Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Delain – interview met Martijn Westerholt

Martijn Westerholt: “We wilden de mensen wel voldoende waarde bieden, dus we hebben er voor gezorgd dat er voldoende interessant materiaal op de nieuwe EP te vinden is

Op 8 november van 2024 verscheen de nieuwe EP ‘Dance With The Devil’ van onze vaderlandse symfonische metal trots Delain. Op dit plaatje vind je een tweetal nieuwe nummers alsmede ook een hoop (live) bonusnummers, dus de fan krijgt echt wel weer veel waarde voor zijn zuurverdiende geld. Arrow Lords Of Metal sprak keyboardist en oprichter Martijn Westerholt over deze nieuwe EP alsmede ook over de plannen van de band voor 2025.
Sjak Roks Ι 8 januari 2025

Martijn, laten we eerst maar eens even het mysterie rondom jouw geboorteplaats ophelderen, daar hier nogal wat misverstanden over bestaan.
Haha… jullie hoofdredacteur Ramon had zijn huiswerk redelijk goed gedaan. Mijn vader werkte in het verleden als accountant bij KPMG en als zodanig heeft hij geholpen om een afdeling in Madrid op te zetten. Daar hebben mijn ouders dus zo’n vijf jaar gewoond en daar ben ik geboren.

Na dit leuke weetje even terug naar ‘Dark Waters’, daar dit het eerste album was in de nieuwe line-up. Hoe belangrijk is deze plaat voor het “nieuwe” Delain geweest?
Omdat je als muzikant een beetje in een bubbel leeft, vind ik dat zelf heel moeilijk om te beantwoorden. Het is in ieder geval wel zo dat deze plaat ons weer op de kaart heeft gezet, want de mensen gaven in die tijd geen stuiver meer voor het voortbestaan van Delain. We zijn nu weer een toerende band die op zo ongeveer alle grote festivals heeft gestaan. Daarnaast hebben we in Amerika getoerd en als we af moeten gaan op de ticket sales is ‘Dark Waters’ erg positief ontvangen door onze fans. De andere kant van het verhaal is dat ik het heel moeilijk vind om het te vergelijken met vroeger, omdat het mens-eigen is om te denken dat vroeger alles beter was. We spelen (nog) niet in de grotere zalen zoals bijvoorbeeld Tivoli Ronda zoals we dat vroeger deden, maar we spelen nu wel meerdere shows in Nederland. De markt is ook veranderd omdat de mensen veel minder albums kopen dan vroeger, maar als je alles zo naast elkaar legt heeft ‘Dark Waters’ er wel voor gezorgd dat Delain weer “alive and kicking’ is en dat hadden weinig mensen verwacht.

Zie jij dit ook als een persoonlijke overwinning en kun je de moeilijke periode nu echt achter je laten?
Absoluut, tijdens dat “rouwproces” had ik wel het vertrouwen dat ikzelf en de band er weer boven op zouden komen. Dat moest natuurlijk nog wel even bewerkstelligd worden en daar is wel de nodige tijd over heen gegaan. Met deze nieuwe band kunnen we de moeilijke periode achter laten en ons volledig focussen op de toekomst.

Allereerst is daar dan de nieuwe EP ‘Dance With The Devil’. Wat was het plan hierachter?
Daar zit een combinatie van factoren achter. Allereerst vroegen veel mensen om nieuwe muziek en dus hebben we twee nieuwe songs opgenomen. Daarnaast vroegen ook veel mensen om nieuwe versies van oudere nummers met Diana op zang. Vandaar dat we ‘Sleepwalker’s Dream’ opnieuw op deze EP hebben gezet. Daar niet iedereen aanwezig kan zijn bij concerten, waren er ook een hoop verzoeken om live-nummers in de nieuwe bezetting uit te brengen en dus zijn we daar ook aan tegemoet gekomen. Verder heeft Delain in het verleden wel meer van dit soort EPs op de markt gebracht en die traditie hebben we met ‘Dance With The Devil’ in ere gehouden. We wilden de mensen wel voldoende waarde bieden, dus we hebben er voor gezorgd dat er voldoende interessant materiaal op de nieuwe EP te vinden is.

