Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Blind Guardian – The God Machine
Nuclear Blast
Release datum: 2 augustus 2024
“Neem de oude composities van wat toen hongerige twintigers waren en laat ze opnieuw inspelen door ervaren topmuzikanten, en je krijgt ‘Somewhere Far Beyond – Revisited’.”
0/10
Jori van de Worp  I 9 augustus 2024

Wat, alweer een re-release van een Blind Guardian klassieker? Is dit niet inmiddels de twintigste versie van ‘Somewhere Far Beyond’ met de laatste nog geen twee jaar terug? En dan ook nog een live cd erbij, wat het uiteraard nog prijziger maakt? Ze denken daar in Krefeld zeker dat het geld bij mij aan de bomen groeit! Ja, zelfs bij deze Blind Guardian fanboy beginnen de wenkbrauwen inmiddels wel een beetje te fronsen met de hoeveelheid heruitgaves waarvoor ik geacht wordt de portemonnee te trekken. En toch, het water loopt me dan wel weer in de mond als ik de details wat nader bestudeer: een volledige heropname wat toch wel een stap verder is dan een remix of remastering, en dan plus een volledige live uitvoering van het album! Ik voel ‘m al aankomen, dat wordt weer een weekje op water en brood.

Het origineel uit 1992 werd direct omarmt door de rap groeiende fanschare (waar ik toen wegens leeftijdtechnische redenen nog niet bij hoorde) van de Duitse band, die middels dit eigenzinnige album definitief het label van een stel Helloween-wannabe’s wist af te schudden. Stukken als ‘Time What Is Time’, ‘Journey Through The Dark’ en ‘Quest for Tanelorn’ werden direct graag gehoorde telgen op live concerten waar Hansi nog zelf de basgitaar in de hand had. En ja, dit was ook het album van ‘The Bard’s Song – In The Forest’, need I say more?

Ook Blind Guardian zelf erkent de bijzondere status van dit album nog altijd, en heeft daarom in 2022 het volledige album integraal gespeeld op hun tour. Het resultaat hiervan kunnen we op deze cd horen, en het is verbluffend hoe fris deze composities, die inmiddels voor power/speed metal begrippen al behoorlijke oudjes zijn, nog klinken. Zelf ben ik erg onder de indruk van bijvoorbeeld ‘Theater Of Pain’ en het ronduit geniale titelnummer ‘Somewhere Far Beyond’, waarop Hansi voor het eerst over de ‘Dark Tower’ boekenserie van Stephen King heeft geschreven, een onderwerp waar hij nog op teruggreep voor het Demons & Wizards project. Velen zullen (terecht) vooral stil staan bij ‘The Bard’s Song – In The Forest’, wat ook hier weer vrijwel volledig door publiek gezongen is.

Het is deze tour met volledige live uitvoering die de barden ertoe noopten het hele album dan direct ook maar weer opnieuw op te nemen. Inmiddels kan de band er natuurlijk dertig jaar ervaring bijschrijven en wat je ook vindt van de nieuwere richting van de muziek van Blind Guardian, het is niet te ontkennen dit inmiddels vier van Duitslands beste metalmuzikanten zijn. Neem de oude composities van wat toen hongerige twintigers waren en laat ze opnieuw inspelen door ervaren topmuzikanten, en je krijgt ‘Somewhere Far Beyond – Revisited’. Werkelijk iedere noot op deze heropname is raak gespeeld, Hansi is een veel sterkere en dynamische zanger geworden en ook de audio techniek heeft in dertig jaar niet stilgestaan. De nummers zijn minder rommelig geworden, vallen geheel anno nu veel zwaarder uit de basboxen maar zijn nog voor 100% herkenbaar. De legendarische ‘The Bard’s Song – In The Forest’ is het enige nummer met een echt opvallende verandering, het is nu qua timing zo ingespeeld dat het overeen komt met hoe de band hem altijd live speelt, dus zonder overlap van tekstregels in het refreintje. Drummer Frederik is de enige die niet aan het origineel heeft meegewerkt, maar verandert weinig aan de partijen van zijn voorganger Thomen Stauch, die we tegenwoordig bij de band Mentalist kunnen horen.

Zelf ben ik van “team twijfel” als het gaat om de heropname. Het is overduidelijk dat deze versie op alle enigszins objectieve vinklijstjes hoger scoort dan het origineel, het muzikaal vakmanschap, de geluidskwaliteit en presentatie. Maar het was juist het wat rommelige aspect samen met zijn vlakke productie wat dit album zijn unieke charme meegaf. Je hoorde de jonge honden die elkaar op de snelle stukken af en toe nét misliepen, en een zanger die compenseerde voor het nét niet kunnen halen van bepaalde hoogtes met effecten. Juist door de perfectie waarmee de nummers nu op de plaat staan gaat deze sfeer ietwat verloren. Daarbij worden er ook in de details keuzes gemaakt waar mijn wenkbrauwen opnieuw van opstijgen, zoals het doedelzakstuk in ‘Somewhere Far Beyond’ wat is vervangen of aangevuld met elektrische gitaareffecten.

Deze versie wordt uiteraard uitgebracht op verschillende media. Als eerst is er de volledige digipack met de heropname op CD1, de live versie op CD2, en ook nog een Blu-Ray met volledige opnames in beeld en geluid van de shows op Rock Hard en Hellfest 2022. Die beelden zaten trouwens helaas niet bij mijn promopakketje dus daar kan ik niks over zeggen, behalve dat ik er behoorlijk naar uit kijk. Voor de echte of rijke liefhebber naargelang je visie hierop komt er uiteraard ook een vinyl versie met alleen de heropname, dus zonder de live uitvoering. Het album zal ook te koop zijn als digitale download, en mocht je vinden dat je inmiddels genoeg gedoneerd hebt aan Nuclear Blast zoek je gewoon lekker je toevlucht tot Spotify.

Photo by Dirk Behlau