Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
“De echte fuck-up is dat we momenteel niet kunnen touren en deze nummers niet live voor publiek kunnen spelen.”

Al vanaf de eerste eigen beheer release van de band, is ondergetekende een groot liefhebber van de muziek van Grande Royale. Na goed mailcontact en een uiteindelijke ontmoeting tijdens de korte tour in 2019, is de waardering voor de band eigenlijk alleen maar nog meer gegroeid. Misschien is mede daardoor mijn mening dat ‘Carry On’ waarschijnlijk mijn album van 2021 (nu al) zal zijn, niet helemaal objectief, maar ik ben er van overtuigd dat veel mensen die houden van energieke Rawk ‘n’ Roll geïnspireerd op de vroege seventies, dit nieuwe album zeker gaan waarderen (als dit de kans krijgt hun oren te bereiken). Wat extra spotlight voor deze band; ze hebben de tijd en aandacht genomen voor het uitgebreid beantwoorden van de vragen; dit geeft een mooi inkijkje in het muzikale leven van deze sympathieke band en in de achtergronden bij hun erg lekkere nieuwste release.
Cor Schilstra Ι 15 april 2021

Hallo mannen! Hopelijk is iedereen daar nog steeds gezond? Hoe komen jullie tegenwoordig de tijd door?
Het gaat goed, dank je. Dit zijn echt rare tijden die we nu beleven, maar we proberen zo goed mogelijk bezig te blijven, ook al hebben we een eeuwigheid niet live kunnen spelen. Ondertussen proberen we zoveel mogelijk muziek te schrijven en op te nemen, zowel voor Grande Royale als voor de andere bands en projecten van de leden. Naast Grande Royale heeft Gustav zijn band Ljungeld, Johan heeft Skyfall (naast een heleboel andere projecten) en Samuel heeft Spleen en I Am Dick Tator. Dus onze schema’s zijn behoorlijk vol, ondanks de huidige situatie, maar we zijn vastbesloten om zo snel mogelijk live te spelen!

Ook vreemde tijden om een ​​album op te nemen en uit te brengen. Werden jullie door de coronasituatie beperkt of gedwongen om dingen anders te doen?
Vreemde tijden inderdaad! Voor ons kwam het goed uit om onze tijd te gebruiken om op te nemen. De echte fuck-up is dat we momenteel niet kunnen touren en deze nummers niet live voor publiek kunnen spelen. De ideale situatie zou zijn om op pad te gaan zodra het album uitkomt. We hopen dit najaar nog steeds live optredens te kunnen doen, maar alles is zeer onzeker. Voor het nieuwe album, ‘Carry On’, hebben we de dingen anders gedaan, om niet tot bepaalde dingen gedwongen te worden, hebben we een aantal beslissingen genomen omdat we dat wilden. Onze twee nieuwste studioalbums hadden externe producers, die een grote invloed hadden op de eindproducten. We zijn erg trots en tevreden met die albums, en ze voelden goed in de tijd dat ze werden gemaakt, maar op deze opnames wilden we echter dat dit het volledige pakket van Grande Royale zou zijn. Dit betekende dat de cruciale beslissingen door de band zelf moesten worden genomen, met betrekking tot songarrangementen, instrumentatie en geluid. We wilden ook ons ​​live geluid in grotere mate vastleggen op deze opnames, en we hopen dat we de nummers recht doen als we ze live spelen, als dat mogelijk is. Het album ‘Take It Easy’ heeft bijvoorbeeld blazers en toetsen in een mate die moeilijk voor ons is om live op een goede manier te doen.

Vanwege de pandemische situatie moesten we onze plannen een beetje bijstellen, want het was de bedoeling om de zangsessies op te nemen in Stockholm in de studio van Robert Pehrsson (Robert Pehrsson’s Humbucker). In plaats daarvan moest de zang opgenomen worden in onze eigen studio, in onze geboorteplaats Jönköping, behalve de vocale bijdrage van Dregen op de track ‘Just As Bad As You’

Daarnaast zijn we van mening dat doordat we het meeste zelf gedaan hebben, we ook de gelegenheid hadden alle tijd te nemen om de dingen te doen zoals we ze wilden doen. Daarom zijn alle individuele bijdragen in optima forma op het album terecht gekomen en kan iedereen trots zijn op zijn werk.