Zijn er nog veranderingen in het schrijfproces geweest of heb jij weer samen met Guus (Eijkens) de nummers geschreven?
De muziek heb ik inderdaad weer samen met Guus gedaan. In 2023 heb ik Guus meegenomen naar Finland en in de Finse bossen hebben we weer samengewerkt en daar zijn onder andere deze twee nieuwe nummers uit voortgevloeid. Mijn vrouw Robin heeft voor één nummer (‘The Reaping’) de tekst geschreven, terwijl Diana de lyrics voor het andere nummer (‘Dance With The Devil’) heeft gedaan.

Een paar maanden voor de release is ‘Dance With The Devil’ al als video uitgebracht. Hoe waren de reacties hierop?
De reacties waren erg goed mag ik wel zeggen. In het algemeen loopt het Youtube-gebruik wel wat terug en dus ook bij ons. Ik was in eerste instantie bang dat dit alleen bij ons zo zou zijn, maar navraag bij Napalm leerde ons dat dit wel een algemene trend is. Dat is wel jammer, want het is nog steeds een erg belangrijk platform voor muzikanten en bands. De aantallen views mogen dan wel wat teruggelopen zijn, de reacties om ‘Dance With The Devil’ waren in ieder geval wel erg positief.

Waar gaan de twee nieuwe nummers ‘Dance with The Devil’ en ‘The Reaping’ tekstueel over?
Het titelnummer gaat over een giftige relatie en dat hoeft niet persé een romantische relatie te zijn. Dit kan ook over een werkrelatie of een vriendschappelijke relatie gaan. Ondanks het feit dat de relatie je niet veel goeds brengt blijf je er dan toch in hangen. Ik denk dat veel mensen hier in hun leven wel eens mee te maken hebben gehad en zich dus wel kunnen vinden in de teksten. ‘The Reaping’ is gebaseerd op het Amerikaanse gezegde “so the wind reap the whirlwind” en dat gaat over de richting waar we met de maatschappij naar toe gaan. Er is een behoorlijke verharding aan het plaatsvinden en het liedje gaat eigenlijk over de consequenties van bepaalde keuzes of het niet maken van bepaalde keuzes.

Is het met de teruglopende views op Youtube dan nog wel lonend om zoveel videos uit te brengen?
Jazeker en Napalm besteedt hier nog steeds altijd erg veel aandacht aan bij al hun bands. Je kunt de videos natuurlijk ook op andere social media kanalen gebruiken en ik vind nog steeds dat een single-release onlosmakelijk verbonden is met een video. Met de techniek van tegenwoordig is er ook veel meer mogelijk waardoor je de kosten per video een stuk lager kunt houden dan vroeger en vaak ook nog een beter resultaat kunt verkrijgen.

Wilden jullie de giftige relatie als onderwerp van het titelnummer ook uitbeelden in het artwork?
De hoes geeft aan de ene kant het engeltje weer dat tegen je praat terwijl aan de andere kant het duiveltje dat tegen je praat. Dat heeft natuurlijk te maken met waar je naar luistert als je bepaalde keuzes maakt of niet maakt en eigenlijk is dit zowel van toepassing bij het titelnummer als bij ‘The Reaping’. Ludo is een professioneel artwork designer en het is natuurlijk erg gaaf dat je dit door een eigen bandlid kunt laten doen.

Delain - Martijn Westerholt (archive picture)

Waarom hebben jullie alleen ‘Sleepwalker’s Dream’ in een nieuwe versie op de EP gezet?
Misschien gaan we in de toekomst wel andere nummers in een nieuwe versie uitbrengen, maar de EP was natuurlijk al behoorlijk vol met al het live-materiaal. Dus dan moet je keuzes gaan maken en die keuze is gevallen op ‘Sleepwalker’s Dream’, maar ik sluit zeker niet uit dat er in de toekomst ook andere nummers zullen volgen.

Waarom hebben jullie besloten om van beide nieuwe nummers ook instrumentale versies op de EP te plaatsen?
Dat is ook gedaan vanwege verzoeken van fans. Met de instrumentale versies kunnen ze zelf meezingen en het is ook best interessant om een nummer zonder zang te horen omdat je dan veel beter hoort wat er op instrumentaal gebied allemaal gebeurd in zo’n nummer.

Waar zijn de live-nummers opgenomen?
Wij nemen eigenlijk elke show op en dat hebben we de afgelopen toer ook gedaan. We hebben daarvan twee optredens uitgekozen die we erg bijzonder vonden qua publiek en dat waren twee shows in Polen (Klub Proxima, Warschau) en Zwitserland (Z7 Konzertfabrik, Pratteln). Verder klonken die opnames ook erg goed en dus zijn alle live-nummers op de EP afkomstig van die twee concerten.

