Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon & Vitriol in Effenaar – Eindhoven – 1 december 2024
“Momenteel zijn er weinig bands die de groove én de brute riffs zo organisch laten versmelten als deze drie heren”
Dat was alweer even geleden, een metal matinee. Inderdaad, een (zondag)middag gevuld met metal. Metal van het extreme soort, welteverstaan. Daar had ik wel even zin in. Ik zag Dying Fetus dit jaar al aan het werk op Graspop en was toen erg onder de indruk van wat het trio ten gehore bracht. Dat er nu drie supports meekwamen, maakte het feest compleet. Althans……. Vooraf. De band streek neer in Effenaar, Eindhoven en was, in tegenstelling tot een paar jaar eerder op Fortarock, geen punt van discussie ten aanzien van een boycot.
9 december 2024 I Tekst: Wim Strijbosch, fotografie: Paul Verhagen Photography
Ik was aangenaam verrast toen ik een dag voor de show las dat de show nagenoeg uitverkocht was. Dat had ik écht niet gedacht. Extreme metal is populair, maar zó populair had ik niet kunnen bevroeden. De eerste band van de dag, het Amerikaanse VITRIOL, staat wel erg vroeg geprogrammeerd, dus wanneer ik de inderdaad volle zaal betreed, is de band al over de helft van haar set. Maar direct valt op dat er het nodige mis gaat bij dit optreden. Waar ik dacht dat de band een trio was, blijkt het – in ieder geval vanmiddag – te gaan om een duo: gitarist/zanger Kyle Rasmussen en drummer Matt Kilner. En met z’n tweeën doen ze keihard hun best om er iets van te maken, maar één en ander komt voor geen meter uit de verf. Dat ligt overigens niet aan de twee heren zelf, maar vooral aan de haperende techniek. Het klinkt werkelijk helemaal nergens naar. Het is een brij van geluid, die ook nog eens aan alle kanten stoort, ruist, piept en kraakt. Maar er is geen technicus te bekennen, niemand die de wanhopig ogende Rasmussen helpt met zijn gitaar, versterkers of pedalen. En dat is zonde, want duidelijk is dat de heer Kilner een zeer getalenteerde drummer is, die erg soepel drumt, toch vreselijk tekeer gaat. Ik geef geen eindoordeel over Vitriol, dat zou niet fair zijn. Ik zie ze graag een keer spelen als er geen technische problemen zijn.
Na een korte change over (complimenten aan de organisatie: alle change overs worden snel uitgevoerd!) is het de beurt aan het Canadese zestal DESPISED ICON. Met twee zangers én twee gitaristen zet de band een stevige en overtuigende set neer. Ik heb wat platen van de heren in mijn kast staan, maar die draai ik eigenlijk nooit. Ik vind de muziek van de heren niet interessant genoeg om thuis naar te luisteren, maar live mag het er zeker zijn, wat de heren ons muzikaal door de strot duwen. En dat mag je bijna letterlijk nemen, want de knalharde, soms vet groovende metal komt keihard binnen. Het is Steve Marois die zijn zanglijnen schreeuwt en aan elkaar blèrt (heel vermoeiend eigenlijk) terwijl Alex Erian het midden houdt tussen zingen en schreeuwen, maar wat mij betreft veel beter te verteren is. Hij is het ook die het meest contact maakt met het publiek en zich ontpopt als een uitstekende, sympathieke frontman. De band is enthousiast, springt in het rond, headbangt waar mogelijk en weet met tracks als ‘Retina’, ‘Beast’ en afsluiter ‘Purgatory’ het publiek ook in beweging te krijgen middels circle pits en zelfs een Wall of Death. Onze Canadese vrienden maken vanmiddag zonder meer een goede beurt!