Ondanks de omstandigheden blij met de release van je nieuwe album? En hoe zijn de eerste reacties?
We hebben vier singles uitgebracht en nu kijken we ernaar uit om het hele album uit te brengen, zodat mensen kunnen luisteren, dansen en een serieus potje headbangen. De reacties op de singles tot nu toe waren meer dan positief, vooral het titelnummer ‘Carry On’ en ‘Just As Bad As You’, met in de hoofdrol Dregen, zijn goed ontvangen. De reacties van tijdschriften en sites die we hebben gesproken, zijn veelbelovend. Naar onze mening heeft het album veel potentieel en onze hoop en ambitie is dat zoveel mogelijk mensen in de wereld de kans krijgen om ernaar te luisteren. Muziek is echt nodig op dit moment, nu heel de wereld op zijn kop staat.

Dit nieuwe album live naar je publiek brengen, zal de eerste paar maanden best moeilijk zijn. Heb je creatieve ideeën of verrassingen voor je fans, of wordt het touren een paar maanden uitgesteld?
Zoals eerder gezegd, kunnen we niet wachten om live te spelen. Maar door de omstandigheden is het moeilijk om plannen te maken en we moeten even wachten. Met veel plezier hebben we een paar weken geleden een live opname gemaakt, die onze boeker in Spanje, Dany Torres, ergens in de nabije toekomst zal uitzenden. Hopelijk kunnen we binnenkort weer iets soortgelijks doen, zoals bijvoorbeeld een livestream. Anders kunnen we niets concreets onthullen, maar wie weet komt er binnenkort iets interessants en verrassends naar boven. Verder zijn er nog geen echt serieuze plannen met betrekking tot activiteiten na de albumrelease bekend.

In mijn recensie noemde ik dat de drumstijl van Johan me deed denken aan Peter Criss-dingen (geweldige fills! Nu ik er nog vaker naar heb geluisterd, komt zelfs een naam als Ginger Baker soms in me op). Ik weet dat hij een fan is van John Coghlan, dus ik hoop dat ik hem niet beledigd heb. Samen met Samuel op bas lijkt de ritmesectie de ruimte te voelen om veel creatiever te zijn. Is dit een natuurlijk groeiproces of is er een speciale reden?
Johan is een beetje beledigd (haha)! Nee, afgezien van slechte grappen is het bijna onmogelijk om hem te beledigen. Zeker, John Coghlan en Status Quo zijn een enorme inspiratiebron voor Johan, terwijl Peter Criss eigenlijk meer wordt gerespecteerd als zanger dan als drummer, ook al kun je de impact van een band als Kiss en zijn originele drummer niet onderschatten.

Net als John Coghlan onder andere, is Johan een beetje een “less is more-drummer”, ook al heb je als je met hem speelt altijd het gevoel dat er niets is dat hij niet kan doen achter het drumstel. Hij is erg muzikaal; luistert echt naar de muziek en draagt ​​op verschillende niveaus bij aan de muziek, niet alleen op het vlak van drums. Er zijn natuurlijk veel drummers waar hij door geïnspireerd is, maar de meesten deden hun beste werk in de jaren 60, 70 en 80, zoals John Coghlan of Ian Paice trouwens.

Wat betreft de ritmische sessie, we vermoeden dat dit het resultaat is van al een hele tijd samen spelen en jammen. Vlak voor de opname van ‘Take It Easy’ zijn er enkele zaken veranderd. Gustav nam de leadzang over, terwijl hij leadgitaar speelde, en Samuel was de nieuwe kandidaat als basgitarist. Dit alles betekende dat er werk aan de winkel was; zowel live als in de studio moesten we opnieuw op elkaar ingespeeld raken. Sinds de huidige leden zeker waren van de permanente status, is de band gegroeid en strakker en creatiever geworden. We zijn ook zo langzamerhand een stel door de strijd gehavende en behoorlijk ervaren muzikanten (vooral Johan).

Grappig om Johan ‘Troublemaker’ te zien spelen op gitaar op je Facebook, helemaal niet slecht! Is deze door Johan geschreven? Toch best wel een multi-instrumentalist; speelt hij gitaar in zijn andere band?
Ja, we hadden zelf veel lol bij het fotograferen en het zien van de clip, allebei met Johan op gitaar en Gustav als een vos achterin. Johan is inderdaad een multi-instrumentalist; hij speelt naast drums zowel gitaar als bas. Hij is ook een goede zanger; de klootzak. Zijn andere band Skyfall werd eerder genoemd, waar hij zowel zingt als gitaar speelt. Verder is hij de basgitarist in Ljungeld, waar Gustav zingt en gitaar speelt.

Wat betreft het nummer ‘Troublemaker’, het idee komt muzikaal van Gustav, en het arrangement wordt door de band samen gemaakt. Misschien is de belangrijkste verandering in de solopartij het idee van Johan, maar het hangt ervan af aan wie je het in de band vraagt. Als het een goed idee is, claimt Gustav altijd de eer!

