Caro Loy and Kurt Bauereiß: “De naaktheid die te zien is staat voor een bepaalde kwetsbaarheid en de grijpende handen staan voor de wreedheid en het donkere karakter van de plaat”
De Duitse heavy metal band Brunhilde wist me een tijdje geleden behoorlijk positief te verrassen met hun vierde full-length album ‘27’, dat vol staat met lekkere met punk-invloeden doorspekte traditionele metal nummers. Al sinds het prille begin wordt de kern van Brunhilde gevormd door de charismatische zangeres Caro Loy en gitarist Kurt Bauereiß en met die twee had ik een gesprek over verleden, heden en toekomst van deze talentvolle band.
Sjak Roks Ι 8 juni 2022
Hi Caro & Kurt, laten we eens bij het begin beginnen, wanneer en hoe is Brunhilde als band ontstaan?
De band is in 2013 ontstaan als een samenwerkingsverband tussen ons twee en we hebben in 2015 en 2017 respectievelijk de platen ‘Dollhouse’ en ‘Behind My Mind’ uitgebracht. Als gevolg daarvan hebben we veel live gespeeld, onder andere als support voor Nazareth en ZZ Top. Daarna wilden we ons wat meer in de traditionele heavy metal stijl gaan ontwikkelen en middels de samenwerking met producer Charlie Bauenfeld resulteerde dat eigenlijk in een Brunhilde versie 2.0. Die stilistische verandering is te horen op onze derde langspeler ‘To Cut A Long Story Short’ uit 2021. Die ontwikkeling hebben we proberen door te trekken op ons nieuwe album ‘27’.
Wat was het oorspronkelijke plan dat jullie hadden met Brunhilde en waarom hebben jullie de stijl zo rigoreus aangepast na de eerste twee platen?
Na de eerste twee platen wilden we ons wat gaan verbreden en meer metal-, punk- en crossover invloeden gaan verwerken in onze muziek. Op de eerste twee platen was de band nog wat zoekende naar onze eigen identiteit en we hadden het gevoel dat we essentiële aspecten misten in ons song materiaal. Charlie Bauenfeld is daar een belangrijke schakel in geweest, want hij heeft ons geholpen om de band die eigen, nieuwe identiteit te geven.
Dat heeft ook een impact gehad op het songwriting proces. Kun je uitleggen in hoeverre dat veranderd is?
Wij werken gezamenlijk elke dag aan nieuwe Brunhilde nummers en als zodanig hebben we altijd veel materiaal ter beschikking. Dan laat Charlie er zijn licht over schijnen en bepaalt hij met name welke songs de nodige potentie hebben om op een nieuwe plaat te zetten. Hij doet als het ware een soort van “cherry picking” en brengt het aantal nummers terug naar een stuk of twaalf om deze verder uit te werken en te finaliseren.
Jullie derde plaat ‘To Cut A Long Story Short’ is uitgebracht in 2021, toen de hele wereld zowat stil lag vanwege de Corona-pandemie. Waarom hebben jullie hiertoe besloten en zagen jullie dit niet als een risico?
Er was gewoonweg niets te doen gedurende die periode, maar wij waren wel elke dag bezig met het schrijven en verder door-ontwikkelen van nieuwe nummers. We hadden geen enkele mogelijkheid om op te treden en daarom hebben we toch maar besloten om in deze periode een plaat uit te brengen.
Brunhilde is altijd een partnership tussen jullie twee geweest. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen en wat is de speciale band die jullie hebben?
We haten en houden van elkaar…haha! Even serieus, we maken al meer dan tien jaar samen muziek en we voelen elkaar prima aan op dat gebied. We hebben heel veel dingen samen gedaan, in Brunhilde maar ook in een akoestische setting op bruiloften en partijen. Op een gegeven moment hebben we dan de overstap gemaakt naar het schrijven van onze eigen nummers en het formeren van Brunhilde.
Gaan jullie nu in de toekomst van Brunhilde een echte band maken?
Dat is inderdaad wel de bedoeling en we hebben een lange tijd gezocht naar de juiste muzikanten om hier invulling aan te geven. Natuurlijk was het erg moeilijk om tijdens de Corona-pandemie hier de juiste aandacht aan te geven, maar we hebben nu een erg goede Nederlandse bassist Randy van der Elsen (die ook in Vandenberg speelt) en een drummer uit Berlijn, genaamd Bastian Emig, die ook in Van Canto speelt. Bastian heeft al drums gespeeld op de vorige plaat, maar is nu echt onderdeel van de band geworden. Beide heren passen zowel muzikaal als qua persoonlijkheid prima bij ons.
Waar komt de naam Brunhilde eigenlijk vandaan?
Dat is eigenlijk wel een grappig verhaal. We waren de film ‘Django Unchained’ aan het kijken en de naam van de vrouw van Django is Brunhilde. We weten niet goed waarom, maar op dat moment wisten we dat dit de naam van onze band zou gaan worden. Het is inderdaad wellicht niet de meest gebruikelijke naam voor een band, maar wel eentje die blijft hangen.
