Diana Leah: “Mijn verwachtingen zijn heel erg simpel, ik hoop dat de mensen de plaat met een open vizier gaan beluisteren zonder vooroordelen. Natuurlijk gaan ze een nieuwe zangeres horen, maar tegelijkertijd druipt het Delain-DNA van het materiaal af”
Een tijdje geleden zag het er even naar uit dat Delain als één van de beste Nederlandse symfonische metal bands er mee op zou houden, want nadat maar liefst vier bandleden de handdoek in de ring gooiden bleef alleen oprichter Martijn Westerholt over. Gelukkig bleek hij over genoeg veerkracht te beschikken om met ex-Delain leden Sander Zoer en Ronald Landa een doorstart te maken. In Ludovico Cioffi werd de juiste bassist aangetrokken, maar de moeilijkste opdracht was natuurlijk het vervangen van de erg populaire frontvrouw Charlotte Wessels. In de onbekende Roemeense zangeres Diana Leah werd de juiste persoon gevonden om deze uitdaging aan te gaan en de nieuwe plaat ‘Dark Waters’ toont aan dat dit zonder meer de juiste keuze is geweest. Reden genoeg om Diana wat nader voor te stellen aan de Arrow Lords Of Metal-lezers en middels Skype werd er contact opgenomen met de erg charmante en spraakzame nieuwe frontvrouw.
Sjak Roks Ι 9 februari 2023
Hi Diana, waar en wanneer ben je geboren?
Ik ben in geboren in Roemenië op 27 augustus 1990, naar wat ik begrepen heb rond 8.00 uur ’s ochtends.
Je bent tegenwoordig woonachtig in Italië. Wanneer en waarom ben je naar dat land verhuisd?
Omdat Roemenië niet het beste land is om werk te verkrijgen en een toekomst op te bouwen is mijn moeder samen met mijn zus naar Italië vertrokken toen ik twaalf jaar oud was. Begrijp me niet verkeerd, want Roemenië is en blijft een prachtig land en als je geluk hebt kun je daar een prima bestaan opbouwen, maar als dat niet mogelijk is, is het beter om andere landen aan te doen hiervoor. Daar heeft mijn moeder toen ook daadwerkelijk voor gekozen, maar ik moest op dat moment mijn school nog afmaken. Daarom ben ik nog drie jaar zonder mijn moeder en zus in Roemenië gebleven en ben ik ze op mijn vijftiende naar Italië gevolgd. Ik heb toen mijn middelbare school opleiding in Italië gedaan en heb daar sindsdien gewoond, met uitzondering van een vijftal jaren die ik met mijn partner in Canada heb doorgebracht.
Voel je je op dit moment meer Roemeense of Italiaanse?
Dat is een lastige vraag, maar om eerlijk te zijn voel ik me meer Italiaanse, omdat ik mijn tienerjaren, wat toch de jaren zijn die je als persoon het meeste vormen, in dit land heb doorgebracht. We hebben hier een echt thuis opgebouwd en ik heb het dan ook erg naar mijn zin in Italië.
Op welke leeftijd begon je geinteresseerd te raken in muziek en in welke muziekstijl(en)?
Ik was vanaf een erg jonge leeftijd al erg geinteresseerd in muziek en dat zal vanaf een jaar of zes, zeven geweest zijn. Ik begon toen zo ongeveer alles wat er in die periode op de radio uitgezonden werd mee te zingen en ik had eigenlijk absoluut geen idee waar ik mee bezig was, maar ik vond het wel erg leuk. Pas toen ik een jaar of zeventien was begon ik mijn passie voor muziek en vooral het zingen wat meer te ontwikkelen en toen werden artiesten zoals bijvoorbeeld Avril Lavigne en Evanescence en dat soort artiesten een belangrijke inspiratiebron voor me. Toen begon ik ook mijn stemgeluid wat meer te ontdekken en me af te vragen of ik als zangeres een toekomst had. Ik ging toen met mijn vrienden naar diverse repetitieruimtes om daar samen muziek te maken. Toen kwam ik er voor mezelf achter dat ik met de juiste hoeveelheid arbeid best wel eens zangeres zou kunnen worden. Ik heb toen ook de nodige zanglessen gevolgd en met name zangcoach Brett Manning is voor mij erg belangrijk geweest. Ik heb zijn programma’s gevolgd en ben me toen om het terrein van de symfonische metal gaan begeven, maar ik heb ook pop- en trance-muziek gedaan. Het was voor mij de beste manier om er achter te komen waar ik met mijn stem toe in staat was.
