Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Affliction, Thy Art Is murder, Parkway Drive in Ziggo Dome, Amsterdam- 30 september 2025

“Zanger Winston McCall loopt als een soort bokser door de zaal, helemaal in het wit gekleed en capuchon op zijn hoofd”
Parkway Drive in Ziggo Dome, Amsterdam- 30 september 2025 - © Hans Lievaart
Ondanks het feit dat ik persoonlijk niet eens zo’n grote metalcore fan ben, is Parkway Drive ook wel weer een band die je niet aan je voorbij mag laten gaan. Nog niet zo heel lang geleden pakten ze nog onbeduidende plaatsen op de festivalposters, nu knallen ze de ene headline tour na de andere er uit en is het een zeldzaamheid als ze voor een “kleiner” publiek spelen.Met The Amity Affliction en Thy Art Is Murder staan twee stevige ambtsbroeders op het podium om de rechtgeaarde metalcorefan een avond van jewelste te geven, En mede dankzij de show en de reactie uit het publiek is er voor de objectieve kijker ook genoeg te genieten.
11 november 2025 I Tekst Perry Boleij | fotografie: Hans Lievaart

Vanavond hebben we een Australisch onderonsje met 3 van Down Unders beste bands in hun genre.

We beginnen al vroeg voor een half volle zaal met The Amity Affliction. De post hardcore band vlamt meteen lekker, met ‘Pittsburgh’. De brute strot van Joel Birch is ontzettend goed vet en de cleane stemmen van gitarist Dan Brown en bassist Jonathan Reeves zijn een mooie afwisseling. En de karakteristieke drums van Joe Longobardi geven de breaks en het ritme aan. De heren gebruiken maar een klein stukje van het podium, dus het is voor deze band sober aangekleed, met vaandels met het woord “Amity” erop. Het publiek is nog een beetje mat, maar naast mij staat een dame die alles meeschreeuwt, altijd gaaf als iemand alle teksten kent. De geluidsman maakt op een gegeven moment een foutje en schuift de stem weg, maar hij of zij ontdekt dit snel, dus de schade blijft beperkt. Van de 8 albums die de band uit Gympie heeft uitgebracht komen er 5 aan bod. bijvoorbeeld ‘I See Dead People’ en ‘It’s Hell Down Here’ komen van het laatste album uit 2023 ‘Not Without My Ghosts’ en het album met de geweldige titel ‘Everyone Loves You…Once You Leave Them’ is vertegenwoordigd met ‘All My Friends Are Dead’ en de afsluiter van de band ’Soak Me In Bleach’. Een goede opener met vette breaks en hardcore attitude.

Thy Art Is Murder komt uit Blacktown, Sydney en is een deathcore band. En dat betekent onwerkelijk snelle drums, loge breaks en een vette, brute strot. Die strot is sinds 2023 van Tyler Miller, Jesse Beahler is de drum computer en op bas hebben we Kevin Butler. De gitaartandem wordt verzorgt door Sean Delander en Andy Marsh. Hier ook weer maar een klein stukje van het podium in gebruik, aangekleed met staande led lampen, die verschillende kleuren en patronen kunnen laten zien. Verder draait het om het alles slopende lompe geluid wat deze heren produceren, maar niet voordat het intro van de show klaar is in de vorm van de Vengaboys ‘We Like To Party’.

En dan kan de verwoesting beginnen met ‘Blood Throne’ van het album ‘Godlike’ uit 2023. Daar worden later nog 2 nummers van gespeeld. Met 6 albums kunnen de heren best een leuke setlist maken, ze hebben alleen van het eerste album geen songs gekozen.

Er komen een hoop crowdsurfers over en er worden verschillende moshpits gestart. Er wordt superstrak gemusiceerd en zanger Tyler is lekker op dreef. Hij roept ook “Now is the time to go apeshit”. Wat dat dan ook mag betekenen, ik had al zo’n vermoeden, maar heb het toch even opgezocht, en ja, je gaat helemaal los. Op de beeldschermen langs het podium krijgen we onder andere beelden van wapens, bommen en schedels. Deze show is gruwelijk bruut met nummers als ‘Death Squad Anthem’, ‘The purest Strain Of Hate’ en afsluiter ‘Puppet Master’ vette deathcore / deathmetal show.

