Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Black Sabbath – Interview met Tony Martin

Tony Martin: “’…alles wat met Sabbath te maken heeft moet eerst langs een flink aantal advocaten en dat soort mensen”

In de serie boxsets van Black Sabbath die BMG op de markt brengt zijn de jaren aan de beurt waarin Tony Martin het boegbeeld van de band was. Met Martin als  zanger maakte de groep een vijftal zeer ondergewaardeerde albums waarvan ‘Forbidden’ (1995) de meest omstreden is en ‘The Eternal Idol’ (1987) misschien wel de beste. Laat laatstgenoemde nou net niet in de ‘Anno Mundi’ boxset vertegenwoordigd zijn die  op 31 mei het levenslicht ziet. Hoog tijd om Tony Martin zelf eens te vragen hoe dat precies zit.
Erik Boter Ι 25 mei 2024

Tony, om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat klinkt de nieuwe remix van ‘Forbidden’ geweldig!
Briljant, vind je niet? Het klinkt ook veel meer als een echt Black Sabbath album, nu. Tony Iommi en zijn team van engineers hebben echt goed werk geleverd.

Als het album destijds met deze mix was uitgekomen, was ‘ie vast veel beter ontvangen..
Eens, eens. Weet je, toen het album klaar was vond ik het verschrikkelijk. En ik was niet in de enige in de band. De reden dat we het op de manier deden zoals we het hebben gedaan was eigenlijk ingegeven door het grote succes dat Aerosmith met Run DMC had gehad met hun remake van ‘Walk This Way’. Onze manager destijds maar ook de platenmaatschappij overtuigden ons ervan dat het een goede zet was om Ice T te vragen en met hem ook producer Ernie C. Kijk, een band als Black Sabbath moet je niet willen veranderen. Dat werkt gewoon niet. Ik heb tijdens de opnames van het album videobeelden gemaakt en ik heb een stukje op beeld waarop Ernie Cozy Powell aan het uitleggen is hoe hij een bepaald stuk moet drummen. Cozy Powell! Het is eigenlijk best een grappig stukje want je hoort Cozy op een gegeven moment tegen Ernie zeggen ‘je bent er toch wel van op de hoogte dat ik een drummer ben!?’

De nieuwe mix klinkt zwaarder, de drums klinken echt veel beter en de gitaren staan veel meer  op de voorgrond.
Precies, en daardoor is het wel veel meer een echt Sabbath album geworden. Ik wil wel even zeggen dat Ice T en Ernie wel goede bedoelingen hadden. Het zijn ook gewoon erg aardige gasten die erg succesvol zijn geweest in hun eigen tak van sport. Weet je, gedurende de opnames hadden we het allemaal naar ons zin. Toch begon de twijfel er wel te komen maar zowel management en platenmaatschappij bleven in het project geloven. Maar goed, toen kwam het artwork binnen en riep de hele band in koor “Nooooooo!!!”

De ‘Anno Domini 1989 – 1995’ boxset is wel een goed idee, zo komen de albums die jij met Black Sabbath hebt gemaakt eindelijk weer eens in de spotlight te staan.
Zo voelt dat ook inderdaad. Het gat in de Sabbath historie wordt hiermee weer opgevuld, zoals het moet zijn. Ik vind het bijzonder prettig dat vooral iemand als Tony Iommi nu erg positief is over de periode dat ik de zanger van de groep was en het materiaal uit die tijd min of meer valideert, snap je wat ik bedoel? Dat is natuurlijk een hele lange tijd niet zo geweest. Je moet begrijpen dat toen ik bij de band kwam, de andere bandleden tien jaar ouder waren dan ik. Ze hadden al ruim twintig jaar ervaring als artiesten. Ik kon dat natuurlijk nooit inhalen. Ik deed mijn best maar ik moest best grote schoenen vullen. Aan de andere kant wilde ik geen songs schrijven zoals de band met Ozzy Osbourne had gedaan of met Ronnie James Dio. Ik schreef graag over andere onderwerpen. Daardoor veranderde er met mijn komst niet alleen wat in de sound maar ook in manier waarop teksten werden geschreven. En dat vonden sommige fans heel tof, en andere fans juist niet. Ik schreef graag over Engelse literatuur. Binnen de band en management werd daar ook niet altijd positief op gereageerd, hoor. Ik weet nog toen we voor het ‘Headless Cross’ album een nummer aan het opnemen waren met de titel ‘When Death Calls’. Tijdens het opnemen van de drums stopte Cozy ineens en vroeg aan mij “Tony, hoe heet het nummer ook alweer dat ik aan het spelen ben nu?” Ik antwoordde met “Het nummer heet ‘When Death Calls’, Cozy!” waarop hij op zijn typische Powell manier zei: “I think it needs more death in it! More death!” Dat was een beetje het sfeertje. Nu ik terugkijk vallen dingen wel meer  op hun plek. Ik ben erg blij dat Tony Iommi dit stuk van de geschiedenis van de band nu de nodige aandacht geeft en mij ook naar voren schuift als het om aandacht van de pers gaat bijvoorbeeld.

