Frederik Ehmke: “Het was pas na de songwriting dat we het materiaal van ‘Somewhere Far Beyond’ gingen uitgraven voor de anniversary tour. Zelf vind ik dat er wat meer van ‘Imaginations’ in het nieuwe album zit.”
Bootje varen, biertje drinken! Het was dinsdag 12 juni dat ik met Blind Guardian het schip in mocht om een tochtje te maken over de Duitse Rijn, en daar ook naar het nieuwe album te luisteren. Mijn overpeinzingen over de luistersessie konden jullie hier al lezen, maar na de luistersessie kreeg ik ook nog de kans om wat vragen te stellen aan gitarist Marcus en drummer Frederik. Dus terwijl we de skyline met beroemde Kölner Dom achter ons lieten liggen, voelde ik deze twee barden aan de tand over Blind Guardian, het album ‘The God Machine’ en verjaardag-tournees. Lees hieronder verder!
Jori van de Worp Ι 3 augustus 2021
De laatste keer dat we elkaar spraken was rond de release van het orkestrale album ‘Legacy Of The Dark Lands’. Twee vrij kleurloze zomers zijn er sindsdien voorbij gekomen, maar jullie zijn met volle kracht terug. Jullie hebben al gespeeld op Rock Hard en Hellfest, en komend weekeind staat Dong voor de deur in jullie eigen achtertuin. Jullie zitten vast op hete kolen nu het eindelijk weer allemaal kan?
Frederik: Zeker! Voor mij is live spelen het belangrijkste van muzikant zijn, dus toen tijdens de pandemie de meeste live activiteiten niet door konden gaan was dat een slechte periode voor ons. De ‘Somewhere Far Beyond’ tour hebben we twee keer uit moeten stellen, en nu is het eindelijk gelukt. De optredens komen weer, het is goed om te zien dat touren weer gaat, tenminste tot een bepaald niveau.
Marcus: We hebben een fantastisch tour jaar gehad in 2021 ja, vijf shows waarvan drie in onze thuisbasis Krefeld.
Het was gelukkig niet alleen dat, jullie hebben ook een virtual reality concert gegeven voor Wacken World Wide. Hoewel jullie het vast zonder tweede keer nadenken hadden verruild voor een echte show in een corona-vrije wereld, moet dit een interessante ervaring zijn geweest. Hoe kijken jullie terug op dat optreden?
Frederik: Ik was blij dat we het gedaan hebben, al denk ik dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat spelen voor een echt publiek toch beter is dan voor kleine flitslichtjes. Maar het was het juiste ding om te doen , het juiste statement. Iedereen die thuis zat en uitkeek naar de festivals, en ineens kon er niemand gaan. We probeerden hiermee wel te zeggen dat we als band ons best blijven doen en jullie een show te geven, al was het voor ons raar om voor niemand te spelen. Maar we kregen alsnog leuke reacties. We kregen onder andere een foto van iemand die speciaal was gaan kamperen op zijn balkon, benen uit de tent, dat was hilarisch. Hij vierde Wacken gewoon in zijn tent op het balkon! Ook kregen we foto’s en filmpjes van grote projectoren in tuinen en dat soort dingen, mensen maakten er gewoon wat van! Maar alsnog hoop ik dat het bij één keer blijft.
Jullie zwakke plek voor ons Nederlanders blijft moeilijk te ontkennen, Afgelopen jaar kozen jullie Johan van Stratum als nieuwe bassist, om de eveneens Nederlandse Barend te vervangen. Hoe kwamen jullie bij Johan uit, hebben we daar een lang person met de naam Arjen Lucassen voor te danken?