Als we staan te wachten tot de hoofdact begint, wordt het podium omgebouwd en krijgen we van de dj de gelegenheid lekker mee te zingen met verschillende deuntjes zoals ‘Don’t Stop Believing’ van Journey, Die dan ook massaal meegezongen wordt. Als degene achter de knoppen dat in de gaten krijgt dan, komen er meer meezingers voorbij, zoals Bon Jovi ‘Livin’ On A Prayer’ en Queen ‘Bohemian Rhapsody’. Leuk om te zien, horen en mee te doen. Na ons karaoke-uitstapje kunnen we ons opmaken voor de laatste band van vanavond.

Parkway Drive is de ster van dit drietal bands. De surferdudes uit Byron Bay hebben ongeveer 6.000 fans naar de ziggo dome gekregen. De tribunes zijn leeg, maar ik heb begrepen dat dit een bewuste keuze is. ik kan het antwoord niet geven op de vraag waarom, waarschijnlijk dat het niet helemaal paste met de gigantische productie.

De heren komen door het publiek wandelend het podium op. Zanger Winston McCall loopt als een soort bokser door de zaal, helemaal in het wit gekleed en capuchon op zijn hoofd. De band begint met ‘Carrion’ van het album ‘Horizons’. Deze plaat komt nog 3 keer aan bod in de vorm van het titelnummer, het vette up-tempo ‘Boneyards’ en ‘Idols And Anchors’.

Parkway Drive viert met deze tour zijn 20 jarig bestaan. Ze bestaan ondertussen eigenlijk al 22 jaar en ze zijn still going strong, is vanavond wel weer te zien. Ze hebben alles uit de kast gehaald. Op het podium is een heel grote toren te zien, Hier zit drummer Ben Gordon in. Overal is vuur en de dansers doen bij veel nummers ook mee. Er is ook een brug die tussen het grote podium en een kleiner podium ligt, maar die kan ook omhoog getakeld worden, wat dan ook een paar keer gebeurd is. Dan is er dus nog een klein podiumpje midden in het publiek en we krijgen een plaatselijk regenbuitje. Gelukkig wordt alleen Winston “nat”. Wij als publiek worden getrakteerd op een hele vette show met de meeste nummers van het album ‘Reverence’, 5 om precies te zijn, waarvan 3 achter elkaar ‘Cemetery Bloom’, ‘The Void’ en het mooie ‘Wishing Wells’. Om het 1e album ‘Killing With A Smile’ te vieren wordt er een Medley-achtig nummer gespeeld, met 6 nummers van dat album in een mesh up, heel gaaf gedaan.

Bij het nummer ‘Chronos’ komt er een string trio met die voormelde brug naar beneden. De drie dames headbangen lekker mee met de muziek, die ze zelf mooi aanvullen met 2 violen en een chello.

Bij ‘Darker Still’ komt het string trio nog mooier tot zijn recht. Als ‘Bottom Feeder’ van ‘Ire’ klinkt, gaat het publiek helemaal los. De drum solo bij ‘Crushed’ gaat gepaard met een draaiend drumstel, vuur en vuurwerk. Let wel Ben gaat drummend over de kop. Wat natuurlijk voor visueel spektakel zorgt. Oudgedienden herinneren zich wellicht Tommy Lee nog, die dit decennia terug pionierde. Dan is de tijd gekomen voor het laatste nummer.  ‘Wild Eyes’, van het album ‘Atlas’, is een mooie afsluiter van deze avond, inclusief het meezingen in de zaal. 1 ding is zeker: de boys van Parkway Drive zijn nog steeds relevant.

Het was alles bij elkaar een gave show, met goede muziek en veel te zien op het podium… wat wil een fan nog meer. Terwijl ik dit stuk aan het schrijven ben lees ik dat er 23 telefoons gestolen zijn tijdens dit concert. Ik vraag me af “kunnen we nou echt niet van andermans spullen afblijven?”. want dit is wel een smet op het hele livegevoel. Jammer dat er trieste figuren rondlopen die bewust hiervoor een concert bezoeken. Wees daar dus alert op, de volgende keer dat je naar een show gaat.

De setlist van vanavond:

             Intro (van tape)

  1. Carrion
  2. Prey
  3. Glitch
  4. Sacred
  5. Vice Grip
  6. Boneyards
  7. Horizons
  8. Cemetery Bloom
  9. The Void
  10. Wishing Wells
  11. Gimme a D / Anasasis (Xenophontis) / Mutiny / It’s Hard To Speak Without A Tonghue / Smoke ‘Em If You Got ‘Em / Romance Is Dead
  12. Dark Days
  13. Idols And Anchors
  14. Chronos (with string trio)
  15. Darker Still (with string trio)
  16. Bottom Feeder

Toegift:

  1. Crushed ( with drum solo )
  2. Wild Eyes