Vervolgens is het de beurt aan CHELSEA GRIN. Het viertal uit Salt Lake City (USA) schotelt ons een portie deathcore voor dat lekker door je oren glijdt. Onder leiding van frontman Tom Barber (ex Lorna Shore) krijgen we redelijk eenvoudige doch, aanstekelijke deathcore te horen, waarbij geheel volgens traditie knalharde –én snelle stukken worden afgewisseld met breakdowns en groovende stukken. De band heeft in haar bestaan meer bezettingswisselingen ondergaan dan dat ze albums hebben gemaakt en info over de band is nauwelijks te vinden. Waarom is deze band bijvoorbeeld niet opgenomen in The Metal Archives? Toch vreemd voor een band die bijna een half miljoen volgers heeft op Spotify. Complimenten overigens voor de geluidsman van de band want Chelsea Grin heeft het beste geluid van de dag: vol, hard en zuiver. Ergens in het midden van de show zit het hoogtepunt van de show van de band; songs als ,,Playing With Fire” en ,,Dead Rose” zetten de menigte van begin tot het eind in beweging, terwijl er ook de nodige crowdsurfers rondvliegen. Later zakt de show wat in omdat de muziek te weinig afwisselt en – dat is eigenlijk mijn grootste punt van kritiek op de band – omdat de heren de show teveel op de automatische piloot afwerken. Daar waar Despised Icon plezier en enthousiasme uitstraalden, zijn deze vier heren meer aan het werk. Another day at the office dus. En dat is killing wat mij betreft.
Tja, en dan is het – eindelijk – tijd voor de band waar het overgrote deel van de metalheads voor gekomen is: DYING FETUS. Al meer dan 30 jaar behoort het trio uit Baltimore tot de elite van de brute death metal, steeds in wisselende bezettingen. Alleen gitarist/zanger John Gallagher (voorheen ook drummer) is een constante factor in de historie van de band. Maar met bassist/zanger Sean Beasley (al ruim 20 jaar) en drummer Trey Williams (ook alweer 17 jaar) mag je inmiddels toch wel spreken van een steady line-up. De band knalt direct als een dolle uit de startblokken, met het lugubere ‘From Womb To Waste’, waarna direct een tandje wordt bijgeschakeld met ‘Unbridled Fury’. Als geen ander weet het trio een groove neer te zetten, waardoor hun brute death metal toch goed te verteren valt, ook voor niet-death metal fans. John en Sean wisselen zoals te doen gebruikelijk de zangpartijen af, waarbij mijn voorkeur toch altijd uitgaat naar de bijdrages van Sean. Die zijn gewoon iets beter te verstaan en klinken iets dreigender. John komt niet veel verder dan wat rioolgepruttel, maar ook dat past bij de muziek van Dying Fetus, omdat de band met enige regelmaat lijntjes legt naar grindcore en soms zelfs een vleugje hardcore.
Onverwoestbaar walst het trio de Effenaar plat, onder andere met mijn persoonlijke favoriet ‘In The Trenches’ groovend als een Duracelkonijn. De band heeft er inmiddels de nodige vlieguren opzitten en dat zie en hoor je: retestrak worden de complexe songs (‘Compulsion For Cruelty’ uitgevoerd. Misschien dat de band nooit meer het niveau aantikt van het begin van deze eeuw (ten tijde van ‘Destroy The Opposition’), maar momenteel zijn er weinig bands die de groove én de brute riffs zo organisch laten versmelten als deze drie heren. De aanwezigen zijn razend enthousiast en er ontstaan circlepits aan de lopende band, terwijl je ook moet blijven uitkijken dat je geen schoen van een verdwaalde crowdsurfer tegen je hoofd krijgt. Uit de bol gaan en meebleren kan iedereen tijdens het aanstekelijke ‘Wrong One To Fuck With’, terwijl de enerverende set van 60 minuten wordt afgesloten door oudje ‘Subjected To A Beating’. Jezus, wat trok daar even een orkaan van death metal door Eindhoven! Ongelooflijk dat die het weerbericht niet gehaald heeft. Toch ook een puntje van kritiek: ik kan er de humor wel van in zien (alhoewel…) dat de band voor haar show songs afspeelt van A-ha, George Michael, etcetera. Natuurlijk is het geinig om na zulke intro songs bruut en knalhard af te trappen. Maar de humor ontgaat me totaal om meteen na de klanken van het laatste nummer, ‘Celebration’ van Kool And The Gang te draaien. Ik ben meteen uit mijn bubbel en daar baal ik van! Laat dat voortaan achterwege, nondeju! Dat gezegd hebbende was het toch een heerlijke middag. En nog op tijd thuis voor Studio Sport ook!
Social media