Desmond Child – Live
BMG
Release datum: 15 oktober 2019
Tekst: Wim Rueter – 13 november 2019
“Als artiest hoeft Child zijn centen niet te verdienen, zijn bankrekening wordt dagelijks aangevuld door alle royalty’s voor de songs die hij (mede) geschreven heeft.”
Zonder enige aankondiging brengt de Amerikaanse songwriter Desmond Child dit live album uit. Nu zal zijn naam als zanger niet meteen blikken van herkenning oogsten. Hij probeerde in jaren 80 weliswaar een eigen carrière te lanceren met Desmond Child and Rouge, maar het succes bleef echter uit. Zijn laatste wapenfeit als zanger was het studioalbum ‘Discipline’ uit 1991. Het grote succes kwam er echter wel, de beste man is namelijk één van de meest succesvolle songwriters in de wereld van melodieuze hardrock, maar ook daar buiten. Mijn eerste kennismaking met zijn werk was de wereldwijde hit die hij aan KISS leverde in de vorm van ’I Was Made For Loving You’ in 1979.
Waarom Child nu besloten heeft dit album uit te brengen is mij niet bekend. Het geeft echter een mooi beeld van de mans prestaties en samenwerking met de groten uit de muziek. Ook zijn interpretatie van de nummers is interessant. Zo krijgen we de megahit ‘Livin’ On A Prayer’ van Bon Jovi in een prachtig ingetogen versie te horen. Child weet de nummers vocaal prima neer te zetten zoals ook blijkt uit de andere Bon Jovi kraker ‘You Give Love a Bad Name’. Geschreven in anderhalf uur beweert hij. Op ‘Live’ gaat het nummer over in Aerosmith’s ‘Dude (Looks Like A Lady’). De anekdotes die tussen de nummers door verteld worden zijn amusant. Voordat ‘I Hate Myself For Loving You’ (tot hit gemaakt door Joann Jett) wordt ingezet, verteld Child het nummer eerst aan Bon Jovi te hebben aangeboden. Jon Bon Jovi zijn reactie was kort: “Fuck You, Desmond”. Ook passeren er hits van Cher de revue, waarvan ‘We All Sleep Alone’ het beste uit de verf komt, mede door het geweldige zangwerk van Tabitha Fair.
Het spreekt bijna voor zich dat de band waar Child mee op het podium staat louter uit toppers bestaat. Vooral de achtergrondzang voegt echt iets toe. Als artiest hoeft Child zijn centen niet te verdienen, zijn bankrekening wordt dagelijks aangevuld door alle royalty’s voor de songs die hij (mede) geschreven heeft. Toch hoeft hij zich voor deze live registratie niet te schamen. Vocaal heeft Desmond Child de tand des tijds beter doorstaan dan de sterren waar hij mee heeft samengewerkt (Jon Bon Jovi of Paul Stanley bijvoorbeeld). Een goed, onderhoudend en sympathiek album is aan het einde ons deel. Op dit moment werkt Child trouwens aan een musical, die zal ook wel weer goud in veranderen.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.