Marcus: Ja dat continu met Nederlanders opgescheept zitten is onze vloek denk ik haha, nu jij ook weer! Ik denk wel dat Arjen Lucassen daarin een rol heeft gespeeld ja, Hansi heeft Johan natuurlijk ontmoet tijdens de Ayreon Universe shows, los daarvan was hij ons ook aangeraden. Hij heeft wel een soort van auditie gedaan, samen met één ander. Het was direct duidelijk dat hij goed bij de band past, goeie bassist en geweldige kerel. Vast omdat hij Nederlander is denk ik hahaha. Tja wat moet ik zeggen, Nederlanders zijn gewoon leuke mensen en makkelijk in de omgang. Het is niet alleen Johan bij ons, maar ook Willem, mijn gitaartechnicus is een Nederlander. Laura, de gitaartechnicus van André ook, en ook in onze lichtcrew hebben we een Nederlander. Maarja, we wonen dan ook maar twintig minuten van de Nederlandse grens af.
Het viel me vooral op dat hij niet specifiek staat genoteerd als sessiemuzikant, het lijkt erop dat hij als volwaardig bandlid is aangenomen. Dat zou een eerste keer zijn sinds 25 jaar wanneer Hansi de basgitaar weglegde.
Frederik: Ja het lijkt erop dat veel mensen dat ineens denken. Misschien omdat hij ook in de videoclips zit dat mensen dat verwarren met een toevoeging aan de line-up, maar zijn status is hetzelfde als bij onze toetsenist Michael. Ze zijn permanent bij Blind Guardian betrokken, maar ze zijn niet echt bandleden. We hebben ze wel betrokken bij de laatste video’s, lijken we tenminste wat jonger!
De eerste single “Deliver us from evil” is niet een typisch Blind Guardian nummer qua onderwerp. Het gaat namelijk over iets waargebeurds, de heksenprocessen van Salem. Een erg hard en agressief stuk, met een zeker opvallende strakken en vernietigende drum door jou Frederik. Wat zijn jullie gedachtes over dit stuk?
Frederik: Het is een van de oudere delen van het songwriting proces. Door de corona hadden we allemaal wat meer tijd in de studio, en eigenlijk voor het eerst in ieder geval van mijn tijd in de band hebben we nieuw materiaal eerst gerepeteerd voordat we het op hebben genomen. Dat gaf een zekere draai aan het materiaal en de richting waar we ermee op wilden. Samen met ‘Violent Shadows’ was dit het stuk wat die hardere en meer directe lijn inzette die we er tof aan vinden. Toen we deze nummers klaar hadden was het wel duidelijk dat we deze richting op wilden in plaats van het hele fancy materiaal van de voorlaatste albums.
Dat hoor je ook zeker in een nummer als ‘Blood of the Elves’ wat gebaseerd is op The Witcher. Is dat de eerste keer dat jullie schrijven over een videospel?
Beiden tegelijk: Neenee zeker niet, vergeet ‘Sacred Worlds’ niet!
Frederik vervolgt: daar zaten we zelfs in een videoclip van de game, we hadden de eerste versie ook geschreven voor het spel, Sacred 2. En je zou met een beetje fantasie ‘Battlefield’ ook wel aan een spel kunnen linken.
Marcus: We zijn altijd al fan geweest van computerspellen en zeker de fantasy games. De onderwerpen zweefden altijd wel door Blind Guardian muziek heen, zelfs als we niet direct over een bepaald spel schreven. Maar dit keer wel, toen André en ik het over games hadden en Hansi meeluisterde. Van het een kwam het ander, games kunnen heel inspirerend zijn.
De laatste single is ‘Secrets Of The American Gods, over het boek met dezelfde titel. Wat fascineerde jullie aan het boek om er een nummer over te schrijven?
Marcus: Volgens mij was ik de eerste die het boek las, jaren terug al. Later raadde ik het aan bij Hansi, omdat ik dacht dat hij het zeker zou waarderen. En ja, het blijkt dat hij dat wel deed ja! De muziek was er eerst, en Hansi krijgt daar dat een bepaald gevoel bij over een sfeer of verhaal. De muziek stond eerst dus los van het verhaal, maar de twee passen zeker goed bij elkaar!