Had je toen ook al de gedachte om echt als professionele zangeres aan de slag te gaan?
In die tijd was het nog meer een hobby, maar natuurlijk stond ik er wel voor open om er mijn beroep van te gaan maken wanneer de mogelijkheid zich voordeed. Ik was nog erg jong en had weinig relaties in het circuit, dus heb ik mijn focus gelegd op het opdoen van zoveel mogelijk ervaring door met diverse bandjes die op zoek waren naar een zanger in zee te gaan. Maar in mijn achterhoofd heb ik altijd wel het idee gehad om er ooit mijn full-time job van te gaan maken.
Waren die lokale bandjes waar je in hebt gezongen ook actief in het symfonische metal genre?
Nee, niet echt. Het waren bands in verschillende stijlen, maar meestal poprock in de stijl van Paramore en Deftones, maar dan met vrouwelijke zang. Met één van die bands hebben we ook wel wat opnames gemaakt, maar die zijn nooit uitgebracht. Ik heb die opnames nog op mijn computer staan, dus misschien dat ik ze ooit nog wel eens beschikbaar maak, just for the fun of it. Met een andere band hebben we welgeteld één single uitgebracht, want vlak daarna ben ik vertrokken naar Canada.
Ben je in jouw periode in Canada nog actief geweest in het muzikale circuit?
Net voordat ik naar Canada vertrok had ik in Italië net mijn eigen solo-project opgestart en was ik voornamelijk actief in dance- en trance-muziek, omdat ik een aantal vrienden had die daar in geinteresseerd waren en die me in contact brachten met een aantal songwriters die wilden dat ik hun nummers inzong. Ik vond het leuk om te doen en ik had toen ook net het nummer van Sharon den Adel met Armin van Buuren (‘In And Out Of Love’) ontdekt. Dat solo-project is ook actief gebleven in mijn periode dat ik in Canada verbleef, want daar ontmoette ik ook wat DJ’s en producers waar ik mee ging samenwerken. Uiteindelijk ben ik wel teruggekeerd naar mijn roots, want hoewel ik erg veel plezier heb beleefd aan deze dance-nummers, lag mijn hart toch wel bij de rock- en metal-muziek. Dus toen ben ik mijn Youtube-kanaal gestart, waar ik covers ben gaan doen van bands zoals Nightwish, Within Temptation en vele anderen. Ik had daar heel veel lol in en heb me totaal niet druk gemaakt over het aantal views dat de nummers kregen.
Maar er was wel een hele belangrijke viewer bij en dat was Martijn Westerholt van Delain?
Ik was erg verrast toen Martijn contact met me opnam en me wist te vertellen dat hij mij op zijn lijstje stond met mogelijke zangers voor Delain had geplaatst. Ik was helemaal verbaasd dat hij mijn Youtube-kanaal had gevonden, want ik had maar een beperkt aantal abonnees.
Hoe is het proces verlopen van het zijn van één van de personen op Martijn’s lijstje tot de daadwerkelijke invulling van de open positie bij Delain?
Toen hij me contacteerde, vertelde hij me dat hij wat nummers op zou sturen om in te zingen en de twee eerste nummers die hij stuurde waren ‘Masters Of Destiny’ en ‘Burning Bridges’. Die heb ik toen ingezongen en meteen teruggestuud en Martijn was erg te spreken over het resultaat en vond dat mijn stem erg goed pastte in de muziek van Delain. De volgende stap was dat hij mijn stem ook op nieuw Delain-materiaal wilde horen. Hij was op dat moment aan een nieuwe plaat aan het werken en hij stuurde me daar twee nummers van, te weten ‘The Quest And The Curse’ en ‘Beneath’, die uiteindelijk ook als eerste en tweede single zijn uitgebracht. Ik heb die dus ook ingezongen en dat was een erg leuke ervaring voor me, omdat ik hier mijn eigen draai aan kon geven. Dat was ook de “opdracht”, want Martijn wilde er achter komen hoe ik klonk in het nieuwe materiaal, dus ik had de vrijheid om er op mijn manier invulling aan te geven. Toen ik ze had teruggestuurd vroeg hij me om naar Nederland te komen om elkaar te ontmoeten en te bekijken of er zowel muzikaal als persoonlijk een klik was. Ik ben toen naar Nederland afgereisd en heb Martijn, Sander en Ronald ontmoet en beter leren kennen. Een week nadat ik teruggekeerd was naar Italië werd ik gebeld door Martijn met de boodschap dat ze graag met me verder wilden omdat mijn stem erg goed pastte bij het Delain-materiaal en omdat ik als persoon ook goed in de band pastte.