Het plezier tijdens de optredens spat er ook van af mag ik wel zeggen. Hoe kijk je zelf aan tegen de ontwikkeling van de band op het podium?
Je leert elkaar als band pas echt goed kennen als je met elkaar gaat toeren en zo’n vierentwintig uur per dag met elkaar door moet brengen. Ik ben erg blij met de huidige bezetting en dat is zeker niet bedoeld als sneer naar de oude bezetting, maar de samenwerking is gewoon erg prettig te noemen. Ik heb tijdens mijn burnout geleerd dat ik niet alles alleen kan doen en de hulp die ik nu krijg van de fantastische mensen in de band is dan ook meer dan welkom. Het plezier is dan ook helemaal terug en het is goed om te horen dat dit ook tijdens de optredens tot uiting komt.

Hoe is het om het met een internationaal gezelschap van doen te hebben? Dat zal toch wel wat meer (logistieke) uitdagingen opleveren, zeker als je ook Paolo Ribaldini elke keer van de partij wil laten zijn?
Eigenlijk levert dit nauwelijks problemen op, want we leven tegenwoordig in een scene die heel internationaal is. Ik ben zelf ook nog getrouwd met een Amerikaanse en ook mijn andere band Eyes Of Melian is een internationaal gezelschap. Het is voor mij een heel organisch gebeuren en je leert hier gewoon gaande weg op een goede manier mee om te gaan. Natuurlijk is de uitdaging wat groter, maar alles draait gewoonweg om het maken van goede afspraken en het goed nakomen hiervan.

Binnenkort spelen jullie twee shows in Nederland met Serenity als support act en daarna gaan jullie de plas weer over met Xandria. Wat is de speciale chemistry die jullie hebben met Xandria, want daar spelen jullie erg regelmatig mee samen?
Allereerst zijn de leden van Xandria gewoon hele lieve mensen om mee op pad te gaan. En niet alleen wij, maar ook onze fans kunnen Xandria heel erg waarderen omdat het muzikaal ook prima bij elkaar past.

Wat kunnen we verwachten bij de twee shows in Nederland?
Sinds jaar en dag maak ik een concept setlist en die wordt voorgelegd aan de band. Dan wordt er wat heen en weer gepingpongd en zo rolt daar een definitieve setlist uit. Aan de ene kant wil je wat nieuws en voldoende variatie bieden, maar aan de andere kant wil je ook de live-show perfectioneren en wil je dus grotendeels vasthouden aan dezelfde structuur. Omdat we de laatste tijd best wel vaak in Nederland hebben gespeeld zullen we er nieuwe nummers in stoppen en ook een aantal nummers doen die we al heel lang niet of nauwelijks hebben gespeeld. Natuurlijk kijken we ook of we nog een aantal gasten kunnen opnemen in de show, dus we proberen er wel weer wat bijzonders van te maken.

Een nieuwe plaat zal nog wel even op zich laten wachten neem ik aan?
Daar willen we inderdaad wel de nodige tijd voor nemen en dat heeft ook te maken met het feit dat in 2026 het twintig jaar geleden is dat onze eerste plaat uit kwam. Ik zit er aan te denken om daar toch iets heel bijzonders van te gaan maken en daar moet je dan toch zeker de nodige tijd voor nemen.

Wat zijn de verdere plannen van Delain voor 2025?
We zullen het qua toeren wel wat rustiger aan gaan doen, omdat we onze nieuwe plaat in 2026 willen gaan uitbrengen en het dus druk zullen hebben met de voorbereidingen hiervoor. Natuurlijk zullen we wel de nodige zomerfestivals gaan doen en we zijn ook al geboekt voor Rock Circus in november. Maar we willen na terugkomst uit Amerika ons wel focussen op de nieuwe plaat. Natuurlijk zullen we hier en daar wel een showtje doen, maar een uitgebreide toer zal er na de zomer waarschijnlijk niet meer in zitten. In 2026 heb ik ook iets gepland voor Eyes of Melian, dus daar zal ik het in 2025 ook druk mee gaan krijgen. Ik zal me in ieder geval niet gaan vervelen!

Photo credit: Tim Tronckoe