Frank: “Je kan niet wachten met zo een album om live te spelen maar dat duurt misschien nog twee jaar.”
De albums van Distillator werden hier op de redactie altijd goed gesmaakt. Vorig jaar verspreidde de band echter het nieuws dat ze verder gingen onder de naam Cryptosis. Een verrassing voor heel wat fans maar als je luistert naar wat het trio gepresteerd heeft op het debuut ‘Bionic Swarm’ valt je mond lichtjes open van verbazing. Zo ging ik eventjes samenzitten met drummer Marco Prij en bassist Frank te Riet.
Koen de Waele Ι 17 maart 2021
Tot vorig jaar speelden jullie drieën in Distillator. Ineens kwam het nieuws dat de band ermee stopte en in dezelfde bezetting door ging gaan als Cryptosis. Waarom deze verandering?
Frank: We vonden dat Distillator de muziek een beetje te kort deed. We experimenteerden al langer met meer synthesizerachtige geluiden. En heel wat van die ouderwetse thrash metalbands, zoals Sepultura, hebben hun stijl drastisch veranderd. Dan werd wel eens gesproken dat ze fan van de band waren maar dan enkel van de eerste drie albums. Dat wilden wij vermijden.
Marco: We wilden het veel verder drijven en het geluid en stijl nog meer veranderen. Onder de naam Distillator ging dat niet meer want mensen associëren die naam nog steeds met typische old school thrash metal en we willen toch bekend zijn voor meer dan dat. Zeg maar gerust dat we onze eigen verhalen erin kwijt wilden en tekstueel een meer futuristisch thema willen uitdragen.
Hoe mogen we Cryptosis dan beschrijven qua muzikale stijl?
Frank: Ik denk dat iedereen zijn eigen element er in kwijt kan. Laurens houdt meer van typische metal. Ik hou meer van elektronische rock en jazz. Nu kan iedereen zijn ei kwijt zonder in hokjes terecht te komen. Noem het maar Futuristic Multi Metal. Dat is een beschrijving die aan alles voldoet.
Het concept van het album is de toekomst in 2149. Positief of negatief?
Frank: Dat ligt aan de luisteraar zelf en hoe hij het interpreteert. Voor ons is het fantasie. Misschien is het negatief. Niet altijd maar het kan wel. Net als een pistool. Je kan het voor iets goed gebruiken maar ook voor iets kwaad.
De eerste video ‘Decypher’ vond ik nog wat in het verlengde van Distillator liggen. Maar de tweede ‘Prospect Of Morality’ klinkt helemaal anders. Volwassen, vernieuwend, modern. Is dat jullie nieuwe sound?
Marco: We staan achter alles wat we uitbrengen. Maar ‘Decypher’ was net iets beter omdat ‘Prospect Of Morality’ een grote stap was van Distillator naar de nieuwe band. We wilden onze huidige fans niet afschrikken. Je hebt al een andere bandnaam en hetgene we op ‘Decypher’ laten horen, ligt wat in het verlengde van Distillator. Het schrikt de mensen niet af en je laat toch horen dat er meer in zit. ‘Prospect Of Morality’ was een verrassing maar het contrast was dan niet meer zo groot. Zeg maar de overgang van de oude naar de nieuwe band.
Frank: ‘Decypher’ is een van de eerste nummers die we geschreven hebben voor dit album. Vandaar dat het ook als eerste naar buiten werd gebracht. Het is nog steeds actieve thrash.
Hebben jullie het groot lot gewonnen want de drie verschenen video’s vond ik er enorm duur uitzien? Of heeft Century Media zoveel vertrouwen in jullie.
Frank: Haha. Century Media heeft ons een contract aangeboden en daarbij hoorde een budget waar we dingen mee konden doen die we altijd al willen doen hebben. Maar qua budget ging dat vroeger niet. Nu wel. En er komt zelfs nog een vierde videoclip uit. We konden alles doen wat we wilden doen. Dat is het voordeel van zo een groot label.
Met vier verschenen video’s is bijna de helft van het album op voorhand al uitgebracht.
