Avatarium – interview met Jennie-Ann Smith en Marcus Jidell
Jennie-Ann: “Een goede tekst schrijven is zo moeilijk. Het gaat niet alleen over het schrijven van poëzie maar ook, we hebben het immers over rock ‘n’ roll, over hoe het klinkt en of het bij de muziek past. Daarnaast moet het voor mezelf inderdaad ook een betekenis hebben”
De laatste keer dat ik Avatarium sprak, was na hun show op het Into The Grave festival in juni vorig jaar. De band gunde me toen een sneak peak door me een ruwe versie te laten horen van het nummer ‘Long Black Waves’, het openingsnummer van het nieuwe album ‘Between You, God, The Devil And The Dead‘ dat op 24 januari verschijnt. Dat nieuwe nummer voorspelde al veel goeds. Hoog tijd daarom om weer even bij te kletsen. Wat zijn de achtergronden bij de nieuwe plaat? Is Avatarium eigenlijk nog wel een doomband? Zijn er nog toekomstplannen? En hoe persoonlijk is het nieuwe album? Zangeres Jennie- Ann Smith en gitarist Marcus Jidell zitten via een Zoom verbinding voor me klaar in hun knusse huis in Stockholm. Na de gebruikelijke “Hoe gaat het” en “Goed je weer te zien” is het tijd om het over serieuze zaken te hebben.
Erik Boter Ι 17 januari 2025
Welkom. Hoe kijken jullie eigenlijk terug op het Into The Grave Festival van vorig jaar?
Jennie-Ann: Ik vond het een geweldig festival, een fijne sfeer, daar op die oude begraafplaats en die mooie scheve kerktoren. Het optreden zelf was goed, maar wat ik me ook nog goed kan herinneren is hoe moe ik was na het spelen op het Sweden Rock Festival en de reis naar Leeuwarden direct daarna. Ik heb van Leeuwarden verder weinig gezien, behalve mijn hotelkamer, hahaha. Jij bent toch nog wezen stappen? (kijkt naar naar echtgenoot).
Marcus: Nee, Paradise Lost had ik nog graag willen zien die avond, maar ik weet niet meer precies waarom ik niet ben wezen kijken. Heb jij ze nog gezien?
Jazeker, en ze waren erg goed. Ik weet niet of ze een goede afsluiter waren voor het festival maar ik vond hun set erg indrukwekkend. Zeker ook qua sfeer, met de verlichte scheve Oldenhove toren op de achtergrond. Inmiddels is ‘Between You, God, The Devil And The Dead’ bijna uit. Is dat een opluchting voor jullie?
Jennie-Ann: Niet alleen een opluchting, het zijn meerdere dingen. Je moet je voorstellen dat we het album al in juni vorig jaar hebben afgerond. Dus nu met de release moet je eerst weer even terug naar die tijd van het afronden van het proces van schrijven en opnemen. Het is een soort van emotionele afstand die je weer even moet overbruggen.
Marcus: De release is ook even uitgesteld geweest. Het gaf ons de tijd om weer even door de songs te lopen, te luisteren wat we ook alweer allemaal hadden gemaakt, welke nummers op het album moesten komen en in welke volgorde. Ik heb in december de proefpersingen van de CD en het vinyl geluisterd. Vooral op vinyl klinkt het nieuwe album geweldig, vind ik. Ik ben erg trots op het eindresultaat. Het totale project heeft anderhalf jaar geduurd.
Jennie-Ann: We zijn nu natuurlijk vooral met de promotie bezig, wat aan de ene kant betekent dat je jezelf vaak over hetzelfde onderwerp hoort praten, maar wat aan de andere kant betekenisvol is, omdat je merkt dat de muziek die we hebben gemaakt opgepakt wordt door mensen die het mooi vinden. Dat is heel vleiend, uiteraard.
Zou je kunnen zeggen dat het nieuwe album het meest persoonlijk is voor jullie, als muzikanten, componisten en tekstschrijvers?
