Ad Infinitum- interview met Melissa Bonny
Melissa Bonny: “Gedurende de jaren is de band verder geëvolueerd en we wilden met ‘Abyss’ laten horen waar we nu inmiddels als band staan“
Het Zwitserse symfonische metal gezelschap Ad Infinitum is een behoorlijk productieve band, want met de nieuwe plaat ‘Abyss’ brengen ze reeds hun vierde full-length album in vier jaar tijd uit. De band is zich stilistisch gezien verder aan het ontwikkelen, want duidelijk is dat er steeds meer moderne metal- en ook popinvloeden in het song materiaal te bespeuren zijn. Arrow Lords Of Metal praat met zangeres Melissa Bonny over de laatste stand van zaken in het Ad Infinitum kamp.
Sjak Roks Ι 10 oktober 2024
Het is iets meer dan een jaar geleden dat we elkaar gesproken hebben naar aanleiding van de Chapter III-plaat die de afsluiting vormde van een trilogie. Wat hebben die drie albums betekend voor de ontwikkeling van de band?
Die eerste albums hebben de band echt op de kaart gezet en hebben ons een loyale fanschare bezorgd. We hebben de gelegenheid gehad op veel op te treden zowel in Europa als in Amerika en dat is heel wat als je het relatief korte bestaan van de band in ogenschouw neemt. We zijn dan ook erg dankbaar voor al hetgeen dat we naar aanleiding van ons drie eerste platen hebben kunnen bewerkstelligen.
Jullie zijn een erg productieve band want jullie brengen zo ongeveer elk jaar een nieuw album op de markt. Waar komt die drive en inspiratie vandaag?
Voor de eerste platen was dat te wijten aan de Covid-pandemie. We waren niet in de gelegenheid om te toeren, de hele wereld was zo ongeveer op slot en we hadden dus heel veel tijd om nieuwe nummers te schrijven. Gedurende de jaren is de band verder geëvolueerd en we wilden met ‘Abyss’ laten horen waar we nu inmiddels als band staan. ‘Abyss’ is trouwens de start van een nieuwe trilogie. We hebben de plaat echt bewust geen ‘Chapter IV’ genoemd omdat we stilistisch gezien de pure symfonische metal van het eerste album hebben laten varen en gekozen hebben voor een meer moderne aanpak. Die ontwikkeling was op de Chapter-platen al te horen, maar dat heeft zich op ‘Abyss’ alleen maar verder doorgezet. Al bij de vorige plaat hanteerden we een andere aanpak qua songwriting, want daarvoor zijn we echt bij fysiek bij elkaar gekomen om het song materiaal te schrijven. Dat hebben we voor ‘Abyss’ ook gedaan, omdat die aanpak ons erg goed bevallen is. We hebben er dit keer echter wel veel meer tijd voor genomen.
Waar is de plaat opgenomen?
De drums en de zang zijn in Denemarken opgenomen met Jacob Hansen en de andere instrumenten zijn opgenomen in een studio in Keulen, Duitsland.
Er is erg veel variatie aangebracht in de aanwezige nummer en dat maakt de plaat tegelijkertijd heavy, maar ook melodieus en catchy. Is dat iets waar jullie bewust naar op zoek waren?
Dat is iets waar we niet echt bewust naar op zoek waren, maar meer een natuurlijk proces. Dat heeft natuurlijk ook de maken met de muziek waar je zelf naar luistert en waar je door geïnspireerd raakt. We hebben tussen onze allereerste plaat en deze nieuwe ook een wijziging in onze persoonlijke muzieksmaak doorgemaakt. We luisteren nu naar totaal andere bands als toen en dat verbreedt je spectrum dusdanig dat dit ook een impact heeft op je eigen materiaal. We wilden een plaat maken die een reflectie is van wat we op dit moment tof vinden.
Waren jullie niet bang dat je door deze stijlwijziging de fans van het eerste uur gingen verliezen?
Natuurlijk waren we ons bewust van het feit dat er nog steeds mensen zouden zijn die meer de pure symfonische metal meer waarderen en we willen deze mensen zeker niet wegjagen. Maar we willen zeker ook niet muziek schrijven om te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Daarom hebben we het risico dan ook bewust genomen, wetende dat er mensen zijn een voorkeur blijven houden voor het oudere materiaal. Daarnaast waren we er wel van overtuigd dat er ook een grote groep zou zijn die nieuwsgierig genoeg zouden zijn naar de nieuwe plaat om dit een eerlijke kans te geven. Verder zullen er hopelijk ook nieuwe fans komen, die zich meer thuis voelen bij het nieuwe materiaal.