Gaat die aandacht zich nog vertalen in nieuw werk of een live optreden van jullie twee? Was het niet de bedoeling om wat nieuw werk toe te voegen aan de albums in de box?
Het is en blijft heel erg lastig om onder de naam Black Sabbath nieuwe dingen te releasen. Dat is de reden waarom je op de boxset geen nieuwe nummers tegenkomt. Nieuwe muziek onder een andere naam? Dat zou kunnen, ja. Ik heb daar zelf wel oren naar om samen met Tony wat nieuwe songs te schrijven en op te nemen. Ik denk echter niet dat Tony ooit nog zal toeren of iets dergelijks. Die tijd  ligt achter hem. Als hij het wil, sta ik klaar.

Over toeren gesproken; twee jaar terug bracht jij je solo album ‘Thorns’ uit, een album dat behoorlijk  heavy uitpakte. Voor zover ik heb kunnen uitzoeken heb je dat album nog niet met live optredens ondersteund, of wel?
Juist. ‘Thorns’ is nog niet af.

Huh? Dat album is toch kant en klaar uitgebracht?
Ik bedoel het volgende. Ik  ben er nog niet klaar mee, hahaha. Ten eerste kon ik in 2022 niet toeren vanwege Covid. In sommige landen kon het al wel en in andere nog niet, dus het was lastig om een kostendekkende  reeks optredens te organiseren. Verder wilde ik het album als LP uitbrengen, alleen paste dan niet het hele album erop. Ik had muziek voor drie plaatkanten. Dus de oplossing daarvoor is dat ik een aantal extra tracks ga opnemen zodat ‘Thorns’ als volledige dubbelelpee uitgebracht kan worden. Ik heb daarvoor genoeg materiaal liggen, ik heb zelf als  genoeg nummers voor ‘Thorns 2’.  Als jij een betere titel kunt verzinnen moet je het even zeggen, hahaha. Ik heb momenteel ook geen band trouwens, wat toeren ook lastig maakt. In de tussentijd doe ik wat ik de laatste 25 jaar doe: schrijven en projecten doen. Je kunt mijn stem inmiddels op tientallen tracks terug horen.

De release van ‘Anno Domini’ ga je niet solo ondersteunen met wat liveshows?
De kans daarop is niet heel groot. Ik zou dat best kunnen doen, met een band of geheel solo, maar weet je, alles wat met Sabbath te maken heeft moet eerst langs een flink aantal advocaten en dat soort mensen. Ik twijfel of ‘ze’ het me zouden laten doen, eerlijk gezegd. Het was al vreselijk lastig om de ‘Anno Domini’ boxset gedaan te krijgen. Ongeveer een jaar geleden zag het er nog naar uit dat het hele feest niet door zou gaan. Allemaal vanwege contracten, andere afspraken, advocaten, notarissen, noem maar op.

Daarover gesproken, is dat ook de reden dat het eerste album dat je met Black Sabbath deed, ‘The Eternal Idol’ niet in de boxset zit? Het is het enige album met jou dat nog bij Vertigo uit kwam, de rest van ‘jouw’ Sabbath albums werden bij IRS Records uitgebracht destijds. Wat ik niet snap is dat het oude Vertigo label nu onderdeel is van BMG, dus ik snap het probleem niet zo..
Het heeft te maken met het eigendom van de rechten van dat album. ‘The Eternal Idol’ heeft een andere eigenaar dan de rest, daarom zit ‘ie niet in de box. Gelukkig is er van ‘The Eternal Idol’ al een mooie re-release in omloop.