Marcus: In muzikaal opzicht is het in ieder geval het meest uitgebalanceerde album. Het gaat van de nalatenschap van Leif Edling, naar jazz-achtige invloeden en alles wat ertussen zit eigenlijk.
Jennie-Ann: We zijn als muzikanten ook gegroeid, natuurlijk. Daarmee zijn onze standaarden ook hoger komen te liggen. Als ik voor mezelf spreek, dan heb ik sowieso al meer respect gekregen voor het vak van songwriter op zich. Een goede song schrijven is best ingewikkeld.
Marcus: Wat ik ervan begrijp is dat mensen de nieuwe songs eerst een paar keer moeten horen voordat het kwartje valt.
Precies, dat had ik zelf ook. Maar volgens mij zijn dat, achteraf gezien, de beste songs. Ik vind ook dat de teksten deze keer erg diep gaan. Ben je het daarmee eens, Jennie-Ann?
Jennie-Ann: Dank je wel voor het compliment. Ik vind het nog lastig om me ervan te distantiëren, maar ik denk dat het wel klopt wat je zegt. Weet je, een goede tekst schrijven is zo moeilijk. Het gaat niet alleen over het schrijven van poëzie maar ook, we hebben het immers over rock ‘n’ roll, over hoe het klinkt en of het bij de muziek past. Daarnaast moet het voor mezelf inderdaad ook een betekenis hebben. Dus al die dingen moeten kloppen.
Marcus: Words are sounds.
Jennie- Ann: Precies dat. Iemand die ik erg bewonder daarin is Bob Dylan. Om iets ingewikkelds over te brengen met simpele, maar ritmische taal die ook nog goed klinkt is erg knap.
Schrijf je in het Zweeds en vertaal je dat later of maak je je teksten direct in het Engels?
Jennie-Ann: Het laatste. Juist om die klank goed te krijgen. Als iets in het Zweeds goed klinkt, kan het in het Engels nergens op slaan. Ik heb altijd een kladblokje bij me waar ik tekstuele ideetjes meteen in op kan schrijven voor later gebruik. Als de schrijfsessies voor de band dan beginnen neem ik altijd mijn kladblokje mee.
Hoe werkt dat eigenlijk bij jullie.. jullie zijn een getrouwd stel. Is het schrijven van songs onderdeel van jullie dagelijks leven? Of beperkt zich dat tot een bepaalde periode in aanloop naar de opnames van een nieuw album?
Marcus: Het echte schrijven doen we pas als er een album of liedje gemaakt moet worden. Wat niet wil zeggen dat muziek geen onderdeel van ons dagelijks leven is, want zoals je je kunt voorstellen wordt hier in huis altijd naar muziek geluisterd, of muziek gemaakt en praten we er ook over. En soms wisselen we dan ook wel ideetjes uit, hoor.
Jennie Ann: Als we dat teveel zouden doen zou dat niet best zijn voor ons huwelijk, hahaha. Marcus is fulltime muzikant, maar ik niet, ik werk gewoon. We hebben een gezin en dat moet ook gewoon draaiende gehouden worden natuurlijk. Liedjes schrijven is een intensieve bezigheid waarbij we constant onszelf en elkaar uitdagen. Dan is het prettig dat je dat op een plek kunt doen waar je daar alle ruimte voor hebt. Ook om ideeën uit te proberen. De thuissituatie leent zich daar niet altijd voor.
Marcus: In het schrijfproces is het doel altijd om de best mogelijke song te maken. En dat betekent dat je ideeën uitprobeert. Het beste idee wint, het maakt niet uit van wie dat idee af komt.
Maar wie bepaalt dan wat het beste idee is?
Marcus: Dat bepalen we samen. We moeten een idee allebei goed vinden om te gebruiken. Anders belandt het op de stapel “ongebruikte ideeën”.