Na een aantal veel symfonischer albums als ‘Beyond The Red Mirror’, ‘At The Edge Of Time’ en uiteraard ‘Legacy Of The Dark Lands’ is dit nieuwe album juist veel directer, meer old-school zou ik zelfs willen zeggen. Ik vond er een behoorlijke vleug ‘Somewhere Far Beyond’ in zitten, een album wat jullie nu live aan het opvoeren zijn. Proef ik wat nostalgie naar deze oude stijl?
Frekerik: Toch opvallend dat veel mensen juist ‘Somewhere Far Beyond’ noemen. Het was niet iets wat speelde toen we de muziek aan het schrijven waren. Het was pas na de songwriting dat we het materiaal van ‘Somewhere Far Beyond’ gingen uitgraven voor de anniversary tour. Zelf vind ik dat er wat meer van ‘Imaginations’ in het nieuwe album zit.
Marcus: Wat een grote rol speelde is dat we eindelijk het orkestrale album hadden afgemaakt. Dat was eindelijk van ons bordje af en we konden door. De richting die we hierna uit wilden was sowieso minder orkestraal, want hoe top je een orkestraal album met nog meer orkestraal? Dus dit opende wegen naar directer materiaal wat meer de focus legt op de band zelf. En dat is wat er gebeurde, de muziek draaide echt om de basis die we zelf spelen, en alles daaromheen verdween wat meer richting de achtergrond.
Wat me erg opviel bij de luistersessie was de afwezigheid van een folky ballad, dat hebben jullie op vrijwel ieder album tot nu toe wel gedaan. Toen ‘Let It Be No More’ begon dacht ik van “ah, daar gaan we dan”, maar het bleek een totaal andere stijl ballad te zijn dan we van jullie gewend zijn.
Frederik: Het originele idee was juist wel meer in die folky middeleeuwse richting, maar uiteindelijk paste het niet meer bij het refrein wat we ervoor geschreven hadden en dat stuk is duidelijk het sterkste in het nummer, de ruggengraat ervan eigenlijk. André vond het moeilijk om de folky sfeer los te laten, voor hem was dat de start van de compositie. Uiteindelijk was de intro en de opbouw gewijzigd naar een meer rock-ballad achtige benadering. Het heeft ook iets moderns door de gebruikte toonladders, bijna iets jazz-achtigs misschien.
Marcus: Ik herinner me dat voor ‘Beyond The Red Mirror’ dat Hansi en ik ook aan het werk waren voor een middeleeuws akoestisch stuk, en uiteindelijk vonden we het niks omdat het gewoon teveel weg had van ‘The Bard’s Song’. We willen niet een rip-off van dat nummer doen, omdat we al een ‘The Bard’s Song’ hebben. Het was geen slecht stuk maar we waren er gewoon niet blij mee, dus het is in de la verdwenen. Misschien dat we het er ooit weer eens uithalen, maar niet omdat we koste wat het kost een middeleeuwse folky ballad willen hebben.
Frederik: Het had ook enorm slecht op het album gepast, omdat de rest van het album gewoon niet die middeleeuwse en folkloristische stijl heeft. Op andere albums hadden ook de harde nummers wel iets van die stijl weg en dat is op ‘The God Machine’ niet zo. Dan zouden we één nummer hebben in die stijl, zou gewoon niet gepast hebben. Dus we hebben besloten het eruit te laten en die ene zin die nu de titel is te gebruiken als nieuwe basis.
Iets wat ook anders is dan bij de laatste paar albums, is dat ‘The God Machine’ geen overkoepelend thema of verhaal heeft, maar losstaande thema’s bij ieder nummer. Jullie fans hebben via de sociale media al kunnen volgen waar jullie drie singles over gaan, kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten over de andere onderwerpen op het album? Pak bijvoorbeeld het vijfde nummer is, die vond ik zelf heel gaaf.