Wanneer zijn jullie met de voorbereidingen voor het nieuwe album ‘27’ begonnen en wat was de doelstelling die jullie voor deze nieuwe plaat hadden?
Het onderzoek naar de verhaallijn op de plaat is begonnen in de zomer van 2021 en we hebben er ruim een half jaar over gedaan om alles, zowel muzikaal als tekstueel, af te ronden. De doelstelling was om de ingeslagen weg op ‘To Cut A Long Story Short’ verder door te zetten en voor de luisteraar een erg interessant en uitdagend album af te leveren.
Alle nummers op ‘27’ gaan over mensen die op deze leeftijd zijn gestorven. Hoe zijn jullie op dit idee gekomen en dit heeft waarschijnlijk behoorlijk wat research gevergd?
Het viel ons op dat er een behoorlijk aantal mensen op deze leeftijd zijn overleden en middels verder onderzoek op internet kwamen we achter deze verhalen. Het is begonnen met de muzikanten die op deze leeftijd ons hebben verlaten (de zogenaamde “Club 27”), waar andere bands ook over geschreven hebben. Toen we dit verder onderzochten kwamen we tot de conclusie dat er ook een heleboel onbekende mensen op deze specifieke leeftijd zijn gestorven onder verschillende omstandigheden en dat thema hebben we toen verder uitgewerkt. Uiteindelijk is dat de rode draad en de titel van onze nieuwe plaat geworden.
Hoe ziet de samenwerking in het schrijfproces binnen Brunhilde er eigenlijk uit?
De muziek wordt door Kurt geschreven terwijl de teksten door Caro, in samenwerking met Charlie Bauenfeld, tot stand komen. Dat is een proces dat voor Brunhilde altijd goed gewerkt heeft en zo ook voor ‘27’.
Voor ‘27’ is het duidelijk waar de inspiratie voor de teksten vandaan is gekomen, maar hoe is dat voor de muziek?
Dat heeft vaak te maken met wat er allemaal om ons heen gebeurd. Wanneer je in een bepaalde gemoedstoestand bent, wordt dit vertaald naar de muziek en de gemoedstoestand wordt bepaald door de zaken die in de wereld gebeuren maar ook door de teksten van onze nummers.
Het nummer 27 komt overal terug, niet alleen in de teksten, maar ook op de cover en zelfs de releasedatum is gezet op 27 mei. Wat wilde jullie eigenlijk uitdrukken met de cover?
We wilden een donkere en sfeervolle cover maken, die paste bij de tekstuele inhoud van de nummers op de plaat. De naaktheid die te zien is staat voor een bepaalde kwetsbaarheid en de grijpende handen staan voor de wreedheid en het donkere karakter van de plaat. Verder valt het totaalplaatje nogal op ten opzichte van de meeste reguliere covers en dat is ook een belangrijk aspect.
Wat zijn in jullie beleving de grootste verschillen en/of verbetering wanneer je ‘27’ vergelijkt met zijn voorganger?
Onze nieuwe plaat is natuurlijk een “concept”-album, waar tekstueel een bepaalde rode draad doorheen loopt. Dat heeft wel een hoop extra werk tot gevolg gehad, maar we hebben uiteindelijk wel loon naar werken gekregen. De verhalen zijn mysterieus en ons inziens zeer interessant voor de luisteraar. Verder is de sound meer metal en zijn de nummers geschikt voor een breder publiek. Elk nummer is anders, maar toch klinkt de plaat als één geheel.
Zoals besproken was Charlie Bauenfeld wederom een zeer belangrijke schakel voor deze plaat. Wat maakt hem zo belangrijk en wat vinden jullie zelf van de sound van dit album?
Charlie is zelf een groot liefhebber van de band en dat is erg belangrijk voor ons. Verder heeft hij natuurlijk veel ervaring in dit genre en mede daardoor kan hij goed functioneren als klankbord voor ons. Het is echt een plezier om met hem te werken en dat kun je terughoren in het resultaat. We zijn dan ook erg tevreden met de sound van ‘27’.
Zo’n zes maanden geleden hebben jullie al een video uitgebracht voor het nummer ‘Friendly Fire’. Was dit bedoeld als een voorafje voor de nieuwe plaat en waarom hebben jullie gekozen voor dit specifieke nummer?
Het is een verhaal over een man die de oorlog in gaat voor zijn land, maar die gedood werd door zijn eigen landgenoten, vandaar “friendly fire”. Dit werd echter verzwegen door zijn land, die claimde dat dit gebeurd was door vijandelijke troepen. Dit nummer was het startschot voor ‘27’ en we hebben hiermee een muziek-competitie gewonnen. Met het prijzengeld hiervan hebben we de video voor ‘Friendly Fire’ opgenomen, omdat dit nummer ook een goede representatie geeft van waar Brunhilde als band voor staat.
