Cynic – Traced In Air Remixed
Season Of Mist
Release datum: 27 september 2019
Tekst: Hendrik Attema – 13 september 2019
“De plaat is voor liefhebbers van kwaliteitsmuziek een prima aanschaf en de iets ruigere ingestelde mensheid kan het origineel vast nog wel ergens krijgen voor een schappelijke prijs.”
De afgelopen jaren is Cynic, onder leiding van Paul Masvidal, steeds verder verwijderd geraakt van de oorspronkelijke complexe death metal. Het laatste wapenfeit ‘Humanoid’ is mogelijk een indicatie voor wat nog komen gaat, maar eerst worden we nu vergast op een opnieuw onder handen genomen versie van ‘Traced In Air’. De grote vraag die bij het verschijnen van het persbericht naar boven kwam was vooral: ‘Waarom?’. Dat komt vooral vanwege uitspraken van bassist Sean Malone. Jaren geleden had ik eens een lang gesprek met hem over het remixen van ‘Focus’. Dat was voor hem een no-go, aangezien je in zijn optiek een plaat eventueel kon remasteren, maar remixen was een brug te ver. Dat er dan nu voor gekozen is om ‘Traced In Air’ aan te pakken in plaats van ‘Focus’ is dan ook bevreemdend. Ook dat is een vraag die na veelvuldig beluisteren van de heruitgave onbeantwoord blijft.
Bij het uitkomen van de oorspronkelijke versie in 2008 was, naast de fantastische composities, de productie van de plaat van uitzonderlijke klasse. De CD-versie klonk al als de spreekwoordelijke klok en de vinyl-versie deed daar met een specifieke mastering nog een schep bovenop. Die versie klonk (en klinkt nog steeds) zo goed dat audiofielen hem konden gebruiken om hun stereo te testen. De diepte van de bas, de gelaagdheid van het geluid, de details in de drums en de wisselwerking in vocalen van Paul Masvidal en Tymon vonden allemaal hun plek. Ergo: die plaat was af!
In deze nieuwe mix valt bijna direct op dat de grunts van Tymon verdwenen zijn. De opening van ‘Evolutionary Sleeper’ klinkt zonder de openingsgrom opeens een heel stuk kaler zoals op meer plekken opeens een gat is ontstaan dat er eerder niet was. Bij ‘Integral Birth’ mis je dus de grommend verhalende laag over een miljoen bloedhuilende duiven die rond de aarde cirkelen en zo verder. Voor het ontbreken van deze grunts komt een iets ruimer geluid terug waarbij de bas net iets prettiger knort en ook de drums net iets organischer klinken. Het verschil is echter minimaal en je moet de oorspronkelijke versie heel goed kennen om het verschil waarneembaar te maken. Dus behalve het weghalen van de vocalen van Tymon is er verder weinig nieuws onder de, in dit geval, stralende zon. De plaat is voor liefhebbers van kwaliteitsmuziek een prima aanschaf en de iets ruigere ingestelde mensheid kan het origineel vast nog wel ergens krijgen voor een schappelijke prijs.
Daarom blijft de vraag: ‘Waarom?’. Wellicht dat we binnenkort daarop een antwoord krijgen en blijft de wens om het geluid van ‘Focus’ ook tot dit niveau op te krikken. Uiteraard met behoud van grunts.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.