Als vervolg; na de release van ‘Take It Easy’, wat qua songwriting credits bijna een soloalbum was van Gustav, was het de bedoeling om weer met de hele band het volgende album te schrijven. Nu ben ik best benieuwd wie welk nummer heeft geschreven. Is ook basismateriaal geschreven door een of twee personen, later uitgewerkt als band, of was er ook sprake van jammen?
Al het muzikale basismateriaal voor het nieuwe album is toch weer afkomstig van Gustav, die echt een machine is als het gaat om het creëren van riffs, melodieën en ideeën voor liedjes. De overige leden hebben hun belangrijkste input als het gaat om de arrangementen en het hier en daar inbrengen van ideeën. Ook in het opnameproces, details over zang, gitaarsolo’s, baslijnen en dergelijke, dragen alle leden bij. Kortom, de muziek komt van Gustav en de band maakt samen de cirkel rond.

De teksten voor het nieuwe album zijn trouwens allemaal geschreven door Gustav en Samuel.

In afwachting van de release en de mogelijkheid om weer live te spelen, zijn we begonnen met het opnemen van nieuwe muziek. Sterker nog, de nieuwste nummers zijn het resultaat van het samen schrijven en jammen van de hele band. We zullen zien wat daarmee gebeurt, maar hopelijk ziet volgend jaar een gloednieuw Grande Royale-album het licht.

Het lijkt alsof je de juiste combinatie hebt gevonden in de meer directe benadering van je debuutalbum ‘Cygne Noire’; rauwe high energy rawk ‘n’ roll, gemixt met de meer ontwikkelde songwriting context van de laatste twee albums. Hoe is dit “nieuwe concept” ontstaan? Heeft dit iets te maken met (het plezier in) live optreden? Het eindresultaat heeft nogal wat “live feel”.
Toen ‘Take It Easy’ werd opgenomen en uitgebracht, waren we zeer tevreden. Maar in een breder perspectief waren we een beetje gefrustreerd dat veel van de deuntjes moeilijk live te spelen waren. Het voelde natuurlijker aan om nummers van de vroegere albums te spelen, dus we denken dat het min of meer opzettelijk is geweest om naar een meer live gevoel te gaan. Aan de andere kant leven albumopnames hun eigen leven, zou je kunnen zeggen, en ook al heb je een beeld in je hoofd hoe het zou moeten klinken, de manier waarop het uiteindelijk klinkt is een beetje onvoorspelbaar. ‘Carry On’ is een eerlijk album, wat inhoudt dat dit is hoe we klinken en willen klinken, op dit moment. Eerdere albums voelden ook goed, op het moment dat ze werden gemaakt.

Als je de nieuwe dingen vergelijkt met ‘Cygne Noir’, is het logisch, want dat album was het begin van het geheel, met een rauw geluid en veel directheid. En misschien is dat Grande Royale, als je er aan toe bent. We hebben wel het gevoel dat we steeds beter worden!

Heeft die directe, live-achtige sfeer iets te maken met hoe je het album hebt opgenomen? Iets speciaals of heel anders dan eerdere opnames?
Deze opname heeft wat overeenkomsten met de twee eerste albums, omdat ze ook zelf geproduceerd waren. Onze twee voorlaatste albums hebben externe producers gehad, die duidelijk qua geluid invloed hadden. Op dit album hadden we veel tijd en gebruikten het bijvoorbeeld om ons te concentreren op het gitaargeluid en om verschillende versterkers, pedalen en dergelijke uit te proberen. Ook Robert Pehrsson, die de nummers heeft gemixt, heeft natuurlijk invloed gehad op het geluid. Maar we hadden vooral ook zelf een duidelijke visie voor het album die we aan Robert hebben overgebracht en uiteindelijk zijn we zeer tevreden met het resultaat.

Een ander interessant detail is dat het basgeluid op zowel ‘Take It Easy’ als ‘Carry On’ erg op elkaar lijkt, dat het sterk vervormd is, maar het belangrijkste verschil is dat de bas nu veel meer ruimte krijgt

Ik weet dat jullie voormalige producer Ola Ersfjord iets te maken had met de meer rauwe, directe zang van Gustav (een suggestie tijdens de ‘Saved By Rock’ n ‘Roll’ opnames als ik het goed heb). Goed werk! Zijn er nog andere toevoegingen van Ola waarvan je denkt dat ze moeten worden vermeld?
Ten eerste moet je er rekening mee houden dat ‘Take It Easy’ de eerste opname ooit was, met Gustav als leadzanger, en toen we de opname van ‘Saved By Rock ‘n’ Roll’ maakten, had Gustav al veel ontwikkeld. Dus we denken dat je zou kunnen zeggen dat hij een hele weg afgelegd heeft met mooie resultaten. We vinden de zang van die plaat nog steeds erg goed en goed uitgevoerd, maar aan de andere kant heeft zijn stem nu wat meer ruwe randjes en soms pure gruizigheid.