De tweede video van ‘27’ is voor ‘Eye For An Eye And Tit For Tat’. Waarom dit nummer als de tweede single?
Dit nummer laat weer een andere kant van de band zien, want in dit nummer zitten veel meer punk-invloeden verwerkt. Het is een catchy nummer, dat gemakkelijk mee te brullen is. Als derde video zullen we binnenkort trouwens ‘Girl With 1000 Scars’ gaan uitbrengen.
Hoe belangrijk zijn deze videos voor een band als Brunhilde?
Deze zijn erg belangrijk voor ons omdat je de muziek, de stijl en de emotie van de band goed kunt overbrengen naar een groot publiek.
Jullie hebben ook een cover van het nummer ‘The House Of The Rising Sun’ gedaan. Waarom een cover en waarom juist dit nummer?
Dit was het allereerste nummer dat we samen akoestisch hebben gespeeld en we houden gewoonweg erg veel van dit nummer. Toen we eenmaal begonnen met de opnames voor ‘27’ borrelde het idee op om dit nummer te coveren en zo gezegd, zo gedaan.
Wat zijn typische elementen die in een Brunhilde nummer aanwezig moeten zijn voordat jullie besluiten om het op te nemen?
De belangrijkste aspecten zijn een goede hookline en een lekkere riff als basis. Verder moet het nummer gewoon goed aanvoelen, de juiste emotie moet aanwezig zijn. We weten vaak al na enkele seconden of een nummer de juiste “vibe” heeft op niet.
Jullie schrijven altijd veel extra materiaal, dus ik neem aan dat er ook voor dit album nog wel het nodige is overgebleven. Gaan jullie dit hergebruiken of wordt er voor een nieuwe plaat weer vanaf nul begonnen?
Normaal schrijven we altijd een twintigtal nummers voor een nieuwe plaat en dat is in dit geval voor ‘27’ ook gedaan. Samen met Charlie hebben we dan een selectie gedaan welke nummers er op dit album zouden verschijnen. We zijn inmiddels al weer bezig met het volgende Brunhilde album, maar daar gaan we zeker niet de “left-overs” van ‘27’ voor gebruiken. Als het niet goed genoeg was om op deze plaat te komen, vinden we het ook niet goed genoeg om op de opvolger te zetten.
Ik weet dat het altijd een moeilijke vraag is, maar als je één nummer van ‘27’ zou moeten kiezen dat Brunhilde het best weergeeft, welk nummer zou dat dan zijn en waarom?
Voor ons is dat ‘Girl With 1000 Scars’, omdat het een erg dynamisch nummer is waarbij alle Brunhilde aspecten sterk naar voren komen.
Wat zijn jullie persoonlijk verwachtingen van ‘27’?
De plaat is voor ons persoonljik al een succes, want we hebben al enorm veel pre-orders mogen ontvangen. Niet alleen vanuit Duitsland, maar vanuit alle delen van de wereld wat aangeeft dat onze muziek overal gewaardeerd wordt. Verder zijn de reviews voor ‘27’ erg goed en dat sterkt ons in het geloof dat we een uitstekende plaat hebben afgeleverd.
Natuurlijk heeft de hele Corona-situatie het toeren onmogelijk gemaakt, dus jullie zullen weer staan te trappelen om op te treden. Wat kunnen we eigenlijk verwachten van een Brunhilde-show?
Een goede sound, goede nummers en gewoon een lekkere aggresieve rock-show, dat is waar het bij Brunhilde allemaal om draait.
Eind mei hebben jullie een aantal shows in Duitsland en Zweden. Zijn er al verdere concrete plannen om te gaan toeren?
Dit jaar zijn er vanwege de Corona-crisis weinig mogelijkheden om nog op festivals op te treden, daar deze gewoon twee jaar verschoven zijn met nagenoeg dezelfde bands. Daarom ligt onze focus qua festivals ook op volgend jaar, omdat er dan meer mogelijkheden zijn. Verder proberen we zo veel mogelijk club-shows te gaan doen, maar het is nog wat te vroeg om hier concreet over te kunnen zijn.
Wat zijn jullie lange termijn plannen? Wat zijn dromen die jullie met de band willen laten uitkomen?
Iets wat we nog steeds zouden willen is een dusdanig goed nummer schrijven dat alle radio-stations dat nummers uit willen zenden. En natuurlijk dat we als gevolg hiervan meteen miljonair worden..hahaha!
Caro en Kurt, ik wil jullie graag bedanken voor dit interview. Is er iets wat we niet besproken hebben en dat jullie nog willen delen met onze lezers?
We zouden erg graag in Nederland willen spelen, dus zodra er mogelijkheden zijn zullen we zeker jullie kant opkomen! Zorg dat je erbij bent!