Marco: Het duurde wel een tijdje voor mensen er van wisten. Het eerste nummer kwam in september 2020 al uit en het laatste is eind maart 2021 voorzien. Je kan niet zeggen ‘hier is een video’ en dan is het wachten tot februari, bijna zes maanden later. Je moet af en toe iets laten zien en dan kopen ze wel de cd of een T-shirt. We speelden zelfs met het idee om bij elk nummer een videoclip te voorzien maar dat kwam uiteindelijk te duur uit.
Opvallend is hoe jullie allemaal gegroeid zijn, vooral op technisch vlak, zowel de drums, bas als gitaar. Hebben jullie zoveel geoefend in tussentijd of zelfs bijscholing genomen?
Marco: Ik wel hoor. Ik ben niet naar iemand toe geweest die me wat trucjes heeft geleerd. Maar ik heb meer een studie gedaan en we zijn nummers gaan schrijven vanuit een perspectief dat we wilden horen. Bij Distillator zaten we wat vast aan een bepaalde snelheid want ik kon niet sneller spelen of Laurens kon niet zo snel zingen. Maar nu hebben we de nummers geschreven zoals we die zelf wilden spelen. Toen we ze schreven zoals ‘Transcendence’, lag dat nog buiten mijn bereik om het te spelen. Ik heb dan een manier gezocht en gevonden om sneller te spelen met mijn voeten maar ook om creatiever te zijn en van alles te gebruiken om andere muziek te beluisteren. Ik oefen tien uur per week op beter worden met drummen maar ook op het vooruitgaan met techniek. Vroeger was het; een uur spelen en de nummers instuderen. Nu is het echt wel zaken toevoegen en grote stappen vooruit maken.
Frank: Ik heb weinig geoefend. Ik ben meer geïnteresseerd in het schrijven van nummers, composities en melodieën maken. Het technische is ondergeschikt aan de muziek vind ik. Als ik aan een nummer werk, wil ik een bepaald gevoel of een specifieke melodie creëren. Of dat gespeeld is met meer techniek of niet maakt me niet uit. Laurens en Marco hebben zich anders wel laten gaan. Een tandje erbij en een niveau hoger. Bij mij blijft de essentie belangrijker dan mijn eigen spel. Mijn eigen te gekke baslijn opbouwen is van minder belang dan de zang, gitaar en drum er wat meer inkrijgen. Dat is überhaupt de rol van iedere bassist, om de lijn te zijn tussen de riff en de beat. Ook live is het te doen met ons drietjes. Zelfs het keyboard ontbreekt niet. Ik heb een pedaal die een synthesizer mellotron geluid laat horen. Heel cool hoor. Ik stuur die aan met mijn basgitaar en die wordt gesplit naar een stereo opstelling waardoor mijn bas hoorbaar is maar ook de keyboards.
Wie zorgde voor dat finale eindgeluid dat lekker vet klinkt? Was dat Olaf Skoring als producer, Fredrik Folkare die de mix deed of Tony Lindgren die de master verzorgde?
Frank: We hebben met jongens gewerkt die aan de top staan. Er zijn er nog meer die goed zijn maar voor ons waren die drie de beste. Olaf is ook een goede vriend die hier bij ons in de stad woont en die live onze geluidsman is en mee de baan op gaat. Hij kent ons geluid en weet wat onze sterke en zwakke kanten zijn. Met Olaf gaan we ook altijd een stapje verder want hij pusht ons telkens verder en verder in de studio. Vooral Laurens werd tot het uiterste gedreven. Gelukkig dat alles klaar was voor COVID uitbrak.
Het artwork is afkomstig van de hand van Eliran Kantor, nog zo een begenadigd artiest.
Frank: We hadden al op voorhand een sterke mening over wat we wilden en dat werd ook zo gecommuniceerd. Het was eerst nog niet allemaal wat het moest zijn en aan zo een artiest feedback geven is niet zo gemakkelijk. We hebben dat toch gedaan en hij is dan met een goed voorstel gekomen. Dat was het eindresultaat.
Jullie eerste video verscheen al op 25/9/2020. Waarom duurde het nog tot 26/3/2021 eer het album er kwam.
Frank: Dat is een beslissing van het label.