Ten tweede is het een geslaagde combinatie van Ola’s invloed op de zang en de eigen wil van de band om een ​​meer rauw geluid aan de zang toe te voegen. Gustav is verdomd goed in het bereiken van dingen als hij er echt zin in heeft. Hij wilde iets anders klinken, en daarna leerde hij hoe hij dat moest doen!

Het tussenliggende ‘Saved By Rock’ n ‘Roll’ werd als vinylsingle uitgebracht; geweldige track! Komen er vinyl singles van dit album? De ‘Just As Bad As You’-single samen met Dregen, zou het best goed doen in een campy underground cartoonhoesje, als je naar Hellacopters of Scumbag Millionaire kijkt.
Bedankt voor je compliment over het nummer! Op dit moment zijn er geen plannen voor vinyl singles, maar we zullen het zeker overwegen. In dat gevalkrijg jij de credits voor het idee!

Hoe was het eigenlijk om met Dregen te werken? Hoe heb je hem zover gekregen om mee te doen aan een lied, en waren er interessante situaties of gebeurtenissen met deze man die het vermelden waard waren?
Dregen is een erg toffe en aardige vent, dus we hebben erg genoten van de korte tijd met hem. We hebben een halve dag in Stockholm met hem opgetrokken en de vocale opnames gedaan. Aangezien hij niet echt zoveel tijd had en alweer snel onderweg moest zijn voor een optreden, was dit allemaal wel erg snel. Maar we zijn hem erg dankbaar dat hij het heeft gedaan en we zijn allemaal meer dan tevreden met het resultaat.

Het verhaal van hoe hij met ons samenwerkte, is eigenlijk heel eenvoudig, omdat we hem gewoon een sms hebben gestuurd en het hebben gevraagd! Hij kreeg een paar demo’s van nummers voor het nieuwe album en ‘Just As Bad As You’ was zijn eerste keuze. We hebben ook al eerder contact gehad met Dregen, zo was hij enkele jaren geleden DJ voor een van onze releaseparty’s. Het was de release party van ‘Breaking News’ op een locatie in onze geboorteplaats en Dregen voegde zich bij de band op het podium voor de toegift. Samuel zat op dat moment niet in de band, maar in het publiek!

Iets heel anders: zijn jullie fysiek zo in vorm? Als je naar de clips van ‘Out Of Gas’ en ‘Bang’ kijkt (en wat foto’s tijdens de laatste tour), krijg je die indruk wel.
Haha! Nogmaals vriendelijke woorden en de wangen van Gustav worden rood! Het is duidelijk dat het altijd Gustav en Johan zijn die half naakt poseren op het podium, terwijl het iemand anders in de band is die een flinke sixpack heeft.
Johan, Gustav en Samuel zijn regelmatig hardlopers, dus misschien verklaart dat de video’s waarnaar je verwijst. Gustav is ook een voormalig handbalspeler! Ook vermoeden we dat het hetzelfde geval is als bij de meeste tourbands, dat al het gedronken bier moet worden gecompenseerd met lichaamsbeweging. Tijdens onze laatste tour ging Johan naar sportscholen in bijna elke stad die we bezochten. Moet zijn leeftijd zijn die hij compenseert voor …

Klopt het als ik wat “nieuwe” invloeden hoor zoals “Chinn & Chapman teenybobber” dingen in nummers als ‘Bang’ en ‘Carry On’ (deze heeft trouwens ook een beetje QOTSA), of wordt dit helemaal verkeerd geïnterpreteerd?
In de meeste gevallen als we muziek maken, zijn de invloeden er alleen onbewust. We zijn zelden opzettelijk hier mee bezig. Meestal ligt de focus er niet op om te klinken als een bepaalde band of een bepaald genre. We willen dat het klinkt als Grande Royale, maar natuurlijk worden we beïnvloed door heel veel bands en waarschijnlijk associëren verschillende mensen onze muziek met andere muziek of bands.