Natuurlijk had je de moeilijke opdracht om de erg populaire Charlotte Wessels te vervangen. Hoe ging je om met de druk die dat met zich meebracht?
Natuurljk realiseerde ik me dat terdege en ik kan niet ontkennen dat dit zeker een bepaalde mate van druk met zich meebracht. Je weet dat je vergeleken gaat worden met je voorganger en er zullen ook mensen zijn die het helemaal niet leuk vinden dat er een andere zangeres is. Gelukkig vielen de negatieve reacties wel mee en het overgrote gedeelte van de fans waren erg positief toen de eerste single uitgebracht werd. De mensen waren vooral dankbaar dat Delain weer terug was en vooral daarom is de acceptatie van mij als nieuwe zangeres erg goed en positief verlopen. Ik voelde daarna dan ook geen enkele druk meer omdat ik volledig geaccepteerd was.
Er was ook nog een vacature voor een bassist, dus hoe is die ingevuld?
Ronald was degene die het contact met Ludo heeft gelegd. Hij was on-line aan het kijken of er mensen beschikbaar waren om deze positie in te vullen en toen kwam hij Ludo tegen. Ludo speelt in een aantal bands zoals Nightland en The Modern Age Slavery, maar hij is eigenlijk gitarist. Desondanks kwam Ronald toch in contact met heb en vroeg hem of hij eventueel de switch naar bassist wilde maken. Dat bleek absoluut geen probleem te zijn en toen is hij dan ook toegetreden als de nieuwe bassist van Delain.
Hoe goed kende jij het Delain materiaal al en wat zijn de nummers die je het liefste zingt?
Ik leerde Delain kennen in 2009 toen ik al die verschillende symfonische rock bands begon te ontdekken. Het eerste nummer wat ik van ze hoorde was ‘April Rain’ en dat nummer raakte me enorm, mede ook door de videoclip. Dat is dan ook één van de nummers die ik heel graag live zing. Daarnaast is ‘The Hurricane’ een favoriet van me, omdat het een erg emotioneel nummer is waar ik me helemaal in uit kan leven.
Een aantal maanden geleden hebben jullie ook een aantal try-out optredens gedaan voor een klein en select gezelschap. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
We besloten om een paar kleine optredens te doen voor een select groepje Delain-fans, omdat dat voor hun ook de allereerste ervaring zou zijn met mij als zangeres. We wilden de zaken gedoseerd aanpakken en Martijn heeft zelf de uitnodigingen voor deze optredens naar de fans gestuurd. We wilden hen ook de nieuwe line-up laten ervaren en hun reactie peilen. Het was voor mij ook de ideale gelegenheid om de nummers voor een live-publiek te “repeteren”, Verder kon de band ook weer kennis maken met de live-feel van een optreden want ook voor hen was het een tijdje geleden dat ze op het podium hadden gestaan.
Het schrijfproces voor het Delain-materiaal was altijd een samenwerking tussen Guus Eijkens, Martijn en Charlotte. Heb jij dit keer nog bij kunnen dragen en ja zo, hoe?
Guus en Martijn hadden het merendeel van het materiaal al klaar en toen ik er bij kwam hebben we dat gezamenlijk verder afgemaakt. Het schrijfproces zelf is niet echt veranderd, want Guus en Martijn hebben de nummers geschreven, terwijl dit keer Martijn’s vrouw Robin La Joy het team heeft versterkt om de teksten te schrijven. Ik heb de teksten geschreven voor twee nummers namelijk ‘Moth To A Flame’ en ‘Tainted Hearts’, terwijl ik voor het laatstgenoemde nummer ook de melodie heb geschreven. Het was echt een team effort en dat maakte het proces ook zo leuk.
Wat zijn onderwerpen waar jij graag over schrijft, want ‘Moth To A Flame’ is nogal persoonlijk?