Marcus: ‘Life Beyond The Spheres’ bedoel je? Die heeft volgens mij een beetje een cyber-punk futuristische setting. Eigenlijk meer een vraag voor Hansi, die zit daar meer in. Ook hebben we ‘Architects Of Doom’ bijvoorbeeld, die is gebaseerd op Battlestar Galactica.
Dan ga ik jullie er verder niet mee lastig vallen. Andere vraag dan: Hebben jullie al plannen in het vooruitzicht voor tours? Jullie zijn nu bezig met de ‘Somewhere Far Beyond’ tour, zijn de data in de herfst daar ook nog voor of gaan jullie je dan focussen op het nieuwe materiaal?
Marcus: De shows van deze zomer over de festivals zijn wel echt de ‘Somewhere Far Beyond’ shows, maar wie weet trekken we dat nog door tot de herfst. We zijn wel wat plannen aan het maken voor volgend jaar, maar het is op dit moment gewoon vrijwel onmogelijk om goede tourplannen te maken. Het is al lastig om een week vooruit te kijken, laat staan een jaar. De huidige tour hebben we ook al twee keer uit moeten stellen en internationaal is het een nog grotere ramp. De ‘Somewhere Far Beyond’ tour is eigenlijk Duitsland plus één show in Zwitserland. We hoeven het land dan niet uit, dat maakt het enigszins te plannen. Als je wil praten over bijvoorbeeld een wereldtour, hoe en waar ga je beginnen? Het is op het moment echt improviseren en alles stap voor stap. Dus ik weet echt nog niet hoe het tourrooster eruit gaat zien volgend jaar. Uiteraard gaan we wel live spelen, maar geen idee of het echt een tour wordt of kleine blokjes shows hier en daar waar we het kunnen regelen.
Hebben jullie plannen om meer van die anniversary tours te doen zoals jullie nu met ‘Imaginations From The Other Side’ en ‘Somewhere Far Beyond’ hebben gedaan? Jullie hebben al wel wat albums, en ik denk dat er iedere twee jaar toch wel ergens een mooie leeftijd voor één ervan te vinden valt.
Frederik: Het is een logische stap om in die richting te denken en de ideeën zijn er, maar er zijn nog geen concrete plannen. We gaan ons eerst focussen op het nieuwe album.
Marcus: Het is ook keuzes maken. Het is nu de dertigste verjaardag van ‘Somewhere Far Beyond’, maar ook de twintigste van ‘A Night At The Opera’. Dus ja, we moeten keuzes maken, we hadden ‘A Night At The Opera’ ook kunnen kiezen. Of allebei tegelijk.
Zou ik niet erg vinden…
Marcus: Ik wel hahaha. Begrijp me niet verkeerd, ik vind ‘A Night At The Opera’ een fantastisch album, maar een hoop van die nummers zijn wel erg lastig om een live te spelen versie van te maken, veel meer dan bij ‘Somewhere Far Beyond’. Maar ik weet niet, eigenlijk zou ik het ook wel heel tof vinden. Maar dat blijft voorlopig echt bij een gedachte-experiment. Het zou veel van ons vragen want het zijn complexe nummers waar heel veel in gebeurt. Live moet je dat toch terugbrengen tot iets wat door twee gitaristen te spelen is.
Frederik: Dit album is echt de max wat bereikbaar is in de studio, en dat is toch heel wat anders dan live op een podium. Daar heb je niet die extra energie en tijd die je in de studio wel hebt. Ook voor mij zou het pittig zijn om zo’n nummer in één stuk uit te drummen. Dus daar moeten we nog eens goed over nadenken dan.
Inmiddels wordt er druk naar me gezwaaid dat ik er een eind aan moet maken. Dus ik ga jullie vragen om een slotwoordje.
Frederik: Was leuk om met je te praten, ook omdat we wat onderwerpen hebben besproken die ik vandaag nog niet gehad heb. Voor alle fans uit Nederland, blijf gezond en wees blij met alle shows en festivals die wel door kunnen gaan. Always look on the bright side of life!