een kalm tokkelend begin, gevolgd door epische uitval en daarna barst vollen bak black metal los met verstaanbare zwartgeblakerde zang van Sebastian Ramstedt. Je zou ‘A Winter Moon’s Gleam’ zelfs een zekere aanstekelijkheid kunnen toeschrijven en in elke song zijn er inventieve gitaarsolo’s. Het is opvallend dat er veel klassieke heavy metal vuurwerk te rapen valt in de nummers. Die zijn meestal lang, maar verfraaid door kalmere intro’s of passages. Invloeden van Immortal, Dissection en ja, natuurlijk ook Necrophobic, verhinderen zeker niet dat we te maken hebben met een prima black metal werkstuk. Er wordt niet enkel op snelheid gefocust, maar vooral op het neerzetten van veel sfeer. Niet toevallig is afsluiter ‘Aghori’ zelfs een traag nummer te noemen, met creepy gesproken tekst en een zweem van triomf in de muziek. Gelukkig maar dat men de tijd gevonden heeft om van In Aphelion een erg actieve band te maken.

8.5/10
8.7/10