Ik schrijf graag over persoonlijke ervaringen die ik beleefd of ervaren heb. Maar soms wil ik ook wel eens “fantasy-based” teksten schrijven, waarbij ik bepaalde situaties creëer in plaats van dat ze echt gebeurd zijn. Het overgrote gedeelte gaat over dingen die ik zelf heb meegemaakt en ‘Moth To A Flame’ gaat over het verslaafd zijn aan een bepaalde situatie. Je weet dat het niet goed voor je is, maar toch kun je er toch geen afstand van nemen. Maar op een gegeven moment moet je het toch loslaten en verder gaan met je leven.
De eerste single en video was ‘The Quest And De Curse’. Waarom dit nummer als hernieuwde kennismaking voor de fans met Delain?
Allereerst was dit nummer een wezenlijk onderdeel van mijn auditie en ten tweede had dit nummer in onze beleving alles in zich waarvan wij dachten dat een Delain-fan naar zou moeten luisteren. Het heeft de poppy en afwisselende vocalen, de mooie orkestratie en fraaie arrangementen. Het heeft alle aspecten van een Delain nummer in zich, dus dat vonden wij een mooie eerste hernieuwde kennismaking met de nieuwe Delain.
Waarom daarna ‘Beneath’ en ‘Moth To A Flame’ als tweede en derde single?
‘Beneath’ werd gekozen als tweede single omdat we er ook een gastzanger op hadden in de persoon van Paolo Ribaldini. Daarnaast heeft het een erg aanstekelijk refrein en we vonden het een mooie gelegenheid om ook Paolo voor te stellen. We wilde dit nieuwe gezicht ook voorstellen aan het publiek. ‘Moth To A Flame’ is ook een erg catchy nummer, maar weer op een andere manier. We konden dus wat verschillende aspecten van de band presenteren.
Je noemde Paolo al, die op drie nummers te horen is en ook met jullie op toer zal gaan. Kunnen we hem zien als een soort zesde bandlid?
Martijn en Guus werkten al samen met Paolo voordat ik bij de band kwam. Daar er ook mannelijke vocalen op meerdere Delain-nummers te horen zijn, wilde Martijn ook met een zanger samenwerken. Daarom was hij al met Paolo aan de slag voor mijn intrede in de band. Omdat we ook op deze plaat een aantal nummers hadden met mannelijke vocalen was het logisch dat Paolo deze in zou zingen en ook mee op toer zou gaan om dit ook live waar te kunnen maken.
Weet jij waarom de plaat ‘Dark Waters’ is getiteld, want er staat geen nummer met die titel op?
Het is een reflectie van de moeilijke periode waar de band de afgelopen periode door heen is gegaan. Er is nogal wat gebeurd en er is nogal wat op Martijn afgekomen. De hele situatie is nogal “donker” geweest en vandaar de titel van de plaat. Martijn heeft zijn band door donkere wateren heen moeten loodsen om weer aan de oppervlakte te kunnen verschijnen.
Wat zijn jouw persoonlijke verwachtingen van de nieuwe plaat?
Mijn verwachtingen zijn heel erg simpel, ik hoop dat de mensen de plaat met een open vizier gaan beluisteren zonder vooroordelen. Natuurlijk gaan ze een nieuwe zangeres horen, maar tegelijkertijd druipt het Delain-DNA van het materiaal af. Dus dat mensen eerst luisteren en dan pas oordelen.
Natuurlijk zijn jullie nu volop bezig met de promotie van de nieuwe plaat, maar wat kunnen we de komende tijd nog meer verwachten van Delain?
Natuurlijk hebben we onze Europese toer gepland in april van dit jaar, daarna zullen we een aantal festivals aandoen en er zijn plannen om daarna een toer door de Verenigde Staten te gaan doen. Dat laatste is nog niet concreet, maar we zijn daar wel druk mee bezig. We proberen de zaken wat geleidelijker aan te pakken en niet meteen te veel hooi op onze vork nemen. In 2024 zullen we wel weer wat meer gaan doen, maar dat zien we dan tegen die tijd weer wel.
Het toetreden tot Delain moet al een droom zijn die uitkomt voor jou. Zijn er nog meer dromen of doelstellingen die je wil laten uitkomen in de nabije toekomst?
Ik wil gewoon groeien als zangeres en continue mezelf verbeteren. Daar werk ik heel erg hard voor om dat waar te gaan maken. Daarnaast wil ik natuurlijk zoveel mogelijk mensen ontmoeten die van onze muziek houden, want daar doe je het ten slotte allemaal voor.