Jennie-Ann: Ervaring is hierbij natuurlijk ook belangrijk. We hebben de laatste jaren veel geleerd en we zijn nu betere songwriters dan tien jaar geleden.
Marcus: Ervaring maar ook vertrouwen. Soms gebruiken we een idee niet meteen, omdat het op dat moment niet goed voelt, maar wel op een later moment. Het is een beetje zoals een puzzel leggen.
De groei van de band is mijn ogen (oren) evident. Met elk album dat Avatarium heeft uitgebracht is die groei te horen. Jullie hebben inmiddels ook een eigen geluid, waar dat op de eerste twee albums nog dicht tegen Candlemass en Krux aanzat, uiteraard door de invloed van Leif Edling als songschrijver. Jullie albums zijn ook een stuk gevarieerder geworden met ‘Between You, God, The Devil And The Dead’ als voorlopig hoogtepunt.
Jennie-Ann: Die variatie is nu iets wat er automatisch insluipt. Het zijn de getrainde oren van onszelf, maar ook de verschillende muziekstijlen die we zelf goed vinden en fijn om te spelen. Toen ik net begon in Avatarium had ik geen idee wat er van me werd verwacht in de hardrock- of metal wereld. Dat was helemaal mijn wereldje niet. We waren ook een vreemde eend in de bijt natuurlijk, als Zweedse doom metalband met een zangeres. Maar inmiddels heb ik mijn plekje in de band wel gevonden. Het is fijn dat onze muziek zo goed wordt geaccepteerd.
Heeft Leif nog iets te doen gehad met de nieuwe plaat?
Jennie-Ann: In spirit!
Uiteraard, jullie zijn immers nog steeds dikke vrienden van elkaar, maar hij heeft geen songs geschreven toch?
Marcus: Nee klopt, we hebben alles zelf geschreven. Maar omdat Leif zo bij Avatarium betrokken is geweest, zal hij altijd onderdeel van de band blijven op één of andere wijze. Ik spreek hem wekelijks, we werken veel aan andere projecten samen. Ja, ook de nieuwe Candlemass EP heb ik weer geproduceerd.
Jullie hebben ook samen aan de debuutplaat van de band The Crypt gewerkt, toch? Ik werd onlangs op dat album gewezen en toen ik luisterde, hoorde ik toch wel een hele duidelijke Candlemass/Avatarium stempel op de muziek, mede door zangeres Pepper Potemkin. Waarom heb je me dat niet eerder verteld?
Marcus: Hahaha, geen idee. Het is alweer even geleden dat we die plaat deden. Het is echt een Leif Edling project geweest. Er spelen verschillende vrienden van ons op mee. Ik heb het album geproduceerd en heb ook een paar solo’s gedaan. Leif heeft de tracks geschreven dus het klopt wel dat je daar Candlemass invloeden hoort.
Ik wil nog even terug naar jullie nieuwe album. Ik heb vooraf de songteksten niet ingezien maar één nummer dat er qua titel uitspringt is ‘My Hair Is on Fire But I’ll Take Your Hand’. Wat is het verhaal daar achter, Jennie-Ann?
Jennie-Ann: Dat vind ik een lastige vraag. Je kunt een songtekst op verschillende manieren interpreteren en dat laat ik graag aan de luisteraar zelf over. Maar ik zal je wat over het schrijfproces vertellen. Het nummer hadden we, in een andere versie, al klaar voor onze vorige plaat ‘Death, Where Is Your Sting‘ (2022). Het paste niet bij de rest van dat album dus we hebben het er toen niet op gezet. Het had ook nog andere coupletten toen. Maar jouw vraag gaat meer over de tekst, toch? Het refrein is geïnspireerd op het werk van de Zweedse dichteres Kristina Lugn. Ik houd erg van haar werk. Eén van haar gedichten gaat over iemand wiens haar in brand staat en zichzelf van een balkon gooit. Een verschrikkelijke gebeurtenis, maar Lugn kon met veel ironie en ook humor zo’n verhaal vertellen. Zelf heb ik een aantal jaren geleden een bijzonder nare ervaring meegemaakt toen ik bij toeval iemand, hier in Stockholm, zelfmoord heb zien plegen. Dat heeft heel veel indruk op me gemaakt. Om hier over te schrijven, gedeeltelijk in realiteit en gedeeltelijk in fictie, heeft mij geholpen om zoiets afschuwelijks te verwerken.