Marco: Je tekent bij een label en komt in een rij te staan. Bij ons was dat maart 2021.
Onlangs verscheen de Vektor/Cryptosis split in 250 vinyl exemplaren en 100 tapes die al lang op voorhand uitverkocht waren. Was dat een beetje schrikken of hou je dat express een beetje als collectors item.
Frank: Dat was een positieve verrassing. Het was bedoeld als collectors item. 250 zwarte vinyl exemplaren en 250 groen gesplatterde.
Hoe pijnlijk voelt het nu dat er nog steeds niet kan gespeeld worden?
Frank: Het is wel klote maar wat doe je eraan. Aan de andere kant, we zitten al zolang in deze situatie. Vorig jaar in maart brak de pandemie uit en dan dacht je dat de komende zomer alles voorbij ging zijn. Dan werd het december en Eindhoven Metal Meeting ging al niet door. Nu staat er met Vektor een tour gepland die in mei start en waarvan we hopen dat die zal doorgaan. Maar het begint er alweer slechter uit te zien. Je kan niet wachten met zo een album om live te spelen maar dat duurt misschien nog twee jaar. Tegen dan is er niemand nog geïnteresseerd. We dachten, we doen wel en zien hoe het uitdraait. Eventueel doen we nog een livestream of zoiets. Niemand kan zeggen wanneer we nog live kunnen spelen. Veel mensen zitten nu thuis en dan is er meer tijd om naar muziek te luisteren. Ik moet voor mezelf ook vaststellen dat sinds ik thuis ben, ik meer naar nieuwe releases luister.
Marco: Mensen zitten de hele dag op het internet. Dat is misschien nog een voordeel want mensen zien ons zo en leren ons kennen. Maar live spelen is toch leuker.
Distillator was een leuke en degelijke thrashband maar ik had de indruk dat het toch een beetje blijven ploeteren was in kleine zaaltjes. Gaat dat veranderen met Cryptosis?
Marco: Hopelijk wel.
Frank: Ik denk dat we met Distillator te groot begonnen zijn vanaf het begin. Er was al direct een tour met Vector en Metal Church en dat voor een band die juist begon. Het werd wat veel en het jaar erna was het te moeilijk om datzelfde niveau te blijven houden. De kansen kwamen heel kort op elkaar en we zeiden op alles ja.
Marco: Het klopt wel wat je zegt want op het einde bleef het een beetje hangen. Een band die ik heel graag live zie is Gojira. Die heb ik in 2018 gezien en in 2019 stonden ze er al met een nieuwe show en andere nummers. Misschien dat Distillator iets teveel van hetzelfde was.
Frank: Ik denk dat we teveel gespeeld hebben en er te veel optredens waren in een te klein gebied. Mensen hebben het dan wel gezien op een gegeven ogenblik.
Hoe kwamen jullie dan bij Century Media terecht?
Frank: Ons management heeft dat geregeld.
Marco: Het album was klaar en dat hebben we aan onze manager gegeven. Heel wat labels werden aangeschreven en ze vonden het een te gek album. Maar ze moesten al personeel naar huis sturen omdat het crisis was. Century Media lukte het wel. Dat is het verschil tussen een klein label en een megagroot label. Grote, die overleven dergelijke crisissen zoals we die nu meemaken.
Wat kunnen we dan nog verwachten in de nabije toekomst?
Frank: Er is die tour met Vektor. We zien wel of die zal doorgaan. Voor de rest is het wat koffiedik kijken. Distillator is een afgesloten hoofdstuk. We hebben nog wel wat merchandise over die nog te koop is. En de betere stukken proberen we online te houden. Cryptosis loopt alleszins goed want de interviews stromen binnen. Er is zelfs heel wat interesse vanuit Amerika. Dat was al tijdens Distillator zo. Als je de data van Spotify bekijkt, hebben we zelfs meer luisteraars daar dan hier in Europa. Jammer genoeg is daar touren zo moeilijk. Hier stap je in het busje en rij je naar Duitsland of Italië. Eventjes naar daar gaan voor één of twee keer te spelen is moeilijker. Maar in elk geval tot ergens eind 2021 en anders is het in 2022.