Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Edenbridge – Shangri-La
AFM Records
Release datum: 26 augustus 2022
“Quote: Het is dan ook moeilijk te geloven dat het grote publiek dit vijftal nog niet echt ontdekt heeft en dat ze na al die jaren nog steeds enigszins in de marge van het genre opereren.”
8.5/10
Sjak Roks I 19 oktober 2022

Met deze ‘Shangri-La’-plaat is de Oostenrijkse symfonische metal formatie Edenbridge reeds toe aan haar inmiddels elfde full-lenght studio-album en ook dit nieuwe werkstuk is wederom een schot in de roos geworden. De band draait al sinds jaar en dag om gitarist/componist Arne “Lanvall” Stockhammer en zangeres Sabine Edelsbacher en dat is op deze release niet anders. Eerstgenoemde heeft weer gezorgd voor een aantal uitstekende, bombastische maar tegelijkertijd toch toegankelijke symfonische metal composities die bijzonder fraai worden ingekleurd door de mijns inziens erg ondergewaardeerde Edelsbacher.

Het lange, epische ‘At First Light’ trapt de plaat erg sterk af en laat meteen horen hoe goed deze band is. Het is dan ook moeilijk te geloven dat het grote publiek dit vijftal nog niet echt ontdekt heeft en dat ze na al die jaren nog steeds enigszins in de marge van het genre opereren. Degenen die houden van een wat meer directe benadering worden op hun wenken bediend met nummers zoals ‘The Call Of Eden’, ‘The Road To Shangri-La’ en ‘Somewhere Else But Here’, die dan ook alle drie als single zijn uitgebracht. Het beste heeft men, geheel volgens Edenbridge traditie, voor het laatst bewaard want het ruim zestien minuten durende, uit vijf delen bestaande ‘The Bonding (Part 2)’ laat overduidelijk horen waar deze band allemaal toe in staat is. Vooral de imposante finale van dit prachtige nummer is zeer de moeite waard, al geldt dat eigenlijk voor alle nummers die er op ‘Shangri-La’ te vinden zijn. Vermeldenswaardig is zeker ook dat Eclipse-zanger Erik Martensson te horen is als duet-partner van Sabine op dit hoogtepunt van ‘Shangri-La’.

Main man Arne Stockhammer is er opnieuw in geslaagd om een kwalitatief erg hoogstaand album bij elkaar te pennen, waarbij met name de heerlijke riffs en inventieve solos, alsmede de prima zang van Sabine in positieve zin opvallen. Tel daarbij op dat Threshold mastermind Karl Groom ‘Shangri-La’ heeft voorzien van een krachtig en kristalhelder geluid en het moge duidelijk zijn dat iedere zichzelf respecterende symfonische metal liefhebber niet om ‘Shangri-La’ heen kan. Hopelijk brengt deze nieuwe plaat onze Oostenrijkse vrienden nu eindelijk eens het grote succes wat ze op basis van hun eerste tien studio-platen al zo lang verdienen. Zonder meer een indrukwekkend album!