Dat klopt, als completist vind ik het toch jammer hoor. Je hebt met Black Sabbath uiteindelijk vijf albums gemaakt: ‘The Eternal Idol’ (1987), ‘Headless Cross’ (1989), ‘Tyr’ (1990), ‘Cross Purposes’ (1994) en ‘Forbidden’ (1995). Ik kan me zo voorstellen dat je een favoriet hebt.
Dat is echt heel lastig te zeggen. Je moet je beseffen dat in mijn Sabbath tijd er sprake was van zeven of acht (!) verschillende line-ups. Ik heb met Cozy Powell mogen werken, wat geweldig was. Vanuit die optiek zou ik ‘ Tyr’ of ‘ Headless Cross’ uit kunnen kiezen. Maar op ‘Cross Purposes’ heb ik weer met Geezer Butler mogen werken, één van de ‘originals’ van de band, wat ook geweldig was. ‘Headless Cross’ is er toch wel eentje waar ik heel trots op ben omdat dit het eerste Black Sabbath album waar ik nummers voor geschreven heb. Op ‘Tyr’ was de experimenteerdrift van de band juist weer heel gaaf. Laag na laag vocalen opnemen en mixen, dat was apart voor een band als Sabbath. Ken je het nummer ‘Anno Mundi’? De Gregoriaanse zang op dat nummer hebben we zelf bedacht en opgenomen, laag na laag. Ik geloof dat het er vijftig zijn. Geweldig om te doen.

Black Sabbath: Tony Martin (l) & Tony Iommi (r)

Geezer schreef veel teksten voor Black Sabbath. Kreeg jij genoeg ruimte van hem om zelf je teksten te blijven schrijven toen hij opnieuw lid werd van de band?
Jazeker, hij vond het allemaal wel prima zoals ik het deed. Ik heb het hem zelfs gevraagd toen, maar nee hoor, ‘just carry on’ was zijn antwoord.

Jouw tijd in Black Sabbath werd tussen ‘Tyr’ en ‘Cross Purposes’ onderbroken toen Ronnie James Dio terug kwam voor het ‘Dehumanizer’ album dat in 1992 uit kwam. Dat moet geen prettige tijd voor je zijn geweest. Je hebt toch ook aan nummers gewerkt die uiteindelijk op ‘Dehumanizer’ terecht zijn gekomen?
Aan het einde van de toer om ‘Tyr’ te promoten hebben ze me laten gaan. Ik ben toen gaan werken aan mijn eerste soloplaat ‘Back Where I Belong’ (1992) en was even helemaal klaar met de muziekindustrie. En met Black Sabbath, ja. Ik zag het hele verhaal helemaal niet aankomen dus ik was best even pissig. Toch werd ik tijdens de opnames van mijn soloplaat gebeld door Tony met het verzoek om terug te keren omdat het allemaal niet zo lekker liep met Ronnie in de pre-productie voor ‘Dehumanizer’. Ik heb toen vriendelijk bedankt maar werd even later weer gebeld of ik niet naar de studio wilde komen om te helpen met het materiaal. Dat heb ik toen gedaan. Ik heb het materiaal gehoord dat er op dat moment was maar om het naar mijn zin te maken had ik alles moeten herschrijven. Dat kon ik niet doen. We hebben toen afgesproken dat ik na ‘Dehumanizer’ weer aan boord zou stappen van Sabbath en dat is ook wat er is gebeurd. Ronnie vertrok weer en ik heb daarna met Sabbath ‘Cross Purposes’ en ‘Forbidden’ nog gemaakt.

Wat ik je ook nog wilde vragen; wat is er nou precies gebeurd bij die show van Black Sabbath in Costa Mesa op 14 november 1992? Ronnie weigerde die show te doen omdat Sabbath in het voorprogramma van Ozzy stond. Uiteindelijk heeft Rob Halford die show met Sabbath gedaan maar was heet niet de bedoeling dat jij dat zou doen? Klopt het dat je visum niet geldig was?
Nee, dat is allemaal onzin die de wereld in geholpen werd als excuus. Ik heb werkelijk geen idee wat er is gebeurd. Noem het maar weer ‘politics’. Het klopt dat Ronnie die show niet wilde doen en het klopt ook dat het de bedoeling was dat ik eenmalig terug zou keren. Daarna werd de hele show afgeblazen en weer later werd bekend dat Rob Halford de show ging doen. Ik wist van niks! Mijn visum was in orde dus dat verhaal is alleen als excuus gebruikt. Een zootje was het, hahaha. Spinal Tap. Tony Iommi had drie managers in die tijd en dan had je nog te maken met Gloria Butler en Sharon Osbourne.. op zich niet gek dat het zo’n bende was.

