Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

HELLDORADO 2024 kondigt zeven nieuwe namen aan

"ONE DAY OF MAYHEM: 3 STAGES, 20 BANDS""

22-03-2024

De organisatie van HELLDORADO is alweer koortsig bezig met het sluiten van duivelse pacten voor het jaarlijkse indoor rockfestival (op zaterdag 16 november 2024 in het Klokgebouw Eindhoven). De volgende zeven hoofdzonden zijn inmiddels ook aan het programma toegevoegd: Frank Carter & The Rattlesnakes (UK), Graveyard (SWE), Baroness (US), Napalm Death (UK), DOOL (NL), Pallbearer (US), en From The Crypt (NL). 

Eerder werden John Coffey (NL), The Koffin Kats (US), The Baboon Show (SWE), Tankzilla (NL) en Uncle Acid And The Deadbeats (UK) bevestigd. Laatstgenoemde act moet voor dit jaar helaas verstek laten gaan: “Due to an unforeseen change in scheduling, it’s with regret that we won’t be able to perform at Helldorado this year. We’d like to apologise to all of you that were hoping to see us. We’re gutted that we couldn’t make it work this time, but we look forward to the opportunity to perform for you again in the future. Much love Eindhoven…see you down the road.”

Regular tickets zijn vanaf nu te koop via http://helldorado.nl

FRANK CARTER & THE RATTLESNAKES
Dertien jaar geleden stapte Frank Carter uit de Engelse punk-hardcore band Gallows en daar zijn we hem nog steeds dankbaar voor. Want een paar jaar later kregen we er een nieuwe geweldige band bij: Frank Carter and the Rattlesnakes. Rauwe indie punky rock met een vleugje hardcore, rock ’n roll (en electronica), voorzien van messcherpe songteksten. Live is bad ass Carter altijd een feest dankzij zijn charisma, zijn felle furieuze songs en – vooral – dankzij zijn tomeloze inzet op het podium. Twee maanden geleden liet de band zijn nieuwe ratelslang ontsnappen: het vijfde en toepasselijk getitelde studio-album ‘Dark Rainbow’ dat de luisteraar weer bij zijn nekvel grijpt met verrassende, eigenzinnige songs.

GRAVEYARD
Met de Zweedse band Graveyard zet HELLDORADO zijn helpoort wagenwijd open voor de seventies: het tijdperk van wijde broekspijpen, baarden, lange haren, en enorme bakkenbaarden. Noem het hardrock, neo-psychedelia, psychedelic rock, blues rock, occult rock of doom – het maakt allemaal geen zak uit want Graveyard doet al bijna twintig jaar gewoon zijn eigen ding zonder zich iets aan te trekken van de muziekwereld om zich heen. En juist daarom is Graveyard een vaste waarde in het Blacksabbathiaanse genre. Neem bijvoorbeeld hun klassiekers ‘The Siren’, de Pink Floyd-knipoog ‘Uncomfortably Numb’, ‘The Fox’, ‘Please Don’t’ en natuurlijk de fenomenale songs ‘Ain’t Fit To Live Here’ en ‘Hisingen Blues’. Eerst Graveyard zien, dan pas sterven.

BARONESS
Een van de meest eigenzinnige bands van de laatste 20 jaar in het “heavy” muziekgenre is zeker wel het Amerikaanse Baroness. Het is tricky om deze band muzikaal te framen (vanwege het gevaar ze zwaar tekort te doen) maar een poging-tot: technische, atmosferische psychedelic rock met prog-, shoegaze – en sludge invloeden. Baroness is intens, maar een goede verstaander ontdekt in hun songs ook vooral de prachtige melodieen, melancholie en – jawel – hoop. En dan hebben we het nog niet gehad over hun artwork: elke albumhoes is een kunstwerk op zich. Vorig jaar bracht Baroness zijn zesde album ‘Stone’ uit, dat opnieuw laat horen dat er maar één Baroness is. En dat is – jawel – Baroness.

NAPALM DEATH
Napalm Death is een van de meest invloedrijke bands in het heavy genre vqan de laatste veertig jaar. Deze Britse bulldozer vormde omstreeks 1981 al de blauwdruk en inspiratie voor talloze extreme(re) bands met zijn explosieve mix van death metal en hardcore (crust)punk, die al snel ‘grindcore’ werd gemunt: extreem snelle, lompe en doorgaans korte loodzware songs met blastbeats en met confronterende sociopolitiek songteksten. De song ‘You Suffer’ die op het fenomenale debuutalbum ‘Scum’ uit 1987 staat, duurt slechts 1,316 seconden en werd door Guinness World Records als “the shortest song ever recorded” uitgeroepen (de Amerikaanse crossover band Wehrmacht overtrof dat in 1988 overigens met zijn 3 songs ‘Everb’, ‘E…’ en ‘Micro-E!’ die samen zelfs nog korter duurden – maar dat terzijde). De eerste vier studio-albums ‘Scum’ (1987), ‘From Enslavement to Obliteration’ (1988), ‘Harmony Corruption’ (1990) en ‘Utopia Banished’ (1992) zijn ware genre-klassiekers die bij elke liefhebber van extreme metal in de platenkast (horen te) staan.