Marcus: Het heeft voor mij vooral met het thema goed en kwaad te maken. Donker en licht. De donkere gedachten die iemand tot iets extreems als zelfmoord kunnen aanzetten.
Jennie-Ann: En het omgaan met hulpeloosheid. In het refrein hoor je “I’m a Godess but I understand. My hair is on fire but I’ll take your hand“: ik ben hulpeloos maar ik zal toch proberen je te helpen. Daar gaat het liedje over.
Ongelooflijk, wat een verhaal. Het is fijn dat je van zo iets naars toch een mooi stuk muziek hebt kunnen maken.
Jennie-Ann: Zo kan ik er nu ook naar kijken, gelukkig. Als je nu naar het nummer luistert denk je misschien ook eens aan de persoon die zijn eigen leven nam, dus in die zin is het nummer ook ter nagedachtenis aan hem.
Marcus, toen we elkaar spraken in Leeuwarden gaf je aan dat ‘Between You, God, The Devil And The Dead’ wel eens het laatste Avatarium album zou kunnen zijn. Denk je daar nog steeds zo over?
Marcus: Heb ik dat gezegd?
Jennie-Ann: Het hangt er bij Marcus helemaal vanaf welke dag het is. Op dinsdag wil hij geen album meer maken, maar de vrijdag erop weer wel, hahaha.
Marcus: Kijk, normaal gesproken ga ik wanneer een album af is meteen aan het werk voor het volgende. Dat is deze keer anders. Ik weet niet precies waardoor dat komt. Laat ik voorop stellen dat ik heel erg trots ben op dit nieuwe Avatarium album. Dat is het meer. Stel dat we geen albums meer uitbrengen na deze, dan ben ik echt heel trots op de zes platen die we hebben gemaakt en op wat we hebben bereikt in de laatste twaalf jaar dat we bestaan. Daar zou ik mee kunnen leven, laat ik het zo zeggen. Ik zal altijd met muziek bezig zijn. De laatste tijd speel ik veel piano bijvoorbeeld. Daar komen ook muzikale ideeën uit voort. Ik weet alleen niet of die ideeën ook voor Avatarium gebruikt zullen gaan worden.
Misschien moeten jullie eens een Jennie-Ann Smith solo album overwegen. Een vriend van mij (niet eens een Avatarium liefhebber) hoorde jouw stem en gaf de suggestie eens aan een bluesrock album te denken. Daar zou jouw stem goed bij passen.
Jennie-Ann: Dat is leuk om te horen!
Marcus: En het klopt ook nog: Jennie-Ann is inderdaad een hele goede blueszangeres. Maar ook jazz, ze kan verschillende stijlen aan. Misschien over een paar jaar, wie weet?
Wat zijn de directe toekomstplannen voor de band?
Marcus: We hebben een vijftal festivaloptredens geboekt staan, helaas niet in Nederland, sorry! Er kunnen nog wel wat Duitse festivalshows aan toegevoegd worden. En volgende week gaan we een albumrelease party doen hier in Stockholm, waarbij we ook zullen optreden. Daar zijn we nu voor aan het repeteren. We hopen dan Rickard Nilsson bij ons te hebben als toetsenist. Je hoort hem ook op de meeste tracks op het nieuwe album trouwens.
Het was fijn om even bij te kletsen, ik hoop dat ‘Between You, God, The Devil And The Dead’ een groot succes wordt want dat verdient het album. Succes ook bij de optredens!
Jennie-Ann en Marcus (in koor): Tot snel!