Hoe gaat dat nu dan, met de release van zo’n boxset? Is dat ook advocatenpraat of bellen jullie elkaar gewoon op als ‘volwassen mensen’?
Gelukkig loopt het contact nu gewoon rechtstreeks en bellen we elkaar gewoon als ‘grown men’. Ik heb niet eens een manager meer, ik doe dat gewoon zelf. Ik verhuur mezelf als zanger en schrijver, ik kan dat prima zelf. Tony heeft uiteraard nog wel een manager maar dat is logisch gezien de naam van Black Sabbath als geheel. Hij is ook met verschillende dingen bezig, waaronder een heus Black Sabbath Ballet waar hij aan werkt. En er schijnt zelfs een Iommi parfum aan te komen, hahaha.

Echt? Hoe zal dat ruiken? Komt ‘Anno Domini’ trouwens ook op vinyl uit?
Ja, er is ook een vinyl versie, die ziet er schitterend uit. De albums komen voorlopig niet los op de markt dus als je de remix van ‘Forbidden’ wilt hebben zul je de box aan moeten schaffen. De box is verder erg mooi uitgevoerd, met een mooi boekwerk en een replica van één van de toerprogramma’s. Vanwege de ‘politics’ staan er geen extra tracks op. Extra tracks onder de naam Black Sabbath uitbrengen is momenteel gewoon niet mogelijk. Sterker nog, ik heb best veel (video-)materiaal aangeleverd, toerbeelden en opnames vanuit de studio, die niet in de boxset zijn opgenomen om die reden. Ik hoop dat die beelden ooit op een manier tot je zullen komen want daar zit echt geweldig, historisch ook, materiaal tussen. Daarnaast heb ik ook iets van een uur audiomateriaal aangeleverd van schrijfsessies, repeteersessies, dat soort dingen. Dat is ook niet in de box terug te vinden helaas. De kans dat dit ooit op de markt komt is niet zo groot. Ik ben helaas niet één van de beleidsmakers in de Sabbath organisatie.

Je was een soort van werknemer, denk ik?
Ja, precies dat. Al lieten ze dat niet zo merken hoor. Zeker naar de buitenwereld toe werd ik altijd met respect behandeld als de zanger van Black Sabbath. Ik had het daar onlangs nog over met Ian Gillan. Hij is nooit officieel ontslagen als zanger van Black Sabbath. Ik ook niet. Dus mochten ze ooit nog gaan optreden gaan wij gewoon het podium op en presenteren we ons als de zangers van Black Sabbath, hahaha.

Wat zijn de volgende dingen die je gaat doen? Heb je projecten in de pijplijn?
Nou, ik ben dus aan de gang met extra nummers voor de LP release van ‘Thorns’ en ik ben tegelijkertijd bezig met een project dat ik met Paul Di’Anno doe…

Wat? Echt? Jullie liggen toch mijlenver uit elkaar als het om jullie zangkwaliteiten gaat dezer dagen en dan zeg ik het nog heel netjes…
Nou ja, de songs zijn goed en ik zing mijn gedeeltes in. Wat ervan gebruikt wordt weet ik niet, dat bepaalt de producer in dit geval. Paul zal zijn stukjes doen en dan zal het één en ander worden gecombineerd. Maak je geen zorgen, dit gaat echt wel leuk worden. Nee, we hebben niet samen in de studio gezeten dus het is voor mij ook nog even afwachten hoe het gaat klinken. Verder zal mijn album ‘Scream’ uit 2005 binnenkort opnieuw worden uitgebracht. Daarnaast ben ik ook bezig met het digitaliseren van alles wat ik ooit heb opgenomen. Ik ben inmiddels 67 en wil een digitaal archief achterlaten van mijn werk.

Wil je nog wat kwijt aan je Nederlandse fans?
Ik ben echt heel blij met de  release van de ‘Anno Domini’ boxset omdat het mensen de gelegenheid geeft om de Tony Martin periode van Black Sabbath fysiek in handen te hebben en er naar te kunnen luisteren. Er is al een hele generatie rockfans opgegroeid die als dat geweldige materiaal nog nooit heeft kunnen beluisteren. Ik ben blij dat Tony mijn input met terugwerkende kracht waardeert en valideert en ik ben ook content met BMG die dit alles op de markt brengt. Enjoy!!