Met ‘Outer Space’, ‘My Halo’ and ‘Surrender’ hebben jullie drie singles/videos uitgebracht. Waarom deze drie?
‘Outer Space’ en ‘My Halo’ vertegenwoordigen het beste wat mensen op ‘Abyss’ kunnen verwachten. Daarom vonden we dat we deze twee nummers als eerste moesten laten horen aan de mensen. ‘Outer Space’ hebben we net voor de Amerikaanse toer uitgebracht, zodat we dit nummer dan ook live konden spelen. Toen we ‘My Halo’ hadden geschreven wisten we meteen dat dit een single zou moeten worden, maar we hebben er voor gekozen om deze pas als tweede single uit te brengen. ‘Surrender’ is een beetje de vreemde eend in de bijt op ‘Abyss’, maar desondanks vonden we het nummer zo sterk dat we deze ook als single voor de release uit wilden brengen. Op de dag voor de release zal er overigens nog een vierde video/single verschijnen, maar ik wil het graag een verrassing laten welk nummer dat zal zijn.
Jullie hebben heel veel aandacht voor details bij het maken van jullie video clips. Waarom is dat zo belangrijk voor jullie?
Voor onze nieuwe trilogie hebben we een visueel concept en we willen elke video met elkaar verbinden. Dat is iets wat we nog nooit gedaan hebben, maar het leek ons erg interessant om de songs niet alleen muzikaal maar ook visueel met elkaar te verbinden.
Kun je ons iets meer vertellen over het concept achter de nieuwe trilogie?
Ten eerste denken we dat het de nieuwsgierigheid van mensen triggert als ze weten dat dit een startpunt is van een groter geheel. Dat zorgt er voor dat mensen gaan uitkijken naar het vervolg en de “verzameling” compleet willen maken. We wilden dit keer de trilogie wat persoonlijk maken en ik wilde mijzelf ook de gelegenheid geven om mezelf op een ander manier te uiten. Met dit in het achterhoofd was het duidelijk dat het meer over menselijke emoties en ervaringen moest gaan. We wilden die evolutie in die persoonlijk emoties zichtbaar en hoorbaar maken in deze nieuwe trilogie. ‘Abyss’ gaat over de wat donkerdere emoties zoals angst en je persoonlijke demonen, terwijl de twee vervolgplaten over andere emoties zullen gaan.
Is het artwork een representatie van die donkere emoties en wie was verantwoordelijk voor het artwork?
Stefan Heilemann was verantwoordelijk voor het artwork en we wilden een karakter weergeven die evalueert gedurende de drie platen. Deze hoes moest pijn en ongemak uitstralen en ik denk dat Stefan daar goed in geslaagd is. Hij heeft zeker zijn eigen stijl er in verwerkt en we zijn dan ook bijzonder tevreden over het eindresultaat.
Jullie hebben ook een orkestrale versie van het nummer ‘My Halo’ op de plaat gezet. Wat was het idee hierachter?
Dit bonusnummer wordt alleen op de earbook-versie geplaatst en we wilden naast de visuele extra’s ook muzikaal iets extra’s toevoegen. We wilden met deze nieuwe versie van ‘My Halo’ een link leggen naar de vorige platen die zoals reeds besproken veel meer symfonisch van aard zijn en meer orkestrale elementen bevatten.
Wat zijn voor jou de beste nummers van de plaat en waarom?
Dat is een erg moeilijke keuze omdat ze allemaal op hun eigen manier speciaal voor me zijn. Mijn favoriete nummer om live te spelen is ‘Outer Space’, maar voor mij is ‘Euphoria’ op dit moment het beste nummer van ‘Abyss’.
Jullie gaan in 2024 op pad met Kamelo terwijl in het begin van 2025 shows met Eluveitie gepland staan.
Daar kijken we inderdaad echt naar uit. We hebben natuurlijk maar een beperkte speeltijd en we willen zowel materiaal van ons nieuwe album als ook nummers van onze vorige platen laten horen. We zijn momenteel in discussie hoe onze setlist er uit moet gaan zien. Natuurlijk voelen we ons zeer vereerd dat we met deze grootheden op pad mogen gaan. Tot nu toe mogen we zeker niet klagen over de mogelijkheden die ons geboden worden als relatief nieuwe band. We zijn dan ook zeker tevreden met het groeipad wat we als Ad Infinitum tot nu toe hebben doorgemaakt en willen dat met de volgende platen alleen maar doortrekken.
Social media