DOOL
Al those who wander are DOOL
In 2015 opgericht uit de as van de eveneens verpletterend goede bands Ella Bandita en The Devil’s Blood, laat het eigenzinnig gezelschap DOOL elke show zinderen van spanning. Donker, mysterieus, ongrijpbaar, melancholiek, occult. Gewapend met de geweldige albums ‘Here Now, There Then’ (2017), ‘Summerland’ (2020) en het aankomende album ‘The Shape Of Fluidity’ (dat tijdens Roadburn 2024 wordt gepresenteerd en waarvan de loodzware single ‘Hermagorgon’ al vooraf ging) zal DOOL zijn publiek in trance brengen met opzwepende, gloomy, psychedelische maar vooral onweerstaanbare bezwerende heavy rock met een glansrol voor de charismatische Raven van Dorst, tevens bekend van de televisieprogramma’s ‘Boerderij Van Dorst’ en ‘Nachtdieren.

PALLBEARER
The New York Times Magazine omschreef Pallbearer ooit eens als “one of the most resonant emotional campaigns in American rock music.” En dat is zeker niet overdreven, want deze in 2008 in het Amerikaanse Little Rock (Arkanas) opgerichte doom metalband is al sinds zijn oprichting geliefd bij fans van bands als Saint Vitus, Winter, Candlemass, Paradise Lost en aanverwante genre-genoten. Doom, motherfuckers, pure doom!

FROM THE CRYPT
“DEATHFUCKINGMETAL uit het zuidoosten van Nederland met leden van Inhume, Callenish Circle, Clit Eater, Probation en Mass Deception”. Aldus deze brutal death metal band in eigen woorden. Niet te verwarren met de Amerikaanse punklegende Rocket From The Crypt, verspreidt deze Limburgse sloophamer een alles verschroeiend spervuur van razende gitaren, krankzinnige drums en grunts die klinken alsof de zanger door de Spaanse Inquisitie wordt gemarteld wegens ketterij. ‘Wake The Dead’, ‘Closed Casket’ en ‘The Sledgehammer’ laten alvast horen wat je kunt verwachten: een dusdanig harde schop onder je reet dat je ogen bijna uit hun kassen springen. Bruut.

John Coffey (NL)
Dit jaar was ‘s lands meest explosieve rockband John Coffey ineens terug, na zijn even onverwachte en plotseling ingelaste pauze in 2016. Stoppen op je absolute hoogtepunt: dan ben je pas echt een bazenband…! Frontman David dook nog wel op in Beachdog, en ook in punkrockband Tusky waren nog enkele bandleden te zien. Hoedanook: fast forward naar 2023. Wijzer en hongeriger komt het vijftal na een pauze van bijna zeven jaar het publiek weer ouderwets met huid en haar opvreten met muzikale atoomsplitsingen als ‘Featherless Redheads’, ‘Broke Neck’, ‘SING And Hope It’s Out Of Tune’, ‘Relief’, ‘Dirt & Stones’, ‘Heart Of A Traitor’ en natuurlijk de klassieke classic ‘Romans’. Deze sympathieke Steam Waltz geeft élke show 666 procent en dat zal op HELLDORADO 2024 niet anders zijn. Miles to the end of the road we walk to see John Coffey: wall of death, circle pits and creating chaos.

 

The Koffin Kats (US)
Een HELLDORADO-editie zonder psycobilly is een jaar niet geleefd. Daarom komt het internationaal geliefde punkrock-‘n’-rollabilly trio The Koffin Kats uit (/nabij) Detroit Rock City naar Eindhoven Rockcity. De band begon zo’n twintig jaar geleden in de kelder van zijn ouders maar speelde weldra voor een krat bier in lokale bars in Detroit. Inmiddels hebben The Koffin Kats wereldwijd bijna 3.000 (!) shows erop zitten en krijgen ze zelfs de saaiste nerd van de Eindhovense Belastingdienst aan de swing met hun old school psychobilly songs (verhalend over drugsgebruik, zelfhaat en horror) in de stijl van The Damned, The Cramps, Misfits, Batmobile, The Stray Cats en The Goddamn Gallows.

The Baboon Show (SWE)
Zo tegen het vallen van de avond heeft HELLDORADO wel wat weg van een bruisende dierentuin waar hongerige wolven, ongelikte beren, sexy slangen, dorstige herten, stoere baardapen en dronken pussycats zich uit-ste-kend vermaken en broeder/zusterlijk collectief een gemoedelijk feestje bouwen waar ze nog maanden op kunnen teren. Niet zo gek dus dat de Zweedse punkrockers van The Baboon Show zijn uitgenodigd om de toch al bruisende cocktail van dopamine, adrenaline, endorfine, serotonine en alcohol verder tot een kookpunt op te poken. You got a problem without knowing it, want probeer maar eens stil te staan bij dit ruige viertal dat onder aanvoering van frontvrouw Cecilia Boström (inmiddels alweer zo’n twintig jaar) onweerstaanbare punkrock-‘n’-roll anthems op je afvuurt. Satan bless you all, Helldorado discipelen.

TankZilla
“Satan fucked a Panzer and the offshoot is TankZilla.” Beter kunnen wij het zelf niet verwoorden. Vooruit, een poging: het geluid van een ziedende Godzilla (de Japanse oerversie dan wel, niet die slappe nieuwe hap) die een V-666 raket in stratovulkaan Sakurajima werpt nadat hij eerst de kop van de inzittenden heeft afgereten. TankZilla is het muzikale project van zanger-riffmeister Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock; FireHorse; Repomen) en drummer-canis lupus Marcin Hurkmans (Wolfskop). Subtiel als een brandende met prikkeldraad omwikkelde honkbalknuppel en even strak als Russ Meyer’s pin-ups in cupmaat A. Deze slechts tweekoppige beastmachine is slow & furious en hypnotiseert zijn toehoorders met groovende desert soul.

Social media