Het shuffle-ritme dat zowel in ‘Bang’ als ‘Carry On’ voorkomt, creëert voor ons een vibe en een gevoel dat die nummers eind jaren 60 of 70 hadden kunnen zijn opgenomen. Misschien heb je gelijk in die zin dat sommige nummers kunnen worden vergeleken met dingen die in die tijd zijn gemaakt. Instinctief horen we graag van associaties met QOTSA, want de band en vooral Josh Homme is een grote inspiratie voor ons. We hebben de vergelijking tot nu toe echter niet gemaakt met het nummer ‘Carry On’, maar hoogstwaarschijnlijk heb je daar een punt.

Het laatste nummer ‘Schizoid Lullaby’ wijkt nogal af van de rest van het album. Ook een geweldig nummer met een aanstekelijke walsachtige groove, een arrangement met veel spanning en fantastische gitaren. Er moet een soort verhaal achter dit nummer zitten? Nog andere nummers met een verhaal dat het vermelden waard is?
Voor ons is deze track een favoriet, want zoals je zegt verschilt hij van de andere tracks. Het is een beetje een zwaarder stuk, waar zowel Gustav als Samuel op zingen, een beetje als een duet. Het valt ook op door de 12-snarige gitaar (gespeeld door Johan!) En eigenlijk wat gegrom door onze vriend Hampus Ströberg (Frontalkrock). Ja, er zijn veel details die er echt uitspringen.

Wat betreft de tekst, was deze het meest interessant om te schrijven. Hoewel verschillende van de nummers als verhalen zijn geschreven, is deze een soort diepere tragedie over psychische aandoeningen en stemmen die in je oor fluisteren. Toch is het een tragedie met een zogenaamd happy end, ook al staat dit open voor discussie en interpretatie. Maar de afsluiting van het hele album die deze track met zich meebrengt, is erg bevredigend voor ons, en het wordt een geweldige finale met de twee zangers samen in het laatste refrein. We houden ook van het feit dat het nummer evolueert met verschillende songteksten in het laatste refrein, dat opvalt in vergelijking met de andere nummers, die meer vergelijkbare songstructuren hebben.

Wat kun je ons vertellen over het art work van ‘Carry On’?
Het hoes ontwerp is een afbeelding van een oud standbeeld uit het oude Egypte. Het hoofd op de omslag is eigenlijk nog intact. Voor de band is het een symbool van de weg vooruit, vooral als we kijken naar de huidige situatie in de muziekwereld en in de samenleving als geheel. We moeten het volhouden en gewoon doorgaan! Het artwork en de albumtitel zijn dus logisch en belangrijk voor ons.
We wilden een sobere maar esthetische omslag en we moeten zeggen dat Andy Instigate, de kunstenaar achter het artwork, uitstekend werk heeft geleverd! Andy maakte ook het artwork voor ons live-album, ‘Captured Live’, dus we hebben eerder met hem samengewerkt.

Zeker nadat we veel tijd en geld hadden gestoken in het artwork voor ‘Take It Easy’, wat naar onze mening toen fantastisch was, hebben we voor dit album een ​​meer sobere opzet gekozen. Op de een of andere manier denken we dat beide covers representatief zijn voor de muziek van de albums.

We vonden het ook een cool idee om de vier singles stukjes in een grotere puzzel te laten zijn. Dus als het album uitkomt, heb je het volledige plaatje.

Ik hoop dat de situatie beter wordt en dat we je binnenkort weer live kunnen zien spelen. De laatste vraag; hebben jullie al plannen om te toeren (in onze buurt)? Misschien toegevoegd worden aan een line-up van The Sign Fest of weer samenwerken met een andere band? Ander heet nieuws of roddels?
Wij hopen het ook zeker dat de toestand snel verbeterd! Er zijn momenteel geen diepgaande plannen en onze belangrijkste focus ligt op de aankomende release en het opnemen van nieuwe deuntjes, maar zoals eerder gezegd, kunnen we niet wachten om er op uit te gaan en onze vrienden en fans weer te ontmoeten. We doen er alles aan wanneer we de kans krijgen! Zo hebben we onze spots in Nederland, Duitsland en Spanje, die we graag zo snel mogelijk weer willen bezoeken, en hopelijk krijgen we ook de kans om naar nieuwe locaties te gaan. We hebben een geweldige tour gehad met de Dirty Denims, Hypnos en Liar Thief Bandit in het najaar van 2019 en we hopen echt dat we dat in de nabije toekomst nog een keer kunnen doen. Het Sign Fest zou inderdaad geweldig zijn. Misschien kun jij ons label The Sign Records overtuigen dat we in de line-up zouden moeten staan? ​Voor nu bedankt voor het interview en tot ziens.